b. Mobiliteit en verkeersstromen
1. Jozef De Weerdstraat
- bevoorrading van de Aldi : dubbelrichting autoverkeer blijft mogelijk, maar wat met vrachtwagens
- blijft dubbel richtingverkeer naar de Dorpsstraat een optie gezien enkel verkeer aan de kant van de optiek mogelijk is
2. Komt er een volwaardig fietspad op het plein en in de Dorps- en Kloosterstraat en de Alfons Jeurissenstraat?
3. Waar komt de inrit van de ondergrondse parking van de nieuwbouw (4de wand) gezien hier ook interventievoertuigen moeten kunnen in- en uitrijden (politiebureau zou komen in nieuwbouw)
4. Is er een mogelijkheid tot bijkomend openbaar vervoer (verbinding Ekeren Donk, Mariaburg, Rozemaai, parking Statiestraat? Dit zou een deel de parkeerproblematiek opvangen.
5. Wat betreft de school: blijft deze bereikbaar voor autobussen (bvb schooluitstap)
c. Parkeerproblematiek
1. Waar kunnen vervangende parkeerplaatsen komen?
2. Wat met de wekelijkse markt: waar kan dan worden geparkeerd?
3. Wat met evenementen in de Ekerse Theaterzaal, de Akerzaal, de kerk, de scholen (bvb. ouderavonden)
4. Wat met de langparkeerders en mensen die werken in het centrum van Ekeren?
5. Wat met de parkeerproblematiek in de Jozef De Weerdtstraat (die reeds op verschillende informatieavonden omtrent wijkcirculatieplannen, parkeerstudies, heraanleg straten,
is aangehaald)
6. Wat met de mogelijk komende projecten? Indien bvb. project Rozentuin doorgaat, verdwijnen een belangrijk aantal garageboxen die door buurtbewoners worden gebruikt
Tevens werd, voor de werken werden begonnen voor de bouw van de vierde wand (gebouw dat nu wordt opgetrokken), geen bezwaar ingediend. Wel formuleerde is de duidelijke vraag om vooraleer de bouwput uit te graven, de verkeersafwikkeling op het plein te garanderen door de nodige duidelijke signalisatie aan te brengen, de rijweg af te bakenen en een duidelijk zichtbare afbakening aan te brengen alsook de bereikbaarheid van de Aldi voor vrachtwagens te garanderen.
Opmerkingen die niet werden opgenomen of bekeken. Natuurlijk moet je niet luisteren naar de opmerkingen en vragen van mensen die in de sector werken. Die dag in dag uit met verkeer en mobiliteit bezig zijn. Die een wagenpark van 1.250 wagens beheren waarvan een 500 tal bestelwagens,lichte vrachtwagens en vrachtwagens. Die weten welke plaats zo een ding nodig heeft om draaien en de nodige bewegingen te kunnen doen. Die aan de tekenkundige vaardigheden van ontwerpers niet twijfelen maar al dikwijls hebben gemerkt dat deze nog nooit met een vrachtwagen hebben gereden.
De situatie zoals deze nu voordoet zijn ook de Ekerse middenstandsverenigingen verschillende malen ten berde gebracht.
Toen ik verleden maandag bijna werd aangereden door een vrachtwagen van den Aldi die frontaal zonder te kijken, of voorrang te verlenen afdraaide van de Dorpsstraat aan het Immokantoor kant KBC, straal de verbodstekens negeerde en mij en 2 van men kinderen frontaal blokkeerde, dacht ik: Wordt er weer gewacht tot iemand wordt doodgereden tot er iets gebeurt?
Laat ons hopen van niet.
En neen, via de August Scheyvaertslaan kan de Aldi niet worden bevoorraad met vrachtwagens zonder het kruispunt met de Jozef De Weerdtstraat grondig aan te pakken en ofwel eenrichtingsverkeer in te voeren of parkeren aan twee zijden te verbieden... Welke plannetjes men ook tekent.
Mvg
Guido Staes