Click on picture to enlarge. We like to know wat car this is. clikck on Mail me in right colum. klik op de foto om te vergroten. Welke auto is dit, laat het me weten via contactknop rechts boven (e mail mij).
Zoals dagelijks leegde ik vanochtend mijn brievenbus en vond naast de gebruikelijke reclame en te betalen rekeningen een enveloppe verzonden, vanuit Nieuw Zeeland.
Enkel vraagtekens dwarrelden naar boven bij het lezen van het adres van de Afzender.
Nieuwsgierigheid naar de inhoud ontspon in dunne lucht............ Als eerste komt een foto naar boven met de afbeelding van een oude auto van het genre waar we hier een zwak voor hebben. Daarnaast een begeleidend schrijven met de vraag of ik deze voiture kan determineren? Hoe de afzender aan mijn adres geraakte ???????
Waarschijnlijk in het zog van het Frenay en Minerva verhaal werd een het een onvervalste jager op een pad met vele bochten mogelijk. Als je behept bent met een vurige passie, is geen obstakel te groot.
Het vermoeden is of het misschien een Belgisch merk zou kunnen wezen? Eerdere pogingen tot determinatie via een tijdschrift zijn mislukt. Foto is ooit genomen in Nieuw Zeeland, en het enige bekende gegeven is de persoon met de hoed voor in de wagen. Dit is namelijk de toenmalige burgemeester van het dorp van de schrijver aan de zuidkust van Nieuw Zeeland nabij Christchurch.
In eigen zeer bescheiden archief vond ik alleszins geen antwoord, hoewel mijn eerste intuïtie ging naar Metalurgique. De ronde motorkap echter spreekt dat tegen, maar alle opties blijven open. Eerder al waren er suggesties naar Franse, Duitse, Nederlandse makelij?
Mocht een van de lezers hier te velde glasharde symptomen kunnen oprakelen welke een breder licht kunnen werpen op deze mysterie auto, aan de andere kant van de wereldbol horen ze het graag.
Na een nachtje slapen 2 antwoorden bekomen; Metalurgique 18 pk 1914 en Metalurgique 1915 ........... Had ik het toch juist ? De aanvrager vermoede dat de wagen een begin jaren 20 model was.... Hopelijk komt er nog meer uit de bus.
Lees hier ook heel binnenkort het mamoet verhaal van de ontdekking en restauratie van een Caddilac met V 12 motor !!!!! Uniek. Blijf inloggen.
Het jaar 2014is nog maar enkele dagen rijp, en meteen zetten we de grote middelen in.Een nieuwjaarsbezoek wordt gecombineerd met een uitstapje in de buurt. En wat voor een !!!
Afspraak met een verse schatbewaarder die deurnummer 499 van het voorgaande Walhalla bewaakt. In stijl werd ik afgehaald met een pracht van een jaren 50 Amerikaanse cabriolet,gezien het voortreffelijk winterweer dat we dezer dagen mogen beleven.
Onze schatbewaarder voor vandaag is al zijn leven lang bezig met oude wagens, en heeft een speciale voorkeur voor ons Belgische merk Minerva en Amerikaanse pre war cars.Slechts een viertal jaar geleden zag hij de kans om een droomauto op de kop te tikken,te verwerven.Namelijk het vlaggeschip van Minerva, een Model A.K.6 cilinder 32 PK, 1927.En niet enkel het chassis en onderstel van deze wagen zijn bijzonder, maar ook de carrosserie.Zoals het destijds gebruikelijk was, kon je een chassis laten aankleden door een couturier naar je keuze.
In dit geval werd gekozen voor haute couture door carrosier Saouchik. Daarmee is deze eveneens de enige Minerva die deze eer te beurt viel.
Onze schatbewaarder, van eenvoudige komaf, en zonder alure’s, wil liefst anoniemblijven,kent een groot deel van de geschiedenisvan dit voertuig. Deze liepniet altijd over een glad padje. Hij kocht hem namelijk als een ongevalswrak.Een trieste gebeurtenis, waarbij de eigenaarhet leven liet, na in een ravijn te zijn terechtgekomen. Dit gebeurde in de late avond, maar de wagen werd pas in de nacht omstreeks 02.00s’nachts teruggevonden.Het is van de dochter van deze laatste eigenaar dat de wagen gekocht kon worden, en terug naar zijn Bakermat “ België” kon worden vervoerd.
In den beginne won hij op de Parijse beurs in 1928 de eerste prijs voor‘styling’. Inderdaad, voor een wagen uit 1927, heeft hij een lijngeving die andere merken pas gedurende de 30er jaren aanvatten. Typisch voor de Saouchik ontwerpen zijn de ronde vormen, en chromen sierlijsten op de spatborden, waardevolle afwerking van het interieur.De meest bekende en gegeerde wagens van deze tijd zijn de beroemde Delahayes, een verdere evolutie van dit ontwerp.Toevallig vond ik met een beetje speurwerk een foto van deze wagen, gemaakt 1928 te Nice.
De wagen werd later dan verkocht aan, MaibelBoll, een actrice met de bijnaam Queen of diamonts. Deze had de ambitie zoals Amelea Earhart als eerste vrouw met een vliegtuig de oceaan over te steken via Aviatrix. Hierdoor werd de wagen verscheept naar de US. Daarna kocht Generaal Jacob Coxey hem. Onderhoudskaarten tonen aan dat hij ooit in een Minerva garage in Ohio onderhouden werd.
Hier werd hij ook ooit gerestaureerd door“ new state-of-the-art facility”, en hij was ook geregistreerd in Ohio.
In mei 1998 won hij in Indiana in het stadje Filmore een prijs, welke is niet bekend. Nog in Indiana, french lick, won hij eveneens een prijs.
In 1999 won hij een eerste prijsnrw11389op Pebble Beach. Hiervan is het embleem nog bij de wagen, samen met enkele ‘field’ foto’s. Helaas geen podium beelden. Mocht een van de lezers hier er ergens eentje weten op de kop te tikken, dat zou leuk zijn.Dan in Juni won hij in Betlehemde prijs voor ‘Most elegant car’. Eigenaar was toen ene Raimond Katzel uit Medford. Het is deze eigenaar dieom het leven kwam bij het ongeval, en van diens dochter werd de wagen verworven en naar België gerepatrieerd. Dat was anno 2009.
