In Ekeren steken de centrumstraten Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat in een nieuw kleedje. En dat vraagt natuurlijk om een feestelijke en, letterlijke hoogstaande, inhuldiging. Het feestelijke was de jaarlijkse dorpsdag en de hoogstaande inhuldiging gebeurde op een hoogte van 50 meter. De werken hebben 3,4 miljoen euro gekost verdeeld over de stad, het Vlaams Gewest en het district.
Begin 2017 ging de heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat, in het centrum van Ekeren, van start en begin april werden alle straten terug open gesteld voor het verkeer. Zowel de straten als de riolering zijn vernieuwd. De Kloosterstraat telt twee scholen en de Driehoekstraat één. Wat enkele jaren geleden begon als plannen om de schoolomgeving er te verbeteren groeide uit tot een volledige aanpak van het centrum. De tijdelijke parking is het Hagelkruispark blijft nog even liggen en de blauwe zone van het centrum is uitgebreid. Dat moet er voor zorgen dat de parkeercapaciteit beter wordt gebruikt zegt districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA). Omwille van de aanslepende wegeniswerken hebben onze handelaars een moeilijke periode achter de rug. Gelukkig is dat allemaal voorbij en kunnen we onze klanten weer voor 100 procent ontvangen. We kijken hoopvol naar de toekomst, zegt Rik Bossuyt voorzitter van Ekeren Winkeldorp.
Uniek overzicht
Tijdens een ontbijtreceptie werd het lintje officieel doorgeknipt. Daarna trok het gezelschap naar een Sky-Watch, een platform waarmee 24 personen naar een hoogte van 50 meter gebracht werden. Daar kregen ze een uniek overzicht van alle uitgevoerde werken. Honderden aanwezigen kregen een koffiekoek, met een gepast drankje, aangeboden door het district. Voor de opening was Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) naar Ekeren afgezakt. Deze werken zijn een mooi voorbeeld van wat er in de districten kan gebeuren en een bewijs dat er niet enkel in het stadscentrum wordt gewerkt. Met ongeveer 10 miljoen euro aan investeringen, tijdens deze legislatuur, zit Ekeren op hetzelfde niveau dan veel grotere Antwerpse districten. Districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) ziet de werken als een belangrijk onderdeel van de inhaalbeweging die het district uitvoert. Tot vijf jaar geleden gebeurde er nog nauwelijks werken en daarom hebben we deze legislatuur een versnelling hoger geschakeld. Na het nieuwe Kristus Koningplein zit het centrum volledig in een nieuw kleedje. De reacties over de heraanleg zijn overwegend positief maar de nieuwe verkeersafwikkeling, met eenrichtingsverkeer in het eerste deel van de Dorpstraat, krijgt minder bijval. Men heeft van de Driehoekstraat een snelweg gemaakt. Ook alle openbaar vervoer moet langs daar en dat zorgt soms voor gevaarlijke toestanden. Ik begrijp nog altijd niet waarom men deze wijziging heeft doorgevoerd zegt inwoners Jos Van Thilo
Kom tijdens de Dorpsdag van Ekeren, op zondag 3 juni, zeker langs bij onze stand LENORA voor een babbel en een frisse drank in onze cava-bar!
Dit is de gelegenheid om kennis te maken met het stofmetingsproject dat wij in de Noordrand gelanceerd hebben. Ook de stand van zaken i.v.m. de werkbanken Oosterweel, Routeplan2030, Radicaal Haventracé A1(0)2, Overkapping R1 en CPECA Extra containerbehandelingscapaciteit waaraan wij deelnemen, kunnen dan eventueel samen kort besproken worden.
De verkeerspolitie hield in de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 mei een WODCA-actie in Ekeren. Er werd gecontroleerd op de De Beuckelaarlaan en in de Graaf van Hoornestraat. In totaal werden 1035 voertuigen gecontroleerd. 25 bestuurders bliezen positief. Van 9 onder hen werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen. 8 gecontroleerde bestuurders testten positief voor drugs, ook van hen werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen. Eén bestuurder stapte na de intrekking van zijn rijbewijs (voor 6 uur) opnieuw in de wagen en vertrok. Hij werd tegengehouden en zijn rijbewijs werd voor deze keer 15 dagen ingetrokken. Eén dronken bestuurder had nog een openstaande boete, hij kon deze niet betalen en ook zijn boete voor dronken voeren kon hij niet afrekenen. Zijn voertuig werd getakeld. Eén bestuurder probeerde zich aan de controle te onttrekken. Hij werd tegengehouden en legde een positieve ademtest af.
