|
Waar je in Holland ook komt overal is het barstend druk en niet alleen op de weg maar ook in winkels en openbare gebouwen. In grote supers zien we dat hoe langer hoe meer loopruimte ingenomen wordt door vakken en schappen vol gestouwd met artikelen en ik moet er niet aan denken als in zo'n pand brand uitbreekt, want echt: ,,Je kunt geen kant meer op"! In veel van die betonnen en stenen gebouwen zie ik scheuren zitten en bij nat weer tref je binnen deze ruimtes overal natte plekken, die duiden op spouwmuren die vol zitten met bouwafval of ik merk dat het verwerkte beton niet voldoende ontlucht is. In Nederland liggen zo'n veertigduizend bruggen en viaducten en de meeste stammen uit een tijd van bijna een eeuw geleden, toen we nog met paard en wagen, handkar of bakfiets over deze bruggen en viaducten reden. Toen het verkeer wat intensiever werd is er wel wat onderhoud geweest en zijn er een aantal bruggen bijgebouwd die berekend waren op pakweg de verkeersdrukte van 1975. We zijn nu ruim 35 jaar verder en de verkeersintensiviteit is verdubbeld en dan nog maar niet te spreken over het enorme zware transport wat dag en nacht over deze bruggen en viaducten dendert. Er is onlangs een onderzoek gehouden door een technisch bureau en uit de bus gekomen is dat 20 procent van genoemde verkeersgangen onveilig is en de mankementen die zijn aangetroffen zijn verroeste of verrotte pijlers en in zijn geheel genomen zijn de constucties van veel van die bruggen en viaducten zo onveilig dat men niet op moet kijken als binnenkort hier of daar zo'n brug instort. Door Adviesbureau Nebest is tevens gekeken naar de bewaarde bestekken, maar bij ruim 400 gemeenten in ons land was er in hun bouwarchief nergens meer iets van een bouwtekening of constructieberekening te vinden. Bekend is niet gemaakt om welke bruggen en viaducten het gaat. Brancheorganisaties zoals Transport en Logistiek en ook het EVO hebben al aan de bel getrokken bij het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, omdat de te verwachten sluiting van bepaalde bruggen een grote extra kostenpost voor hen is. De hele infrastructuur is op het ogenblik onveiliger dan de dreiging van het terrorisme. Ik hoop wel dat er in Nederland nog wel vaklui te vinden zijn die al dat werk wat er aan de winkel is aankunnen, want achterstallig onderhoud is er maar wat al teveel!
|