Forum 2020 ziet in intelligente verkeerssturing en het prioritair aanleggen van de tangenten Ekeren-Wommelgem en E17-Liefkenshoektunnel de snelste en meest realistische (deel)oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsknoop. Die piste zou tevens het gedeeltelijk overkappen van de Antwerpse ring mogelijk maken.
"Nu we een nieuwe leidende partij hebben in Vlaanderen (N-VA), is er een kritisch moment aangebroken om een coherente en uitvoerbare visie te ontwikkelen op de Antwerpse mobiliteit en ruimtelijke ordening", vindt topondernemer Christian Leysen. "Drie zaken moeten daarin verzoend worden: de economische belangen van de haven, leefbaarheid en de logistieke centrumpositie van Vlaanderen in Europa."
Leysen en co zijn naar eigen zeggen blij dat het oorspronkelijke Oosterweeltracé (met Lange Wapper) definitief geschrapt werd, dat het viaduct over het Albertkanaal zal worden neergehaald en dat fijn stof en het overkappen van de Antwerpse ring als prominente thema's in de Oosterweeldiscussies zijn opgedoken.
"De nieuwe Vlaamse beleidsploeg moet nu de band tussen politiek en maatschappij herstellen door alle betrokken partijen met elkaar in dialoog te laten gaan", meent Leysen. Die heeft ook een nieuw boek uit waarin hij het Oosterweeldossier en het lange aanslepen ervan begrijpelijk probeert voor te stellen. "De Antwerpse fluwelen revolutie" is gratis te downloaden via www.forum2020.be.