't is weer voorbij die mooie zomer, en meteen ook de kans om samen te troepen met Auto's, motoren van Belgische Bodem.
Dit was het thema op Cars & Coffee Peer, de voorlaatste aflevering van 2017. Eerder uitgesteld omwille van slecht weer.
Het is alweer enkele uurtjes vroeger dat het licht begint te dimmen, en een aantal liefhebbers die zich voor de eerste aflevering hadden aangemeld moesten daarom verstek geven.? Toch kwamen 5 Minerva's opdagen en minstens het dubbele Minerva eigenaars, geen slecht resultaat, en daarnaast nog wat Motoren en brommers van de meest bekende merken. Minerva's waren van 5 verschillende type's, de AC, AG, AH, XX en NN.
Ze hadden het alleszins naar hun zin, en als het volgend jaar een beetje meezit, zal het met zekerheid enkel toenemen.
Het is alweer meer dan twee jaar geleden ( 13 en 14/1/2014) dat we hier verslag uitbrachten van de Minerva Saouchik, die na een ongeval terug op eigen bodem en wielen belande en gerestaureerd werd. (hij viel van een trailer, ondersteboven in een ravijn) Recent ontvingen we nieuwe 'oude' foto's van dit unieke voertuig, welke zelfs de huidige eigenaar nog niet allemaal gezien had. Wij delen ze hier met veel plezier.
Er werd aangenomen dat dit de enige Minerva is welke van een carrosserie van Saouchik voorzien werd, maar we vonden nog anderen. Wel mogelijk dat deze niet meer bestaan.
Ook nog ander Minerva vondsten passeerden onze revue, en we mogen ze weeral toevoegen aan ons ondertussen welgevuld fotoalbum.
Dit zijn beelden van motoren, royal Minerva's, en andere rubrieken die hier eerder verschenen.
Gelieve geen foto's over te nemen, te publiceren of te plaatsen op o.a. sociale media zonder toestemming !
General Coxey met zijn Minerva voor het Witte huis. Een zeldzame foto van de Generaal met zijn echtgenote Ruth en Minerva. Een Saouchik Minerva tijdens een Parade De wagen werd meermaals ingezet voor zulke gelegenheden. Mademoiselle Annie ? (zie hieronder) Zeer modern in die tijd ws het volledig wegklapbare dak, hoewel we er een kennen uit 1920 die ook reeds deze optie had. Naar onze bescheiden mening is dit toch een 2de Saouchik exemplaar. Nml het reservewiel staat verder naar voor, en de belijning vanaf de voor ruit naar reservewiel is niet aanwezig op de andere foto's. Voorbumper en achterbumper zijn 3 delig, die van Coxey 2 delig. Mademoislee Anny vinden we niet terug in de stamboom van het Maybel boll verhaal. Bleef deze 2de Minerva in Europa?
Eentje zonder de wieldeksels Tenslotte nog eentje in kleur. Ook zonder de wieldoppen en witgerande banden.
Hieronder nog enkel 'ontwerpen' van Saouchik voor Minerva
Onderstaande foto kan verwezen worden naar onze eerdere rubriek 'Minerva royals', koningin Elizabeth met op de achtergrond haar koninklijke Minerva.
Een heel bijzonder foto ons toegestuurd vanuit Genk, waar koning of toenmalig Prins Leopold op bezoek ging. De man rechts waarschijnlijk de burgemeester.... Wie kent hem?
Nog een hele mooie opname uit Remouchamps.
Enkele dames met hond. Duidelijk een Amerikaanse versie.
Een Minerva welke momenteel verblijft in een Eindhovense verzameling tijdens een parade in de jaren 50.
Voor de liefhebbers van de 2 wielige Minerva's ook enkele pareltjes.
Een vroege 'Clip on' netjes tegen een muur geparkeerd. Standaart was er nog niet bij Minerva Iets modernere versie met reeds in het frame ingebouwde motor. Circa 1904......... Prachtige familie foto..... Een mooie 'round' tank waar veel liefhebbers en verzamelaars van dromen. Ook als 2 cilinder verkrijgbaar. 3 op een rij; Nog een familiefoto, opvallende carrosserie met ovaal achtervenster. En nog eentje met het huisdier in de belangstelling.
Uit een famillie album. Eigenaar wil graag weten welk type en bouwjaar deze is. Eigenaar en chauffeur.
Nog een ontwerp van Saouchik .
Zeer mooie opname van een Minerva met verkeerde radiatorstop. Deze gasten bouwden hun eigen wagen op basis van een Minerva. Ze vervingen zelfs de radiator.
Soms is het moeilijk om minder goed nieuws te brengen.
Geert Decoopman overleed onverwacht een week na zijn deelname aan de Groote Minerva Rally op 4 september 2017.
We hadden hem net leren kennen, en gehoopt dit avontuur te kunnen verderzetten.
Gisteren ontvingen we vanuit Amerika een foto van deze Minerva, ooit eigendom van Henri Ford, toen deze zich nog in het Henro Ford museum bevond, waaraan hij ooit geschonken werd. Het zou Geert zeker verheugd hebben.
Ook uit Amerika kregen we nog originele beelden van de ' Hawkeye-Carini' Minerva uit de tijd dat deze nog nieuw was.
Geert Decoopman hier nog aanwezig op de Groote Minerva Rally te Antwerpen. We zullen dit beeld missen.
