Nadat op 16 oktober 2017 de Dorpsstraat werd afgesloten om de laatste fase van de heraanleg van centrum-as Kloosterstraat-Dorpsstraat in te zetten, zal midden februari het hele traject vrijgegeven kunnen worden voor het verkeer. Dat is toch een dikke maand eerder dan oorspronkelijk gepland toen in januari 2017 de eerste bulldozer aan het viaduct naar Leugenberg in actie kwam. Met het vrijgeven van de hele projectzone verdwijnt ook de minder-hinder-parking aan de Schepelstraat want de parkeerplaatsen in de Kloosterstraat zijn volop in gebruik. De andere minder-hinder-parking in het Groot Hagelkruis blijft evenwel nog wèl in gebruik, hopelijk definitief want daarvoor werd een aanvraag ingediend bij de stad. (jdh)
De districten Antwerpen en Ekeren leggen samen met Rio-Link Pastorijveld, Rozemaaiveld en Vuurkruisenstraat opnieuw aan. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel en nieuwe bestrating.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de drie straten de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Concept
Op 6 juni 2017 werd het concept tijdens een hoorzitting voorgesteld aan de bewoners. Met de opmerkingen gingen het studiebureau en de districten aan de slag voor een voorontwerp.
Nieuwe aanleg | voorontwerp
Samen met Rio-Link investeren de districten Antwerpen en Ekeren in een volledig nieuwe aanleg van de Vuurkruisenstraat, Rozemaaiveld en Pastorijveld. De wijk wordt ingericht als zone 30 met snelheidsremmende 'toegangspoorten', zo goed als overal komen er parkeerstroken aan beide kanten van de weg en enkele verkeersplateaus. Het voorontwerp gaat uit van een winst aan 45 parkeerplaatsen.
Er wordt enkelrichting ingevoerd in Rozemaaiveld richting Pastorijveld. Heel Pastorijveld blijft dubbelrichting. Om dit mogelijk te maken in combinatie met een parkeerstrook aan iedere kant van de straat, zullen de voetpaden nooit breder zijn dan 1,5 meter.
Voor de Vuurkruisenstraat zijn 2 versies uitgewerkt. De straat is te smal om dubbelrichtingverkeer te combineren met een parkeerstrook aan beide kanten in heel de straat. Ofwel blijft de dubbelrichting behouden en loopt de parkeerstrook aan één kant van de straat maar tot in de helft. Ofwel wordt enkelrichting ingevoerd en kunnen parkeerstroken aan beide kanten in de volledige straat. Dat kan tot 10 extra parkeerplaatsen opleveren. Beide versies werden afgetoetst op de infoavond en hadden voor- en tegenstanders.
In het concept werden nog drempels voorzien tussen twee kruispunten in. In het voorontwerp zijn die verdwenen. Enkel de echte kruispunten in de projectzone worden nog verhoogd ingericht. In het voorontwerp zijn 7 bomen minder voorzien dan in het concept.
Op 6 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.
Op 29 november 2017 vond een infoavond plaats over het voorontwerp. De presentatie vind je onderaan deze pagina. Het verslag volgt nog.
Verder verloop proces
Het voorontwerp dat werd voorgesteld op 29 november 2017 wordt nu omgezet naar een definitief ontwerp. Daarin worden maximaal alle opmerkingen van de bewoners en wettelijke adviesorganen verwerkt. Dat definitief ontwerp stellen we vervolgens voor aan de bewoners.
Nadien kan de stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd en gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. De werken zelf staan gepland in 2019.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
Het district Ekeren legt samen met Rio-Link een deel van Schriek opnieuw aan. Er wordt vooral gewerkt rond de brug en op de brug zelf.
Bevraging
In het voorjaar 2016 kregen de inwoners van de delen van Schriek die worden aangepakt, de kans hun wensen en mening over de nieuwe aanleg kenbaar te maken. De resultaten van deze bevraging werden mee opgenomen bij de opmaak van het concept.
Infoavond voorontwerp
Tijdens de infoavond van 14 juni 2017 namen bewoners kennis van het voorontwerp. Er werden een aantal opmerkingen geformuleerd waarmee het district en Rio-Link aan de slag gingen richting definitief ontwerp.
Nieuwe aanleg | definitief ontwerp
Er komt een gescheiden rioleringsstelsel in de stukken Schriek die naar de spoorweg lopen en onder de brug.
