De Nederlandse familie Smits-van Oyen maakte anno 1932 een uitstapje naar Monte carlo op 24 januari van dat jaar. Twee schitterende beelden van deze gebeurtenis, en eentje onder volgende titel. Ze kwamen wel als laatste over de finish.
Dan nog een hele mooie uit Dusseldorf . En we vonden nog eentje van ZZ .. .. Voor de liefhebbers van de motocycletten hier nog een heel vroege Minerva (de 2de) Eentje van omstreeks 1904/05 En het Engelse Quadrant plakte zijn eigen naam op een Minerva 1902 om daarna toch ook zelf motoren te gaan bouwen. Als laatste nog een hele mooie inzending van de familie Vercruyse die omstreeks 1908 op deze foto ging.
Een nadeel van Bloggen .be Als je nog foto wil invoegen in een bestaand artikel is dat niet mogelijk. Hier dus nog een vondst van de Minerva met startnummer 7 aan de rally van Monte Carlo in 1932. Hij eindigde als laatste in zijn categorie op plaats 44, en stond ingeschreven onder Duitse vlag.
Als het zich voordoet dat nieuwe Beelden van Minerva automobielen (of andere Belgen) in onze bus vallen, zien we het als verplichte kost deze te delen.
Met deze dus weer enkele geweldige vondsten.
Veel plezier.
Verboden te kopiëren.
Schitterende foto van ongeval met Minerva 1912. Mooie Minerva Phaeton met reservewiel verzonken in treeplank omstreeks 1913/14 Minerva Moto N1247 rond 1904. Een Spaanse advertentie voor de 38 PK van 1912.
Een mooie inzending uit Australië. Een vna de eerste vehikles op de wegen van Sidney was deze Minerva 1909 van Lucien Faithfull.
Van eigen bodem hier een kieker van Edward Ghoos. Hij is het kleinste manneke op dit beeld en de trotse bezitter is zijn Grootvader. Hieronder nog enkele beelden van een Minerva Type NN 1920 met phaeton carros.
We kregen nog enkelen van d'ieteren
Minerva racing team Francorchamps En in de coupe des Alpes 1928 En nog enkele types van Vandenplas.
Minerva 8 cilinder. Reclame tekening uit 1921 Tenslotte nog een 'Le Baron' Minerva.
De Royal Veteran Car club had zich voorgenomen een dag te organiseren waarbij iedereen met belangstelling zich kon laten onderdopen in de wereld van de echte ..... lees Vooroorlogse...... Oldtimer. Iedereen die het nog nooit gedaan had, kon zich laten ontmaagden met een Bentley, Bugatti ....... Humber of Rosengart, en nog een 20 tal andere merknamen die er waren anno 1899 tot 1940.
Ook voor de club en de organisatoren was het een nieuwtje waar bij ze niet wisten of ze een blauwtje zouden lopen, of zouden scoren. Wel het werd dat laatste. 77 volwassenen lieten zich dopen, en 23 kinderen beleefden een onvergetelijke ervaring.
Maar liefst 30 clubleden schreven zich in met hun oude liefde, en dat was zowaar een verrassing, vermits de gekozen pittoreske vertekplaats Rocroi, alles behalve bij eenieders achterdeur lag.
Men dokterde een systeem uit van een aantal te rijden lussen, van 10,20,30 of 40 kilometers, welke naar hartelust konden gekozen worden, zonder vertrekuur of andere verplichtingen. Enkel voor de Lunch, en dat is begrijpelijk werd er een uur afgesproken.
Het werd allemaal goed gesmaakt, en menig enthousiasteling liet zich letterlijk en figuurlijk vervoeren. Of dit nieuwe liefhebbers zal opleveren is nog af te wachten, wat wel zeker is, is dat dit weer een fijne dag was, en deze vorm van evenement voor een herhaling vatbaar is. Houd dus de agenda in de gaten en laat u verleiden om er volgende keer bij te zijn. So wie so een unieke ervaring.
De poort tot de oldtimerwereld stond wagenwijd open op het stadscentrum van Rocroi.
Je kon je laten vervoeren met of door, ondermeer deze Bentley............. wie wil dat nu niet eens proberen?
Of allerlei weetjes opdoen, zoals bijvoorbeeld dat je een Bugatti kan aanstampen.
Er was keuze van 1899 tot 1940............