Verboden foto's over te nemen zonder toestemming! Deze foto werd deze week aan ons verzonden vanuit Amerika. Dezelfde Minerva als hierboven in de jaren 50, Ford museum.
Aan de vorm van de banden kan men opmaken dat hij toen reeds geruime tijd stil stond.
Hieronder enkele gegevens vemeld bij deze wagen.
Ook nog uit Amerika deze 2 onderstaande foto's van de 'Carini Hawkeye' Minerva welke op 18 augustus geveild werd voor 411.550 euro.
Hij stond 40 jaar stil. Op deze foto's zonder wieldeksels.
Stoute schoenen en omhooggetrokken sokken waren niet nodig
om ons naar de 42ste uitgave van dit festijn van de RVCCB te
begeven. Nadat het donker alles bedekt had, ging het bijna op automatische
piloot, cruise control ingeschakeld richting centrum. Het moet wel een soort
magnetisme zijn dat aan de gevoelige zone wriemelt. Zo dachten ook de 35 equipes
die deelnamen erover. We zijn de tel ondertussen kwijt, maar het is iedere keer
de moeite, om niet te zeggen; verplichte kost. Na een gemoedelijk ontbijt en kennisgeving van
de deelnemers volgde de creatie van het spektakel. De lucht vanbenzine en koppelingen ging rechtstreeks de
aderen in. We gingen de contoeren
schetsen van schitterende landschappen ten zuidwesten van de hoofdstad. Iedere
keer weer vragen we ons afÂ…Â… Hoe ziften ze in godsnaam deze wegen er uit. We
beseffen maar weer eens hoe mooi en schilderachtig ons kleine landje is. Een
simpel geval van schoonheid waarin je steeds in 1ste klasse reist.
Onder de deelnemende voertuigen een hele reeks
bekende gezichten, maar we mochten ons ook weer voeden en laven aan enkele
nieuwigheden. Een pracht van een Amilcaretje, in schuurvondst staat, en een
Ballot welke voor het eerst op straat kwam na jarenlang in een collectie te hebben
gestaan. Het aanblik van een sublieme Alfa Romeo, aantal BugattiÂ’s blijft weer op de netvliezen plakken. Voor iedereen was er wat wils, variatie is een
immer belangrijk, pittig kruid. Bovenal is het de groep mensen waartussen we
ons zeer welkom geheten voelen die het geheel afmaakt. Geen houterig gedoe of
afgunst. Bezit is mooi, maar herinneringen zijn meer waard. Hier ontstaan de
verhalen die zich als een olievlek in onze geheugens verspreiden. Dik 130 kilometertjes
af te leggen, en geen enkele daarvan die verveelt. De baarmoeder van het
onbekende, nodigde ons uit om hier een reflectie van weer te geven. Kijk en
geniet mee.
wordt vervolgt.........
FotoÂ’s Jaak Jacobs.
Een Belgische FN
Deelnemers werden opgewacht voor inschrijving en een ontbijt.
Iedere Oldtimer liefhebber heeft het vast en zeker gezien op Discovery, de Minerva van Hawkeye die door Wayne Carini en vrienden uit de schuur getrokken en gekocht word.
Deze Minerva word op 18 augustus 2017 door Gooding op Pebble Beach geveild................... Wij zijn benieuwd hoeveel euronen of dolaren de nieuwe eigenaar ervoor moet neertellen, en vooral wat hij ermee gaat doen. Restaureren of preserveren......... Als hij naar een Amerikaan gaat, dan word hij vast en zeker gepebbelbleacht............... = beter als nieuw, maar niet meer origineel.
VERKOCHT aan 484.000 US dollar. het is niet duidelijk of de veilingskosten zijn inbegrepen, wellicht niet.
De schattingsprijs van 500.000 tot 700.000 werd dus nipt gehaald.
Het is
slechts om de 10 jaar dat men zich kan verheugen op een samenkomst van Minerva automobielen
hier te lande, en velen hebben dan ook reikhalzend zitten uitkijken naar deze
verplichte kost op 27ste augustus.De organisatie zat het niet mee wat betreft de lokatie, de bekende LEZ
zone, en het feit dat het Antwerpse zich niet echt leent om een mooie route uit
te zetten te midden van landelijk groen, zoals het er een eeuw geleden wel nog
het geval was. Minerva automobielen zijn
niet echt uitgevonden voor stadsritjes, tenminste niet in steden zoals ze er
heden ten dage bijliggen.Bezaaid met ongenadige
verkeersdrempels, rode lampjes, en drukke afleidingen.Ze zijn eerder gebouwd om te toeren, lange
afstanden af te leggen, zoals in het verhaal ‘de windhond’, zonder weggeblazen
te worden door tegenliggend verkeer. Stuurbekrachtiging en ruitenwissers, Sylvain de jong zou er maar wat blij mee zijn
geweest. Het design was er eerder om het statement ‘look at me’ te propageren. Er
werd geen oppervlakkigheid ingeademd.
Toch, 16
exemplaren scheven zich in en trotseerden Antwerpse bodem, badend in de zon. Als
we een Minerva voor onze lens krijgen is de dag al goed, en als het dan een
extra speciale is ( want speciaal zijn ze allemaal), dan is de dag meer dan geslaagd. En of er een speciale bij
zat; iets waar we al jaren naar op zoek waren. Het mysterie wordt hieronder
ontsloten.Lees de teksten bij de
beelden, en u weet waarover het gaat.