Het gedeelte Schriek tussen de brug en de Statiestraat wordt na de rioleringswerken vernieuwd door Rio-Link. Hier verandert er niets aan de huidige indeling van de straat al wordt de hele straat wel een fietsstraat. Dat wil zeggen dat de straat ingericht wordt als fietsroute waar auto's nog worden toegestaan maar geen fietsers mogen inhalen. Zo wordt dit deel van Schriek de juiste link tussen het fietsverkeer uit Ekeren en de fietsostrade die langs de spoorlijn ligt.
Het kruispunt Schriek (brug) - Schiek (straat) aan deze kant van de brug wordt aangelegd als verkeersplateau.
Het district zal o.a. het wegdek op de brug aanpakken. Er komt een degelijk fietspad dat verhoogd wordt aangelegd zodat het beter afgeschermd is van het autoverkeer. Het kruispunt tussen Schriek, E. Caertsstraat, Schepersveldlei en Lodewijk Andersonstraat krijgt een nieuwe inrichting alsook het deel van Schriek tussen de E. Caertsstraat en L. Andersonstraat. In dit deel van Schriek komt er een parkeerstrook aan beide kanten van de rijbaan, en langs één kant een groenstrook met bomen.
Het kruispunt wordt duidelijk ingericht op zo'n manier dat onveilige bewegingen op het kruispunt niet langer kunnen. Aan de kant van de L. Andersonstraat komt er maar één aansluiting op het kruispunt, en die aansluiting wordt dubbelrichting.
De rijrichting van de L. Andersonstraat onder de brug wordt niet omgedraaid.
Tot slot heeft het district met Infrabel de nodige afspraken gemaakt zodat ook beide trappen van de brug worden hersteld.
Op woensdag 14 juni 2017 vond een hoorzitting plaats over het concept. De presentatie en het verslag vind je onderaan deze pagina terug.
Op woensdag 22 november 2017 vond een infoavond plaats over het definitief ontwerp. De presentatie vind je onderaan deze pagina (het verslag volgt nog).
Verdere verloop proces
Voor het definitief ontwerp dat werd voorgesteld op 22 november 2017, wordt een bouwvergunning aangevraagd. Dan gaan we op zoek naar een aannemer om de werken uit te voeren. Voor deze werken kunnen subsidies aangevraagd worden, wat we uiteraard zullen doen. Dat betekent dat de werken ten vroegste tegen eind 2018 kunnen beginnen, eventueel begin 2019.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van de werken in jouw buurt?
"Na de schuldbekentenis, tijd voor daden", antwoordt Van Besien op Bart De Wever
Bron : ATV
Antwerps Groen-kopstuk Wouter Van Besien wijst er Antwerps burgemeester Bart De Wever op dat zijn partij de afgelopen 9 jaar bevoegd is voor integratie.
De Wever zei maandagmorgen op radio 2 Antwerpen dat hij werk wil maken van de strijd tegen de 'feitelijke apartheid' in zijn stad. Van Besien lanceert enkele concrete voorstellen die stappen vooruit betekenen: 'voer echte praktijktesten in, richt een diversiteitsraad op die zich over de stedelijke realiteit buigt, en investeer in middenveld en op het terrein'.
Bart De Wever erkende op Radio 2 dat er in Antwerpen nog werk is rond integratie: 'groepen van mensen leven echt naast elkaar, gaan nauwelijks huwelijken met elkaar aan, gaan niet naar elkaars feestjes. Ze leven wel in vrede samen, maar eigenlijk in apartheid. Dat moet je proberen te doorbreken.' De N-VA'er ziet hetzelfde bij cultuurparticipatie of de deelname aan het publieke leven. 'Bepaalde evenementen zijn bijna 100 procent blank', luidt het.
Van Besien wijst er in een reactie op dat 'de noodkreet van de burgemeester, die voor een stuk terecht is, er na 9 jaar N-VA beleid op integratie komt'. Het Vlaamse en het Antwerpse integratiebeleid staan vooral in teken van besparing, niet in teken van resultaten, stelt de gewezen Groen-voorzitter. 'Veel Antwerpenaren nemen zelf initiatief om die dreigende kloof te overbruggen. Zij missen erkenning en steun van dit stadsbestuur. De handen in elkaar slaan zou ons al een stuk verder brengen. Integratie is van essentieel belang voor een samenleving in evenwicht. Het is de verantwoordelijkheid van het beleid om de dreigende segregatie te voorkomen.
