Deze week staat in het teken van het afwerken van de remmen. De shark heeft ondertussen een barnfind-look. Maandag probeer ik alvast uit te vissen waardoor de voorste remmen tegen de schijfrem blijven slijpen. Ik demonteer de klauwen en bouw ze traag maar gestaag terug op en slaag er in het probleem te verhelpen. Blijkbaar heb ik de vorige keer bij het monteren van de klauwen toch n foutje gemaakt. Nu zit alles op zijn plaats. In de brochure van de 928, die ik op iIC-TM op de kop wist te tikken, is duidelijk te zien dat de remklauwen een zilveren kleur hadden, wat mij doet besluiten om ze ook dat kleurtje maar te geven. Het werk gaat vlot en op woensdag monteer ik alle klauwen terug op hun plek, het ziet er zelfs naar uit dat ik vroeg gedaan ga hebben vandaag. Helaas kan er echt niks vlot gaan bij de werkzaamheden aan de shark. Het reservoir van de remvloeistof is duidelijk geen origineel 928 onderdeel en past dus niet in de rubbers van de nieuwe hoofdrem cilinder. De oude rubbers passen wel maar zijn te verduurd om opnieuw te gebruiken. We kunnen weer gaan rond mailen en liggen weer stil. Goddamn!!!
Na het breken van de veer eergisteren mag ik vandaag al twee nieuwe ophalen bij PCA, die ze binnen de dag leveren en dat aan dezelfde prijs als bij Rosepassion. Dat is alvast weer een opsteker voor in de toekomst daar ik er van uit ga dat dit niet het laatste onderdeel is dat ik nodig zal hebben. Ik krijg de handrem netjes in elkaar en al snel heb ik toch al weer een "rem" op de wagen. Ook de achterste remklauwen laten zich vlot monteren en vol goede moed begin ik terug aan de voorste. Helaas blijven deze slepen tegen de remschijven. Ik probeer van alles maar niets helpt. Als ik een oude remklauw monteer blijkt het wel te gaan wat voor extra hoofdbreken zorgt maar als ik met mijn logica de oplossing meen gevonden te hebben krijg ik enkel een slepende remklauw als beloning. De beschermplaat rechtsvoor moet het ontgelden en ik besluit te stoppen voor vandaag want ik ben in staat té veel geweld te gaan gebruiken. Grrrrr... Laat ons maar rekenen op het gezonde verstande van de forummers en anders heb ik volgende week nog de oldtimercursus als redmiddel.
Vandaag terug vol goede moed begonnen aan de handrem. Na behoorlijk wat moeite en WD40 slaag ik er in de spreider los te krijgen waardoor de handrem in zijn normale gesloten positie kan staan. Oef, licht aan het einde van de remtunnel maar helaas heeft Murphy er nog een zegje in. Als ik één van de veren bekijk stel ik vast dat ze is af gebroken. Damn opnieuw gedaan met de progressie. Eerst maar is een veer op de kop tikken. Gelukkig kan ik voort aan de voorzijde en probeer ik daar een remklauw te monteren. Helaas ook hier geen fun, de remklauw sleept tegen de remschijf. WTF?! Let's call it a day, Again... Pfff.
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het reviseren van de remklauwen. Vandaag hoop ik alles stilaan terug op zijn plaats te krijgen. De handrem aan de linkerzijde gaat opvallend vlot terug in elkaar maar de rechterzijde wil niet meegeven. De remschoenen blijven uit elkaar staan en ik kan doen wat ik wil maar de "spreider" blijft ver naar buiten steken. Onder de wagen ziet de remkabel er ook niet geweldig uit. Een beetje frusti kap ik er mee voor vandaag.
Vandaag weer verder gewerkt aan de remmen. De achterste remklauwen staan op de blokken na in elkaar. De laatste voorbereidingen op de montage van de handrem zijn ook afgerond met ook hier het schilderen van de platen.
Vandaag werk ik eerst de platen van de voorremmen af met RX10 zodat deze kunnen drogen. Als ik dan ook de remklauwen terug in elkaar krijg kom ik er mogelijk deze week nog aan toe alles terug te monteren. Mijn studieronde heeft zijn vruchten afgeworpen en door het monteren van de remklauwen zie je dat ik vooruitgang boek. Op het eind van de dag laat helaas het tweede pakje op zich wachten dus duimen dat het er woensdag is. Aan werk nochtans geen gebrek want ook de handrem moet ik terug in elkaar zien te krijgen maar ook dat zijn zorgen voor woensdag.
