Niet alleen in de lucht maar ook op de weg gebeuren relatief meer ongelukken dan voorheen.
Plotselinge extreem optredende buien hebben het eerstse halfjaar van 2009 in de hele wereld enorme schades toegebracht die volgens de Engelse Verzekeringsmaatschappij LLoyd bedragen van honderd miljard Euro ver te boven gaan.
Op 30 juni is er weer een vliegtuig neergestort met aan boord 153 mensen. Het betrof hier een airbus van de Jemenitische vliegmaatschappij Yemenia.
Slechts een passagier, het veertienjarig meisje Bakari Baya, werd door een visser uit de zee gered.
Wij steken, en iedere journalist doet daar aan mee, meteen de beschuldigde vinger uit naar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij, in dit geval Yemenia uit het Midden Oosten, een Islamitische maatschap die toch al nergens iets goeds kon presteren en in verschillende luchtruimen geweerd werd.
Maar is het niet zó, dat wij in feite de hand in eigen boezem moeten steken?
Afgekeurde auto's en caravans gaan voor een zacht prijsje naar Polen of Roemenië, versleten vliegtuigen, vrachtwagens, oude computers en huishoudelijke afgedankte apparatuur per boot naar Afrikaanse of Aziatische landen.
Ja, we zijn zelfs zo brutaal dat wij deze voertuigen ook nog eens flink vol laden met oude rotzooi: "Inpakken en wegwezen met die handel!"
Als we de rommel niet aan het buitenland kwijt kunnen, vinden we hier of daar altijd nog wel een corrupt ambtenaartje die oogluikend het prima vindt dat het afval ergens verdwijnt in een van de vele ons omringende wateren.
Soms krijgen we een koekje van eigen deeg! We zien in het goederenvervoer hoe langer hoe meer van die oude vrachtwagens met Roemeense, Poolse en zelfs Russische chauffeurs met afgetrapte gympies het versleten koppelingsmateriaal bedienend, ons land weer aandoen om allerlei goederen af te leveren.
Worden ze door onze 'Hermandad' van de weg gehaald, dan komen de voertuigen per eertvolgend buitenlands sloopvervoer van Pro Rails weer gewoon onder rembours terug bij de Poolse of Roemeense vrachtvervoerders, vaak ook nog met een criminele stroman uit Holland achter zich die de eer heeft daar vanuit een piepklein onopvallend kantoortje en onderkomen de zaak te vertegenwoordigen en te behartigen.
Hier in Holland gaan de bonafide bedrijven naar de knoppen, maar dat deert tot op heden kennelijk niemand.
Verantwoordelijk voor de slechte staat van al die voertuigen zijn niet wij, maar die Turken, Polen. Roemenen en nu met deze vliegtuigramp de regering van Yemen; Wij Westerlingen treffen geen blaam!
Niet het weer, wat op 30 juni boven de eilandengroep de Comoren abominabel was, zoals uit de gegevens van de Zwarte doos kan worden afgeleid, nee het was de slechte staat van onderhoud van Airbus 310-300 die de oorzaak van de crash in de Indische Oceaan was.
Laten we het daar maar op houden en naar een zijdelings onderwerpje overstappen en de vlag uithangen voor het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds die met het bijna volledige aandelenpakket Michael Jackson zeker niet om zijn tragische dood zullen treuren en de regie van alles en nog wat volkomen in de hand heeft.
Laten we eerlijk zijn: ,,Er is geen beter handelswaar dan de dood!"
 VLIEGTUIG AIRBUS 310-300 VAN YEMENIA
 GEVONDEN ZWARTE DOOS (KLEUR ALTIJD ORANJE)
|