De Duitsers liepen in 1942 met alle modern legermateriaal al vast in de Russische "steppen", de Tommy's overkwam in 1944 hetzelfde hier in de Betuwse klei.
Overvolle wegen met legervoertuigen, overal grote gaten in de weg en weet ik dies wat meer, dan is er maar één oplossing en dat is de fiets!
Je kunt de fiets aan alle terreingesteldheden aanpassen. Stel dat we als militaire eenheid hier Angeren moeten gaan zuiveren van vijandelijke troepen. Met een bataljon fietsende militairen, gesplitst in groepjes van vier, heb je binnen een kwartier alles bezet en gezuiverd. De fiets kan zodanig en geavanceerd uitgerust worden dat je over een bewapening van een half jachtvliegtuig beschikt. Ook de verliezen aan duur legermateriaal en manschappen worden beperkt en wat ook belangrijk is dat het milieu gespaard wordt. In plaats van parachutisten zet je met heli's in korte tijd grote troepeneenheden met bewapende fietsen af en wat ook zo handig is dat je al direct een groot gespreid gebied kunt bestrijken en bezetten. Waarnemers hebben vooraf allang vastgesteld waar bepaalde eenheden nodig zijn.
Op drukke wegen zet je in de directe nabijheid van vijandelijke troepen je mannen neer die rustig afwachten wat komen gaat én hoe er gehandeld moet worden. Mijn oude buurman, Harrie Reijmers zaliger, had vroeger gediend in het fietsenleger onder bevel van generaal Reinders en was daar motorordonnans. Later in de burgermaatschappij verkocht hij als fietsenmaker Veta, Sparta en Fongers rijwielen, het laatst genoemde merk was ook in gebruik, zoals ik op foto's bij hem gezien heb, bij het vooroorlogse leger.
Nederland had in die tijd van de mobilisatie in de Eerste Wereldoorlog niet alleen een fietsenleger máár ook een schaatseenheid en bij het uitbreken van de Tweede dachten we de Duitsers tegen te kunnen houden door grote gebieden onder water te zetten en over de bevroren vlakten van ons polderland de opmars te stuiten met deze schaatscommando's.
Dit is toen niet gelukt, omdat de Duitsers op 10 mei ons neutrale land pas binnentrokken en de hogerop gebieden in Nederland veroverden en achter de waterlinie para's lieten neerkomen.
Het tactische concept van onze legerleiding was nog niet zo heel slecht bedacht, want aan fietsen hadden de Duitsers een hekel, schaatsen konden ze helemaal niet en aan water hadden ze een broertje dood. Naderhand heb ik met de watersnoodramp in 1953 Duitse hulptroepen zien optreden die bij de eerste en beste watermassa die ze in het vizier kregen gelijk rechtsomkeert draaiden.
De Duitsers waren daartegenover wel echte luchtrakkers en hadden een luchtmacht opgebouwd die alles overtrof én dat is onze ondergang geweest dat we zo snel gecapituleerd hebben en debet hieraan was ook het onnodige en laffe bombardement van de Duitsers op Rotterdam.
In het stangen en het buiswerk van een fiets zou je trekken en velden kunnen maken en ook is het mogelijk een raketwerper in te bouwen.
Echt beste lezers, het moderne land water en vlieg gevechtsrijwiel is in aantocht en vervangt in deze economische crisistijd de Joint Fight Striker ter land, ter zee en in de lucht!
 BEELDEN UIT DE MOBILISATIETIJD VAN 1914
 SCHAATSENDE GEVECHTSOEFENINGEN
 Trommelaars om militaire luister bij te zetten aan front
 Vooroorlogse Generale Staf met Opperbevelhebber Reinders
 Boven oude Engelse Mil. Fietseenheid, beneden Ndl. Patrouille
 Beneden "lopende" Radfahr Eenheid Wehrmacht 1939
 Foto Moderne Tijd: Engels Militairen in actie met Gliderbikes

|