De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen en vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 rechtstreeks betrokken buurtbewoners negeert zegt André Didden van het Buurtcomité. Het goedgekeurde Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het definitieve plan is een, al vroeger afgesproken, beknotte versie van wat initieel voorzien was. Zo staat het nu zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de oorspronkelijk voorziene 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt op eis van stad, en het district, definitief bestemd als park, waardoor bebouwing hier in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park zal kunnen worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten. Dat zal onder andere gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel die de verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren moet verzekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop ondermeer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Vergunning laten schorsen Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing van de stad. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten onder de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er momenteel nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Oorspronkelijk is men gestart met zes bouwlagen en dat hebben we, in onderling overleg, al kunnen reduceren tot vier bouwlagen. Ook de ontwikkelaar heeft voordeel bij een project dat gedragen wordt door de buurt. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar een stokje voor.
De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen en vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 rechtstreeks betrokken buurtbewoners negeert zegt André Didden van het Buurtcomité. Het goedgekeurde Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het definitieve plan is een, al vroeger afgesproken, beknotte versie van wat initieel voorzien was. Zo staat het nu zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de oorspronkelijk voorziene 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt op eis van stad, en het district, definitief bestemd als park, waardoor bebouwing hier in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park zal kunnen worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten. Dat zal onder andere gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel die de verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren moet verzekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop ondermeer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Vergunning laten schorsen Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing van de stad. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten onder de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er momenteel nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Oorspronkelijk is men gestart met zes bouwlagen en dat hebben we, in onderling overleg, al kunnen reduceren tot vier bouwlagen. Ook de ontwikkelaar heeft voordeel bij een project dat gedragen wordt door de buurt. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar een stokje voor.
Alfons SchryversAl van bij de voorstelling van de plannen kwam er meteen protest van de buurtbewoners die zich groepeerden in het Buurtcomité Hoekakker.
EKEREN De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 buurtbewoners negeert, klinkt het.
Het goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Dat is een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het plan is al een beknotte versie van wat oorspronkelijk gepland was. Nu staat het zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de vroegere 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt definitief bestemd als park waardoor er bebouwing in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park mag worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag van 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten.
Stad in dorp
Dat zal gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel als verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop onder meer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie, hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten in de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt, bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar nu een stokje voor.
Campagne 'Naar de winkel? Met de fiets!â start weer in Ekeren
Bron : ATV
Het district Ekeren trapt zaterdag de tweede editie van de campagne Naar de winkel? Met de fiets! af. Met de campagne wil het bestuur de Ekerenaar aanmoedigen om in Ekeren te winkelen en zijn boodschappen vaker met de fiets of te voet te doen. De campagne loopt van 28 april tot en met 3 juni. Iedere Ekerenaar die zijn inkopen met de fiets of te voet bij een plaatselijke (deelnemende) handelaar doet, krijgt een stempel op een stempelkaart. Per volle spaarkaart die de klant inlevert, maakt hij kans op één van de vele prijzen. Een lijst met deelnemende handelaars kan u hier vinden.
De soap rond het kruispunt Molenstraat-Kloosterstraat waarbij een voetganger door de niet-uitgeharde betonlaag liep en uiteraard voetafdrukken achterliet wat aanleiding was om een hersteloperatie in te plannen, kreeg een triest hoogtepunt toen na die herstelling een ambulance, een personenauto, een motorijder èn een voetganger doorheen de pas aangelegde strook trokken. Dat dit kon gebeuren geeft wel te denken over de afsluiting van het herstelde gedeelte natuurlijk. Hoe dan ook moest de aannemer uiteraard opnieuw uitrukken ter herstelling van de herstelling. In één moeite werd het hele verkeersplatform uitgebroken, vernieuwd en degelijk afgesloten voor àlle verkeer. Het is nu wachten tot de volledige uitharding van de betonlaag om de Kloosterstraat opnieuw open te stellen voor het verkeer. Intussen blijven de omleggingen, ook voor de lijnbussen richting kerk, nog tijdelijk van kracht. (jdh)
Een motorbende die je naar school brengt en je ook komt halen, het overkwam de 13-jarige Caroline vandaag. De motorrijders wilden het meisje zo steunen omdat ze al jaren gepest wordt. Met hun actie willen ze kinderen beschermen, helpen en ondersteunen.