Bij mijn komst afgelopen week staat de wagen bijna terug spuitklaar te wachten op nog enkele af te werken kleinigheden. Vol trots en emotie, verteld de bezitter over deze aanwinst, en gaat tot in ieder detail. De deuren en achterkant van de zetels, dashboard zijn bekleed met echt krokodillederen rozenhout. De zetels in fraai donkerbruin leder. Er is nog wat werk aan het dak, waarvan de constructie veel schade had geleden bij het ongeval. Deze dakconstructie is zeer vernuftig uitgekiend, de stijlen tussen de ramen naar binnen wegklapbaar. Het gehele dak kan opgeborgen worden in de kofferruimte. De passagier achteraan kunnen gebruik maken van een opbergbaar “ Dual Windshield” . Er is ruimte voor het wegbergen van een geweer of golfstokken, gereedschapsbakjes en batterij ruimteonder de deuren. Ook het optakelen uit het ravijn hadsporen nagelaten. Het bovenstuk van de motorkap is volledig nieuw gemaakt, en her en der zijn reparaties gebeurt aan vooral de rechterzijde van de carrosserie. Gelukkig waren de motor,chassis, achterkant van de auto quasi onbeschadigd, en ook de deuren, passingen hebben als bij wonder bijna niets geleden. Van kwaliteit gesproken. De voorruit werd vernieuwd, en de constructie er rond gerepareerd.Over enkele weken kan de wagen naar de spuitboer, om terug in zijn volle glorieen originele kleur te kunnen pronken. Dan volgt nog een nieuwe dakbekleding.Hopelijk haalt hij het nog voor de zomer, om weer over Belgische wegen te kunnen glijden..
Afbeeldingen uit automobile quaterly uit 1984 en the classic era ccca uit 2001 tonen aan hoe de auto moet worden, na 28 maanden van sleutelen. De wagen reed nog toen hij in België arriveerde dus technisch zijn er weinig problemen te verwachten.
Wij hebben al vast ons zelf uitgenodigd voor een eerste rit wanneer dit Belgisch erfgoed weer mag ronken en smoren zonder daarbij met de vinger gewezen te worden, tenzij ; duimpje omhoog !
Ondertussen word er nog wat opzoekwerk gedaan in verband met de geschiedenis, waarvan we u zeker op de hoogte zullen houden. Keep loging in ........
Mabel Boll, met haar 2 honden ( eentje om haar nek)
Mabel met de ambitie de oceaan over te vliegen...... Helaas was Amela Eathart haar te snel af ...
Mabel als Actrice, welke hier met de Minerva gespot werd in een Hotel te Nice. Met chaufeur, een horde fotografen en de wagen met wieldoppen. Er moeten dus nog ergens foto's hiervan circuleren.
Tweede bezitter General Coxey, welke ook in de politiek actief was.
Affiche van Pebble Beach, met Minerva in de hoofdrol.
Een foto van de Minerva na hier in België te zijn aangekomen en van de carosserie ontdaan.
In bits and pieces.
Zonder de radiator en kap ziet een Minerva er zo uit. In z'n blootje.
Zo zag hij er uit bij ons bezoek, alles weer netjes in elkaar gepuzzelt.
Dakmechanisme kan worden weggeborgen onder de achterklep. Nieuw idee in 1927 !!!
In deze kast kan het "Dual window" worden opgeborgen.
Afwerking met rozenhout en krokodillen leer. Het kan ook een alligator geweest zijn???
Fraaie zachte lederen zetels
Dit word het eindresultaat ........... waaw of niet? Let op de typische saouchik chroomlijsten op de spatborden. In 1927 was nickel nog volop in de mode, dus erg modern voor deze periode.
Foto uit betere tijden, met open kap en dual window.
Nogmaals Mabel Boll, Queen of diamonts, met enkele knoepers aan haar vingers,eveneens in betere tijden, aan parels had ze ook geen hekel. Maibel kwam aan haar fortuin door een huwelijk met een Colombiaans koffiemagnaat. Deze overleed kort na het huwelijk. Daarna ging ze nog maals in de boot met 5 andere niet-sukkelaars. O.a. een Parijse graaf waarmee het huwelijk 2 jaar duurde. Ze won de echtscheidingsprocedure. Ze overleed geestesziek op 13 april 1949 op 59 jarige leeftijd. 1934 tijdens huwelijk met voorgenoemde graaf, kocht ze zich een speciaal gecaroseerde Duesenberg, nadat de Minerva verkocht werd.A car with a history | Just Cruisin 2 link naar de Duesenberg
Het artikel in verband met de Saouchik Minerva had heel wat bijval. Daar de wagen goed gekend is in de U.S. van Amerika, kregen we enkele reacties; een lekker toetje, chocoladepudding als dessert.
Now IÂ’ll tell you about the accident. Dr Katzell put the car in his enclosed trailer and secured it with the usual tie downs : front and at the back. He then called a commercial towing company to take it to a show. Their driver wrecked on a divided highway in New York and the trailer landed in the median upside down. When they opened the trailer the car was not damaged. It was hanging there and some fluids were running out. The straps had held! Instead of rolling the trailer back upon its wheels and removing the car the IDIOT cut the straps ,dropping the car, then he winched it out(It was upside down) and proceeded to roll in over onto itÂ’s wheels. This explains the radiator cap driven down into the radiator ,and the demolished left side and the two broken windscreens, and bent steering shaft.
Straffe kost of wat ? Dit doet een beetje pijn aan onze emotionele inteligentie.
Bill is ondertussen 84, en ook eigenaar van een Minerva. Sterker nog hij had een Minerva garage ten tijde van zijn loopbaan. Hij kent dus heel wat Minerva’s en hun eigenaars, hun geschiedenis. Hij was erbij op Pebble beach,bezorgde me foto’s van die dag, van alle aanwezige Minerva’s. Eveneens had hij een lijst met alle voorgaande eigenaars, ondertussen aangevuld met deze in België.
