Bij onze noorderburen kennen ze het al 34 jaar; een nationaal oldtimer treffen. Volgend jaar zit er dus een Lustrum aan te komen. Vorig jaar stond dit evenement in het teken van de koperen tijdperk, en dat trok onze aandacht, viel zodanig in de smaak dat we het er dit jaar weer op waagden. Het thema nu was T ford. Met productiejaren van 1907 tot 1928 en 15 miljoen exemplaren, niet echt een zeldzaamheid maar wel leuk. Tig aantal modellen en betaalbaar oldtimer plezier, waar je ook al niet verlegen moet zitten om een of ander onderdeeltje, hoewel ook al niet vaak nodig wegens de bijna onverslijtbaar. Met 540 inschrijvingen boekte deze editie een record. Eerlijkheidshalve moeten we er wel aan toevoegen dat van deze inschrijvers er dit jaar een grote groep niet kwamen opdagen. Het is dan ook een gratis evenement, en een kat is even duur. De weersvoorspellers zagen hier en daar een bui hangen, met als gevolg dat een aantal liefhebbers afhaakten. Ze hadden helaas ongelijk, want het zonnetje piepte met regelmaat doorheen de wolkendeken, en ook de Hollandse winderigheid was overleefbaar. Tijdens de middaguren was het best aangenaam en de eerste bui kwam pas tegen de avond. Wij kregen weer een paar primeurs voorgeschoteld, wat de dag zeker goedmaakte. Een mooie FN 2700 uit 1914, maar carrosserie uit 1920 van Argentijnse roots was één van de kersen op zoete fruittaart. Een Spyker 1907 was met zekerheid het lekkerste Nederlandse toetje. T Fordjes bijna alle modellen van 1910 tot 1927 met een 40 tal exemplaren.
Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het volgend jaar gaat geven...Â…Â….
Het thema was T ford, daarvan dus bijna alle soorten en formaten van 1910 tot 1927.

O.a een aantal brandweerwagens.

Minder bekend is dat de heren Chevrolet in den beginne T fords als basis gebruikten voor hun raceprojecten; genaamd Frontenac. Dit fraaie exemplaar uit 1912 hadden we al meer dan 10 jaar niet meer gezien.
Ook een deel van het verhaal van Henri. Voor de T ford en de productielijn maakte Ford Exemplaren die de letters van het Alfabet volgden. Zie hier een Model R uit 1906, welke op dit evenement voor het eerst uit de stal kwam, hoewel reeds meer dan 15 jaar in de verzameling.
 Mooie Cadillac 1904.
Van deze zijn we de naam kwijt. Rover?
Buick toy toneau 1909
Renault AM 1909
FN 1914 model 2700 ooit in bezit van een Argentijns Admiraal.


Nederlandse trots Spyker Double phaeton 1907. Jammer dat we hier geen geluiden kunnen bijplaatsen...Â…Â…..
Het interieur eerder karig, maar voldoende.
Helemaal nieuw voor ons, deze magniefieke Aster 1904.

Rambler uit een Belgische collectie.
Wordt vervolgt.
|