Sinds 3 april kan voortaan elke havenwerknemer gratis de fietsbus door de Tijsmans- en de Liefkenshoektunnel nemen. Van daaruit kunnen ze hun traject al fietsend verder zetten richting woonst of bedrijf. Consulent mobiliteit Jan Buytaert is de man die dat allemaal mogelijk heeft gemaakt. Drie weken na de lancering is de teneur overduidelijk: de fietsbus kent een goede start!
Nergens ter wereld kan je met de fiets op een bus van en naar het werk. Naar analogie met skibussen dachten we eerst met een aanhangwagen te werken, maar het in- en uitladen van de fietsen is daarin te omslachtig. Daarna kwam het idee van de gelede bus. Het was een lange zoektocht om geschikte voertuigen op de kop te tikken. Uiteindelijk vonden we een lot prima bussen in Nederland. Het zijn absoluut geen afdankertjes, ze zijn technisch ook volledig opnieuw gereviseerd en kregen een herkenbare, inspirerende look.
Op een steenworp wonen en 35 km omrijden
Op het einde was het een race tegen de klok om ze om te bouwen. We hebben er zoveel mogelijk stoelen uitgehaald, om zo horizontale en verticale plaatsen te creëren. Vervolgens zijn we letterlijk zelf met de fiets op de bus gegaan om de indeling te testen. Wij zijn nog altijd aan het kijken of er nog meer capaciteit mogelijk is. Lichtere fietsen kunnen aan een fietshaak hangen, de zwaardere zet je tussen een steunbalustrade. Een derde optie is om gewoon zoals op een lijnbus recht te staan en de fiets aan de hand houden.
We merkten al lang dat er nood was aan een oplossing voor mensen die met de fiets de Schelde over willen. Wie van Ekeren, Stabroek, Hoevenen en dergelijke naar Linkeroever wil fietsen, moet daar algauw 35 kilometer voor omrijden naar een veer of fietstunnel. Hetzelfde als je vanuit Beveren naar Rechteroever moet. Terwijl dat via de Tijsmans- of Liefkenshoektunnel op een steenworp ligt. Die afstand maakt een verschil tussen wel of niet met de fiets gaan en die afstand nemen we nu weg. Daarom kozen we ervoor dit idee zo snel mogelijk te realiseren en gaandeweg bij te sturen. Een oplossing voor de fietsers vonden we belangrijker dan lange studies en proefperiodes.
Er wordt alweer gewerkt in de Kloosterstraat in Ekeren. Na meer dan een jaar werken werd de straat eindelijk weer opengesteld voor het verkeer, maar een verkeersplateau op de hoek van de Kloosterstraat moet nu heraangelegd worden.
Woensdagavond 4 april werd een controleur van De Lijn in Ekeren slachtoffer van agressie. Tijdens een controle probeerde een reiziger de bus te verlaten. De controleur wou eerst zijn vervoersbewijs zien, maar de verdachte wou niet meewerken. Hij duwde de controleur tegen de grond en zetten het op een lopen. Een tweede verdachte sprong op de rug van het slachtoffer en deelde ook klappen uit. De buschauffeur was de verdachte man achterna gelopen en kon hem staande houden. De verdachte verzette zich echter hevig en kon ontkomen. De politie kon één verdachte identificeren op basis van een getuigenverklaring.
