Koning Albert en Koningin Elizabeth lieten zich te Antwerpen vervoeren per Renault, maar toch werden ze gevolgd door Minerva van eigen Huis. 1918. Foto 4 en 5 wel per Minerva bij bezoek aan Veurne.
Deze foto zegt weinig, maar uit de volgende blijkt dat de volgwagen een Minerva is. Helaas zonder nummerplaat.
De eerste auto uit de familie was
een Minerva. hij had een koperen radiator, carbid verlichting en moest met de
hand gestart worden.
Eveneens enkel remmen op de
achterwielen,en een batterij buiten boord.
Hij had reeds de unieke
schuivenmotor in plaats van kleppen.
Aan het stuur zit vader Fred, met
daarnaast zijn zoon, destijds 6 jaar oud in 1921, en op de achterbank
grootvader, afkomstig uit Spanje.
De motor was niet opgewassen
tegen steile hellingen en grote hoogtes, en daarom was er een handpomp
geplaatst om extra zuurstof te kunnen toedienen.
De Bossen van de Elzas waren
tijdens wereldoorlog I door de Duitsers bestookt met obussen en waren bezaaid
met schrapnell. Men kan op de foto nog duidelijk herkennen hoe de bomen kapot geschoten waren, en in 1921 deels hersteld
Het gebeurde daarom regelmatig
dat de rode binnenbanden uit de versleten tallons floepten, welk zorgde
voor onvergetelijke kreten en hilariteit bij de passagiers. Ik vergeet het
nooit ! Ook het aansteken van de acetyleen lampen in de avond zorgde voor
spektakel, een evenement op zich.
Dit verhaal werd verteld door
Frederic Pfister op zijn 90ste verjaardag op 12 maart 2015, bij het zien van deze foto.
Hij was mijn grootvader aan
moeders kant toen 6 jaar oud. Zij vader was Frederic Gotlieb Pfister, oprichter
van gelijknamig meubelbedrijf, geboren in 1895 en overleden in 1962.
Een beeld uit de Minerva fabriek aan de Karel Ooms straat te Antwerpen, uit de beginjaren van de autoproductie. Een andere fabrieksfoto anno 1912 met het race team voor Spa en de TT. Hier aan het werk met startnummer 1 circuit des Ardennes En op de TT in 1914. Een Minerva van het Type AF 30 pk met startnummer 251 aan onbekend evenement. Een schitterende opname van Minerva 'Cyriel Buyse' omstreeks 1910 De top van Minerva deze 40 pk model K 1907
Een beeld van 2 Belgische soldaten 1914 met hun Minerva
Een heel mooie familie foto bij hun Minerva model NN 1921. Minerva 10167 met zijn Mechanieker Dan nog een heel mooie van 2 Minerva 'spitskoelers' anno 1914. Aan het stuur Sylvain de Jong himselve. Deze zelfde Minerva's en Sylvain namen deel aan de Alpenfahrt in 1914. Mogelijk is deze opname gemaakt bij hun vertrek of aankomst. Wie het weet mag het melden. Een pracht van een Roadster jaren 30. Enkele beelden van vroege Muurreclame voor Minerva.
Minerva ambulance/Multi voor Missiewerken. En voor de liefhebbers nog 2 beelden van vroege motoren van Minerva. In Engeland verkocht onder de merknaam 'Quadrant'
De Rally 'Du Hain' van de RVCCB. is HET evenement van het jaar waar we maanden vooraf naar uitkijken.
Als je van sportieve en Grand tourisme prewar cars gebeten bent MOET je dit gezien en beleefd hebben.
En het is niet voor de kleinzieligen, want op deze zondag legden de oudjes maar liefst 150 km af over gewone kleine wegen. En dapperen waren er voldoende want maar liefst 38 wagens telde ik aan de startlijn, hoewel het er nog wel een paar meer konden zijn. En dit niet tegenstaande er nog enkele andere evenementen op dit weekend plaatsvonden, zoals het reeds geraporteerde Internationaal oldtimer treffen te Lanaken, Concours d'elegance in Antwerpen en het drukbezochte Beaullieu in de UK.
Een rasechte topper dus met top atmosfeer en wagens van diverse merken.
Alweer mooi gekozen wegen en een bezoek aan een Fort uit de tijd van Napoleon, te bezoeken met een Gids, maakten deze saus, een beetje gekruid met zon, ideale temperaturen en goed gezelschap af. St Heribert stond er letterlijk stralend bij, en knikte met een glimlach, dat het goed was.
Het pallet telde 8 Bugatti's, 4 BMW's, 3 Ballot's, Vauxhall, Chalmers, Peugeot, Lagonda, Amilcar, Sandford, Delahaye, Delage, Alfa, Ford, FN, Fiat, Hotchkiss, Nagant Â…Â…Â…Â…Â…Â… enne nog meer moois om ook volgend jaar weer naar uit te kijken...Â…Â…..
