wo 22/09/2010 - 20:45 - Bron : De redactie
In het dossier van de Oosterweelverbinding is er een doorbraak. Het zou gaan om de variant met de tunnels en de meerkost zou door de stad Antwerpen en de Antwerpse haven gedragen worden. Open VLD binnen het Antwerps schepencollege heeft tegen gestemd en zou nog dwars liggen.
Sinds deze morgen 8 uur zat het kernkabinet van de Vlaamse regering samen om een oplossing te vinden in het dossier van de Oosterweelverbinding.
De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V) hebben de vergadering in de loop van de avond verlaten voor een extra schepencollege. Na afloop daarvan kwamen ze terug naar het overleg over Oosterweel en blijkbaar met goed nieuws want even later kwam het bericht dat er een doorbraak bereikt is.
Volgens bepaalde bronnen heeft men gekozen voor de duurdere tunnelvariant. De meerkost zou voor rekening zijn van de stad Antwerpen en de Antwerpse haven. De twee schepenen van Open VLD, Luc Bungeneers van Fianciën en Ludo van Campenhout van Stadsontwikkeling, hebben echter tegen die regeling gestemd. Mogelijk blijven zij dwarsliggen. Open VLD zit niet in de Vlaamse regering. Later volgt een persconferentie.
In maart nam de Vlaamse regering een zogeheten dubbelbesluit. Als een tunnel significant duurder zou blijken dan een brug, dan zou de keuze op de Lange Wapper vallen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) en minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) zijn de twee bevoegde ministers die het kernkabinet voorzaten. Bij de vergadering waren ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en de viceministers Ingrid Lieten (SP.A) en Geert Bourgeois (N-VA) aanwezig.
Rond 11 uur riep de regeringstop dan de stuurgroep bijeen. Bij die stuurgroep horen Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Ook Karel Vinck, de voorzitter van de BAM, en projectleider Jaak Polen kwamen er bij.
|