Het verkeersplateau op het kruispunt van beide straten (Molenstraat Kloosterstraat) moet heraangelegd worden omdat een voetganger er tijdens de aanleg doorheen het gestorte beton is gelopen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zal de aannemer de werken uitvoeren tijdens de paasvakantie vanaf 3 april. Na de heraanleg geldt er nog een uithardingsperiode voor het nieuw gestorte beton zodat het kruispunt nog tot 27 april zal afgesloten blijven. Uiteraard heeft dat gevolgen voor het verkeer. Lijnbussen vanuit het noorden zullen een omleiding moeten volgen via Boerendijk en Driehoekstraat met vervanghaltes ter hoogte van de bestaande haltes richting noorden. Voor autoverkeer is er een onderbreking tussen Lange Sterrestraat en Blarenstraat en kunnen autos of rijden via Boerendijk-Driehoekstraat of via Bilderdijkstraat-Schoonbroek-Kattenberg. Voetgangers en (afgestapte) fietsers kunnen wel voorbij de werken. (jdh)
Het verkeersplateau op het kruispunt Molenstraat - Kloosterstraat moet opnieuw aangelegd worden. Om voor zo weinig mogelijk hinder te zorgen, voert de aannemer de werken uit tijdens de paasvakantie. Na de aanleg is er nog een uithardingsperiode.
Het kruispunt is daardoor onderbroken van 3 t.e.m. 27 april. Voetgangers en fietsers (als ze afstappen) kunnen wel voorbij de werken. In Ekeren hopen ze dat er deze keer geen voetgangers door het natte beton zullen stappen.
Gevolgen voor het verkeer
Kloosterstraat is onderbroken tussen de Lange Sterrestraat en de Blarenstraat;
Molenstraat loopt dood iets voor de Kloosterstraat;
Er is een omleiding voorzien via:
Boerendijk - Driehoekstraat
Kattenberg - Schoonbroek - Bilderdijkstraat
Bussen van De Lijn die richting stad door de Kloosterstraat rijden, volgen de omleiding via Boerendijk - Driehoekstraat en hebben vervanghaltes ter hoogte van de bestaande haltes richting noorden.
Veltwijcklaan
Aquafin laat een aantal riooldeksels in de Veltwijcklaan verhogen zodat die gelijk liggen met de asfalt. Het gaat om verschillende deksels in het gedeelte tussen de Kapelsesteenweg en de rotonde aan Bist.
De werken zijn gepland van 5 t.e.m. 9 april. De Veltwijcklaan is dan ook onderbroken voor gemotoriseerd verkeer tussen het ronde punt en de Kapelsesteenweg. Fietsers en voetgangers kunnen wel voorbij. Bewoners kunnen contact opnemen met de aannemer voor praktische afspraken.
Gevolgen mobiliteit
Veltwijcklaan afgesloten tussen de rotonde (met Bist en Leerhoeklaan) en Kapelsesteenweg;
Er is een omleiding voorzien:
vanaf het ronde punt naar Bist - Kapelsesteenweg
vanaf Kapelsesteenweg via Prinshoeveweg - Leerhoeklaan
Gevolgen voor De Lijn
Bus 33 rijdt niet door tot in Ekeren-centrum maar neemt een alternatieve route in Ekeren-Donk om dan terug richting Merksem te rijden. De halte aan de Weegbreelaan is de tijdelijke eindhalte in Ekeren;
Eduard Waghemansbrug, Laar (richting Kapelsesteenweg), Kapelsesteenweg, rechts rond de kerk van Ekeren-Donk, Prinshoeveweg. Tot aan halte Weegbreelaan;
niet bediende haltes: - richting Ekeren centrum: Wielseweg, Gerardus Stijnenlaan, Willebeeklaan, Weegbreelaan; - in beide richtingen: Kruidenlaan, Margrietlaan, Tulpenlaan, Bistkapellei, districtshuis, Markt, De Beukelaerlaan.
Bist
Eind mei start de heraanleg van Bist. Voor die werken kunnen starten, voeren de nutsbedrijven eerst voorbereidende werken uit aan hun leidingen. Deze worden tegen eind april 2018 afgerond. De nutswerken duren langer dan verwacht door het groot aantal maatschappijen die vernieuwingen uitvoeren.
Details en gevolgen voor het verkeer
fase 1: afgerond
fase 2 vanaf 2 oktober tot eind mei 2018, vernieuwen leidingen in de lengte van de straat. Bist is enkelrichting, richting Kapelsesteenweg.
Er is een omleiding voorzien voor de andere rijrichting. In bepaalde zijstraten die nu enkelrichting zijn, zal een dubbele rijrichting worden ingevoerd indien nodig.
Herautenlaan
Het district investeert in een nieuwe aanleg voor de Herautenlaan om de straat te vergroenen en veiliger te maken. We verwachten het einde van de werken tegen eind april 2018.
