Stad Antwerpen
beraadslaging/procesverbaal - District Ekeren Kopie
Districtscollege
Samenstelling: de
heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen
Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene,
districtsschepenen;
mevrouw Karin
Nauwelaerts districtssecretaris,
Verontschuldigd: mevrouw Sabine Coene
Zitting van dinsdag
18 april 2012 bureaubesluit: 1679 van
woensdag 18 april
2012
Ekeren A-Punt
1 District Ekeren. Geestenspoor.
Proefopstelling voor 6 maanden.
Aanpassing
verkeerssignalisatie. Advies. Goedkeuring. Concretisering
beleidsrichtlijn (Jaarnummer
1679)
Agendapunt,
college, gewone zitting, 9/02/2007, jaarnummer 1653
Auteur: Niki
Slangen/Trees Dalving
Motivering
Feiten en context
De
te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het
aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor
het
Geestenspoor,
in het district Ekeren, werd door de gemeenteraad op 29 juni 1998
(jaarnummer
764) goedgekeurd. De parking op de hoek van het Geestenspoor en de
Driehoekstraat ligt in de zone Kristus-Koningplein (het parkeren wordt
uitsluitend toegelaten voor personenautos, autos voor dubbel gebruik,
minibussen en motorfietsen; de parkeertijd wordt beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt
worden van maandag tot zaterdag, van 9 tot 19 uur met een maximale parkeerduur
van 2 uur, uitgezonderd voor bewoners).
Het
Geestenspoor is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als
EkerenCentrum.
In de straat wordt het eenrichtingsverkeer weergegeven
met C3 borden (verboden toegang) met onderbord op woensdag van 5 tot 15 uur,
uitgezonderd plaatselijk verkeer ter hoogte van de Driehoekstraat en
uitgezonderd op woensdag van 5 tot 15 uur ter hoogte van de
Kannekenslaan.
Ter hoogte van de Driehoekstraat is het Geestenspoor
verdeeld in rijstroken ter bevordering van de doorstroming. Dit geeft een
verkeerd beeld dat in de straat het tweerichtingsverkeer toch van toepassing
is. Daarom stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, in
samenspraak met het district Ekeren, voor om, voor een proefperiode van 6
maanden, de zijde naast het middeneiland, gelegen naast de parking, af te
sluiten. Zodoende blijft enkel het smalle gedeelte aan de andere zijde van het
middeneiland toegankelijk. De toegang tot de parking blijft
gemakkelijk bereikbaar,
maar
het verkeer dat de parking verlaat wordt wel verplicht om naar links af te
slaan.
Juridische grond
Er dient rekening gehouden te worden met
de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement
betreffende de
politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en
de bijzondere
plaatsingsvoorwaarden
van de verkeerstekens worden bepaald;
het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977
betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
volgens artikels 42§3 en 43§2 van het
gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de
gemeentelijke reglementen;
de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000
(jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen
bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien
het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt dient de beslissing uitdrukkelijk
gemotiveerd te worden;
de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003
betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
het collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer
13659) die de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats
voor personen met een handicap moet voldoen.
Volgens het handboek Binnengemeentelijke
decentralisatie van de stad Antwerpen, adviseert alleen het districtscollege
als het een proefopstelling of een tijdelijke politiemaatregel betreft.
Advies
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen
opmerkingen op het voorstel om de zijde van het middeneiland (kant parking) af
te sluiten voor een proefperiode van 6 maanden
advies van 2 april 2012.
Het
gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen heeft geen bezwaar (advies van
1
januari 2012).
Argumentatie
In samenspraak met het district, stelt
stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/ mobiliteit voor om in het Geestenspoor,
ter hoogte de Driehoekstraat, de rijbaan te versmallen door middel van het afsluiten
van één zijde van het middeneiland, gelegen naast de parking.
hierdoor vervalt de verdeling in
rijstroken;
het verkeer dat de parking verlaat wordt verplicht om naar links af te slaan.
Voor dit deel van het district Ekeren werd het
wijkcirculatieplan Ekeren-Centrum door de gemeenteraad goedgekeurd op 20
september 2010 (jaarnummer 1091); er wordt enkel een uitspraak gedaan over het
Geestenspoor in verband met het compacter maken van het kruispunt met de
Ferdinand Pauwelsstraat.
Financiële gevolgen
Stadsontwikkeling
zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er
zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Besluit
Artikel 1
Het
districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling.
Artikel 2
Dit
besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
|