Met dank dus aan Bill, die nog steeds met zijn Minerva rijdt. Ultiem subliem! We doen hier niet aan Half werk, dus, zochten we ook nog contact met een museum welk het nalatenschap van General Coxey beheerd. Hierin heel wat documenten in verband met de auto. Onderandere, verkoopsbewijs van Mabel Boll met haar handtekening, het inschrijfbewijs op naam van zijn echtgenote in 1933. Een boterbriefje dat verraadt dat de wagen werd verkocht voor dikke 600 dollar, enkele fotoÂ’s waarop het lijkt dat de wagen in een donker kleur gespoten was? Maar zwart wit kan bedriegen.Een foto van de originele mascotte die ooit als curiosum in het museum tentoongesteld werd.
Mooi toch dat er met deze reacties weer een stukje van de puzzel ingelegd is.
Met dank aan Raimond‘Bill ‘ Bibb enMandy Altimus Pond, beheerder Massilon museum
Minerva van 'Bill' op de bewuste Pebble beach tentoonstelling 1998.
Minerva als eigendom van Coxey, foto waarschijnlijk uit eind jaren 40 (zie buick gril op achtergrond) kleur van de wagen lijkt donker ??? “Courtesy Massillon Museum.”
Originele mascotte coxey museum tentoonstelling “Courtesy Massillon Museum.”
Registratiebewijs op naam van Henriette Coxey opgemaakt 1933. “Courtesy Massillon Museum.”
Verkoops factuur voor 600 dollars opgemaakt 14 juli 1943 “Courtesy Massillon Museum.”
Titel op naam van Henriette in 1938. “Courtesy Massillon Museum.”
De donkere, soms saaie eindejaarsdagen zijn weeral gearriveerd, en wat is er nu beter om deze op rituele wijze te verdrijven.Naast de traditionele familiebezoeken, opteren we voor een gezellig beursbezoekje of binnenspringen bij gelijkgestemde zielen.
We namen we de stier weer eens krachtig bij de horens en begaven ons naar de Bakermat van de Belgische luxeautomobiel, Provincie Antwerpen. Alhier vond de jaarlijkse oldtimerbeurs plaats te Broechem. De beurs was een enorm succes. Op het moment dat ik langsheen de buitenkant liep deed het geroezemoes denken aan een zomerse bijenkorf. Ontmoetingen met mensen die je al een hele tijd niet meer gezien hebt, aangename gesprekken, een vriendelijke glimlach, doen de donkere dagen al vlug vergeten. Dit jaar was Broechem ook plaats van afspraak met een plaatselijk oldtimer Goeroe, of was het een Viking?
Vanaf de oude legerkazernes, ging het richting zijn Walhalla, rijk van Odin, of de hemel volgens de Noorse Mythologie. Het staat te boek als zijnde een grote zaal voor eervol en heldhaftige gesneuvelden, met wel 500 poorten. Een toepasselijke titel voor het nu volgend verhaal in onze reeks‘schatbewaarders’ ?
Een straatje in een niemendaldorpje, waar rijtjeshuizen je niet doen vermoeden wat er achter de vele deuren schuilgaat. Onze gastheer, laten we hem John Doe noemen, opent een niets zeggende oude poort, waarachter eenalledaagse garage schuilgaat. Hier in past maar juist een gewone gezinswagen. Aan de achterzijde van deze garage hangt een stuk plastic, en een groot, zwaar, donkerrood doek. Het deed denken aan theater gordijnen. John Doe licht deze op en erachter komt een grote ruimte met een gewelfd dak tevoorschijn. Het tromgeroffel mag je je er zelf bij inbeelden. Alhier worden geruime tijd schatten opgeslagen. John verteld dat dit gebouw, een dikke eeuw en langer geleden, het enige was, in de verre omtrek. Het stond er moederziel alleen. Doorheen de tijd is er immer maar meer omheen gebouwd, tot het resultaat van vandaagÂ…Â…. Een cluster straten, woningen en typisch Belgische koterijen..
Onze blik ontwaart meteen enkele ‘gesneuvelden’, maar John begint zijn verhaal bij het begin………………
Als 15 jarige al verplaatste hij zich naar de norm van de tijd, met een brommer, of nog beter ‘nen Tuf’. Een Zundapp uit begin jaren zestig, en het moet rond deze periode geweest zijn dat hij geïnfecteerd werd met de microbus oldtimerus. Deze Zundapp, hoewel het slechts een 50 ccke is, verplaatste hem destijds tegen 85 Beaufort, met zijn liefke er achterop, zonder tegenpruttelen, naar al zijn bestemmingsplaatsen. De Vetkuif van toen heeft ondertussen plaatsgemaakt voor gedistingeerd grijs, en ook het liefke is er niet meer. Maar nog steeds staat den tuf met al zijn herinneringen hier op deze heilige grond.
John is vooral geïnteresseerd in het technische en geschiedkundige aspect. Techniek die op een of andere manier speciaal te noemen is heeft een beentje voor. De eerste schat die in de ogen steekt, is een Packard, van net na WO 2.Een dikke rijen 8 cilinder gaf de nodige power aan deze volumineuze mobiel. John doet de hele geschiedenis uit de doeken, van hoe dit model als o.a. concurrent van Caddilac ontstaan is. Het komt er op neer dat tijdens WO 2, Packard zich niet echt had voorbereid op het einde van de oorlog, en de reproductie moest beginnen met verouderde modellen.
Deze Packard heeft dan ook het chassis van een pre war model, met daarop een modernere koets. Dit maakt dat bijvoorbeeld de deuren gigantisch dik zijn, daar men bouwde verder op een smal chassis, waarop men een veertiger jaren look wou creëren.
Zo op het eerste zicht, nog heeeeel veel werk aan deze winkel, maar volgens John is er toch al veel aan gedaan, een probleempje met de motor zou, als dit opgelost is, de wagen snel terug op de baan brengen.