Effecten doorgaand verkeer
Herautenlaan is afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer tussen de Baljuwlaan en de Hoogpadlaan. Enkel fietsers (als ze afstappen) en voetgangers kunnen langs de werf;
Auto mag lage emissiezone binnen, toch boete voor chauffeur
Bron GVA
door brip | Bron: ATV
EKEREN -
De auto van Benjamin, die zonder problemen de lage-emissiezone in mag, werd door de stad verkeerd geregistreerd, waardoor de man een boete kreeg. De fout werd rechtgezet, maar Benjamin moet zijn boete nog steeds betalen. Niets aan te doen.
Het zit Benjamin uit Ekeren niet mee. De Mercedes waar hij mee rijdt, voldoet aan de Euro 4-norm, waarmee u zonder problemen de lage-emissiezone (LEZ) mee binnen kan. Maar de stad maakte een fout bij de registratie van de auto, en klasseerde hem als een Euro 3-type.
Het gevolg: Benjamin werd op de bon geslingerd. De fout werd later door de stad rechtgezet. Desondanks , moet Benjamin nog steeds de boete betalen. Omdat ik geen bezwaarschrift heb ingediend, legt hij uit. Er is niets aan te doen volgens mijn advocaat. Ik moet betalen voor iets dat ik niet heb misdaan.
Benjamin was zich na van geen kwaad bewust omdat de stad haar eigen fout had rechtgezet, en had daarom geen bezwaarschrift ingediend. Als de stad haar fout rechtzet, ga ik er vanuit dat alles in orde is.
Benjamin moet de boete binnen de tien werkdagen betalen, zo staat in een brief die hij kreeg van de deurwaarder. De boete bedraagt bijna tweehonderd euro, en ook de kosten van de advocaat moeten daar nog bij opgeteld worden. Ik kan niets anders doen dan betalen, anders zal de deurwaarder langskomen om alles te inventariseren. Benjamin is niet te spreken over de absurde situatie.
Het kabinet van schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud zegt dat de stad niks te verwijten valt. De fout waarover de bestuurder spreekt, ligt niet bij de stad, zegt woordvoerster Liesbeth Brzyk. Wij baseren ons op de gegevens in de DIV-databank. De bestuurder moet de auto steeds registeren, en zo komt die op een lijst terecht. Als die gegevens niet doorkomen, is de auto niet bekend onder de Euro 4-norm. De rechtzetting waarover de bestuurder in kwestie spreekt, betekent naar alle waarschijnlijkheid dat hij inmiddels de registratie heeft voltooid. De beboeting is bovendien de bevoegdheid van een onafhankelijke ambtenaar, niet van de stad.
Infrabel, het district Ekeren en Riolink zijn in februari gestart met de voorbereidende werken voor de aanleg van de fietstunnel in de Statiestraat in Ekeren. Deze fietstunnel zal de overweg in de Weerstandersstraat definitief vervangen.
Vanaf de 3de week van april is de Statiestraat in Ekeren door de werken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Later in mei ook voor fietsers en voetgangers.
Infrabel, het district Ekeren en Riolink nodigen iedereen uit op de infomarkt op donderdag 29 maart tussen 18 en 20.30 uur in Kasteel Hof De Bist (252 cc), Veltwijcklaan 252, Ekeren.
Iedereen is doorlopend welkom om de plannen en de planning van deze werkzaamheden in te kijken en vragen te stellen. Er is geen algemene voorstelling, je kan dus zelf kiezen wanneer je tussen deze uren langskomt zonder dat je iets mist.
Het is officieel: de Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een historisch compromis gesloten over de Oosterweelverbinding.
Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het Radicaal haventracé laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen. Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hadden voldoende handtekeningen voor een referendum, maar ook dat laten ze nu achterwege. De Vlaamse regering maakt zich sterk dat de schup dit najaar in de grond gaat. De procedure voor de Raad van State is evenwel niet volledig van de baan. De actiegroepen laten hun procedure dan wel vallen, maar enkele burgers, die de zaak mee aanspanden, volgen dat voorbeeld niet. Zij moeten de komende weken nog een akkoord sluiten met de Vlaamse regering. Wij ondertekenden niet mee en dat is ons ook niet gevraagd, zeggen Zwijndrechtenaars Greet Bergmans en Steven Vervaet. Iedereen beseft dat de procedure nog kan staan of vallen met ons.