Naast de hardware, met de wind meewandelend,
ook weer enkele weetjes kunnen opsnuiven. Wie wist bijvoorbeeld dat je bij
Minerva gewogen kon worden om op die wijze een speciaal op maat afgeveerde
stoel te bestellen. Tja, perfectie is nu eenmaal de som van duizenden details.
terug en
weet ze ons deze te bezorgen. Kortom het was weer een dag gevuld met
vertellingen van tragedies en kluchten.
Heel wat rondzwervende
zielen met het juiste DNA, begaven zich naar de middagstop. Het was letterlijk
over de koppen lopen. Een fatsoenlijke foto zat er gewoonweg niet in. Ook aan
de start aan de Dikke Mee, hadden de Antwerpse relikwieën heel veel bekijks.
Niet moeilijk als je weet dat je ze zelden in het openbaar ontmoet, en je dus
je kans moet grijpen als ze zich voordoet.
Het is nu
weer 10 jaar wachten, tenzij een of meerdere andere dapperen zich eerder bedenken en een tussenuitgave
uit de grond stampen. Maar het is met zekerheid een verhaal dat verder zal
leven.
Het oudste Minerva vehikel op deze heugelijke dag zag het levenslicht in 1904. Met een grote tussensprong moeten we meteen verder naar 1913............... wat een verschil. Dit is een type HH Tourer
Hieronder nog een exemplaar uit dit bouwjaar.................... , en voor de ondergetekende en zeker ook voor vele lezers een nieuwe aanvulling in hun Minerva encyclopedie............. want...... lees verder.
Deze schitterende automobiel, ook een HH, Vandenplas behoorde toe aan niemand minder dan ................... lees verder......... Henri Ford. Jawel, het is niet erg duidelijk op deze foto, maar het was ons opgevallen dat op de achterdeur een klein Embleem gemonteerd is. Als je het nader bekijkt, vind je hierop de initialen HF. Een gesprek met de eigenaar leverde ons de uitkomst. Deze wagen behoorde ooit toe aan Henri Ford, en men heeft daartoe ook de nodige documentatie.
Al heel lang was ik op zoek naar afbeeldingen of andere documentatie die meer info gaven over de Minerva van Henri, maar tot nog toe nog nooit iets gevonden.
Misschien kan de eigenaar of iemand anders een afbeelding close up doorsturen, want helaas was die van mezelf niet gelukt.
Enkel dit al maakte deze dag tot een grandioos succes voor iedere Minerva aanbidder.
Let ook op de speciale vering. Een prachtig exemplaar van een Landaulette Muliner 1925. Typ AB Coupe chauffeur Een Model XX met mooie achterkant. Heeft enkel voordeuren, en de voorstielen zaten op het eerste zicht vast aan de zijwanden. Nog een coupe chauffeur, model AB 1925. Een faux cabriolet typ AH 1927. Type AR M6 1931. Zeer mooie en comfortabele limosine Een model AS 6 cilindertje. 1931. Deze Minerva arriveerde wat later per trailer. In totaal waren er 16 inschrijvingen.
Als ik het me goed herinner was het een Model AG 1926. Ook dit is een AG , met een met leder beklede carrosserie Feval Weyman. 1926 Deze Minerva had een net gereviseerde motor waardoor hij weer jaren mee kan. Type AN Roadster 1927 Een Nederlandse deelnemer bracht dit prachtexemplaar mee. AC 1925 En deze Minerva kreeg nog niet zo heel lang geleden een nieuwe eigenaar. AE 1926 cooper sedan, Australische boddy.
En tot slot flitsten we onderweg ook nog deze fraaie saloon.
Zoals het een goede Baron betaamt, voor een Minerva had je een chauffeur in dienst. Maar soms ging de Baron zelf achter het stuurwiel zitten. In de latere jaren werden er meer Minerva's aan 'simpele' mensen verkocht. De modellen werden ook beterkoop, maar nog steeds een status symbool.
Het vertrek aan de Dikke Mee in Antwerpen verliep vlekkeloos, al was het soms moeilijk doorkomen tussen wel zeer veel kijklustigen en fotografen. Zeer mooie originele thermometer, van voor het 'mascotte' tijdperk. (1922) schitterende details, Franse carrosserie. De werkplaats van de chauffeur welke zijn handen letterlijk vol had. De benzine stand moest je wel achter aan de auto gaan aflezen. Ingebouwd in de tank, en uitgedrukt in Gallons en Liters Een foto gemaakt onderweg naar de middagstop. En naar het Stampe/Vertonge (vliegtuigconstructeur) Museum, de fabriek waar de motoren voor Minerva werden vervaardigd.
De Minerva van Henri Ford was uitgerust met speciale Olie/luchtvering, destijds in Amerika toegepast o.a. ook op Caddilac en Packard. Een Minerva van de laatste generatie's uit Museum Bosaert te Ieper. 1933 Rapide 25 pk.
Bij aankomst op de luchthaven werden de deelnemers onderworpen aan een snuffelhond test. Dat de nummerplaat niet reglementair is maakt niet uit. Deze Minerva AG reed helemaal vanuit Limburg naar Antwerpen, deelgenomen aan de rally, en terug naar huis. 310 km er bij op de teller. Proficiat.
In totaal werden 16 Minerva's verwacht op de aankomst.