Een bekende zicht uit SPA, waar velen van ons nog op schoolreis gingen in de jaren 70...Â….
Deze postkaart van rond 1910, toen al een attractie voor de meer gegoeden.
Meer dan 100 jaar later. Idem in SPA Jaren 20
Een zicht op een straat nabij Verviers. Eigenaardig voertuig met dubbele wielen. Brasserie is er nog steeds. En nog een zicht uit Walonië De 2 figuren zullen het niet meer terug herkennen.
Voila voila, twee mooie vergelijkende beelden van een Hotel in de Ourthe streek anno 1920. Echt vooruitgang in er niet geboekt. De boerderij op de oude foto rechts van het hotel bevind zich wel nog in zijn oude glorie. Te zien met google earthÂ…Â…Â…Â…Â… succes.
Ons Minerva mapke werd weer aangevuld met enkele nieuwigheden, voldoende om weer een artikeltje te vullen. We wisten al dat Winston Churchil eigenaar was van een Minerva, en hij was bevriend met Charlie Chaplin. Chaplin reed vooral met Rolls, maar zou het kunnen dat hij het Minerva virus opdeed via Winston? Hieronder een foto van de Minerva van Charlie uit 1925.
Verboden foto's over te nemen, te plaatsen in sociale media e.a. !
Charlie en Winston samen op de foto.
Deze Minerva was het vervoermiddel van Chaplin in 1925
Hieronder die van Winston, reeds eerder in dit blog, samen met andere Minerva's
Onderstaande foto kregen we ingezonden van een familie hier ten lande, met de vermelding Minerva, maar wij denken eerder dat het gaat om een Brasier, Maar omdat het een mooie foto is, publiceren we hem toch. Onderstaande is er dan wel eentje en wel uit 1913 met Nederlands kenteken. Ook nog een hele mooie opname van een vroege Amerikaanse Minerva. Net zoals bij foto 4 kregen we deze ingezonden uit Walonië. De familie had een Minerva in bezit eind jaren 20, maar het is niet 100% duidelijk of het er wel een is. We laten het oordeel over aan de lezer. Ook onze vrienden uit Arabië wisten de kwaliteit van Minerva te waarderen. Een model AK werd per schip vervoerd.
Een bekend groepje soldaten.
Nog een Amerikaanse constructie. Ergens in de jaren 30 probeerde Minerva zijn producten aan de man te brengen met een Minerva expositie in Brussel, Naamse steenweg. Hieronder nog een vroege foto uit een carrosseriefabriek. Het voltallig personeel poseert bij hun Minerva creatie. Nog vroeger, een Minerva motocyclette 2 pk Maar het kon ook zwaarder met deze 2 cilinder Minerva, enkele jaren later. En tot slot nog wat reclame gemaakt door onze oosterburen in 1913, net voor dat er een haar in de boter kwam.
Het is de regelmatige inlogger (en dat zijn er ondertussen meer dan 50.000) zeker al opgevallen dat er al een tijd geen echt nieuws verscheen op dit blog. Reden daarvoor is dat veel tijd wordt opgeslorpt door een project waarvan binnenkort meer te lezen en te zien zal zijn. Het is dus niet dat er enkel stil gezeten word. We werken ook verder aan het Excelcior verhaal welk nog niet ten einde gebreid was. Een andere rubriek in voorbereiding 'zichten uit België' met daarop natuurlijk vollen bak oude voertuigen, al of niet gedetermineerd.
Ondertussen als voorsmakend tussendoortje een mooie inzending van een lezer uit Maldegem met 2 te vergelijken beelden. Men nam een tussenpoze van ongeveer 100 jaar...Â…Â…Â… Daar hebben ze dus ook niet stilgezeten.
Ook deze foto's, prentkaarten etc.. dus welkom op dit blog.
Heeft u nog zulke in de kast of oude doos, aarzel niet ze in te zenden!
Wij zoeken dan voor u de huidige situatie op.
De pittoreske garage met telefoon nummer 54 is helaas verdwenen en maakte plaats voor moderne appartementen. Het hekwerk rechts met daarachter waarschijnlijk een groot Herenhuis werd in de jaren 30 reeds vervangen door een 'modernere' woning. Wat ook een update kreeg zijn de verlichtingspalen en natuurlijk de automobielen.
Arthur Verplaetse was in de jaren 20 en eerder chauffeur van de Familie de Backer uit Gent. Hij reed met deze wagen van Belgische Makelij. Wie weet welk fabricaat. Er is keuze tussen Imperia, Metalurgique of een Minerva met spitse radiator. Klik op de foto voor grotere weergave.
Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het volgend jaar gaat geven...Â…Â….
Het thema was T ford, daarvan dus bijna alle soorten en formaten van 1910 tot 1927.
O.a een aantal brandweerwagens.
Minder bekend is dat de heren Chevrolet in den beginne T fords als basis gebruikten voor hun raceprojecten; genaamd Frontenac. Dit fraaie exemplaar uit 1912 hadden we al meer dan 10 jaar niet meer gezien.
Ook een deel van het verhaal van Henri. Voor de T ford en de productielijn maakte Ford Exemplaren die de letters van het Alfabet volgden. Zie hier een Model R uit 1906, welke op dit evenement voor het eerst uit de stal kwam, hoewel reeds meer dan 15 jaar in de verzameling.
Mooie Cadillac 1904. Van deze zijn we de naam kwijt. Rover?
Buick toy toneau 1909
Renault AM 1909
FN 1914 model 2700 ooit in bezit van een Argentijns Admiraal.
Nederlandse trots Spyker Double phaeton 1907. Jammer dat we hier geen geluiden kunnen bijplaatsen...Â…Â…..
Het interieur eerder karig, maar voldoende.
Helemaal nieuw voor ons, deze magniefieke Aster 1904.
Alle wagens worden per klasse aan het publiek voorgesteld
Een kleine Stanley Steamer
En een ietsje grotere American La france
IHC Highwheeler om door het hoge gras te rijden.
Ook de cyclecaristen mochten hun speeltjes tonen.
Niet dik gezaaid deze Derby's
Natuurlijk Bugatti's hoewel niet in overvloed.
En dan dit heel mooi bewaarde exemplaar van een Citroen die al in de vroege jaren omgevormd werd tot een raceauto. Er zijn dan van die voorbijgangsters die opmerken 'nou' , daar is nog veel werk aan' of die moet nog gerestaureerd worden.... Niks van afblijven met die pootjes !, hij is perfect zoal hij hier staat.
Ook de grote Amerikanen kregen een stekkie. Auburn, Chrysler....Packard, Cadillac
Een zeldzame Stutz..
Of Essex en nog veel meer.
Mochten niet ontbreken; Bentley's en Rollssen
Franse Gentleman.
Eerder zeldzaam waren de motorfietsen, die waren op een halve hand te tellen. Misschien een klein werkpuntje voor de organisatie.
Naast de hier getoonde Pre wars en interbellums (tussen 2 oorlogen), waren er natuurlijk ook de wagens uit de jaren 50 tot 70, maar die laten we hier buiten beschouwing.
Deelnemende voertuigen; Delage, Ford, Chrysler, Packard, Marmon, Peugeot, MG, Buick, Renault, Humber, Berliet, Mathis, Opel, Citoën, La Licorne, Lagonda, Minerva, Nash ................ een pracht palet. Mocht ik er een vergeten zijn, laat maar weten.
Trektocht der Pioniers zal ook volgend jaar weer present zijn op de eerste zondag van Juni, zoals het al jarenlang traditie is.... Iedereen met een Pre war car is van harte welkom...........
De Nederlandse familie Smits-van Oyen maakte anno 1932 een uitstapje naar Monte carlo op 24 januari van dat jaar. Twee schitterende beelden van deze gebeurtenis, en eentje onder volgende titel. Ze kwamen wel als laatste over de finish.
Dan nog een hele mooie uit Dusseldorf . En we vonden nog eentje van ZZ .. .. Voor de liefhebbers van de motocycletten hier nog een heel vroege Minerva (de 2de) Eentje van omstreeks 1904/05 En het Engelse Quadrant plakte zijn eigen naam op een Minerva 1902 om daarna toch ook zelf motoren te gaan bouwen. Als laatste nog een hele mooie inzending van de familie Vercruyse die omstreeks 1908 op deze foto ging.
Een nadeel van Bloggen .be Als je nog foto wil invoegen in een bestaand artikel is dat niet mogelijk. Hier dus nog een vondst van de Minerva met startnummer 7 aan de rally van Monte Carlo in 1932. Hij eindigde als laatste in zijn categorie op plaats 44, en stond ingeschreven onder Duitse vlag.
Als het zich voordoet dat nieuwe Beelden van Minerva automobielen (of andere Belgen) in onze bus vallen, zien we het als verplichte kost deze te delen.
Met deze dus weer enkele geweldige vondsten.
Veel plezier.
Verboden te kopiëren.
Schitterende foto van ongeval met Minerva 1912. Mooie Minerva Phaeton met reservewiel verzonken in treeplank omstreeks 1913/14 Minerva Moto N1247 rond 1904. Een Spaanse advertentie voor de 38 PK van 1912.