De twee geven aan de overeenkomst toe te juichen, maar zijn naar eigen zeggen niet voldaan. Ze vinden dat Zwijndrecht, dat in twee wordt verdeeld door de E17, te veel hinder ondervindt van lawaai en fijn stof. We willen daarom de garantie dat een overkapping van de E17 mogelijk blijft, aldus Vervaet. Als die overkapping er dan uiteindelijk toch niet komt, willen we garanties over een degelijke geluidsbuffering.
Mobiliteitsminister Ben Weyts heeft er vertrouwen in dat het overleg met de burgers de komende weken tot een overeenkomst zal leiden.
Het Radicaal haventracé kwam pas vorige maand een eerste keer ter sprake onder leiding van overkappingsintendant Alexander DHooghe. De Oosterweelverbinding wordt in dat concept afgeslankt tot een lokale verbindingsweg. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel.
Ten oosten van de stad worden doorgaande wagens en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet verlopen.
rv.Het plan voorziet een noordelijk tracé (rode lijn) voor doorgaand verkeer én een Oosterweel-verbinding (gele lijn) voor lokaal verkeer.
Overkapping
De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen engageerden zich ook om een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk te maken. Daarvoor wordt - op termijn - 1,25 miljard euro voorzien. Een overkapping van de Ring kost ongeveer 1,25 miljard euro, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. We gaan die factuur niet doorschuiven naar de volgende regering. De stad en de Antwerpse haven engageren zich om 250 miljoen bij te dragen. Wij engageren ons op onze beurt om de onbenutte kredieten bij het agentschap Mobiliteit en Openbare Werken toe te wijzen aan een fonds voor de overkapping, zodat we nu al budget opbouwen naar de volgende regeerperiodes toe.
Dat overschot bedroeg vorig jaar 43 miljoen euro, maar het wisselt enorm van jaar tot jaar, zegt minister van Financiën Bart Tommelein. Het gaat om projecten die zijn uitgesteld of geannuleerd. De bedragen worden nu integraal gereserveerd voor de overkapping.
Weyts geeft toe dat 1,25 miljard niet voldoende is om de Ring volledig te overkappen, maar het volstaat voor het eerste deel. Een architectuurwedstrijd moet uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt.
De actiegroepen zijn bijzonder tevreden met de toezegging. Ik vind dat heel straf, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. Het gaat om geld dat naar Antwerpen komt en dus naar heel Vlaanderen, omdat kansen voor Antwerpen vertaald kunnen worden naar kansen voor Vlaanderen.
belga
Een architectuurwedstrijd moet nu uitmaken welk stuk het eerst aan de beurt komt
Minister Ben Weyts
Groen: Overwinning van participatie, maar waken over uitvoering
Ook oppositiepartij Groen reageert tevreden op het bereikte akkoord in het Oosterweeldossier. Dit is een historische overwinning van jarenlange burgerparticipatie en politiek verzet, vindt Vlaams parlementslid en Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien, die echter wel nog met heel wat vragen zit. Met Groen zullen wij de waakhond zijn en ervoor zorgen dat de genomen engagementen worden vertaald in concreet en financieel onderbouwd beleid, zegt hij. Van Besien noemt de aangekondigde modal shift, de beslissing om doorgaand verkeer verder van de stad te houden en de overkapping van de volledige Antwerpse ring de meest positieve elementen in het akkoord.
Jarenlang hebben Bart De Wever en co een nieuwe autostrade door de strot van de inwoners proberen te duwen, stelt hij. Veel van de voorstellen uit het akkoord waren tot voor kort onbespreekbaar, enig wantrouwen is dus op zijn plaats. De garanties moeten nu stelselmatig worden opgebouwd, en daarin zal de Vlaamse regering zich nog moeten bewijzen.
Met name over de financiering van de nodige investeringen in openbaar vervoer, bovenop de al voorziene middelen voor het Masterplan 2020 van de Antwerpse mobiliteit, ziet Groen onduidelijkheid. Ook de afgeslankte Oosterweelverbinding en de A102 door enkele noordelijke randgemeenten moeten nog concreet worden gemaakt en er moet nog een akkoord gevonden worden met de gemeente Zwijndrecht, stelt Van Besien vast. Dit is het startschot van participatie, niet het einde, vindt hij.