Zoals voorspeld ging ik wachten tot de kerstvakantie alvorens verder te werken aan de remmen. Deze week heb ik alvast de nodige stukken besteld,die in een kerstinpakpapierloze (topscore in scrabble) doos, geleverd worden. Maandag verwacht ik nog wat stukken aangezien ik bij twee verschillende leveranciers besteld heb. Voorbereiding is alles en de oldtimer radio gaat samen met 4 Stella's mee richting garage. Ik heb me voorgenomen geen deadlines meer te stellen ivm. de werkzaamheden;we zien wel. De Porsche heeft behoorlijk wat stof verzameld ondertussen. Ik sta eigenlijk wat rond te lummelen in de grage maar pak er toch de RX5 bij teneinde de platen van de voorremmen te bewerken zodoende kan ik maandag met de RX10 aan de slag alvorens de remklauwen terug te monteren. Ook de handrem gaat vernieuwd worden en ik besluit om ook de veren maar mee in de verf te zetten. Vervolgens wil ik beginnen aan het opnieuw monteren van de remklauwen maar ben helaas zo stom geweest van de hele zooi door elkaar te leggen en uitvissen wat de linkse en de rechtse is kost me toch wat tijd en moeite (ik heb nochtans maar 2 Stella's op tot nu toe). Ik wil er voor alle zekerheid mijn macbook bij nemen maar wil toch voorkomen dat het toetsenbord te vuil zou worden dus investeer ik in een soort rubber dat ik niet zo graag zie passeren, zeker niet als het via de ooghoeken uit het zicht verdwijnt. Aangezien in de levering van maandag nog wat onderdelen voor montage zitten doe ik maar niet verder en nuttig de twee Stella's tijdens het verder bestuderen van het remkauw verhaal. Te lang tijd tussen de werkzaamheden is duidelijk geen goed plan!
Dit weekend in de eerste plaats de werkplaats voorzien van voldoende geestrijk vocht. De wagen staat nog steeds op blokken en bij het zoeken naar de contacten voor de remblokindicatoren zien we dat deze vakkundig "kort" gelegd zijn. "Schoon werk" van de vorige restaurateur/hersteller. Ik had het hele remgebeuren naar een warmere plaats verhuist teneinde het drogen te bevorderen en dat is, logischerwijs, gelukt. Ik sleur er de oven bij vandaag want op de spuitbus voor de remmen staat vermeld dat de geverfde onderdelen gebakken moeten worden teneinde de verf te doen harden. Een voorschoot laat ik maar achterwege. Een mal maken voor de remschijven is het volgende dat moet gebeuren, een geduldwerkje met schaar en papier, not mij forté. Na wat gevloek en het aanspreken van de bak Stella lukt het toch vrij aardig en kan ik beginnen verven/bakken. Het eindresultaat mag er zijn. De komende weken zal het wat rustiger zijn, dringend tijd dat ik nog is wat duikjes ga doen. Ga me alvast inlezen over het kleppen stellen, distributiegedeelte en het vervangen van de koppakkingen. In kerstvakantie werk ik de remmen af en kan ik hopelijk aan het motorisch gedeelte beginnen.
Ik wil van de herfstvakantie gebruik maken om een paar dingen aan te pakken aan de 928. Eerst en vooral de remmen, dan de cardanas (waar de wokkel mogelijk zit) en dan de koppels van het stuurhuis nog is checken (staat alles nog vast). Maandag: De remklauwen waren al gedemonteerd maar het verwijderen van de remschijven kost me meer tijd dan me lief is. Ik moet zelfs opzettelijk een boutje de vernieling in helpen teneinde de schijven los te krijgen. Het kost me meer dan een dag prutsen. De remschoenen zien er geweldig uit. Dinsdag: Deze ochtend in Hulst een remklauw op de kop getikt aan een leuke prijs en bovendien nog een leuke vondst gedaan op een parking in dezelfde straat. De Karmann ghia heeft wel wat aandacht nodig. Deze namiddag eindelijk alles afgeschuurd en schilderklaar gemaakt. Een mooie opstelling moet het drogen verzekeren. Donderdag: Helaas is het weer koud en vochtig en is er van drogen niet genoeg in huis gekomen. Ik besluit dan eerst de hoofdremcillinder maar te monteren. Een werkje dat de nodige vloeken en moeite kost en bovendien de bak Stella wel doet opdrogen. Veel verder kom ik niet en bovendien wil de Shark na het starten niet lekker draaien. Het tikken van de klep is erger geworden en als ik de olie even bekijk ziet het er niet zo goed uit, zou de witte rook wel is kunnen verklaren. Gezien de toestand van het olieverhaal en de toestand van de remtrommels gaan we er maar van uit dat ook de distributieriem niet vervangen zal geweest zijn zoals beloofd door Wolfs. Stof tot nadenken want het to-do lijstje is wat langer geworden deze week. Eerst maar is nieuwe remschoenen bestellen en een nieuw "strijdplan" maken en vooral niet vergeten de bak Stella te verversen alvorens we verder kunnen.
