Het moge mischien wat cru klinken, maar als jeugd in oorlogstijd hadden we de grootste lol als we een spannend luchtgevecht tussen Engelse en Duitse Jagers te zien kregen.
Nú, 64 jaar later denk ik daar anders over en onderhand is het zover dat ik zelfs contact heb met Engelsen en Duitsers die hier in de Tweede Wereldoorlog in onze contreien gevochten hebben.
De jongste hiervan is 5 en de oudste zelfs 20 jaar ouder dan ik en beheert op 96-jarige leeftijd nog een eigen oorlogsweb. Zoals ik al eerder schreef zijn hier tijdens de oorlogsjaren plusminus 6.500 vliegtuigen gecrasht, waarvan er 2000 nog steeds niet geborgen zijn.
Met de moderne opsporingsapparatuur van tegenwoordig kunnen we tot een diepte van ongeveer 20 meter alles wat ondergronds zit opspeuren en fotograferen. Onlangs heeft men het voormalige oorlogsterrein op de Heuvel, een buitengebied van Bemmel en Huissen flink onderhanden genomen. Buiten enorme hoeveelheden munitie heeft men ook een Duitse tijgertank uit de grond gehaald. In de gemeente Lingewaard zijn een vijftal gecrashte vliegtuigen nog steeds niet geborgen. Des te zachter de grond, des te dieper het vliegtuig.
Ook in de zee gestorte vliegtuigen kunnen diep onder de zeebodem schuilen en zullen hun geheimen wel nooit of te nimmer prijsgeven. Dat bergen kost enorm veel geld, en dát is een van de redenen dat dit nog altijd "mondjesmaat" gebeurt. De tweede reden is dat niet alle crashlocaties bekend zijn. Mensen die de oorlog meegemaakt hebben en precies de ligging van een gecrasht vliegtuig aan kunnen wijzen worden verzocht een mailtje met dit nieuws aan mij te sturen, dan zorg ik wel dat de ligging hiervan op de crashkaart komt. Bij neergestorte vliegtuigen is altijd sprake van de aanwezigheid van verweerde munitie en ook kunnen er nog stoffelijke resten van de bemanning in aanwezig zijn.
De bergers hier in Nederland werken met een Rijksvergunning van de Nederlandse Staat en zorgen dat alles uiterst deskundig geruimd wordt. Aan de hand van resten van het verongelukte vliegtuig of aan de persoonlijke bezittingen van de bemanning ziet men onmiddellijk wáár men de contacten moet leggen om alles te achterhalen. Het maakt de bergers niets uit of ze te doen hebben met Duitse of te wel Geallieerde gecrashte vliegtuigen.
Met alle respect wordt alles behandeld en families die jarenlang over het lot van hun dierbaren in het ongewisse verkeerd hebben kunnen dan met de voor hen opgeloste zaak weer tevreden leven.
Hier beneden ziet u met tekst erbij foto's van neergestorte vliegtuigen. De inzet linksboven is van een Halifax bommenwerper die 14 juli 1944 gecrasht is te Dreumel. Hier beneden ziet u ook een foto van de resten van een op 22 maart 1940 gecrashte Spitfire in de ondergelopen uiterwaarden te Herwen.
 GECRASHTE JUNKER, LOCATIE ONBEKEND
 BOVEN ENGELAND IN '42 NEERGESCHOTEN HEINKEL
 ERGENS NEERGEHAALDE MESSERSCHMITT 110
 Crash vond plaats te Herwen voor de Duitse inval op 10-5-'40
 BESCHADIGDE B-17-GESLAAGDE NOODLANDING!
 B-17 GERAMD DOOR ME-110, LATER GECRASHT!
 BOORDSCHUTTERS B-17 HEBBEN DE GROOTSTE LOL
 IN MEI '43 IN ZEELAND GECRASHTE HALIFAX

|