Toen ik vroeger nog iedere dag eenmaal naar de kerk ging was het de heren verboden om met een hoofddeksel op Gods Huis te betreden. Daartegenover stond dat de dames verplicht waren een hoed of hoofddeksel te dragen. Bij hoogtijdagen op het seminarie, waar ik ook een tijdje van mijn leven verbleven heb, kwamen de weldoeners in een koets voorgereden, hadden de dames, buiten een prachtig hoofddeksel, ook nog een vossenpels om hun hals en een voile voor hun gelaat. Ik had een tante die modiste was en in Huissen een hoedenzaak had. Toen op een gegeven moment het kerkbezoek afnam was het ook gebeurd met haar hoedenzaak.
Ouderen onder u zullen het wel eens meegemaakt hebben, dat mijnheer pastoor of kapelaan vanaf de preekstoel tot sommige dames die niet kuis gekleed waren of zonder hoofdbedekking de tempel Gods bevolkte deze stoute gelovigen vermanend toesprak en ik heb het ooit meegemaakt dat een kapelaan een dame de kerk uitstuurde alsof het een misdadigster betrof.
De biecht is niet afgeschaft, maar niemand gaat tegenwoordig zijn of haar zonden nog biechten, of binnen de Protestantse gemeenschap met een Ouderling praten.
Hier in Angeren kwam op een zondag mijnheer pastoor het preekgestoelte op met een koffiekan en een beker om zijn keuvelende kudde uit te beelden en vond het ook onnodig dat de mensen nog biechten kwamen, want voordat men de biechtstoel betrad had mijnheer pastoor, onderweg of op huisbezoek bij zijn parochianen, al vernomen bij welke meisjes de heren met hun handtastelijkheden iets verder gegaan waren dan de kerkelijke voorschriften en had hij de doopvont al klaar staan voor de heuglijke gebeurtenis die hiervan het gevolg was.
Toch zat er wel iets zinnig in die biecht, want tegenwoordig kan men 'het ei' nergens meer kwijt en loopt de halve wereld met frustraties rond. Gedeeltelijk is hieraan te danken het uiteengroeien van de mensheid, de vele echtscheidingen, de slechte verstandhoudingen en zo zijn er nog wel meer factoren op te noemen.
Neem nou die maatregel in Den Bosch, waarbij aan homofielen de communie geweigerd werd. De Kerk heeft uit angst het nú zo uitgelegd dat het wel kan en de verantwoordelijkheid van het plegen van een zonde op de schouders gelegd van de goegemeente.
Volgens het Kerkelijk Recht zitten ze daar fout mee en geeft men uit angstgevoelens toe aan het massale protest uit alle gelederen van de bevolking. Als men zo nodig consequent wil zijn moet men de eigen voorschriften en regels niet negeren en deze oplossen door ze binnen de katholieke wereldkerk te veranderen.
Momenteel speelt binnen de Rooms-Katholieke Kerk ook het gedrag van priesters uit heden, verleden en zelfs ver verleden op het gebied van de zedenleer een gote rol. Onkuise bejegingen of vergrijpen zijn zonder meer afkeurenswaardig en de priesters die op dat gebied te ver gegaan zijn, hadden door hun superieuren (voor 80 pct wisten ze dat) uit hun ambt gezet moeten worden en aangeklaagd bij de burgerlijke en kerkelijke rechtbank.
In het gewone maatschappelijke bestel is dit ook aan de orde, en maak je ook onoorbare vergrijpen mee en sommige dames of heren geven zich over aan de wellust van hun baas om hun baantje niet kwijt te raken of juist om hun maatschappelijke positie te verbeteren.
In mijn leven die veelal over doornen is gegaan heb ik dit verschillende keren meegemaakt en als ik toen de weg des 'vlezes' was ingeslagen was ik nú een gesetteld persoon geweest met een vet pensioen.
Alle menselijke wezens die op principes van hun leer of geloof stonden is het in de geschiedenis niet best vergaan. De Meester van het Christelijk geloof is zelfs gekruisigd en miljoenen mensen zijn in de loop van de geschiedenis juist omwille van hun geloof op de meest afschuwelijke wijze vermoord.
We hebben in Nederland en België ook te maken met mensen en vluchtelingen uit het buitenland en de problemen die nu spelen hebben we zelf gecreëerd door deze mensen allemaal op een hoop te zetten, ze verkeerd op te vangen en ook door Moslims in overwegende Christelijke wijken te plaatsen zonder dat deze mensen ooit de gelegenheid gekregen hebben om met elkaar te spreken en aan elkaar te wennen.
Werk bieden we ze niet aan en het zijn vooral de werkeloze en zwervende jeugdigen die ons overlast bezorgen. Nee, we lopen te schelden op hun Godshuizen, hoofddoekjes en boerka's die ze dragen. Je moet eens een keer naar Canada, Nieuw-Zeeland, Australë en de USA afreizen waar al jaren onze Hollandse of Belgische emigranten zitten en die houden ook de gebruiken van hun herkomstland in ere en er is niemand in dat buitenland die er iets verkeerd over zegt.
Over de criminalitet wil ik dit loslaten: "Samen met de Amerikanen zijn wij een soort gewapende zendelingen geworden met als koopwaar ons democratisch bestel, die zo nodig in landen met een heel andere cultuur en achtergrond aan de man gebracht moet worden." In het Belgische Ukkel werd vorige week een moeder van drie kinderen door een paar van die buitenlandse criminelen vermoord.
Waarom veroordelen we hun wetten en zou het niet beter zijn deze te respecteren en sluiten onze regeringen met al die 'verkeerde en niet te bekeren landen' geen uitleveringsverdrag, zodat die dubbele paspoorthouders berecht kunnen worden in hun eigen land om daar het galgenmaal te gebruiken? Hier in Nederland en België lopen ook een heleboel hardwerkende en goede buitenlanders rond en ik denk dat óók zij het toe zouden juichen dat op die manier het echte kwaad uitgebannen wordt. Auto van vermoorde Ukkelse moeder van drie kinderen
 ONDERSTE FOTO TOONT UITERSTE VAN UITERSTE!

|