Vandaag heb ik de remcilinder gedemonteerd. Niet makkelijk te bereiken moet ik zeggen, bovendien hebben de werkzaamheden behoorlijk wat vragen opgeleverd. Een wit ding dat leidingen splits dat ik nergens in de manuaal bespeur, remdrukregelaars die vernoemd worden in de manuaal maar die niet in mijn wagen te bespeuren zijn en olie in de luchtfilter. Dat kan tellen. Eerst maar is op zoek naar antwoorden op de vele vragen. Het zal vanuit de zetel met ne Stella en de laptop zijn dat er progressie gemaakt moet worden.
Vandaag heeft een vertegenwoordiger van de NV België zijn visie gegeven over de begane overtreding op 11/08/2011. Ik werd gelukkig vertegenwoordigd bij de soepjurken door een advocaat van mijn rechtsbijstand. Helaas mag ik mij aan een gepeperde rekening verwachten. 550 omdat hij niet ingeschreven en verzekerd was,110 voor het fout parkeren én 14 dagen rijverbod. Er zijn mensen die zwaardere feiten plegen en minderen straf krijgen maar uiteraard ben je als eigenaar van een wagen überhaupt al een crimineel voor de NV België en bovendien slachtoffer nummer 1 om de kassa te spijzen.
Vandaag spendeer ik tijd aan twee problemen en krijg en derde op mijn bord. Allereerst zet ik de wielen van de grond om te kijken of mijn wielen "uitslaan". Ik ga er lichtelijk van uit dat dat de oorzaak van de "wokkel" is. Van een wieluitslag is geen sprake maar roken doet de uitlaat dan weer ontzettend. Nieuw probleem dus. De remklauwen brengen ook wat nieuws aan het licht. In de linkerachter cilinder is ijzervijlsel te zien, een duidelijk teken dat de hoofremcylinder de geest gegeven heeft.
Vandaag neem ik de tijd om de radio aan te sluiten want daar zat een stekker aan zonder aarding. Ik los het eenvoudig op en koop een verdeelstekker om vervolgens de aardingspen met een hamer in te slaan (ik dacht dat ik hem kon openschroeven) Beetje "barbaars" misschien maar het werkt. De rest van de dag spendeer ik aan het uiteenhalen en het poetsen van de remklauwen.
Dit weekend doe ik eindelijk de "lamp" branden en pik ik de radio op die ik gekocht heb. Na het monteren van de bankschroef zijn we helemaal klaar voor operatie "resto". Deel 1: de revisie van de remmen. Het aantal keren dat ik de wielbouten heb los-en vastgezet kan ik absoluut niet meer tellen. Een compressor is misschien toch geen slecht gedacht. Ik verwijder met de nodige fors de remklauwen en vier de herintrede van de "Stella".
We weten al even dat de remmen van de Shark onderhanden moeten genomen worden. Het is stilaan tijd om terug in actie te schieten en ik besluit er in de eerste plaats voor te zorgen dat de garage in orde is. Op dit moment is het een lege ruimte zonder degelijke werkbank,bankschroef ed. Geheel tegen mijn gewoonte in sta ik om 6 uur op om op tijd bij de Brico te zijn. De hele week heb ik gemeten en plannetjes getekend. De Shark moet tenslotte onder de werkbank geraken om samen met de MZ binnen te kunnen. Je kan plannen wat je wil maar ik begin toch steeds te twijfelen met als gevolg dat ik vaker langs de kassa van de Brico passeer dan voorzien. Uiteindelijk staat de werkbank naar mijn zin en heb ik nog niet te veel over. We have a place to work, alleen heb ik geen plek voorzien voor de bak Stella die een trouwe sponsor van de motorische avonturen is. Ongetwijfeld komt dat nog wel in orde samen met de oude radio die ik wil (en nog moet kopen) en de bankschroef.