Klein of groot,
Het bestuderen van de bedieningsorganen was een van de mogelijkheden.
Chauffeur hierboven zag zichzelf terug in het jongetje hieronder, wie weet is hij nu voorgoed besmet....... Zie ze glunderen............ wie krijgt er nu de kans eens mee te rijden in een echte Bugatti. Die weten wat vertellen morgen op school. Nog beter dan op de kermis !
van deze mevrouw is het niet bekend of ze het gemunt had op de auto of op het aankomende bierbuikje.
Dan kon er gereden worden naar eigen keuze.........;;
Zonne crème was de enige verplichte kost.
Van op de wallen van het versterkte stadje Rocroi,
Berliet, Mooi !
Grote publiekstrekker deze Alfa.
De ontdekkingsreiziger kon met een beetje geluk onderweg deze windmolen verkennen.
KOMEN ETEN !!!!!
De Kok had een schoteltje Paëlla voorbereid in de voormalige ondergrondse ziekenboeg.
Tussen de verslaggeving van rally's in, en in afwachting van nog enkele vervolgen van het Excelcior verhaal, nog enkele opgesnoven Minerva en Pipe nieuwtjes. Hiermee beginnen we de Meimaand.
We hadden het al eerder over bekende en beroemde personen welke zich per Minerva lieten transporteren. Het toeval wil dat het vorige week nog te sprake kwam. Winston Churchill, zou een Minerva gehad hebben. Een tijdje geleden stond zijn Lanchester te koop, model landaulette, oudste productiemerk van de UK, nog voor Rolls en Bentley op de proppen kwamen. Hieronder een beeld van Winston's Minerva uit 1923.
Hieronder, 1914, Winston was majoor in het Britse leger en bracht een bezoek aan Ierland per Minerva.
FOTO HIERBOVEN; Nog een Winston per Minerva, maar weer een andere model. Hieronder dan nog een gescoorde foto van een Minerva met spitse radiator, 1915, met een Hollandse carros.
Minerva Berline omstreeks 1921 Hieronder dan een model dat speciaal werd ontworpen voor export naar India, bijgenaamd de 'tropical' Bekleding zou 'anti insecten' zijn.
Model voor de Engelse markt 1913. Onderstaande foto ingezonden door een lezer die op de rommelmarkt een aantal glasplaten kocht, met daartussen dit schitterende beeld. Eentje voor de amerikaase markt carros d'ieteren. Een Minerva gespot tijdens een rally in de jaren 70. Minerva AL 1931.
Tot zover Minerva nieuwigheden, maar ook Pipe verraste ons weer met 3 onderstaande beelden.
Een triootje Pipe's omstreeks 1908
Pipe tijdens de Prins Heinrich fahrt. En tenslotte nog uit een Franse krant, sportief nieuws met Lucien Hautvast omstreeks 1905.
Parijs - Amsterdam, een ritje welk meer dan 100 jaar geleden gedaan werd, Dit jaar nog eens stillekes overgedaan. Men passeerde België, en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Vooral dat 'stillekes' werd opgemerkt.
De 8ste Debloc Bielles
ging als 2 de evenement van het jaar, georganiseerd door de Royal Veteran Car Club,
op 21 maart van start.Na een maar al te
lang aanslepende en met het griepvirus bezaaide, donkere winter, een ware
verademing. Ook al hadden we de Fagnez rally al achter de kiezen, hier keken we
echt naar uit. Ik denk dat dit zowat de enige rally van dit alure is in ons
kleine kikkerlandje.
Zelf zagen we de kans om met onzegecultiveerde luiheid, mee te rijden met een
Stanley Steamer ‘Mountan wagon’ met 8 zitplaatsen. Een busje dus. Het was voor het eerst dat deze
hier verscheen, en mocht dan ook op veel bijval rekenen. Als je zelf aan den
lijve kan ondervinden wat het is om met zulk voertuig onderweg te zijn, kan men
alleen maar respect tonen voor de voorvaderen voor wie dit dagelijkse kost
was. Chauffeur en machinist hadden de handen vol om het gevaarte met zijn
nukken en noden op te stoken en in beweging te houden. Vandaag was net een
beetje tegen de goesting van mister Stanley himselve. Het was pas tijdens de laatste
etappe van de rit, dat dankzij de meesterlijke beheersing van het baasje hij wilde meewerken zoals het
eigenlijk hoort. Onderweg werd er zelfs een lekkende buis in de stookketel
vervangen, wat toch voor enig oponthoud zorgde. Hoewel de chauffeur niet graag
de handschoen werpt, stond hij even toch op het punt er de brui aan te
geven.Dat was echter buiten de
wilskracht van de machinist gerekend, welke het probleem toch wist te
verhelpen, en weer een streepje op zijn ziel bij mocht zetten.