De Roeck De chauffeur verloor de controle over het stuur.
Een vrachtwagenchauffeur is zaterdagavond zwaargewond geraakt nadat hij zijn truck tegen de betonnen vangrail van de A12 stuk reed. Om een nog onbekende reden verloor de man de controle over zijn stuur ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-Noord in Ekeren. Hij reed met zijn vrachtwagen de betonnen zijmuur van de A12 aan flarden. Door de klap kwam zijn cabine los van de oplegger en kwam deze op zijn zijkant op de berm terecht. De chauffeur raakte daardoor zwaargewond en moest afgevoerd worden. (BSB)
EKEREN In samenwerking met Infrabel plant het district Ekeren veiligheidsmaatregelen ter hoogte van de viaduct Schriek. De trappen worden vernieuwd en op het einde komen er verkeersplateaus.
Het district Ekeren maakt van de geplande rioleringswerken gebruik om enkele ingrepen uit te voeren ter hoogte van het viaduct Schriek. De Schriek West zal een fietsstraat worden waardoor fietsers absolute voorrang krijgen en niet mogen voorbijgestoken worden. Onderaan het viaduct komen, langs beide kanten, verkeersplateaus om de snelheid van het verkeer af te remmen. Langs de kant van Mariaburg zal onderaan, in het midden van de rijbaan, een verkeerseiland worden aangelegd zodat voetgangers in twee keer kunnen oversteken. Alle woningen, gelegen in het deel van de Schriek en de Lodewijk Andersonstraat, dienen afgekoppeld te worden voor het regenwater. Bedoeling is op termijn te komen tot een gescheiden afvalwatering. De werken zullen ongeveer vijf maanden duren per zijde van het viaduct. Na het afronden van de werken zal de straat in principe gedurende vijf jaar niet meer opengelegd moeten worden. Het afleveren van de noodzakelijke bouwvergunning zal de eerstvolgende weken gebeuren. Daarna kan een aannemer worden aangesteld en kunnen de werken starten. (FSE)
In 2017 reed een vrachtwagen tegen één van de nieuwe verlichtingsmasten op het Kristus Koninplein. Die stond daardoor een beetje scheef.
Tijdens het stormweer op vorige donderdag heeft de brandweer de mast preventief neergelegd. De mast is nu nog aangesloten op het elektriciteitsnet. Daarom is een veiligheidsperimeter ingesteld. Eandis zal de mast nog voor de woensdagmarkt veilig verwijderen.
Bron : https://nieuws.vtm.be/politiek/groen-menselijker-eerlijker-en-gezonder
Belga (gvs)
De partij Groen pleit ervoor om praktijktesten in te voeren op de woning- en arbeidsmarkt om zo de strijd tegen discriminatie op te voeren. De groenen willen ook meer investeringen in het onderwijs. Om de luchtvervuiling tegen te gaan wil Groen van heel Vlaanderen een lage emissiezone maken. Dat zei voorzitter Meyrem Almaci op de nieuwjaarsreceptie van de partij.
Meer dan 1.000 leden en militanten van Groen verzamelden op de nieuwjaarsbijeenkomst in Antwerpen, de stad waar deze week 'Samen', de samenwerking tussen Groen en sp.a voor de gemeenteraadsverkiezingen later dit jaar stuk liep.
In de speeches werden daar weinig woorden aan besteed. Lijsttrekker in Antwerpen Wouter Van Besien mocht als eerste het podium op voor een korte toespraak. "De ambitie is dezelfde gebleven: we gaan voor een progressief beleid, deze stad heeft daar nood aan", zei hij.
"Menselijker, eerlijker en gezonder" Nationaal voorzitter Almaci hamerde op drie kernbegrippen: "menselijker, eerlijker, gezonder". Om het beleid "menselijker" te maken moet de strijd tegen de discriminatie worden opgedreven door de invoering van praktijktesten op de arbeids- en woningmarkt. "Eerlijker" moet volgens Almaci door extra middelen voor het onderwijs.