We schuiven verder naar een ander project, waar mijn oog al een hele tijd naar afdwaalde. Onder een afdeksel zit iets moois verstopt, maar wat???John doet een beetje geheimzinnig, en een brede glimlach verschijnt op zijn aangezicht. Hier schuilt blijkbaar een geheim project. Maar toch kan uiteindelijk de deken gelicht worden. De cover van een volgend boek is geopend. Er verschijnt de mooi gevormde radiator van een Panhard Levassor, SS uit 1925
Deze SS heeft niets te maken met meneer Adolf, en ook niets met het bekende Supersport. Maar wel met iets wat er niet op zit, namelijk ‘Soupappen’. Fransen spreken enkel Frans.Deze wagen heeft een schuivenmotor, ook al een technisch stokpaardje van Den John. Kortom SS staat dus voor “Sans Soupappes”. En wat John op z’n minst evenveel aanspreekt, is de hele geschiedenis van gebeurtenissen tijdens WO I. Duitsland moest na de capitulatie het veroverde stuk Frankrijk terug geven. En het in geldnood verkerende Bugatti imperium verkocht patenten aan Panhard, om de fabriek terug op te bouwen. De meesten daarvan werden nooit gebruikt, maar anderen weer wel, mits kleine aanpassingen. Deachterophanging van deze auto is typisch ook voor een bepaald Bugatti model. De half eliptische vering, en de manier van montage van de achteras, zorgde voor een evenredigere, centrale krachtoverbrenging. John beweerd dat als je het chassis van deze Panhard naast een Bugatti zou zetten, je slechts weinig verschillen zal kunnen opmerken. Wat heel mooi is aan deze auto, is de carrosserie. Het wordt een sportieve versie met een skiff body. John, hoewel geen enkele opleiding als schrijnwerker, maakte hem helemaal zelf. Of toch met een beetje hulp van zijn Workmate. Fantastisch. Zoals eerder in dit blog gezegd, je moet het gewoon doen…………Echter bij het maken van de spatborden is John een beetje stilgevallen met dit project, maar heeft nu de nodige tips gekregen over hoe je er zelf een paar kan brouwen.
Rechts van de Panhard staat een Toyota Celica, persoonlijk niet mijn bier, maar wel met herinneringen, want deze sportautoÂ’s waren nieuw in mijn vroege dagen. Moesten er liefhebbers zijn onder de lezers, John heeft besloten hem te verkopen om weer wat meer ruimte te krijgen, en andere projecten te financieren.
Links van de Panhard staat een kevertje..Op dit moment helaas de enige rijdende oldi van JohnÂ…. En ook rechts staat een nog wat ouder model. Ook hier valt een en ander over te vertellen, maar dat gaan we even niet doen wegens nog meer toepasselijk stof voor dit blog..
John gaat er prat op dat deze wagen met chassis nr 114, de oudste bekende Minerva is, van net na de oorlog. Hij vertoond vele kenmerken die aantonen dat deze nog opgebouwd is met onderdelen van vooroorlogse Minerva’s. John kent bijna de gehele geschiedenis. Oorspronkelijk reed deze wagen ergens in het Zuid Amerikaanse Uruguay…… Welke functie hij daar uitoefende is niet bekend, maar John stel zich graag voor dat de wagen ergens ingezet werd op een of andere Plantage, of dienst deed voor een hoge ambtenaar. Men kan zich voorstellen dat de mobiel daar een heel leven achter de rug had, gezien de staat waarin hij zich bevond toen John hem aankocht. Hij ging via een museum in Uruguay via een Engelse handelaar in nog enkele andere handen over, vooraleer John hem in handen kreeg omstreeks de laatste eeuwwisseling. Een massa werk werd verzet, vooral aan het carosserie gedeelte, welke bijna volledig uit hout is opgebouwd, en volledig overplakt was met een ‘niet originele’ fineerlaag. Gelukkig waren alle essentiële onderdelen zoals verlichting, instrumenten, en ook de communicatie voor de passagiers met de chauffeur, nog aanwezig. Momenteel moet enkel de binnenbekleding van het achtercompartiment nog herdaan worden, daar deze niet helemaal naar de smaak is van John. En dan de motor, onlangs tijdens het met de hand aandraaien liep er iets vast, en nu dus, is er een operatie nodig………. Weeral werk!
Alsof dat er nog niet voldoende is, want naast deze minerva staat nog een ander stokpaardje. Nogmaals een Minerva 1926, en niet de minste, maar een 6 cilinder 20 pk sportsaloon. Tjonge, je moet er maar aan durven beginnen! In de ogen van John valt het allemaal nog al meeÂ…Â…Â…Â…. Nog een beetje van dit en een beetje van datÂ…En als je weet waar John vandaan komt, is er al een en ander gebeurt. John kocht hem namelijk enkel als chassis met motor, en nu staat hier een bijna volledige automobiel..
Wanneer deze voltooid is word dit met zekerheid de allergrootste trots van de collectie, John deed nog even het verhaal van de Franse benaming van de sportsaloon uit de doeken. De Grand Routierre, wat stond voor een zware wagen met licht koetswerk voor lange afstanden. In het Italiaans heet dat dan weer ‘Grand Tourismo’ Weeral iets bijgeleerd, want daarvan had ik nog nooit gehoord.
Als afsluiter dan, staat er nog een overbijfsel van een Minerva vrachtwagen.. Een beetje moeilijk bereikbaar, want John expliceert hoe hij alle vehikels moest verplaatsen om zijn tweede rijdende Minerva naar autoworld in Brussel te vervoeren, voor de tentoonstelling die daar onlangs liep. Ook een vrachtwagen dus, tot in de puntjes gerestaureerd bevind zich in deze collectie. De tentoonstelling is ondertussen afgelopen, maar de vrachtwagen mag nog een tijdje blijven. John realiseert zich ondertussen dat hij ruimte nodig heeft voor zijn projecten, en hoe mooi deze vrachtwagen ook is, tot in de puntjes gerestaureerd, hij staat hier een beetje verwaarloosd. Het oude gebouw heeft zijn charmes, maar is niet echt geschikt om perfecte voertuigen langere tijd op te slaan. Hij overweegt derhalve ook de verkoop, hoewel met spijt.
Tot hier dan onze zoete inval in het Walhalla, nu nog 499 andere poorten te gaan !!!
Bedankt John voor de ontvangst en vele verhalen.
Na het openen van het Theater is dit de eerste indruk...........
Dichts bijzijnd deze Packard waar ooit 8 cilindertjes in moeten passen.
Deze leek al net iets interesanter afgedekt onder een stofdoekje.