Daar dit een van de warmste April dagen ooit
was, geen enkel probleem voor de passagiers om lekker te toeven in de schaduw
van het dakspan.
Ze konden met plezier het hele echelon
zien passeren, een groot contrast met
museum stukken die enkel statisch te aanbidden zijn. Deze show was Life en gratuit, in geuren en
kleuren. Als passagier heb je alle tijd en het tempo lag ideaal om het roadbook
op het gemak te volgen.Een proficiat
bovendien aan de opstellers hiervan. Ondanks 1 foutje in het laatste deel, heel
aangenaam en duidelijk, en zelfs geïllustreerd met foto’s op punten waar men
normaal wel de mist zou kunnen ingaan. Deze drakenadem werd in dit geval door
eigen vehikel geproduceerd, en toeschouwers genoten duidelijk van het bijhorende
misthoorn geschal.Moest men deze dag
vergelijken met een facebook pagina, nou, het aantal "vind ik leuks" waren niet te
tellen. Geen enkele middelvinger kreeg ook maar de kans om hitsig te worden en/of
een eenzame impuls van verrukking te krijgen.Rijden op waterkrachtÂ…. Kan niet veel beter.
Onder de deelnemers dit jaar ook 2
motorfietsen van de merken AJS en Premier, dat hadden er wel wat meer mogen
zijn. Ook een driewielig gevaarte deed mee. Fantastische streek, weer en sfeer, en ook niets
te kort op het gebied van andere lekkere happen en lachsap. Dus ook een goed
woordje voor de hele catering. Bovendien
behoef je echt geen mature bedragen neer te tellen om je in te schrijven.
Om deze repliek te beëindigen een
kleine opsomming van lekker lang in olie gemarineerde merknamen.Met zekerheid zal ik er enkelen missen. Geen
schelmenstreek, maar een bijwerking van
de hoorn des overvloeds. Achiles, De Dion Bouton, Delaunay Belleville,
Rochet Schneider, Peugeot, Stanley, Buick, La Buire, Renault, Saxon,
Decauville, Delage, Hilman, Vinot Deguingand, Ford, Corre, Loraine Dietrich,
Clement Bayard, Zedel, Unic,Chenard Walker, Delahaye, Â…Â…Â…Â…Â…Â… klinkt toch heerlijk.
Wij in ieder geval kijken alweer uit naar de 9de
uitgave, want dit was een reis die nog lang zal bijblijven. !
Houd de kalender in de gaten.
Foto's J.Jacobs en BDL
Omwille van logistieke redenen vertrok het busje op de plaats van ontbijt. Na een etappe van een 10 tal kilometers van plaats van vertrek Cuesmes. Een proficiat aan de kok van dienst. Heerlijke streekproducten. Dan tijd om wat stoom af te gaan blazen. De Machinist wacht op de chauffeur en passagiers. Und dan gehets loos. Vertrokken als een der eersten, met een heel arsenaal antiek in het kielzog. Dezen mochten gratis drakenadem proeven.
Maar al vlug bleek Stanley er niet zo veel zin in te hebben en het tempo nam langzaam af. Een schone blik achteruit. Na een paar kilometers aan de kant, gelegenheid om foto's te maken van achteropkomend verkeer. Het jonge volkje had er heel veel zin in. Kleurrijk tafereel van Chauffeur in opleiding. Nog een familie uitje. De Dion Bouton was er ook. Men kan niet vroeg genoeg beginnen. 1898 versus 2015.
Vinot deguingand. Deze schitterende Renault zagen we voor het allereerst, samen met een dozijn anderen Busje komt zo....
Imposant deze Renault. Nog volledig in zijn originele Jus. Heerlijk. In fel contrast met de Peugeot BeBe, een ontwerp van Bugatti, en de lol is even groot.
Oma moest helaas thuis blijven. Gebrek aan swiegermutter zits. Het controlepanneel van een Stanley. rochet shneider aan de gang kietelen. Corre la Licorne................