Leerkrachten krijgen extra taken door het M-decreet, maar moeten volgens de groenen te veel 'hun plan trekken'. Een "gezonder" beleid willen de groenen door de invoering van één lage emissiezone voor heel Vlaanderen. Nu voeren verschillende steden afzonderlijk zo'n zone in, maar gezonde lucht "stopt niet aan de gemeentegrens", zegt Almaci.
10.000 leden Dat het goed gaat met Groen, moet blijken uit het ledenaantal. Voor het eerst in zijn geschiedenis rondt Groen de kaap van de tienduizend leden. Het tienduizendste lid, een 22-jarige man uit Mechelen, werd op de receptie in de bloemetjes gezet.
Gaslek door omgevallen boom: woningen ontruimd in Ekeren
door sare
Bron : GVA
EKEREN -
Op de Veltwijcklaan in hartje Ekeren is een grote boom donderdagochtend omgevallen op een distributiekast van de gasleiding. Dat zorgde voor schade aan de kast en voor een lek in de leiding. De hulpdiensten snelden massaal ter plaatse en verschillende woningen werden ontruimd.
Gaslek door omgevallen boom: woningen ontruimd in Ekeren
Op de Veltwijcklaan in hartje Ekeren is een grote boom donderdagochtend omgevallen op een distributiekast van de gasleiding. Dat zorgde voor schade aan de kast en voor een lek in de leiding. De hulpdiensten snelden massaal ter plaatse en verschillende woningen werden ontruimd.
Scholen aan de straat werden intern geëvacueerd, zegt politiewoordvoerder Wouter Bruyns. Ook het districtshuis van Ekeren werd ontruimd, er kwamen bussen van De Lijn ter plaatse om de geëvacueerde mensen op te vangen.
De brandweer en gasmaatschappij Eandis ontfermden zich over het lek. De gasuitstroom werd gedicht om 10.30 uur, zegt Jean-Pierre Blomme, woordvoerder van Eandis. Er zijn geen gevolgen voor de gastoevoer naar de woningen in de buurt. De cabine is wel zwaar beschadigd en zal vervangen moeten worden. Iedereen mocht ondertussen naar zijn woning terugkeren.
De leerlingen van het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Instituut moeten even de school verlaten.Foto: marc wouters
Scholen ontruimd
Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Instituut en het Koninklijk Atheneum in Ekeren werden volledig ontruimd naar aanleiding van het incident met de gascabine op de Veltwijcklaan. De honderden leerlingen konden deels terecht in Moretus, een school in de omgeving. Ook de zaal Ekers Hof was preventief vrijgemaakt maar dat bleek niet nodig. Na een poosje mochten de leerlingen weer naar hun klassen.
Door renovatiewerken aan het Ekerse kasteel Veltwijck had de nieuwjaarsdrink voor de Ekerse bevolking op zondag 14 januari plaats op het Kristus Koningsplein, in het centrum van Ekeren. Voor het eerst waren ook de toekomstige Ekerenaren, uit de Antwerpse wijken Schoonbroek en Rozemaai, welkom. Vanaf 1 januari 2019 behoren deze Antwerpse wijken immers tot het district Ekeren. Na de grenscorrectie wordt Ekeren dan 370 hectaren groter en krijgt het district Ekeren er 54 straten en 4.865 inwoners, bij wat het totaal aantal inwoners doet stijgen tot ongeveer 27.500. Ook het aantal Ekerse districtsraadsleden zal toenemen van 19 naar 21. Twee uur lang waren en doorlopend gratis hapjes en drankjes te verkrijgen, ondersteunt door een streepje muziek en randanimatie. Ongeveer 400 flessen cava, 90 liter soep, 90 liter warme chocomelk, 800 hamburgers en evenveel hotdogs en wafels passeerden de Ekerse kelen. Daarnaast waren er ook nog frietjes te verkrijgen. Het Ekerse cultuurcentrum 252cc zorgde voor animatie. De op stapel staande grenscorrectie geeft Jos Van den Berghe, inwoner van Schoonbroek, een dubbel gevoel. Leuk dat we hier welkom zijn en wat Ekerse mensen kunnen ontmoeten. Ik heb me altijd, en met veel trots, Antwerpenaar gevoeld en nu word je plots Ekerenaar. Dat vraagt een mentale aanpassing. Ik hoop dat het district ons niet als tweederangsburgers zal behandelen.
Foto Klaas De Scheirder De auto's staan al in de straat opgesteld, vanaf maandag is de app beschikbaar.
