Bron GVA

26/01 De drie partijen van de Vlaamse regering herbevestigen hun afspraken over Oosterweel en dumpen het Meccano-alternatief. Groen protesteert met klem.
Vandaag behandelt de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement een resolutie die is ingediend door de regeringspartijen CD&V, N-VA en sp.a. Zij vragen de regering om het Masterplan 2020 zo snel mogelijk integraal uit te voeren, inclusief de Oosterweelverbinding op het BAM-tracé en de verbindingswegen R11bis (ondertunneling Krijgsbaan) en A102 (Ekeren-Wommelgem).
STANDPUNT: 'Middenvinger naar de actiegroepen is niet proper'
"Verbijsterd over arrogantie"
Oppositiepartij Groen reageert scherp. “Wij zijn verbijsterd door de arrogantie van dit initiatief”, zeggen Meyrem Almaci en Freya Piryns. “Deze resolutie bevestigt de randvoorwaarden van het BAMtracé - vrachtwagenverbod en geen tolheffing in de Kennedytunnel - en veegt zo het Meccano-tracé van tafel. En dat terwijl uitgerekend nu de MER-procedure loopt waarin Meccano serieus moet worden onderzocht als alternatief.”
Groen hekelt ook de plannen van de meerderheid met de R11 en de A102. “Het overlegproces dat gouverneur Cathy Berx heeft opgezet en dat heeft geleid tot grote bezorgdheid bij lokale besturen en actiegroepen, wordt straal genegeerd.”
"Sp.a bekent kleur"
Almaci en Piryns zijn vooral verbaasd door het feit dat parlementsleden van sp.a de resolutie mee hebben ondertekend. “Zij doen dat volgens ons niet zonder de instemming van burgemeester Patrick Janssens. Zo schiet sp.a de Antwerpse actiegroepen in de rug en bekent ze definitief kleur.”
Groen pleit zelf voor een noodplan: een tolvrije Liefkenshoektunnel, investeringen in trams en fietspaden en een slimme kilometerhef- fing op de Ring.
LM
|