Het was een drukke dag, 27 augustus, want er was niet enkel de Minerva dag, maar ook de 'Parel der Noorderkempen' . Ook een pre war rit, met alure, welke ook al enkele jaren meegaat. Niet exact geteld, maar toch zeker twee dozijn vooroorlogse auto's aan de startlijn. Voor elk wat wils, van goot tot klein, en in tegenstelling van de Minervadag, profiteerden ze hier wel van een schitterende omgeving temidden van heel veel groen, en dat op slechts een Boogscheut van het Drukke Antwerpen, nml in 's Gravenwezel. Moet volgend jaar zeker op de agenda als potentieel deelnemer.
Het is ondertussen een constante om op 15 augustus, Hemelvaartsdag richting kust te trekken. Enerzijds voor de animatie en het vuurwerk in Mariakerke, en anderzijds om de topmobielen, deelnemend aan de kastelentocht van de Torhoutse oldtimerclub te gaan aanbidden. Het is zoals de geur van vers gezette koffie en chocolade in de oven die je in de ochtend naar de keuken leidt. Dit jaar echter, al heel vroeg in de ochtend, vertrokken met een ware donderslag, en bakken vallend vocht. Wat er te weinig was in het voorjaar was blijkbaar opgespaard voor vandaag. Maar, dat vormt een helder contrast met de vorige jaren. We kwamen daardoor maar net op tijd om de kolonne te zien vertrekken. Mooi ! We aanschouwden met poppetjes in de ogen een 70 tal vehikels, en wie aan salooning deed, die was vandaag het heertje. Regen en miezer hielden het al vlug voor bekeken, maar toch, echt warm was het ook weer niet, maar dat mocht de pret niet drukken. De chauffeurs mochten hun rijtuigen weer met meesterlijke beheersing voorrijden bij een 20 tal kastelen (deze hebben we niet geteld) om begroet te worden door de bewoners. Overdaad aan romantiek ook door de dames en heren in hun gepaste klederdracht. Een verhaal dat verder leeft, bevroren in de tijd.
De organisatie behaalde weer een dikke voldoende op de schaal van goed.
Van een schotse lezer die regelmatig dit blog bezoekt, kregen we dit bijzondere verhaal toegestuurd, in het kader alle Minerva belangstelling.
Het werd opgetekend uit eerste hand door Sir Peter Bistrow, welke op 89 jarige leeftijd overleed in 2002, en werd gepubliceerd in een Brits autotijdschrift in 1985.Sir Bistrow, was RAF piloot in 1935 en rechter aan de balie van zijne Majesteit the Queen.Het verhaal speelt zich af in 1910, en beschrijft nauwkeurig de huwelijksreis van zijn ouders, welke naar Venetië trokken, per Minerva, bijgenaamd de windhond. Het werd geschreven aan de hand van een bijgehouden logboek en foto’s.Lees en geniet, huiver mee, want in 1910 ging het er lichtjes anders aan toe dan vandaag. De reis duurde 41 dagen lang. Wellicht zijn er nog meer foto’s gemaakt, van betere kwaliteit dan degene die we hier kunnen tonen. Hopelijk komt er ooit iemand die ze heeft en wil delen.
Ga er op het gemak bij zitten, want deze tekst neemt al vlug enkele bladzijden in beslag. Tekst moet wel nog verbeterd worden; vlug en vrij vertaald. Neem het ons dus niet kwalijk.
The Greyhound.............
Wie herinnert zich nog het merk Minerva welk competitie voerde met Hispano Suiza en de Rolce Silver Ghost, omwille van zijn zijdezacht lopende motor. Mijn grootmoeder van vaders kant, toen 70 jaar oud was de trotse bezitster van een 4 zits open tourer. Hij was bovendien uitgerust met een opvouwbaar dak om het haar droog te houden. Net een wagen om een beetje in haar woonomgeving (Chislehurst) een beetje rond te toeren zou je zeggen, en om bezoekjes te brengen aan haar talrijke familieleden in oost Kent. Maar, dit is eigenlijk wel de minst toepasselijke functie voor zo een schitterend voorbeeld van automobiel en techniek.
Het werpt een interessant licht op de wegen en reisomstandigheden in het Europa van toen. Deze opgeschreven feiten reflecteren, samen met eigen commentaar de prestaties van de Minerva en de chauffeur in chronologische volgorde, met bijvoeging van genomen relevante fotoÂ’s.
Ze brachten de nacht door in Beauvais en maakten een wandeling na het avondmaal. Ze zagen Mc.Donald voor het eerst met een groene Tiroolse hoed.
De derde dag vertrokken ze rond het middaguur naar Villences. Rechte wegen maar zeer hobbelig. Weer een platte band, welke volledig werd vervangen door een Palmer. Het was erg warm en de beide Heren verfristen zich met een glas bier. Ze Lunchten in Forreten bereikten de DementieresÂ’s villa nog tijdig voor de koffietijd. Ze verbleven hier 2 nachten om terug op positieven te komen.
Daarna ging het verder naar st.Germain om nieuwe banden te gaan kopen. Ze kochten 2 Michelins ‘non skid’ met binnenbanden voor 30 pond. Mc.Donald had ondertussen de nacht in Parijs doorgebracht en werd gebeten door een witte hond. Het was de fout van de hond. De zesde dag reden ze via Versailles naar Fontainbleau. Het gespreksonderwerp van die dag was; Waarom slapen in Frankrijk honden overdag altijd midden op de weg?