Poppy, een jonge start-up die samenwerkt met garage dIeteren, start maandag in Antwerpen met de grootste vloot CO2-neutrale deelwagens van het land. Vrij revolutionair is dat je de 350 elektrische Volkswagen Golfs en g-tron Audi A3 eender waar in de freefloating zone kan achterlaten na gebruik. Deelnemen kan via een simpele app op je smartphone waarop je alle autos kan terugvinden. Met de app open en sluit je ook het portier en starten doe je met een startknop in de wagen.
Betalen gebeurt via creditcard tegen 33 cent per minuut. Voorlopig is die freefloating zone beperkt tot Antwerpen en alle districten behalve Ekeren en Berendrecht-Zandvliet, maar de initiatiefnemers denken al aan uitbreiding naar 10 andere steden. De autos met Poppy-logo zijn nu al over de stad verspreid, vanaf maandag kan je de app downloaden. Al 7.000 mensen schreven zich op voorhand in voor het systeem via de website Poppy.be. (DILA)
Oprit meer dan zes uur versperd door gekantelde vrachtwagen
Bron : HLN
Foto Marc De Roeck De gekantelde vrachtwagen.
EKEREN Aan de oprit van de A12 in Ekeren is gisterenvoormiddag een vrachtwagen op zijn zij terecht gekomen.
Het gevaarte kwam van de Noorderlaan de A12 opgereden wanneer de chauffeur de controle over het stuur verloor en uit de bocht vloog. Hij raakte daarbij niet gewond, maar er was ernstige verkeershinder omdat de oprit tegen de avondspits nog steeds niet vrijgemaakt kon worden. Dat komt omdat het om een zeer ingewikkelde takeling ging, klinkt het bij het Vlaams Verkeerscentrum. Eerst moest er met een kraan een generator van twaalf ton uit de laadruimte van de truck gehaald worden. Om het gevaarte volledig weg te krijgen moesten nog meer kranen aanrukken. De takeling van de vrachtwagen duurde daardoor veel langer dan voorzien. Gelukkig hadden we met een typische januarispits te maken, die minder druk is dan het gemiddelde. Het lokaal verkeer ondervond meer hinder. Op de Noorderlaan bijvoorbeeld, waar er ook gewerkt wordt, ontstonden er lange files. De oprit Ekeren in de richting van Antwerpen-Noord kon uiteindelijk terug vrijgemaakt worden om zes uur s avonds. (BSB)
LaenenIn het kader van de werken aan de Noorderlijn wordt het hele Operaplein vernieuwd.
ANTWERPEN Ook in 2018 blijft Antwerpen een stad van veel wegen- en bouwwerven. De Leien gaan hun finale fase in, op de Gedempte Zuiderdokken begint het pas. Op Linkeroever gaat de spade voor de Oosterweel in de grond. De provincie pakt uit met twee afgewerkte pareltjes: het diamantmuseum DIVA en het provinciehuis. We zetten enkele opmerkelijke werven én realisaties op een rij.
1.
Klaas De ScheirderIn oktober moet het personeel van de provincie verhuizen naar hun nieuwe stek aan de Koningin Elisabethlei.
Noorderlijn
Eén van de blikvangers wordt het Operaplein dat in september klaar zal zijn. Het premetrostation Opera heropent dan ook, met vernieuwde perrons. Een lichtkoepel laat het daglicht diep doordringen, tot niveau -3. De knip van de Leien eindigt in de december. De heraanleg van de Italiëlei en de Rooseveltplaats loopt nog door tot in 2019.
Op het Eilandje spoort vanaf mei een tram door de Londen- en Amsterdamstraat. Diezelfde maand is ook de Kempenstraat heraangelegd. Aan de tramlijn naar het nieuwe Havenhuis wordt nog heel het jaar gewerkt. Goed nieuws is er voor wie vaak de Noorderlaan gebruikt: de heraanleg is tegen maart voltooid.
2.
Oosterweel
De grote werf is pas voor 2019, maar vanaf september zal er toch al forse hinder zijn met versmalde rijstroken op Linkeroever, op de E17 voor de Kennedytunnel.
3.
