Beste Lezers,
Als iemand het over 'mijn straat' heeft bedoeld die persoon meestal de straat ' waar ik woon'.
Ik woon nu in 'mijn wegel', maar het dient gezegd, zolang het niet te veel regent valt het wel mee, elke uur de gang uitvagen is makkelijker dan de modder afschrapen.
Langs 'mijn kant' van de straat, de pare kant, zijn de aansluitingen gerealiseerd tot de Imwo Gaanderij. Ik vermoed dat men wacht met aanleggen tot de grote betonnen collector op zijn plaats is gebracht. Hiervoor moeten nog enkele werken gebeuren. Vooreerst heeft men op de kruising Pastoor Boelstraat en Paterstraat de riool richting Kouter dicht gemetst. Het water dat van de Schoolstraat en de Eeckhoutdriesstraat komt wordt afgeleid via de Paterstraat. Het kruispunt August Wauters-, Schelde-, Kouter- en Vrijheidsstraat wordt volledig afgesloten deze avond. Enkel het verkeer van en naar de Scheldestraat kan via een tijdelijke weg. Deze weg loopt als het ware doorheen de Martex, Lilly-Marleen en de tabakswinkel van Bressinck. De Philemon Haumanstraat blijft eenrichtingsverkeer maar wel in de omgekeerde richting, dus naar de Kasteelstraat. In de Boodstraat blijft het parkeerverbod geldig.
Tot daar de werken.
Dinsdag ben ik op een laatste oefentocht getrokken richting Haacht. De Jan (Voetstappen in Vaderlandsche Bodem) en de Ronny waren ook van de partij. En als je Ronny zegt is ook zijn brave viervoeter de Catsjoe present. Het beestje stond ons al op te wachten, ook zij heeft er veel plezier aan, wandelen en spelen in het bos.
Op de start en aankomst plaats Rijmenam namen we rond elf uur de start. Als je de verplaatsing met de auto doet, dien je in tijden van de ochtendspits er rekening mee te houden dat voor een afstand van een goeie vijftig kilometer je zeker anderhalf uur nodig hebt. (met de trein ...)
We volgden de Dijle tot de Hansbrug waar de bokes werden doorgespoeld met een frisse witte wijn. Verder volgden we het Antitankgracht tot aan de meersen. Doorheen dit drassig gebied voor Wespelaar zijn voetbruggen aangelegd.
Het antitank kanaal (een onderdeel van de KW-linie -Koningshooikt-Waver) kwam klaar in mei 1940 en moest er voor zorgen dat Antwerpen beschermd was tegen de zware tanks van de Duitsers. Deze trokken er gewoon met een boog omheen. Het belang van deze werken blijkt nu, het is een mooi stukje natuur waar het goed wandelen is. De rivier de Dijle voedde deze grachten gordel van water via een sluizen systeem. Ook de Dijle is een getijde rivier waar tweemaal daags het water in een andere richting stroomt. Wij gingen dus stroom opwaarts ofwel op de Linkeroever.
In Wespelaar bleek er maar één café open om onze dorst te lessen. Jammer genoeg tapte men er Jupiler. Dus werd het voor mij een donkere Westmalle, ook niks mis mee natuurlijk. Verder langs bos en af een toe een stukse baan bereikten we tegen 18u45 terug Rijmenam. In café Bleekhofje (onder den toren) bleek men wel een goede Primus 33er te kunnen degusteren, wat ik dan ook deed.
Nog deze wijsheid om af te sluiten. Bij de vraag aan een herder, die op de dijk van de Dijle liep met vijf honden en een kudde schapen, "Hoeveel schapen heb je hier lopen? " kwam volgend antwoord: "Eens zoveel als de helft!". En op dezelfde lijzige langzame monotone toon kwam even later het vervolg: "En der is er nie een van geloochen".
We lagen in een deuk. Ik wou nog vragen hoeveel honden hij had maar we konden niet meer van het lachen. Ik zou wel graag hebben gehoord dat hij "twee eneen halve hoond hat".
Grtjs
Hugo Pellegrino
Foto's: De voorlopige afvoer; Oeps, vergeten dat de wasmachine nog draait; Leidingen even een beetje optillen; Bij buren liggen de afvoeren meer dan twee meter diep, net mijnwerkers aan de slag; Aansluiting nr 26 gerealiseerd, rood vuilwater, grijs hemelwater; Aanleg voetpaden; Aanleg parkeerplaatsen; Alles dicht, voetpaden opgeruimd.
       
|