Een bekende zicht uit SPA, waar velen van ons nog op schoolreis gingen in de jaren 70...Â….
Deze postkaart van rond 1910, toen al een attractie voor de meer gegoeden.
Meer dan 100 jaar later. Idem in SPA Jaren 20
Een zicht op een straat nabij Verviers. Eigenaardig voertuig met dubbele wielen. Brasserie is er nog steeds. En nog een zicht uit Walonië De 2 figuren zullen het niet meer terug herkennen.
Voila voila, twee mooie vergelijkende beelden van een Hotel in de Ourthe streek anno 1920. Echt vooruitgang in er niet geboekt. De boerderij op de oude foto rechts van het hotel bevind zich wel nog in zijn oude glorie. Te zien met google earthÂ…Â…Â…Â…Â… succes.
Ons Minerva mapke werd weer aangevuld met enkele nieuwigheden, voldoende om weer een artikeltje te vullen. We wisten al dat Winston Churchil eigenaar was van een Minerva, en hij was bevriend met Charlie Chaplin. Chaplin reed vooral met Rolls, maar zou het kunnen dat hij het Minerva virus opdeed via Winston? Hieronder een foto van de Minerva van Charlie uit 1925.
Verboden foto's over te nemen, te plaatsen in sociale media e.a. !
Charlie en Winston samen op de foto.
Deze Minerva was het vervoermiddel van Chaplin in 1925
Hieronder die van Winston, reeds eerder in dit blog, samen met andere Minerva's
Onderstaande foto kregen we ingezonden van een familie hier ten lande, met de vermelding Minerva, maar wij denken eerder dat het gaat om een Brasier, Maar omdat het een mooie foto is, publiceren we hem toch. Onderstaande is er dan wel eentje en wel uit 1913 met Nederlands kenteken. Ook nog een hele mooie opname van een vroege Amerikaanse Minerva. Net zoals bij foto 4 kregen we deze ingezonden uit Walonië. De familie had een Minerva in bezit eind jaren 20, maar het is niet 100% duidelijk of het er wel een is. We laten het oordeel over aan de lezer. Ook onze vrienden uit Arabië wisten de kwaliteit van Minerva te waarderen. Een model AK werd per schip vervoerd.
Een bekend groepje soldaten.
Nog een Amerikaanse constructie. Ergens in de jaren 30 probeerde Minerva zijn producten aan de man te brengen met een Minerva expositie in Brussel, Naamse steenweg. Hieronder nog een vroege foto uit een carrosseriefabriek. Het voltallig personeel poseert bij hun Minerva creatie. Nog vroeger, een Minerva motocyclette 2 pk Maar het kon ook zwaarder met deze 2 cilinder Minerva, enkele jaren later. En tot slot nog wat reclame gemaakt door onze oosterburen in 1913, net voor dat er een haar in de boter kwam.
Het is de regelmatige inlogger (en dat zijn er ondertussen meer dan 50.000) zeker al opgevallen dat er al een tijd geen echt nieuws verscheen op dit blog. Reden daarvoor is dat veel tijd wordt opgeslorpt door een project waarvan binnenkort meer te lezen en te zien zal zijn. Het is dus niet dat er enkel stil gezeten word. We werken ook verder aan het Excelcior verhaal welk nog niet ten einde gebreid was. Een andere rubriek in voorbereiding 'zichten uit België' met daarop natuurlijk vollen bak oude voertuigen, al of niet gedetermineerd.
Ondertussen als voorsmakend tussendoortje een mooie inzending van een lezer uit Maldegem met 2 te vergelijken beelden. Men nam een tussenpoze van ongeveer 100 jaar...Â…Â…Â… Daar hebben ze dus ook niet stilgezeten.
Ook deze foto's, prentkaarten etc.. dus welkom op dit blog.
Heeft u nog zulke in de kast of oude doos, aarzel niet ze in te zenden!
Wij zoeken dan voor u de huidige situatie op.
De pittoreske garage met telefoon nummer 54 is helaas verdwenen en maakte plaats voor moderne appartementen. Het hekwerk rechts met daarachter waarschijnlijk een groot Herenhuis werd in de jaren 30 reeds vervangen door een 'modernere' woning. Wat ook een update kreeg zijn de verlichtingspalen en natuurlijk de automobielen.
Arthur Verplaetse was in de jaren 20 en eerder chauffeur van de Familie de Backer uit Gent. Hij reed met deze wagen van Belgische Makelij. Wie weet welk fabricaat. Er is keuze tussen Imperia, Metalurgique of een Minerva met spitse radiator. Klik op de foto voor grotere weergave.
Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het volgend jaar gaat geven...Â…Â….
Het thema was T ford, daarvan dus bijna alle soorten en formaten van 1910 tot 1927.
O.a een aantal brandweerwagens.
Minder bekend is dat de heren Chevrolet in den beginne T fords als basis gebruikten voor hun raceprojecten; genaamd Frontenac. Dit fraaie exemplaar uit 1912 hadden we al meer dan 10 jaar niet meer gezien.