Dit is het startschot van participatie, niet het einde
Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien
Open Vld: Antwerpen moet nu de rangen sluiten
De Antwerpse afdeling van Open Vld zegt het akkoord over de Oosterweelverbinding te zullen steunen, aangezien het goed nieuws is voor de Antwerpenaar en we er na jarenlange stilstand eindelijk in geslaagd zijn om vooruitgang te boeken. De partij roept heel Antwerpen nu op om de rangen te sluiten, volop achter het compromis te gaan staan en snel werk maken van de bouw van de Oosterweelverbinding, het Radicaal Haventracé en de A102. Open Vld ziet in het akkoord voordelen voor zowel de mobiliteit op de Antwerpse ring en in de Antwerpse binnenstad als de leefbaarheid in de Antwerpse regio. Vandaag wordt er enorm veel verkeer naar de stad geleid, zonder dat dit verkeer echt in de buurt van de stad moet zijn, zegt Antwerps gemeenteraadslid Annemie Turtelboom. Met het Radicaal Haventracé wordt dat verkeer voor een groot stuk weg van de stad gehouden. Dat komt niet alleen de mobiliteit op de ring ten goede maar is ook beter voor de luchtkwaliteit van de Antwerpenaar.
Nu de Oosterweelknoop doorgehakt lijkt, moet er voor Open Vld snel werk gemaakt worden van een langetermijnplanning van het hele project, inclusief de overkapping. Het is ook belangrijk dat er een werkgemeenschap komt die de burgerbewegingen een plaats geeft, geeft Vlaams parlementslid Willem-Frederik Schiltz aan. Zo kunnen ze blijven meedenken over en meewerken aan de snelle implementatie van mobiliteits- en leefbaarheidsoplossingen voor Antwerpen. De participatie is belangrijk voor het draagvlak en de snelheid van uitvoering.
Touring tevreden met akkoord
Mobiliteitsorganisatie Touring is tevreden met het akkoord over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. De organisatie benadrukt wel dat er snel werk moet gemaakt worden van de plannen. De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks, zegt Touring. Touring vindt het goed dat de Vlaamse overheid en de burgervertegenwoordigers nu een akkoord op zak hebben. Wij zullen hier positief aan meewerken en de weggebruiker objectief inlichten over de plannen en werken, die ongetwijfeld nog heel wat onduidelijkheden en verkeershinder zullen meebrengen. Maar het wordt nu wel stilaan tijd dat de spade effectief in de grond gaat.
De mobiliteitsorganisatie hekelt dat de discussie zo lang, meer dan 20 jaar, heeft aangesleept. Er zijn miljoenen uitgegeven aan studies en onderzoeken. In heel die periode zijn niet alleen de files en pollutie toegenomen, ook de kostprijs voor de uitvoering ervan is sterk gestegen.
Touring dringt er op aan dat ook de vertegenwoordigers van de weggebruiker zelf worden betrokken in het project want daarover blijven we tot vandaag nog op onze honger zitten.
De beslissing van vandaag om samen te werken is van groot belang, maar mag niet verzanden in nog eens nieuwe werkgroepen en denktanks
Touring
TreinTramBus: Openbaar vervoer moet snel versterkt worden
TreinTramBus vraagt dat het openbaar vervoer in en rond Antwerpen al tijdens de werken versterkt wordt. De hinder zal immers jarenlang duren, brengt de reizigersorganisatie in herinnering. Deel van het compromis over de Oosterweelverbinding is een modal shift, die voorziet dat de helft van de verplaatsingen in de toekomst met alternatieve vervoersmiddelen als trein, bus en fiets wordt gedaan. Uiteraard juichen we dit toe, zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren. De organisatie pleit voor doorstromingsmaatregelen voor tram en bus en een uitgebreider aanbod. Alleen zo kunnen automobilisten overtuigd worden om hun auto al tijdens de werffase te laten staan. De enorme files door de werken aan de Turnhoutsepoort bewijzen dat een minderhinderplan nodig is, stelt de organisatie. Bussen en trams lopen vertragingen op tot anderhalf uur.