Panhard levassor Sans Soupappes. 1925
Zelf gebouwde Skif caroserie.
Zeer geslaagde achterkant, houten spaakwielen... ernaast de Toyota celica voor liefhebber te koop !!!!!
De Belgian Vehicle Heritage Club , ook wel bekend als de "Minerva club", nam het initiatief om het jaar mooi af te sluiten met een tentoonstelling van Minerva automobielen in het Brusselse automobiel museum aan het jubelpark. De plechtige opening vond plaats op 1 november, en wij hadden het genoegen er bij te mogen zijn. Vooral de relatie België - Nederland werd belicht.
Van de ongeveer 180 Minerva's in het Minerva register kan je nog deze maand iets meer dan 10% hiervan gaan bewonderen in de Belgische hoofdstad. Dank zij de medewerking van een tiental Minerva bezitters kon de permanente tentoonstelling met een 10 tal wagens uitgebreid worden. Totaal dus een 20 tal wagens en 2 motorfietsen van dit prestigieuze Belgische merk.
Helaas liet de electronica ons in de steek zodanig dat slecht enkel foto's genomen konden worden, maar dankzij de aanwezigheid van Bruno Costers, toch een mooie indruk op oldtimertips. Eveneens aanwezig was een reporter van La vie de l'auto, welke met zekerheid een mooie reprotage zal wijden aan dit initiatief.
Afgelopen jaren eindigden we het rijdend seizoen meestal met de Sweet Valley Rally. Een kleinschalig evenement voor pre WO I auto's. De organisator liet vorig jaar weten dat hij dit voor de laatste keer organizeerde, maar gelukkig werd de handschoen opgenomen en in de bekwame handen van een andere liefhebber gelegd. Vertrekplaats was dit jaar de Noorderkempen, en de toerrit ging ook over de noordergrens. Een meer dan schitterend herfsttemperatuurtje van om en bij de 19 graden, en een barometer met de naald op bestendig, zorgden o.a.voor de goede sfeer. Een klein overzicht van de jammer genoeg bescheiden opkomst.
Deze Humber dateren we rond 1905.........
Hiermee moest je het destijds doen om van A naar B te geraken.
Handige bewaarplaats voor je lucifers, maar hoe vind je ze in het donker?
Oudst deelnemend voertuig La minerve 1902.
Dit is het bescheiden interieur.
Overland 1912, dat zijn 101 jaar op de teller.
Heeft tijdens zijn bestaan al enkele medailles vergaard.
Deze fraaie Cadilac 1910 is uitgerust met alle mogelijke accesoieres uit die tijd.
¨Paraplu in de aanslag.... maar hij bleek overbodig.
Kijk eens wat een bling bling ...
ongeveer een jaartje of 2 later produceerde men deze Buick .. een paar deuren extra l Interieur ietsje bescheidener qua bling bling.
T fordjes kunnen op dit soort treffens niet ontbreken. Echte werkpaardjes. Bijna onkapotbaar.
Een zeldzame Reo uit 1914, die volgens de eigenaar al heeeeeeel wat kilometertjes onder de wielen heeft.
Jongste Telg was deze Lagonda tourer. Of hij pre 1919 is? Des al niet te min een mooi stuk.
vergelijk eens de interieurs 1902 - 1919
Als afsluiter nog een schitterend T fordje, zo mooi heeft Henri hem nooit gezien.!!!
In het vorige verslag konden we een
glimp door het venster van de” Candy store” werpen, maar tegenwoordigmoet je daar eigenlijk zo ver nietvoor reizen.Ons computerscherm als venster op de wereld voldoet prima. Het is via dit
medium, dat ik al enkele jaren de belevenissen tijdens de “Randonee du Hain”,
op You tube volg.
Een evenement in het franstalig deel
van België, maar als nederlanstalige ben je ook welkom, zolang je maar een mooi
vers oud stuk scheurijzer meeneemt. Men
legt de nadruk op sportieve vooroorlogse autoÂ’s,maar ook een tourer of andere special word hartelijk
ontvangen.Om het in levende lijve mee
te maken, moet je je pc afsluiten, en je hupekeeÂ…. je zittende gat op een
rijdende zetel in beweging zetten. .
2013 was het moment om dat te
doen.Niet al te vroeg uit de veren
richting centrum des landes. Waren we toch wat vroeger opgestaan, dan hadden
we de mogelijkheid gehad om onderweg een halt te houden aan de Pikante vensters.Verlichte ramen waarachter hooggekrukte en
met stillettohakjes voorziene, vriendelijk zwaaiende dames te entertainen.Jonckheer kon ze danmet zijn nieuwe grote uitschuifbarecamera lens plezieren. Niet voor niets de dames van
plezier genoemd.Neen, DAAR stopten we
dus niet, wel even aan een aantrekkelijk uitziend Legermuseum met als opschrift
‘ dit is geen amerikaanse stock’. Wat zijn we toch braaf!!!
Tijdens hetfeestmaal was het moment aangebroken om wat
mooie beelden te schieten van de toch wel uitzonderlijke voertuigen. Dat deden
we dan ook, waarvan hieronderstaand een overzicht.
In de meerderheid Bugatti met 4
stuks, kenners mogen de types zelf benoemen,en op gelijke voet Ford model A roadster, eveneens 4 exemplaren, en
eigenlijk toch in de meerderheid doornog een ford; model T tourer.Verder
zagen we een wonder wondermooie Ballot
8 cylinder racemonster en een Ballot met geweven spatborden. Volgens de bestuurder is het rijden hiermee een van de 2 geneugten
des levens, het gene waarbij je je kleren volledig aan mag houden.
Dartmont, Amilcar, Salmson,Morgan,Citroên
treffle, Austin seven, vertegenwoordigden de cyclecars.
2xLagonda, Chevrolet, Morris Bullnose, Alvis, Citroen ,Auburn
verdedigden de eer der tourers.
MG,, een Belgische Imperia, Frazer
nash kamen dan weer op voor de groep ‘Sport’
Specials
waren er in de vorm van; Daimler, 2 Fiats,en eenDelahaye brandweerwagen.
Bmw, Ferari, Dodge. Waren er uit een
wat latere periode.
Het opschrift verraad wat er onder de kap zit; Ballot 8 cilinder...