Ook een deel van het verhaal van Henri. Voor de T ford en de productielijn maakte Ford Exemplaren die de letters van het Alfabet volgden. Zie hier een Model R uit 1906, welke op dit evenement voor het eerst uit de stal kwam, hoewel reeds meer dan 15 jaar in de verzameling.
Mooie Cadillac 1904. Van deze zijn we de naam kwijt. Rover?
Buick toy toneau 1909
Renault AM 1909
FN 1914 model 2700 ooit in bezit van een Argentijns Admiraal.
Nederlandse trots Spyker Double phaeton 1907. Jammer dat we hier geen geluiden kunnen bijplaatsen...Â…Â…..
Het interieur eerder karig, maar voldoende.
Helemaal nieuw voor ons, deze magniefieke Aster 1904.
Alle wagens worden per klasse aan het publiek voorgesteld
Een kleine Stanley Steamer
En een ietsje grotere American La france
IHC Highwheeler om door het hoge gras te rijden.
Ook de cyclecaristen mochten hun speeltjes tonen.
Niet dik gezaaid deze Derby's
Natuurlijk Bugatti's hoewel niet in overvloed.
En dan dit heel mooi bewaarde exemplaar van een Citroen die al in de vroege jaren omgevormd werd tot een raceauto. Er zijn dan van die voorbijgangsters die opmerken 'nou' , daar is nog veel werk aan' of die moet nog gerestaureerd worden.... Niks van afblijven met die pootjes !, hij is perfect zoal hij hier staat.
Ook de grote Amerikanen kregen een stekkie. Auburn, Chrysler....Packard, Cadillac
Een zeldzame Stutz..
Of Essex en nog veel meer.
Mochten niet ontbreken; Bentley's en Rollssen
Franse Gentleman.
Eerder zeldzaam waren de motorfietsen, die waren op een halve hand te tellen. Misschien een klein werkpuntje voor de organisatie.
Naast de hier getoonde Pre wars en interbellums (tussen 2 oorlogen), waren er natuurlijk ook de wagens uit de jaren 50 tot 70, maar die laten we hier buiten beschouwing.
Deelnemende voertuigen; Delage, Ford, Chrysler, Packard, Marmon, Peugeot, MG, Buick, Renault, Humber, Berliet, Mathis, Opel, Citoën, La Licorne, Lagonda, Minerva, Nash ................ een pracht palet. Mocht ik er een vergeten zijn, laat maar weten.
Trektocht der Pioniers zal ook volgend jaar weer present zijn op de eerste zondag van Juni, zoals het al jarenlang traditie is.... Iedereen met een Pre war car is van harte welkom...........
De Nederlandse familie Smits-van Oyen maakte anno 1932 een uitstapje naar Monte carlo op 24 januari van dat jaar. Twee schitterende beelden van deze gebeurtenis, en eentje onder volgende titel. Ze kwamen wel als laatste over de finish.
Dan nog een hele mooie uit Dusseldorf . En we vonden nog eentje van ZZ .. .. Voor de liefhebbers van de motocycletten hier nog een heel vroege Minerva (de 2de) Eentje van omstreeks 1904/05 En het Engelse Quadrant plakte zijn eigen naam op een Minerva 1902 om daarna toch ook zelf motoren te gaan bouwen. Als laatste nog een hele mooie inzending van de familie Vercruyse die omstreeks 1908 op deze foto ging.
Een nadeel van Bloggen .be Als je nog foto wil invoegen in een bestaand artikel is dat niet mogelijk. Hier dus nog een vondst van de Minerva met startnummer 7 aan de rally van Monte Carlo in 1932. Hij eindigde als laatste in zijn categorie op plaats 44, en stond ingeschreven onder Duitse vlag.
Als het zich voordoet dat nieuwe Beelden van Minerva automobielen (of andere Belgen) in onze bus vallen, zien we het als verplichte kost deze te delen.
Met deze dus weer enkele geweldige vondsten.
Veel plezier.
Verboden te kopiëren.
Schitterende foto van ongeval met Minerva 1912. Mooie Minerva Phaeton met reservewiel verzonken in treeplank omstreeks 1913/14 Minerva Moto N1247 rond 1904. Een Spaanse advertentie voor de 38 PK van 1912.
Een mooie inzending uit Australië. Een vna de eerste vehikles op de wegen van Sidney was deze Minerva 1909 van Lucien Faithfull.
Van eigen bodem hier een kieker van Edward Ghoos. Hij is het kleinste manneke op dit beeld en de trotse bezitter is zijn Grootvader. Hieronder nog enkele beelden van een Minerva Type NN 1920 met phaeton carros.
We kregen nog enkelen van d'ieteren
Minerva racing team Francorchamps En in de coupe des Alpes 1928 En nog enkele types van Vandenplas.
Minerva 8 cilinder. Reclame tekening uit 1921 Tenslotte nog een 'Le Baron' Minerva.
