Opinie
Wat een flop.
Het akkoord dat nu bereikt werd over de Oosterweelverbinding is niets anders dan een politiek akkoord waarbij iedereen iets krijgt en dat de Antwerpse verkeersknoop niets oplost.
Integendeel: het lijkt wel of alle nadelen die elk van de voorstellen met zich meebrengt, verenigd worden tot één grote miskleun. Een nieuw Doeldok in het kwadraat.
Ondanks de miljoenen Euro's studiekosten is er nog steeds geen studie gemaakt van de werkelijke verkeersstromen in en rond Antwerpen. Men weet nog steeds of de bestaande verkeersproblemen kunnen opgelost worden met een "mega bouwwerk", hoeveel procent verkeer doorgaand verkeer betreft, hoeveel vrachtwagens er over de ring rijden, hoe het zit met ADR verkeer, ...
Meten is weten. Een wijze spreuk. Hoe raar of ongeloofelijk het ook klinkt, er is nooit op een regelmatige en consequente wijze gemeten. Cijfers zijn vaak verouderd, automatische telsystemen zijn onbetrouwbaar of onbestaande. Afhankelijk van wie de cijfers aanwend worden berekeningswijzen, extrapolaties, ramingen, schattingen ... gebruikt om ons tegen onze oren te slaan.
Net als de "geraamde kosten" van de aanleg. Sluitende offertes van bouwbedrijven: dit is de enige bijna betrouwbare prijsraming van een project. En dan nog kunnen de variabele kosten of clausules van prijsherzieningen aanleiding geven tot verschillende resultaten. Want goede contracten opstellen: je zou toch denken met al die advocaten in onze regeringen. Alles is afhankelijk van wie het ons tracht te verkopen (en wie er gaat aan verdienen).
In de mediaslag rond dit dossier zijn onze verkozenen tot niets meer verworden dan verkopers. U kent ze wel, de telefonieoperatoren. Niet aflatend ons trachten te verleiden tot een abonnement, maar telkens iets vergeten te vermelden.
Zo wordt deze oplossing ook aan ons verkocht.
Maar weet :
- Cut & Covertunnels : een sleuf graven en dan een dak er op i.p.v. geboorde tunnels (met een ondergrondse boor). Dit betekent reusachtige bouwwerven over de hele lengte van het tunneltracé.
- Viaducten aan de Luchtbal en die aan Schijnpoort verdwijnen: niet ondergronds maar in een sleuf met nieuwe af- en oprittencomplexen volgens het "PaperClip principe". Dat zijn op- en afritten die draaien als een paperclip. Veilig en eenvoudig????
- De Kennedytunnel blijft tolvrij. Vrachtwagens zijn daar echter verboden en zullen door de nieuwe tunnels moeten: de allergrootste ramp voor Antwerpen. Alle vrachtwagens moeten eerst van 't Zuiden naar 't Noorden, en dan de tunnel in. Leg maar eens uit hoe dit de verkeersstromen vereenvoudigd en voor minder verkeersoverlast zorgt. LET OP: uitleggen kunnen ze, die verkopers. Denk zelf eens logisch na!
- Op de persconferentie werd benadrukt dat er een prioriteit van wordt gemaakt om de R11, de verbinding van de E19 en E313 tussen Ekeren en Wommelgem, te bouwen : ramp 2. Dit scenario zorgt dat de laatste groene ruimten aan de rand van Merksem (tussen Merksem, Ekeren en Schoten) verdwijnen. Over ondergronds wordt zelfs niet gesproken! Daarenboven is daar ook het tracé van de 2de spoortoegang tot de haven, een federaal project, gelegen. Nergens wordt over de impact van beide projecten samen gesproken.
Ik tracht U niets te verkopen.
Gebruik uw gezond verstand. Luister ook eens naar de bedrijfsleiders van de Antwerpse zakenwereld. Zij zijn dagdagelijks bezig met transport.
De "experts" zijn niet slimmer dan U, hun expertise wordt betaald.
En wiens brood men eet,...
|