Weeraleen zeer hobbelige weg. Om een of andere mysterieuze reden werden de schokbrekers verwijderd. Het logboek verklaart niet waarom. Er waren ook problemen met de bedrading, maar geen exacte gegevens. De zevende dag verbleven ze in Fontaine Bleau, het was 90 graden in de schaduw. Ze reden een beetje rond in het bos, en de chauffeur was in zijn element, en droeg weer zijn Tiroler hoed, en kocht een krant ‘The Daily Mail. Zeer attent van hem.
De 8ste dag vertrokken ze vroeg richting Orleans, in gietende regen. De weg was wel perfect, en 10 km voor aankomst stopte het met regenen en kon het dak er weer af. Ze namen een ontbijt in Hotel St. Aignan. Op de rekening stond een koffie met cognac voor de chauffeur, waarover een kleine discutie ontstond. Dan ging het verder naar Blois.Een heel mooie rit langs de Loire, maar ook langs smerige en arme maar ook pittoreske dorpjes, 60 kilometers afgelegd in anderhalf uur.
Terug naar Blois voor thee en een snelle rit naar Tours. De chauffeur was echt in form en onderweg staken we een 50pk Berliet voorbij. De Minerva kreeg voor het eerst de bijnaam ‘Windhond’ greyhound.
We ondernamen een 100 kilometer lange rit naar Milaan voor het plaatsen van een ‘vrije’ uitlaat. Ik veronderstel dat men daarmee bedoelde een By- pas klep waardoor de uitlaat niet via de demper ging, en meer geluid maakte zodat men de windhond beter hoorde aankomen. De bewoners hier waren niet gewoon aan stille auto’s zoals onze windhond.
Bij een Rolls silver ghost was zo een ‘silencer’ standaart aangebracht, te bedienen met de linkervoet. Speciaal voor ritten op het ‘continent’. In Engeland was dit systeem hoogst illegaal. Het geluid was formidabel.
De reis ging daarna verder 70 kilometers naar Lanzo met heerlijke uitzichten op Mont Rosa en het Lugano meer. Maar ondertussen hadden onze windhond en Mc.Donald een welverdiende rust.
Op 11 juli ging het dan richting Verona, 200 km in de richting van Venetië. Vertrek om 8 uur in de morgen, volgetankt in Como, en zo naar Milaan, porto Venezia, Treviglia naar Brescia. Op deze weg passeerden we het Garda meer, afgeboord met bergen die verstopt zaten in de mist. Adembenemend hoe het eruit zag in de achter ons opwellende stofwolk. Het stof steeg ook op tussen de planken van de vloer. Beangstigend. De bewoners waren zeer beleefd en vriendelijk. Paarden in rust waren duidelijk niet gewend aan auto’s.
We bereikten Hotel d’iatlia’ in Brecia tegen de middag voor het ontbijt. De weg naar Verona was vrij goed, bijna perfect, enkel de toegang was een beetje vreemd. We verlieten Verona dan weer om 10.15, het was heel heet. De weg was recht en breed, maar zeer modderig als gevolg van een hevige donderstorm die nacht, en de dikke Italiaanse stoflagen. We reden via Vincenza naar Padua via de buitenwijken. Padua was ronduit verrukkelijk, maar grimmig en oud. Vanuit Padua namen we een bochtige weg naar Mestre, het vlakke land voor Venetië. Deze weg liep tussen een kanaal en een tramlijn gedurende 30 kilometer, en er lagen charmante villa’s en paleizen. Bij een overweg in Mestre brachten we onze windhond naar een garage. Een voorlopige bedrading, geplaats in Verona had besloten los te laten. Het was eerder een smerige haven. Duizenden kleine jongetjes, allemaal roepend en tierend. Concurrerende garagebedienden verzochten de automobilisten het hen niet kwalijk te nemen. Ze kregen hier de titel ‘vreemdeling’ opgespeld. Kwart na 1 konden we verder naar Venetië.
Het gezelschap verbleef hier 3 nachten.
De terugreis
15 juli vertrokken ze met spoed naar St.Juliano. Mcdonald nam openbaar vervoer naar Mestre. Mc.Donald was in de haast zijn bagage vergeten. Telefonisch regelde hij dat deze naar Como zou gebracht worden. Ze verlieten Mestre om 12h15 en passeerden Padua en Vincenza. Onderweg kochten ze pruimen en rijpe groene vijgen voor 5 lire. Na hun lunch naast de weg, begon het weer te onweren. De kap werd opgezet, en de rit ging verder naar Brescia.Ze besloten zich naar Lecco te begeven. In Ospitatello, 11 kilometer voor Brecia moesten ze wachten op Benzine, en ze ontdekten dat de nieuwe Michelin achterband lek was. Ze trokken naar een binnenplaats van een herberg om de band te verwisselen, omdat ze zagen dat deze begon te scheuren. Zeer hulpvaardige mensen. Om 6h45 was de band gefikst, en ze begaven zich naar Brescia. Het was weer erg warm. De 16e begaven ze zich om 10h30 via Bergamo naar Lecco. Bergamo ligt op een heuvel en is een heel mooi dorp. Het hotel in Lecco was zeer teleurstellend, om niet te zeggen slecht. Na een lunch ging het verder via Erba naar Como. Mooie weg en warm weer. Ze klapten de voorruit omlaag om wat frisse wind te genieten. Vele kleine meren aan de linkerkant. Arriveerden in Blevio om 3h30, op tijd voor de thee, en ze ontvingen post. Het was er heel heet, en ze verbleven hier 4 dagen. Een jonge man, en vriend van de oudere broer van Mr. Bistrow, was hier in functie van de Wolseley Siddely firma. Ze brachten veel tijd door aan en in het meer, maar het bleef heel heet. De laatste nacht woede er een hevig onweer. Op 21 juli vertrokken ze dan om 9h15 richting naar huis. Ze werden tot aan de Zwitserse grens bij Chiasso vergezeld door 2 vrienden. Eerst werd olie en benzine aangevuld in Como. Om 10h30 hadden ze een ontmoeting met de douane, en Mr. Bistrow zette750 pond waarborg op een Zwitserse rekening. In betaalde met goud. Inderdaad, Zwitserland kende toen ook al wegentax.