Scheldekaaien
Negenhonderd meter kaaien gaan er tegen het einde van het jaar helemaal anders uitzien. Tussen de Namenstraat en de Goedehoopstraat komen een slingerende wandeldijk, een stedelijk plein aan de Zuidersluis (hof van beroep) en een urban strand. De betonnen waterkeringsmuur verdwijnt. Tussen de dijk en de rijweg trekt men zoveel mogelijk een park door.
4.
Gedempte Zuiderdokken
De bouw van de eerste ondergrondse parking (Steendok) gaat nog het hele jaar door. Aan die zuidkant van de Zuiderdokken moeten tegen begin 2019 negenhonded autos en 125 fietsen een parkeerplek vinden.
5.
Het Steen
Het oudste stukje Antwerpen krijgt een make-over: de oude aanbouw uit de jaren 1950 wordt vervangen door een nieuwe toren met dakterras. De werken duren wel tot eind 2019.
6.
Brug van
den Azijn
De nieuwe brug ligt er inmiddels, maar pas in april gaat ze open voor alle verkeer. Er wordt dit jaar ook flink gebouwd nabij de brug. Het project Azijn bestaat uit 61 sociale nieuwbouwflats, op de hoek van de Merksemsesteenweg, Van Cortbeemdenlei en Tweemontstraat.
7.
Provinciehuis
In oktober is het zo ver: dan verhuist het afgeslankte personeel van de provincie Antwerpen naar zijn gloednieuwe stek aan de Koningin Elisabethlei. Het provinciehuis, ontworpen door Xaveer De Geyter, kostte om en bij 90 miljoen euro.
8.
Sport- en turnhallen
De zaalsporten boomen in Antwerpen en het beleid zet daar stevig op in. In de herfst krijgen de Antwerp Giants een nieuw trainingscomplex in de Carrettestraat in Merksem, met vier basketbalvelden. Ernaast komt een parking van 630 autos voor het Sportpaleis. Ook klaar dit jaar: de sporthal Rode Loop 2. In Ekeren is het uitkijken naar de opening van turnhal Deugd en Moed tegen de zomer.
Het 45 jaar oude zwembad Wezenberg gaat in de lente voor zes maanden dicht. Het bad krijgt een grondige opfrisbeurt en je zou er dus ergens in de herfst weer moeten kunnen in duiken.
9.
Het DIVA
Het nieuwe diamant-, zilver- en juwelenmuseum DIVA aan de Suikerrui opent in het weekend van 5 en 6 mei de deuren met een schitterend feest.
Bron : De Polder geschreven door De Polder | jan 06, 2018
In het district Ekeren komt er geen gezamenlijke kandidatenlijst van Sp.a en Groen. Beide politieke partijen hebben beslist om, in tegenstelling tot de stad Antwerpen, zelfstandig naar de districtsraadsverkiezingen te trekken. Er waren gesprekken maar in onderling overleg hebben we besloten geen gezamenlijke kandidatenlijst samen te stellen zegt Ronny Kruyniers (Sp.a) op de nieuwjaarsreceptie op zaterdag 6 januari. We voeren nu gesprekken met de Sp.a afdeling van Schoonbroek-Rozemaai om samen tot een sterke kandidatenlijst te komen. Vanaf begin volgend jaar zullen zowel Schoonbroek als Rozemaai immers bij het district Ekeren worden gevoegd. Het aantal te verdelen zetels, in de districtsraad, zal dan stijgen van 19 naar 21. Alles laat vermoeden dat de Ekerse Sp.a kandidatenlijst zal getrokken worden door oud-districtsburgemeester Ronny Kruyniers. Er lopen sterke geruchten dat de lijst zal geduwd worden door oud-minister en Antwerps OCMW voorzitter Monica De Coninck.
Na de ingebruikname van de voetgangers- en fietstunnel sluit de overweg aan de Weerstandersstraat.FOTO: W&F
Aan het einde van de perrons komt de fietstunnel boven (foto F&W)
EKEREN - In het jaar van de gemeente-en districtsraadsverkiezingen valt het leven allerminst stil in Ekeren. De grootse werken in het centrum zijn eind februari achter de rug. Op andere plaatsen starten dan weer andere belangrijke projecten.
Begin februari gaat de spade in de grond voor de aanleg van een voetgangers- en fietstunnel onder de spoorlijn A27, Antwerpen-Essen. De tunnel vervangt de overweg aan de Weerstandersstraat. Die sluit na het ingebruikname van de tunnel. Vanaf maart wordt De Bist volledig heraangelegd. De riolering wordt vervangen, er komen degelijke fiets- en voetpaden en een nieuw wegdek.