Een van de eerst geariveerden Bugatti.
Denk je er aan ooit met de Hobby te beginnen, dan is de A ford een aanrader. Mooi, sportief, extreem betrouwbaar, makkelijk aan onderdelen te geraken in het geval je ze toch eens nodig zou hebben.
Met de aankomst van deze T ford was ford nipt in de meerdeheid, op de voet gevolgt door Buggatti.
Alvis Speed 20?
Voor het geval er een brandje geblust moest worden, deze Delahaye.
MG, toch ook een mooi wagentje.
Kijk, wat is er nu mooier dan palaveren tussen oude wagens, over oude wagens, met een glaasje chamfoezel ter hand, en in de neus de geur van een varkentje aant spit...
Frazer Splasch?
Een van de 4 Bugatti's Overzichtje met 3de Buggatti, Ballot, Austin seven, Buick en Overland, op de achtergrond nog een BMW.
Maar ook een Citroën Treffle is welkom. Treffle Meets Buggatti.
Geen Bentley, maar Lagonda.
Nog maals de Ballot.
Een kunstwerk van Modderspatten....
Lagonda tourer.
Op dit overzicht, Fiat, Amilcar, Salmson,Auburn, en ander moois...
Als vervolg verhaal in de rubriek
schatbewaarders, vonden we eindelijk de weg naar een unieke collectie hier ter
lande.Al enkele jaren geleden kwam er
een contact in stand door het elektrische vehikel welk in het titelblad
vernoemd word. Hiervan kan je een video op You tube bekijken; de Allison Electric
1902.
In deze verzameling van de helaas
overleden schatbewaarder, bevind zich ook een elektrisch voertuig,
waarschijnlijk de enige van dit merk, aan deze kant van de Atlantische oceaan. Namelijk een
Ohio Electric.
Er ging dus ruim 2 jaar overheen vooralleer
er een geschikte gelegenheidplaatsvond
om in levende lijve dit overblijfsel te ontmoeten.
Op een vroege zondagochtend ging het
richting westen, en na een vlot ritje van een 2 tal uurtjes kwam ik ter
plaatse in een schitterende groene omgeving die een en al rust uitstraald. Te midden daarvan een grote snoepwinkel.Daar de gastheer nog niet
gearriveerd was, kon ik het niet laten al eens door het raam te
piepen, en al een eerste indruk te krijgen van wat er de komende uren op me af
zou komen. Als een watertandend kind voor de vitrine van een snoepwinkel. “ The
candy store” zou een gepaste naam zijn voor dit automotive lekkerland. Het deed me meteen denken aan een aflevering van Pipi Langkous.
Na enkele spannende minuten arriveerde
de man die instaat voor het onderhoud van de collectie, en bij het openen
van de deur waande ik me direct in de Ark van NoaÂ…Â…Â…Â…Â….
Deze laatste verzamelde zoals u
weet van alle dierensoorten een paartje, met het oog op het voortbestaan van het
specimen. Het bewaren en voortbestaan van zeldzame voertuigen was ook het doel
van deze schatbewaarder. Enige vooropstelling was, dat de
voertuigen eerder niet voldeden aan het courante, of op zÂ’n minst moest er een
boeiend en/of straf verhaal aan vast zitten.
En dat laatste geldt in dit geval voor elk van
de wagens in deze collectie. Noah, zo zullen we onze begeleider noemen, deed
van elk voertuig hier aanwezig, het verhaal. Ik heb ze niet op de vingers geteld,
maar het moeten er een 50 tal geweest zijn. Een van de feiten is dat elk
voertuig hier in perfect rijdende staat is. En ondanks dat zien ze elk jaar
slecht een enkele keer het daglicht. Ze worden hier gekoesterd, in topconditie
gehouden.Maar er is een tijd geweest dat ze wel degelijk deelnamen aan
evenementen en rallyÂ’s wereldwijd. Enkele van de verhalen die me bijgebleven
zijn, is dat van een monsterrit met een T Ford doorheen Noord Afrika, samen met compagnon en vriend Mahy, u weet wel. En het avontuur met een Humber langsheen
Zuid Franse wegen. Deze laatste, de Humber uit 1908, is trouwens mijn persoonlijke favoriet uit deze stoeterij . Hij komt uit
Brazilië, en werd ingezet op een plantage, waar de Heren des tijds over hun
landerijen cruisten. Aan de
linkerachterkant van dit voertuig hangt nog de zinken bak waarin de geweren
bewaard werden, voor het schieten van groot wild, of het in toom houden van opstandige
slavenÂ…Â…Â…Â…. Een gigantisch voertuig met veel blinkend koperwerk en met bruin leder beklede body,
nog in originele toestand verkerend. Edwardian vakwerk !
Een prachtvoertuig, waarvan nog
slecht 2 exemplaren bestaan, en er soms bezoekers van heinde en verre, speciaal
naar België afzakken.
Over België gesproken, natuurlijk
bevinden zich er enkele Belgisch gefabriceerde mobielen. Een
schitterende Germain tourer 1914, een aloude Nagant, ook uit iets vroegere periode, enmet erg apart en spannend verhaal.Helaas te lang en breed, en soms een tikkeltje te venijnig, om hier uit te smeren.
Ontdektin Australië en met veel kommer en kwel naar
Europa overgebracht. Een FN met mooie race body. Een prachtige 2 zits -
roadster Minerva uit 1926 typ WW , die ondanks zijn sportieve uiterlijk, geen
makkelijke jongen om te besturen is. Chauffeur zijn was geen luxe. Een wat later exemplaar van Imperia,
eigenlijk een kopie van de Duitse Adler is ook te aanschouwen.
Een groot deel bestaat uit Amerikaanse
wagens.Iedereen is op de hoogte van de
Duitse grundlichkeit, maar destijds, tijdens de Belle epoque, en daarvoor,
stond Amerikaanse kwaliteit mee aan de top. De meest waardevolle auto, volgens
taxateurs, is een Franklin uit 1902. De oudste wagen is een Benz uit 1898, met
origineel chassis en techniek.Ook nog
oud; een Oldsmobile curved dasch 1902. Een van de eigenaardigste wagens is een
mooie driecilinder tweetakt,PaigeDetroit eveneens helemaal nog in
zijn originele lak . Andere Amerikanen; Buick 1913, Caddilac 1909,een Reo met chassis nr 8, en 2 andere
luchtgekoelde Franklins.