De weg ging vlot verder naar Lugano, sommige herstellingenaan de banden begonnen los te komen. De weg liep naast de spoorweg aan het meer van Lugano, prachtige wolkenloze dag. De weg vanLugano naar Bellinzola was minder goed. Ze reden ook langs het meer vanMaggiore. Op dit stuk klommen ze 1800 voet naar Mount Generi, maar het leek niet zo steil. 12h30 In Bellinzona verfristen ze zich met bier en koekjes en reden verder naar Faido. 14h20 kwamen ze hier aan, het was warm. Ze lunchten hier in een restaurantje naast de markt. Het eten was goed.De beklimming ging verder tot 3h30 in Airola. Daar stond St.Gothard hen op te wachten. De weg was goed, maar lang niet zo breed als mont Cenis. Maar de uitzichten adembenemend. Er waren nog meer haarspeldbochten, en er lag meer sneeuw. Het water van de windhond kookte. Er werd gestopt voor een foto, en er werd voor het eerst Duits gesproken met een kraanbestuurder. Mr Bistrow nam het stuur over en het ging verder tot aan de top. Het uitzicht was gewoonweg onvergetelijk. Ze lieten de motor afkoelen, dronken bier en bewonderden de berggeiten, koeien paarden en honden.
De afdaling dan was iets minder maar nog steeds goed. De remmen waren niet zo goed. Ze reden tot Andermatt, hotel Bellevue. Ze moesten vertrekken voor 8h omdat dit stuk van de weg op de St.Gothard enkel open is van 6 tot 8 voor gemotoriseerd verkeer. Het alternatief is gedurende 10 km getrokken worden door paarden. Ze moesten hiervoor ook nog een vergunning aanvragen bij de lokale politie. Evenementen hadden schaduw eerder al geworpen door afgesloten wegen. In 1910 lieten de Zwitsers hun dominerend paarden verkeer niet in het gedrang brengen door die verdomde automobielen.
Zelfs vandaag nog willen de Zwitsers niet dat hun wegen kapot gereden worden door vrachtwagens, welke hier graag rijden. Hier speelt de soevereiniteit van de Zwitsers in Europa een grote rol.
Vroeg om 6h30 ging het dan richting Goschenen, waar ze hun speciale toelating moesten verifiëren.
De verdere afdaling was erg steil en veel bochten, maar niet zo erg als de afdaling die ze meemaakten naar Italië toe. Het wegoppervlak was nog al losjes, en er was een snelheidsbeperking van 10 km/h, in ieder dorpje, en zelfs op plaatsen waar er slechts enkel huizen stonden, en dit in bijna heel Zwitserland. De boetes bij overtredingen lagen van 2 tot 200 francs. Deze werden evt. afgehouden van de betaalde waarborg aan de grens.
Vanuit Alldorf namen ze de Axenstrasse, een prachtige vlakke weg richting Brunnen, met mooie uitzichten en tunnels die verlucht waren. Dit was de beste weg die ze gedurende de hele reis hadden gehad. Ze hadden steeds zicht op het Lying meer en de besneeuwde bergen aan de linkerkant, en ook aan de rechterkant bergen. De Axelstrasse is in feite een richel tussen 2 bergen. Brunnen was een kwartier rijden, en vandaar naar Lucerne aan het bijhorende meer. Een bord aan de kant van de weg, 6 km voor kussnacht, waarschuwde; Gemotoriseerd verkeer verboden tussen 12 en 24 h. Omdat het nog voormiddag was, kregen we de toelating om door te rijden. Er was een kleine discutie met een man die een hotel bus reed, en blijkbaar een probleem had met broodrovende autoÂ’s.
Op tijd voor de lunch in hotel Palace Lucerne, 12.00h waar het eten goed was, en de prijs ook; althans volgens het oogpunt van het hotel. De bergweg over de Brusug was enkel open tot 6pm, maar het toeval wilde dat net vandaag gesloten wegens een landverschuiving in de omgeving van Interlaken.
Het was een goede weg maar met veel dorpjes waar overal de snelheidsbeperking was. Bereikten Bern om 5h. Hotel Bernshoff, goed maar duur. We verlieten dit hotel 's anderendaags om 11h in gietende regen. We reden verloren in het Jura gebergte en beklommen een steile, lange pas, en reden dik 20 kilometer in de verkeerde richting. We bereikten Neufchatel om 12h45. Lunch okay in hotel belle vue. Daarna direct verder naar de grens in Les Verieres, waar ze geen problemen hadden.