Checklist checken. Maar gelukkig ging het zonder kaas ook, hoewel niet erg ver.......... Lekker toeren doorheen het Waalse land...........
Delaunay Belleville, het favoriete merk ooit van de Russische tsaar Nicolas. La buire, een van de wagens nieuw op ons spotlijstje. Loraine de Dietrich. Deze twee stonden ook te wachten op een lading Kaas.... Allemaal goedgemutst, hoe kan het ook anders. Er was voldoende lachsap en zonneschijn........... Enkel voor het varken liep het minder goed af.
Na een kort intermezzo wegens Pipe en Minerva vondsten;
In de volgende 2 Titels Beelden van Excelcior als deelnemer aan de Franse Grand Prix in 1912 en 1913. Excelcior behaalde hier een 4de plaats (1912). Om de deelnemers te kunnen identificeren werd per land een kleur toegewezen. Bvb De Fransen kregen de kleur blauw, de Duitsers Wit, de Engelsen groen. De Belgische kleur was geel, en de Excelcior kreeg een goudgeel jasje.
Hieronder een ingekleurde versie van de 6 cilinder welke we ook op Brooklands zagen.
Team Christiaens - Dils. Gemiddelde snelheid bijna165 km/ h. Dat is gene prul.
wordt vervolgt met Excelcior 'Le Mans' en meer............
Blijven kijken!
Christiaens werpt een strenge blik in de camera. Hij lijkt te denken; we zullen ze hier eens iets laten zien sè. Team Christiaens Dils aan de start. Er kwam heel wat volk opdagen in 1912. Autoraces waren een waar spektakel ! Aan volle snelheid langs de tribune, terwijl hij hem in z'n derde probeert te rukken. Tegen 90 km/h de hoek om.......... Stof snuiven toen geen probleem. In volle vaart voorbij de tribune, zicht van aan de andere zijde.
Ook op het platte land, waar het grootste deel gereden werd, stonden er toeschouwers.
We gaan verder met de editie 1913, waar Christiaens - Dils reden met nr 5
Nog fris aan de start. Mooie opname van de gehele wagen. In 1913 reden 2 teams Excelcior, hieronder beelden van Team Hornsted- Chaerels. Hornsted (ingenieur en testrijder Mercedes) reed daarna met de bekende Blitzen Benz voor Duitsland.
Tussen het Pipe en Excelcior nieuws door, stroomden nog enkele zeer interessante Minerva weetjes binnen.
Weeral mooie beelden van dit pracht Belgisch merk.
Klaas mulder en Veghter Vonk op een Minervette, gefotografeerd in 1909 met nummerplaat A 10. Een Minerva 1909 die net uit de fabriek komt gerold, op naar de carrosier.
Hieronder dan 2 beelden van Minerva 5544 in 1912 bestuurd door Rieckers.
GP van België en daaronder Dieppe. We toonden hem al eerder, maar hier in kleur.
Ook op de GP België Minerva 16994 bestuurd door ene Mr. Francotte. Hieronder ook een foto die we al eens toonden 10424, maar met bijhorend beeld waarbij hij wordt voorbijgestoken door nr 19 op de coupe de Liedekerke.
Een Minerva omstreeks 1910 in Amerika. We hadden het eerder al over Cyriel Buysse, met Minerva 1909 die door Frankrijk kruiste. Hieronder brengt hij een bezoek aan Hotel Oostende in 1913.
En we scoorden nog deze mooie foto van een Minerva 'spitzkuhler' met boddy van Kelner.1914
Een mooie coupe chauffeur begin jaren 20. Een type OO uit 1923 van mevr. hougsrud. Hieronder nog een beeld van het thuisfront. De Minerva behoorde toe aan de familie van Geneghten uit Turnhout, welke daar een Drukkerij hadden in de Merodelei. Midden jaren 20 organiseerde stad Antwerpen een autorally waaraan verschillende Minerva's deelnamen. Deze foto uit de krant van toen toont dat aan. Enkele Minerva's die de fabriekspoort buiten rijden. Onderstaande Minerva werd onlangs geveild bij Bonhams en haalde een top prijs. Foto uit de jaren 60. Nog enkele Motocyclettes. A112 stond ingeschreven als zijnde Minerva, en A534 zou er ook een kunnen zijn. Alsook A 651.
