Voor een halve eeuw terug waren er nog niet zulke grote files, maar in de buurt van bepaalde scheidingen van wegen stond je ook wel eens in een rijtje van wachtenden De Rijksverkeerspolitie reed in die tijd in een snelle Porsche en waren gehuld in witte pakken. Wij noemden ze "Witte Muizen" Vandaag heb je de snelle Porsche Carrera, maar voor de Verkeerspolitie niet meer bruikbaar, want die hebben gekozen voor de Volvette, een Volvo 400 Pk en opgevoerd zijn er met 600 Pk motor die ruim 350 kilometer per uur kunnen rijden. Met een dergelijke topsnelheid te koersen op de snelweg is in mijn ogen praktisch nergens haalbaar. Je moet beslist geen obstakels tegenkomen. In 1964 op weg naar Dordrecht werd ik op een zondagnacht plots geconfronteerd met een aantal kortelingen (kleine dikke korte balkjes) op de weg. Tussendoortje: Het meervoud van korteling is geen kortelings, want dat betekent 'kort geleden' en wordt Korteling met een hoofdletter geschreven, dan hebben we het over Bartus Korteling een van de 8 Kortelingen uit een beroemde schildersfamilie uit Deventer. Holderdebolder wist ik de wagen met ruime blik op de weg te houden en aan de kant te zetten. Een dik half uur ben ik bezig geweest om de balkjes aan de graskant van de weg op te stapelen. Schade had ik aan de uitlaat die geheel verbogen en lek geslagen was. Met veel moeite wist ik Dordrecht te bereiken en 's anderdaags op maandagavond had ik al weer een nieuwe uitlaat gemonteerd. Des te sneller de wagen, des te groter de CO2 uitstoot en dat is ook geen pluspunt. Ik denk dat de veiligheid op de weg het beste gewaarborgd is als er bij elk benzinestation een kleine politiepost gebouwd wordt, bemand met drie tot vier personen en goede communicatie via het hele landelijke politienet. Een vijftal heliposten dienen aanwezig te zijn voor mogelijke landelijke calamiteiten b.v. in de buurt van verkeersaders en/of vliegvelden. De bedoeling hiervan is niet om overal bekeuringen uit te delen, want daar zet je als politieagent de zaak maar mee op stelten, maar wel ter preventie en meer veiligheid voor de weggebruiker en ook om criminele rabauwen desnoods (bij een veilig schootsveld) met een bazooka van de weg af te schieten. Gisterenavond zat ik te kijken naar het programma Kassa. Ter sprake kwam die telefoonprovider Hans Nyks van Pretium Telecom. Dit is een persoon, die met machtige Holdings met steun van bepaalde mensen die hoge functies bekleed hebben (b.v. voorheen minister of anderzijds) vooral ouderen het mes op de keel zetten en ze geheel uitkleden. Lees mijn stukken hierover in het archief 24/12/2010-03/01/2011-10/01/2011 en 20/01/2011. Ik heb van die lui zelfs enkele hartaanvallen gekregen en eerlijk, ondanks dat ik nu zwaar gehandicapt ben, had ik die oplichters en dreigers met deurwaarders en malafide advocaten in dienst die het lef gehad hadden om aan mijn huis te komen zonder pardon 'cawan kecil' gemaakt. In mijn tijd durfde een ambtenaar nog geen sigaretje aan te nemen en deed je dit wel kreeg je het congé. Tegenwoordig zijn oplichters, dieven, seksmaniakken en moordenaars in. Ze worden zelfs benoemd tot president van een land. Mensen met tophypotheken en bedrijfsvoerders van zaken die al enkele malen failliet gegaan zijn worden plotseling in hoge functies benoemd, b.v. als Minister van Financiën. Respect voor dergelijke babbelfiguren met zo'n levensvisie en blik op het maatschappelijk gebeuren zal niet een weldenkend en eerlijk mens anno 2012 nog op kunnen brengen. Veel instanties, organisaties en personen zijn op alle gebied de weg kwijt en door de verkeerd genomen beslissingen zal het jaren duren voordat al die opgebouwde ingewikkelde en misleidende knooppunten 'chirurgisch' verwijderd zijn. Zij die er nu over lachen verdienen eraan en er nu over huilen gaan ten onder, maar op de duur is er nergens geen zicht meer op en verdwijnen we allemaal in een diep ravijn van ellende. Klik http://www.rotterdam010.nl/022-Kees-Korbijn/Korbijn-index.htm en luister wat de 87-jarige Cees Korbijn, de grote man van de echte 'Blik op de Weg' uit Rotterdam, u te vertellen heeft.
 Dit was mijn blik op de weg voor ruim een halve eeuw terug!
 Broeder Everard stuurde me deze foto in 1955 vanuit Liberia Gewoond werd er in Leemen hutten en het werkverkeer en personenvervoer vond plaats via de waterwegen.

 D. z. timbers; van naaldhout gemaakt heten ze kortelingen
 Hier een blik op schilderij van Bartus Korteling (1853-1930)

|