Van de Zwitserse douane kregen ze hun 720 franc waarborg terug. Hier namen ze een passagier mee tot Pontarlier, omdat deze geen trein meer kon nemen. Het was ondertussen getopt met regenen. Van Pontarlier tot Besancon 59 km verliep perfect.
24 juli verlieten ze Besancon 9h30, bewolkt maar geen regen, via Langres naar Chaumont. Hotel les fontaines, excellente lunch. Zeer snelle rit naar Troyes, met een gemiddelde van 60 km/h gedurende 94 kilometer. Mrs. Bistrow aan het stuur. Via Provins voor de koffietijd om 4h30 verder naar Parijs. De weg langs het bos de Vincennes, was hier hobbelig en slecht en soms zelfs onverhard. Ze betaalden 1 franc accijns op 7 liter benzine. Ze verbleven in het Elysee palas hotel. Uitstekend diner. Ze hadden geen problemen met de banden en waren uiterst tevreden van de Pirelli.De wagen deed het fantastisch.
25 juli brachten ze door in Parijs met een ritje van 25 kilometer in het bos tot Longchamps. De volgende dag reden ze via St.Germain en Poissy tot Rouen, waar ze overnachten. De volgende dag verbleven ze in Dieppe, en de dag daarna staken ze het kanaal over, en terug naar Chistlehurst.
De prestatie's samengevat;
De Windhond legde tussen 16 juni Calais-Venetiëen 27 juli Venetië Dieppe een afstand af van 3773 kilometer. Van Chistlehurst tot Folkestone en de overzet niet meegerekend.
Hun enige technische mankementen waren een elektrische draad op de 2de dag, het mysterie met de schokbreker op dag 6, en 5 lekke banden, waarvan slechts 1 veroorzaakt door iets wat op de weg lag, een grote bout. Ze kochten 2 nieuwe banden en binnenbanden. Een platte band was in 1910 geen sinecure. Een band afnemen en terug oppompen was niet evident. Op De laatste vier dagen van de teugweg legden ze 996 kilometer af, waarvan 390 km toen ze naar Parijs reden. Na deze reis keerden de windhond met chauffeur terug naar de grootmoeder om haar in de omgeving van Chislehurst te verplaatsen. Het verdere verhaal van LD 1740 is helaas onbekend.
Even de moeite genomen om deze trip op een kaart uit te tekenen.
Rode lijn heenreis, groene terug.
Het steken van een nieuwe 'Pirelli' op dag 2 van de trip. Chauffeur Mc.Donald kijkt toe hoe Mvr. Bistrow een handje helpt. Ze kreeg er dorst van.
Een stop op de top van Mont Cenis, waar een douanier al stilletjes in zijn handen wrijft.
Een foto genomen aan de voet van Mont Cenis.
Aan de top van Mont Cenis. Douane beambte staat reeds in zijn handjes te wrijven. De windhond op weg naar Venetië Minerva zoekt afkoeling aan de Italiaanse grens 22 juli 1910. Ze bereikten de top van de St. Gothardt. Aan de Italiaan/Zwitserse grens te Chiasso, met een meegenomen passagier.
Dit jaar op weg naar een Zuiderse bestemming hadden we de gelegenheid een bezoekje te brengen aan de Bakermat van ons al jaren trouwe vervoersmiddel.
Wat Minerva betekend voor België, Rolls Royce voor het Verenigd Koninkrijk, is Mercedes voor Duitsland een gelijke.
Het gloednieuwe museum is de moeite om even te stoppen als je in de buurt bent. (Mercedes strasse 10) De geschiedenis begint op de bovenverdieping en men loopt dan zoals door een slakkenhuis naar beneden, zodat men per niveau een decennium automobielhistorie kan bewonderen.
Daarnaast enkel zalen gewijd aan o.a. auto's van beroemdheden, reizen/vrachtwagens en de racerij. Een impressie hier beneden.
Het begint met de eerste vervoermiddelen 1886 - 1900.
Om daarna in onze favoriete periode, de tiener jaren te belanden met enkele sublieme Mercedes tourwagens.
Over naar de 20er en dertiger jaren....
Een apparte zaal voor wagens van beroemde en gekroonde hoofden. Zoals deze van de koning van Marokko, en op de achtergrond die van de wagen van de laatste Duitse keizer, waarmee hij vluchtte naar Nederland.
Dertiger jaren met fantastische luxe wagens. Jaren 50. (veertiger jaren overgeslagen) En op de benedenverdieping sluit men af met de racegeschiedenis van het Merk met de Ster...........
Met dank aan de lezers van dit blog, nog enkele mooie Minerva foto vondsten.
Het mag altijd meer zijn, dus laat maar komen.
Een hele mooie familiefoto samen met Minerva 160774, welke toen nog nieuw was.
Ook deze Minerva werd in de bloemetjes gezet. Oma aan het stuur. Schitterend.............. laat maar komen die foto's, zo hebben we ze graag.
Een schitterende Hibbard en Darrin carosserie bij deelname aan een concours. Wij weten het niet met zekerheid, maar volgens de inzender is dit een Minerva met actrice Melle Elhinger.
Van deze zijn we ook niet zeker, maar het is wel een Belgische wagen. Belgische Militairen en Politie doen een controle.