Nog voor de zomer komt er een sportplek ter hoogte van Villa Geniets in de Veltwijcklaan. In de plaats van het oude basketbalveld komt er een mini skatepark. Recreatief basketballen kan er nog altijd. In juni starten in Sint-Mariaburg rioleringswerken in delen van de Nijverheidslei, Frans Standaertlei en het Van de Weyngaertplein. Nog in Mariaburg wordt het na de heraanleg veiliger fietsen op de viaduct over lijn A27. Ook de trappen naar het station worden vernieuwd. Deze werken starten in september.
In Ekeren-Donk wordt het parochiecentrum afgebroken. In de plaatsen komen assistentiewoningen, een zaal voor het verenigingsleven en een dienstencentrum. De Oude Pastorie wordt in het project geïntegreerd. Het Vlaams Gewest legt een veilig fietspad aan op de brug van de Leugenberg.
Bron : De Polder geschreven door De Polder | dec 29, 2017
Aannemer Van Wellen heeft de Dorpsstraat in Ekeren bijna afgewerkt, net voor de eindejaarsonderbreking in de bouwsector. Er werd een eerste asfaltlaag gelegd van het kruispunt Groot Hagelkruis-Markt tot aan het kruispunt Driehoekstraat-Kloosterstraat. In januari zal dus nog een toplaag volgen en zal het westelijk voetpad aangelegd worden. De bewoners en passanten kunnen trouwens al zien hoe dat er zal uitzien want langs de oostelijke kant ligt het voetpad er al. Normaal gezien zal in de loop van januari de hele renovatie voltooid zijn en zal Ekeren-Centrum opnieuw volop bereikbaar zijn. Dan zal dus ook de Kloosterstraat enkelrichting zijn zuidwaarts vanaf Leugenberg, met een klein stuk dubbelrichting van Moretuslei tot kruispunt Boerendijk-Bilderdijkstraat, een heel nieuwe situatie die van alle weggebruikers enige aanpassing zal vergen. (jdh)
Bron De Polder : geschreven door De Polder | dec 29, 2017 |
Ekeren Na de openstelling van het kruispunt Groot Hagelkruis-Markt-Kristus Koninplein meenden nogal wat automobilisten dat er aan de oostzijde van de Markt een nieuwe parkeerstrook was aangelegd en konden voorbijgangers er constant geparkeerde voertuigen aantreffen.
Fietsers konden die situatie evenwel allerminst smaken want de strook in donkerrood asfalt was eigenlijk gewoon een heraangelegd stuk fietspad richting Dorpsstraat en door de geparkeerde voertuigen moesten zij ofwel op rijweg verder ofwel via het voetpad, wat zoals iedereen weet, verboden is. Er werd dus nogal vaak voor een Van Besien-shortcut gekozen.
Sinds 27 december heeft de aannemer evenwel paaltjes geplaatst ter afbakening van het fietspad en dat is een zeer gelukkige ingreep gebleken, ook erg op prijs gesteld door de tweewielers. (jdh)
Wij bouwen binnenkort een mooi en modern gebouw in het centrum van Ekeren aan de Kloosterstraat. Deze straat is recentelijk heraangelegd en geeft een mooi straatbeeld. Openbaar vervoer en winkels op wandelafstand (Colruyt is naast het project). Goede verbinding met A12 richting haven of Antwerpen centrum.
Het project bestaat uit 4 prachtige appartementen met 1 of 2 slaapkamers. De appartementen op het gelijkvloers hebben een terras met tuin, de duplex verdiepingen beschikken over een mooi en zonnig terras. Er is tevens een aparte fietsenberging en 1 overdekte autostaanplaats.
Er wordt een kwaliteitsvolle afwerking voorzien met oa. een ingerichte keuken met toestellen, badkamer met ligbad of douche, apart toilet, aparte berging - wasplaats. Ruime keuze aan vloertegels, binnendeuren en verdere afwerking.
Energiezuinige nieuwbouw appartementen aan een interessante prijs op een uitstekende ligging!!
Bel of mail ons voor alle verdere info.
Prijsklasse 225.000 à 232.500 excl kosten (BTW en notaris)