U krijgt een ontluisterend inzicht over het Belgische automerk Pipe in dit blog. Het wordt zeer uitvoerig beschreven in 17 vorige artikelen, met vele beelden die u in geen enkel boek of ander medium te samen kan terugvinden.
Hieronder nog meer van al dat moois als extra aanvulling, met zeer mooie nog niet eerder getoonde zeldzame beelden.
Het overige kan u bekijken in de artikelen; - 27 tot 30 november 2017 -, - 1 tot 17 December 2017-, - 17 en 18 februari 2018-.
P.S.
In januari van dit jaar werd een Pipe geveild op het salon te Parijs, en wij zouden graag weten waar deze auto momenteel verblijft. (in welk land) Wie het weer mag het melden !
Verboden foto's en teksten over te nemen !
Als eerste een zeer mooi beeld met daarop de stichters van het merk, de gebroeders Goldsmith,
Meeting van Oostende 1903. Aan het stuur Paul Rivierre, testpiloot die later overstapte naar o.a. Excelcior.
Pipe was vertegenwoordigt met 3 voertuigen............... Hieronder de man die in vele verhalen opduikt, Gentleman driver Lucien Hautvast. En de grote Mysterie gast Jaques Gudders, over wie weinig te vinden valt, maar met deze dus toch nog een opname. Datzelfde jaar nemen ze ook deel aan Circuit des Ardennes met andere bezetting.
Onderstaande wagen word bereden door mecanicien Van de Poële. Ook Lucien is op post. En nog eentje met Jaques Gudders. Hieronder dan een beeld van de hele ploeg. Ook Baron Pierre de Crawhez liet zich verleiden om een Pipe uit te proberen, om dan in 1904 met een Pipe deel te nemen aan de Gordon Bennet. Hieronder Piloot Augieres aan de start op de Gordon Bennet. Lucien Hautvast En Pierre de Crawhez met nr 6 Hieronder zien we hem door de bocht suizen. Crawhez met nr 6. Een mooi overzicht over de start. En finish .
De stand van Pipe Brussel 1904. Een evenement waar ook het koningshuis al van in den beginne ging kijken. Hier Leopold II op het salon van 1905. Advertentie van Pipe Dealer uit Brussel.
In dat jaar kon je volgend model van Pipe aanschaffen. OP ONDERSTAANDE FOTO ZIJN WE BIJZONDER TROTS.
Deze toont een Pipe die het overzees ging zoeken, nml een race op het strand van Florida, Ormond beach. In geen enkel naslagwerk over het merk komt dit ter sprake. En het word nog mooier, want van in de U.S. kregen we de melding dat je van dit evenement een filmpje op You tube kan bekijken. De Pipe komt enkele malen in beeld.
Link; https://www.youtube.com/watch?v=XbplwxZbkys Hieronder een volledig beeld van alle deelnemers aan dit evenement. Een jaar later op de beurs van 1906, verscheen Pipe met deze stand. Men kon daar opteren voor deze schitterende 6 cilinder. En deze kon je gaan kopen bij Victor Hugo. Een van de grootste evenementen in 1906 was de Coupe de la Meuse, waarvan hier een foto aan de start. Pipe werd vertegenwoordigd door o.a. Lucien Hautvast, waarvan hier een heel mooi beeld op een bekende plaats te Dinant met startnummer 3. Een andere piloot was Kinet, waarvan foto's zeer schaars zijn. Wij vonden er 2, onderwelke den deze. Hier langs de Maas. We zien Hautvast met nr 3 over de finishlijn vliegen. En onderweg bij een bekende brug. Hieronder nog een mooie op dezelfde plaats maar een andere deelnemer op Gobron. In een eerder bericht brachten we verslag uit van Pipe wagens die als volgwagen diens deden bij de wielerkoers Tour de Belge en Tour de France. Hieronder nog een foto hiervan. Ook in 1906. 1907 was een druk jaar, Pipe schreef ook in voor de Duitse versie van circuit des Ardennes, nml De Herkommer konkurenz rally, waarvan hier een pracht van een foto.
Hautvast op de 16A. A Bijzonder mooie foto van de Linkerkant op de Herkommer. Een overzicht van het parcours. Deze rally wordt nog steeds ingericht......... De 16A reed ook mee op 'circuit des Ardennes' En hier maakte men een foto van de rechterkant.