Circuit des Ardennes ging al van start op donderdag en vrijdag met een prerun rit voor de alleroudste voertuigen.
Zelf waren we er niet bij maar van enkele lezers kregen we toch beelden en toelating om ze hier te tonen. Sommigen waren er op zaterdag niet meer bij. Onze dank hiervoor.
Het waren slechts een 10 tal equipe's, maar daarom niet minder interessant.
Het is
slechts om de 3 jaar dat dit feest gedurende 3 dagen georganiseerd word, en dit
reeds voor de 6 de keer. We zijn er trots op dat we er iedere aflevering bij
mochten zijn, en we verheugen ons op voorhand op het feit dat we ook ieder jaar
weer nieuwe ontdekkingen mogen doen.
Dit jaar
stonden op het stadsplein een hemelse parade van voertuigen tentoongesteld met
royale achtergrond. Namelijk de fantastische FN 6 cilinder staf car van Albert
I uit 1914 en de Bugatti van toen nog
prins Leopold III. Als dat geen toppers zijn.
Wellicht is
het een troebele gedachte, enkel interesse hebben voor de pre war categorie,
maar we waren erbij op Zaterdag om de Pre run te verkennen.
Volgens de
gratis te verkrijgen cataloog, ook op de
website te vinden, waren er 124equipes
ingeschreven met voertuigen van voor 1940. Stuk voor stuk chroniqueurs van hun
tijd.Of we deze allemaal te zien kregen
op Zaterdag, daar mag ik aan twijfelen.
Zo uit het hoofd schat ik er zo een 50 tal gezien te hebben, inbegrepen de categorie
Bugatti, welke om een of andere duistere reden een aparte klasse vormt. In deze tuin van omstuimigheid, woordenloos
schouwspel van vuur en rook, waren de
grote afwezigen de cyclecaristen.Slechts een enkele Amilcar, Rally of andere diens gelijkende stonden aan
de startlijn. Ondanks het feit dat de hele scene van vooroorlogse wagens en
motorenjaar na jaar inkrimpt, toch
enkele spectaculaire nieuwigheden mogen bekijken, wat het geheel dan toch weer
de moeite maakte om er bij te zijn. Zonder geheimzinnigheid is er geen verhaal.
Wij
noteerden in ons geheugen de neergedaalde MuzeÂ’s ; Henri de la Fresnaye , inhet kort FL sports uit 1909 , de Brasier
voiture de course uit 1907 en de Midland Model L uit 1911 als onvergetelijk. Hiermee stonden al onze chakraÂ’s weer op
scherp. Een hele mooie Gregoire met
voldoende hoeveelheid charme, stond niet vermeld in de deelnemerslijst, en verraste ons
aangenaam. Aangezien hij er als nieuw uitzag, misschien een recent voltooide restauratie.
Respect.We hopen deze meermaals te
mogen begroeten. Dit jaar redelijk wat
leden van de Rvccb met daardoor bekende voertuigen.
Het oudste
deelnemende voertuig was een Nagant Gobron uit 1900, maar de eer van de oudste
tentoongestelde ging naar een Belgische Germain 1898, welke in 1960 in de
kelders van de fabriek werd teruggevonden en chassis nr 1 draagt.
We waren
zeer aangenaam verrast met de rit zelf waardoor we ons afvroegen waarom de
Belgen in de zomer massaal naar het buitenland trekken. De Ardennen, getooid in
zijn zomerse kleuren, zijn zo mooiÂ…Â…Â….Met een tussenstop in Marche en Famenne scoorde de organisatie echter geen goede
punten door een te kort aan parkeerplaatsen. Jammer, want plaats was er wel
voldoende geweest met een beetje meer inzet.Nu, het plezier was even groot en het was althans voor ons geen reden om
over 3 jaar niet meer aanwezig te zijn. Onder het moto ‘This is where the magic
happendsÂ’ zetten we hem weer op ons
programma en hopen weer verrast te wordenÂ…. Hoewel dat jaar na jaar moeilijker
wordt.Wat zijn we toch verwendÂ…Â…..
niet?
Net op tijd voor de start van de Pre run. Brasier 1907.
Op de oude foto's meestal in zwart wit, maar in werkelijkheid veelal mooie kleuren. Zomerse kleding bij dit weer zeker toegelaten.
Deze Minerva zagen we ook nog vorig weekend bij de rally van Ophain.
Brasier was net iets te snel voor een volledig beeld.
In periodieke kleding, hoewel de zonnebril niet echt past. Het peloton motoren was eerder karig deze aflevering. slechts een 10 tal pre war fans durfden het aan. Dames achter het stuur waren er ook te vinden. Panhard zonder soupappen. Ook de wagens uit de dertiger jaren waren goed vertegenwoordigd.
En langs de wegkant kon je deze Nederlandse bezoeker opmerken. Je ziet ze maar zeldzaam deze nog in originele lak verkerende topmobielen.
Dit ademt echte sfeer............ Onderweg naar Marche en Famenne via echt hele mooie, rustige wegen. De categorie cyclecaristen was deze aflevering niet echt prominent aanwezig, maar ze waren er wel. Het ouds deelnemende voertuig Gobron Nagant 1900, waarvan de witte banden ondertussen al een beetje grijs gedraaid zijn.
Zoals gezegd, dames achter het stuur, waarom niet? Een kleine kolonne Amerikaanse Harley's, altijd goed voor de sfeer.