De Royal Veteran Car club had zich voorgenomen een dag te organiseren waarbij iedereen met belangstelling zich kon laten onderdopen in de wereld van de echte ..... lees Vooroorlogse...... Oldtimer. Iedereen die het nog nooit gedaan had, kon zich laten ontmaagden met een Bentley, Bugatti ....... Humber of Rosengart, en nog een 20 tal andere merknamen die er waren anno 1899 tot 1940.
Ook voor de club en de organisatoren was het een nieuwtje waar bij ze niet wisten of ze een blauwtje zouden lopen, of zouden scoren. Wel het werd dat laatste. 77 volwassenen lieten zich dopen, en 23 kinderen beleefden een onvergetelijke ervaring.
Maar liefst 30 clubleden schreven zich in met hun oude liefde, en dat was zowaar een verrassing, vermits de gekozen pittoreske vertekplaats Rocroi, alles behalve bij eenieders achterdeur lag.
Men dokterde een systeem uit van een aantal te rijden lussen, van 10,20,30 of 40 kilometers, welke naar hartelust konden gekozen worden, zonder vertrekuur of andere verplichtingen. Enkel voor de Lunch, en dat is begrijpelijk werd er een uur afgesproken.
Het werd allemaal goed gesmaakt, en menig enthousiasteling liet zich letterlijk en figuurlijk vervoeren. Of dit nieuwe liefhebbers zal opleveren is nog af te wachten, wat wel zeker is, is dat dit weer een fijne dag was, en deze vorm van evenement voor een herhaling vatbaar is. Houd dus de agenda in de gaten en laat u verleiden om er volgende keer bij te zijn. So wie so een unieke ervaring.
De poort tot de oldtimerwereld stond wagenwijd open op het stadscentrum van Rocroi.
Je kon je laten vervoeren met of door, ondermeer deze Bentley............. wie wil dat nu niet eens proberen?
Of allerlei weetjes opdoen, zoals bijvoorbeeld dat je een Bugatti kan aanstampen.
Er was keuze van 1899 tot 1940............
Klein of groot,
Het bestuderen van de bedieningsorganen was een van de mogelijkheden.
Chauffeur hierboven zag zichzelf terug in het jongetje hieronder, wie weet is hij nu voorgoed besmet....... Zie ze glunderen............ wie krijgt er nu de kans eens mee te rijden in een echte Bugatti. Die weten wat vertellen morgen op school. Nog beter dan op de kermis !
van deze mevrouw is het niet bekend of ze het gemunt had op de auto of op het aankomende bierbuikje.
Dan kon er gereden worden naar eigen keuze.........;;
Zonne crème was de enige verplichte kost.
Van op de wallen van het versterkte stadje Rocroi,
Berliet, Mooi !
Grote publiekstrekker deze Alfa.
De ontdekkingsreiziger kon met een beetje geluk onderweg deze windmolen verkennen.
KOMEN ETEN !!!!!
De Kok had een schoteltje Paëlla voorbereid in de voormalige ondergrondse ziekenboeg.
Tussen de verslaggeving van rally's in, en in afwachting van nog enkele vervolgen van het Excelcior verhaal, nog enkele opgesnoven Minerva en Pipe nieuwtjes. Hiermee beginnen we de Meimaand.
We hadden het al eerder over bekende en beroemde personen welke zich per Minerva lieten transporteren. Het toeval wil dat het vorige week nog te sprake kwam. Winston Churchill, zou een Minerva gehad hebben. Een tijdje geleden stond zijn Lanchester te koop, model landaulette, oudste productiemerk van de UK, nog voor Rolls en Bentley op de proppen kwamen. Hieronder een beeld van Winston's Minerva uit 1923.
Hieronder, 1914, Winston was majoor in het Britse leger en bracht een bezoek aan Ierland per Minerva.
FOTO HIERBOVEN; Nog een Winston per Minerva, maar weer een andere model. Hieronder dan nog een gescoorde foto van een Minerva met spitse radiator, 1915, met een Hollandse carros.
Minerva Berline omstreeks 1921 Hieronder dan een model dat speciaal werd ontworpen voor export naar India, bijgenaamd de 'tropical' Bekleding zou 'anti insecten' zijn.
Model voor de Engelse markt 1913. Onderstaande foto ingezonden door een lezer die op de rommelmarkt een aantal glasplaten kocht, met daartussen dit schitterende beeld. Eentje voor de amerikaase markt carros d'ieteren. Een Minerva gespot tijdens een rally in de jaren 70. Minerva AL 1931.
Tot zover Minerva nieuwigheden, maar ook Pipe verraste ons weer met 3 onderstaande beelden.
Een triootje Pipe's omstreeks 1908
Pipe tijdens de Prins Heinrich fahrt. En tenslotte nog uit een Franse krant, sportief nieuws met Lucien Hautvast omstreeks 1905.
Parijs - Amsterdam, een ritje welk meer dan 100 jaar geleden gedaan werd, Dit jaar nog eens stillekes overgedaan. Men passeerde België, en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Vooral dat 'stillekes' werd opgemerkt.