De afgelopen maanden is er niet zo veel gewerkt aan de shark. Weinig tijd en een poging om de andere voertuigen uit het "motorisch park" in orde te krijgen hebben het werk aan de Porsche wat inde weg gezeten. De remmen doen het dus nog steeds niet en het rijden er mee is logischerwijs beperkt tot dit verholpen is. Vandaag trek ik enkele foto's van mijn Triumph Daytona met de Porsche. Het werken aan de andere motor, de "MZ" is even uitgesteld tot de winter en ik wil de Daytona die na een stilstand van 3 jaar weer op de baan is in orde zetten. De schade die nog zichtbaar is van een "buikschuiver" wegwerken is het afsluitende luik aan de motor. De koffer van de 928 bewijst dienst om de kuipdelen in te vervoeren. Het eindresultaat bevalt me ook
Sinds de wagen officieel de baan op mag hebben we helaas nog niet echt de tijd of het weer (winter) gehad om er veel kilometers mee te doen. Bovendien is het waarschuwingslampje van de remleiding weer gaan branden en merken we inderdaad dat we minder remkracht hebben. Ik laat wat extra afstand als ik met de Porsche op stap ben maar bij een noodstop zou ik toch prijs hebben. Een probleem dat aangepakt moet worden uiteraard. Vandaag begeven we ons toch richting Antwerp classic salon. We beginnen alvast fantastisch, we krijgen een plaats toegewezen naast een collega 928. Ze rijden niet dik en we zijn dan ook aangenaam verrast. Helaas, zoals zo vaak, zijn we de camera vergeten en doet de I-phone dienst als opslagapparaat. Veel leuks is er te zien maar aangezien ik niet zo een lenskijker ben heb ik niet zo veel foto's.
Na het succes van gisteren hopen we vandaag thé winning streak verder te zetten. Teneinde dit te bereiken moet de NV België in één van zijn meest verschrikkelijke vormen "bestreden" worden. De DIV! Ik heb voor één keer geluk en kan een connectie van me aanspreken waardoor ik geen nummerke moet trekken en de kans krijg om de DIV is vanuit het aquarium te bekijken. Een kleine 20 minuten later zijn de "formaliteiten" afgerond en mogen we zelfs uitkijken naar de postbode die een nummerplaat, tegen betaling uiteraard, zal afleveren. Hopelijk doet hij dat morgen nog nu ik een weekendje Parijs door een andere toffe groep vrienden "de vakbond" door mijn neus geboord zie. Gelukkig staakt men daar niet en ik vind het zeer passend dat ik kan rondtoeren met mijn "Kapitalistisch" symbool op de dag dat de rode jasjes op straat staan te roepen dat men nog niet genoeg steelt van zij die werken voor de kost. Dat kan tellen als welgemeende "Fuck you"
Driewerf hoera!!! De NV België heeft mijn wagen goed bevonden om zich op de openbare weg te begeven. Het heeft nog heel wat voeten in de aarde gehad sinds we de problemen met het stuurhuis opgelost hebben. In week na het afwerken van die taak hek ik de las bloot gelegd die onder de laag rutex zat. Wat daar onder vandaan kwam was ronduit bedroevend, het woord amateurisme is zelfs een understatement voor de kwaliteit van laswerk. Marc van VSM heeft het probleem verholpen maar tijdens het lassen zorgde een wegspringende vonk voor een gat in de remleiding. Bovendien brak er nog een remontluchter af. Al deze akkefietjes vertraagden het aanbieden bij de controle maar vandaag was het eindelijk zo ver. Enkel de chassisnummer, de koplampen,remmen, las en stuurhuis werden nog gecontroleerd. Na het stil leggen voor de remcontrole wou de 928 even weer niet starten met het nodige binnensmondse gevloek tot gevolg. Gelukkig is het de stationschef zelf die de controle doet en we stellen vast dat er ook fijne vertegenwoordigers van de NV België zijn. Ik krijg de tijd om het euvel te verhelpen en stel vast dat wat gemorrel aan de kabelboom het startprobleem verhelpt. Eindelijk misschien de oorzaak gevonden van het stilvallen. Het succes wordt gevierd bij de familie CC...
Deze week mogen we het stuurhuis verhaal afsluiten. Ik slaag er in de stuurstoppen te plaatsen (nadat ik eerst de verkeerde bestelde) en de wagen min of meer uit te lijnen. De rubbers over de stoppen en stuurstangen plaatsen is alvast een glibberig gedoe, er zijn leuker dingen De bandenspecialist neemt de definitieve uitlijning voor zijn rekening. Gerust rondrijden zit er overigens nog niet helemaal in daar de wagen soms stil valt zonder aanwijsbare reden. Goed nieuws is er dan weer ivm.het chassisnummer. Na enkele telefoontjes aan D'ieteren, een bezoek aan Beirens (die me meeneemt in de garage met waanzinnig veel coole cars) die me vertellen, en in het geval van Beirens zelfs tonen waar het chassisnummer staat, krijg ik het ding aanvankelijk niet in het vizier. Als ik op een avond besluit de kabelboom wat opzij te trekken staat het er in koeien van letters. Als je het weet vrij eenvoudig eigenlijk. Toch vreemd dat de NV België het ook niet kon vinden.