Uiteraard juichen we dit toe. Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren
Op het kruispunt van de Kapelsesteenweg en de Veltwijcklaan in Ekeren ramde een Seat vrijdagnamiddag 9 maart, een verkeerslicht. Daarbij geraakte een inzittende van de wagen lichtgewond. Zowel het voertuig als het verkeerslicht waren zwaar beschadigd. Volgens getuigen lag een zilverkleurige Audi aan de basis van het ongeval. Een ploeg van de Mobiele Eenheid van de politie kon deze iets verder aantreffen. De Audi en de Seat hadden elkaar nochtans niet geraakt toen ze elkaar kruisten, geen van beide bestuurders was onder invloed van alcohol. Beide partijen werden uitgenodigd voor verhoor en de politie zal de omstandigheden van het ongeval verder onderzoeken.
Feestelijk opening van vernieuwde bibliotheek Driehoek
Bron : Nieuwsblad
De bib van Ekeren werd volledig vernieuwd. FOTO: W&F
EKEREN - Caroline Bastians, schepen van cultuur en Koen Palinckx, districtsburgemeester, heropenen zaterdag de vernieuwde bibliotheek Driehoek in de Driehoekstraat 43 in Ekeren. De bibliotheek is op het gelijkvloers helemaal opnieuw ingericht. In de vernieuwde bib verschuift het accent van louter materialen uitlenen naar beleving. Ook de muziek- en de jeugdwerking nemen een prominente plaats in.
De bib was vorig jaar drie maanden gesloten voor een grootscheepse renovatie. Sinds november vorig jaar konden bewoners er al opnieuw terecht maar nu is er een groot openingsfeest. In 2018 viert de bib van Ekeren ook haar 50ste verjaardag: twee redenen om te feesten dus.
Na De Vertellerij in Berchem, Elsschot op Linkeroever, bibliotheek Arena in Deurne, Kielpark op het Kiel en bibliotheek De Poort in Berchem, heeft nu ook de Ekerse districtsbibliotheek een opknapbeurt gekregen. Bibliotheken zijn vandaag plekken geworden waar mensen niet alleen boeken ontlenen, maar ook muziek beluisteren, elkaar ontmoeten, zegt de schepen. We investeren dan ook om van elke Antwerpse bibliotheek een bibliotheek van de toekomst te maken.
Het feest start om 10.30u met enkele toespraken. Aansluitend stelt Maud Vanhauwaert haar nieuwe stadsgedicht Lezer voor en tonen studenten van de Karel de Grote Hogeschool een filmpje over bib Driehoek. Het verdere feestprogramma vindt u op de website van Ekeren.
EKEREN De komende maanden en jaren krijgt het district Ekeren er twintig kilometer nieuwe fietspaden bij. Een investering van 15,6 miljoen euro, opgehoest door Vlaanderen, de provincie, de stad en het district. Er zitten vijf fietstunnels, drie fietsbruggen en één fietsstraat bij.
Voor een aantal dossiers moeten nog knopen worden doorgehakt. Een voorbeeld daarvan is de Kloosterstraatbrug, in de volksmond bekend als de Leugenberg. Het Vlaams Gewest heeft twee opties: ofwel een vernieuwing van de fietspaden op de brug, ofwel een nieuw dubbelrichtingsfietspad door de bestaande tunnel van de afrit van de A12 naast de Kloosterstraatbrug. De provincie blijft inzetten op missing links. Op de fietsostrade Antwerpen-Essen houdt een bewoner al zes jaar een stuk van 1,5 kilometer tegen tussen Vloeiende (Kapellen) en het station van Sint-Mariaburg. De Raad voor Vergunningsbetwistingen moet later dit jaar uitsluitsel brengen. Dit voorjaar wordt ook het tracé gekozen van een nieuwe fietsverbinding tussen Leugenberg (Ekeren) en de Noorderlaan. Budget: ruim 4,1 miljoen euro.
De stad legt dit voorjaar onder meer een fietspad aan op de Ekersesteenweg, aan de kant van Rozemaai. Midden dit jaar komt er een link tussen de fietsostrade A12 en die langs de spoorlijn, via de park-and-ride op de Havanasite. Het district Ekeren maakt in 2018 werk van een dubbelrichtingsfietspad op Bist (tussen Kapelsesteenweg en het station van Ekeren). Langs Schriek komt een verhoogd, veiliger fietspad. (PHT)