Noa legt uit hoe het komt dat deze 4 cilinder
motoren niet warmlopen, dankzij een vernuftig uitlaatsysteem, welk de pas
ontbrande, en dus heetste gassen versneld afvoerd. Ook het kleppensysteem van
een model is bewonderenswaardig, daar in- en uitlaatklep in elkaar verwerkt
zijn. 2 in een dus. Bij een vroeg model is de viercilinder ook dwars in de auto
geplaatst. Niks dus dat Morris als eerste op dat idee kwam!
Een model N Ford 1907 is van de
partij, naast enkele T Fords. Dan nog de reeds genoemde Ohio Electric, zeer
mooi dans son jus exemplaar.
Ook een Amerikaanse highwheeler , Sears
and Roebuck Oklahoma staat in het rijtje. Deze wagen was een Postorder bouwkit,
die je dus na levering zelf, of bij je plaatselijke ‘black smith’ in elkaar moest steken. Uit een wat latere periode staat er een
Railton, een Engels merk, maar eigenlijk gebaseerd op de Amerikaanse Hudson. Ook
nog van Hudson een mooie Essex Roadster, Een prachtige Paige Tourer uit de
jaren 20 en een WillyÂ’s Knight, met Daimler schuivenmotor vallen te bewonderen.
De favoriet wat Noa betreft, is een
kleine Renault AX 1912.Licht en vinnig,
start als een pluimpje en draait als een goedgesmeerd klokje. Aangenaam om
rijden. Andere Fransozen zijn enkele gigantische
Renaults, Een met
zeer hoog uitgevoerde carrosserie, welke het vroeger toeliet in te stappen
zonder dat je je hoge hoed moest afnemen. De andere een Renault Nervastalla uit
de 30 er jaren staat de show te stelen met zijn Amerikaans aandoend uiterlijk,
en een motor die lijkt op de 8 cilinder van Packard. Een 1908 Peugeot taxicab staat naast de eerder besproken Humber, en is ook al geen kleine jongen .Een mooi Citroentje
boulanger (bakker) model staat in nog ongerestaureerde toestand in een nabijgelegen
schuur. Een kleine le zebre mag hier ook nog verblijven samen met een Peugeot,
je weet wel met inklapbaar metalen dak uit de dertiger jaren is ook aanwezig,
en een nog wat later uit de jaren Hotchkiss Gregoire 1952.Nooit gezien of van gehoord dit model. Volledig uit een stuk aluminium
gegoten chassis, boxermotor, een mooie aerodynamische carrosserie. Slechts
enkele exemplaren van vervaardigd, en zodanig duur in productie dat deze mee
bijgedragen heeft tot faillissement van de fabriek.
En zeldzame Italiaan is de Lancia Lambda,allereerste auto met onafhankelijke
wielophanging, en een Lancia racewagen uit Argentinië, met evenzeer een pracht van een storry aan vastgeplakt. Duitse en Engelse
autoÂ’s zijn hier niet zo dik gezaaid. Enkele DKWÂ’s, de al eerder genoemde Benz,
een Hanomag komisbrot, eerste ontwerp van mr. Porche, EMW, Mercedes sl,Nog enkele dwergautootjes en Amerikaanse
wagens uit de jaren 50 vullen de nog beschikbare plaats volledig op, en eenAustin seven met leuk verhaal als vondst in
Nieuw zeeland. De ontdekking werd gedaan tijdens de Pacific rally in het magische
jaar 2000, bij 2 oudjes die het wagentje voor de juiste prijs wel wilden
meegeven.
.Daarmee komt er ook een abrupt einde
aan de beschikbare tijd. Zoals steeds lijken de uren korter wanneer je je amuseert,
en met volle teugen geniet van bijzonder aangenaam gezelschap. Noa zou makkelijk
een dik boek vol kunnen pennen met de verhalen die hij beleefde sedert midden
jaren zeventig. Wie weet krijgt hij ooit de tijd dat ook te doen. Het zou de
moeite waard zijn.Deze collectie is in
ieder geval compleet. Niets zal er nog bij komen en niets zal er weggaan, maar hopelijk mogen nog velen genieten van
deze nalatenschap. Mogelijk zitten er hier en daar wat foutjes ingeslopen wat exacte data of benamingen betreft, of zelfs typ en taalfouten zijn niet vreemd. Degene die het juiste antwoord daarop heeft, mag het altijd melden, en we passen het aan.
Blik door het raam; "The candy store" voor liefhebbers van lekkernijen!!! Belgian chocolate
Oudste Patiënt van de Dokter, Benz 1896 Geen replica, origineel chassis en techniek !!! Daarnaast een oldsmobile curved dasch 1902
Hoogst getaxeerd voertuig een Franklin 1902 luchtgekoelde en dwars geplaatste 4 cilinder.
Over naar het Belgische spul; FN met mooie race body, en in de juiste kleur.
Ook al in de Juiste kleur, Belgische Germain,1913. Geniet er van, want deze kom je zelden tegen..
Grote tourer, jammer genoeg een beetje onder gemotoriseerd.
Deze Nagant uit Australië, of was het Nieuw Zeeland heeft heel wat zweet , tranen en Ping Ping gekost om hem in deze staat en in België te krijgen. Jammer; om een goede foto te maken heb je wat meer ruimte nodig.
Imperia, maar toch meer een Adler. Vandaar ernaast een DKW.
Minerva WW uit 1926. Gigantisch 2 persoons vehikel.
Minerva langs de voorkant, en een kleine piep in Noa's ark.
Moment suprème Oog in oog met een Humber 1909......... Delicious ...Mmmmmmmmmmm. Mijn persoonlijke favoriet, vooral omwille van de originaliteit; de geesten van degenen er ooit in reden leken nog aanwezig .
Je kan uit de foto moeilijk opmaken hoe groot deze wagen is.... De passagiers achteraan hadden ook al een appart windscherm, gemonteerd aan ongeveer 80cm lange koperen buizen. Veel beenruimte. Het autootje ernaast is de eerder geziene 4 zits Nagant. Schiet een dikke meter te kort.
