Het is al weer enkele dagen geleden dat er in India een zware treinramp plaats vond, waarbij 290 doden vielen en 875 mensen werden gewond. De treinramp vond plaats in de Oostindiase stad Baganagar regio Odisha. Het was een ongeluk waarbij drie treinen betrokken waren. In Bahangar stond op een bepaalde lijn een stilstaande goederentrein. De eerste passagierstrein reed in volle vaart op de stilstaande goederentrein. Verspreid over drie lijnen lagen de wagons en brokstukken toen van de andere kant een tweede passagierstrein met grote snelheid botste op de reststukken van de twee voorgangers. Er is nog steeds een onderzoek naar de oorzaak van de ramp en geweten werd deze ramp in eerste instantie aan de elektronische signaleringsapparatuur die op dat moment kennelijk niet functioneel was. Het spoorwegnet in India beslaat zo'n 100.000 kilometer en dagelijks maken 25 miljoen burgers gebruik van treinvervoer. Tijdens de Corona epidemie hebben de spoorwegen veel mensen verloren die tijdens een coronabesmetting zijn overleden en of afgekeurd en wat eraan personeel overgebleven is maakt dagelijks overuren, dat zich gewroken heeft in de slechte staat van het spoorwegnet en ook het onderhoud van de treinen liet te wensen over. Of dit gecompliceerde ongeluk alleen gelegen heeft aan het falen van het seinsysteem lijkt me niet de enige oorzaak. In 2021 vonden er in India 35 treinongelukken plaats, in 2022 waren dat er 48 en nu na goed 5 maanden in 2023 is dit aantal al opgelopen tot 24 treinrampen; echter deze laatste ramp overtreft alles en tot op heden heeft in de wereld een treinramp van deze omvang nog nooit plaats gevonden. Veel gezinnen in India zijn in diepe rouw en het zou een hele edele daad wezen dat wij hier in de Europese Unie op onze kosten wat goed opgeleid spoorwegpersoneel daar naartoe sturen om het spoorwegnet aldaar weer beter gangbaar te maken. Het is niet alleen in India dat achterstallig onderhoud van het spoorwegnet en of wegennet door de Corona pandemie achterstallig onderhoud opgelopen heeft. Ook hier in Nederland hebben we ermee te maken en ook in de bouw is op velerlei gebied achterstand ontstaan, dat zich vertaald heeft in veelal uitslaande branden van winkelcentra en aanleunende woningen.
 De eerste passagierstrein die botste op de goederentrein was
de Coromandel-Express die van Kalkata op weg was naar
|