De woonkamer van de Humber, Sober, maar stijl en veel buikruimte voor de chauffeur.
Zinken geweerbak opzij gemonteerd, origineel Ledercarosserie van meer dan 100 jaar oud!! Toen hadden ze nog Koeien !
Nu we toch met het engels werk bezig zijn, Uit een wat latere periode deze schitterende Railton.
Het moet niet altijd groot en gigantisch zijn, Austin 7, meegebracht met het vliegtuig na deelname aan de Pacific rally, en ter plaatse gevonden. Ernaast ook een zeer zeldzaam exemplaar, geen isetta of vespa maar zundapp.
Nog even een Humber snuitje, daarnaast een franse Peugeot Taxi cab 1910.
Het grootste deel bestaat uit Amerikaanse wagens zoals deze Ford model T en
Buick 1913 Roadster
Een vroege Reo maar minder oud dan hij lijkt.
Een van de meest merkwaardige voertuigen deze Tweetakt 3 cilinder Paige Detroit, volledig in origineel kleedje. Na de Humber mijn Favoriet op plaats nummer 2...
En wat te denken van deze Caddilac uit het jaar 1909.
Deze Ohio Electric was oorzaak van ons bezoek aan deze verzameling. Kijk en geniet, want die kans krijg je geen 2de keer, tenzij je naar de states wil trekken.
Op een rijtje, Ford Model N,1906 dus nog vooraleer de T in productie ging. Zijn er 2 van in België, Daarnaast de Sears die je als bouwpakket kon bestellen, en daarachter nog een T ford met zeer eigenaardige carosserie.
Een tweede Franklin luchtgekoelde 4 cilinder,met in elkaar schuivende in en uitlaatkleppen.
Paige Tourer uit de eerste helft van de 20ger jaren. Ook al zeldzaam aan deze kant van de oceaan.
Overland Knight met Daimlet schuivenmotor. Rijdt heel lekker.
De Railton werd als engels merk verkocht, maar eigenlijk was het een Amerikaanse Hudson in een engels Jasje. Combinatie van kwaliteitstechniek en europees design.
Sportieve achterkant van de Franklin.
En zo ziet het er uit onder de motorkap van een latere Franklin. Luchtgekoelde motor, mooi helemaal gepolijst.
De Reo met chassis nr 8, en ook nog helemaal origineel.. Daarnaast de T ford die een mega rit maakte doorheen Noord Afrika.
De Favoriet van Noa, wat rijeigenschappen betreft. Renault AX 1911. Klein maar zeeer fijn.
Nog een Renault waar je je hoge hoed niet hoefde afnemen om in te stappen.
Jammerlijk een beetje verloren dit sympathieke citroentje...
Ook sympathiek, klein en fijn; Le Zebre
Wat groter formaat Peugeot taxicab 1909.Franse constucteurs waren geneigd wat kleinere wielmaten te gebruiken. Kijk en vergelijk met de Humber.
Tot slot nog een eenzame Italiaan, Lancia Lambda, eerste voertuig met onafhankelijke wielophanging.
Klein overzicht doorheen de Ark, ook enkele 'modernere wagens vullen de ruimte op; EMW, Mercedes, Lancia, Peugeot decouvrable, Hotchkiss,
Jammer genoeg komt er ook aan mooie dingen een einde........... Alle auto's zijn niet in beeld gekomen, sommige foto's zijn mislukt, anderen onglipten aan de aandacht, de tijd,, maar het is tegelijk een stille stiekeme reden om nog eens opnieuw om audiëntie te vragen.
Noa, van harte bedankt om ons te laten meegenieten en hopelijk tot ziens!
Wat is er meer toepasselijk om de
grote vakantie degelijk af te sluiten dan een lekkere Barbecue temidden van een
schone omkaderingen en schoon gezelschap. Voor ons betekend dat een omgeving van
Groen en rust,innig versmolten met
nostalgische technologie!!! Moet er nog meer zijn?
Onze wensen werden meer dan vervuld
met de uitnodiging door volgende schatbewaarder. Een persoon op gerijpte leeftijd, welke zijn schaapjes geteld
en min of meer op het droge heeft, en met volle teugen geniet van zijn passie,
zodra hij daar de tijd voor kan maken, het enige wat hem nog te kort schiet.
Al heel wat watertjes doorzwommen, en
uiteindelijk in de positie gekomen waarin men zich wat kan permiteren. We
kwamen met hem in contact al enkele jaren
geleden op Circuit des Ardennes. Zijn naam was nog maar net een weekje of twee
eerder vernoemd door iemand die hem bestempelde als verzamelaar van American La
france wagens. Daarna bleef het een tijdje stil tot dat we hem enkele weken
geleden depaneerden met zijn 1929 Caddilac V8. We kregen daarop een uitnodiging
voor de jaarlijkse barbecue, en meteen een ticket om een deel van de colectie
te bewonderen.
De verzameling omvat
voornamelijk Amerikaanse voertuigen, uit verschillende epoques. Met een zwaartepunt
rond de jaren 20 en 30, de periode waarin kwaliteit nog hoog in het vaandel
gedragen werd.
2013 zal waarschijnlijk de
geschiedenis ingaan als een jaar met een bijna niet te evenaren, pracht van een
zomer. Net nu, dit weekend stond het zonnetje een beetje te watertanden. Zou ik
of zou ik niet. Maar Pluvius stuurde zijn gazanten in povere getalen uit, en
vanaf de latere namiddag mochten ze helemaal op verlof. Ideaal Barbecue weer.
Welkom geheten werden we direct op onze wenken
bediend. Glaasje bubbels, het nodige klein gerief en een open garage om ons aan
de schone dingen des levens te vergapen En dat deden we. Zoals gezegd staat
hier slecht een deel van de verzameling. Direct in het oog springend de kop van
Minerva. Een zeldzame en schitterende open phaeton, model AX viercilinder in
Buggatti blauw en met rood lederen bekleding. Daarnaast prijken 2 cadilacs,
beiden in onberispelijk zwart en in cabrio versie. Een late veertiger en een
begin 50 model, met al een electrisch bediende kap. Twee dromen van americanen
voor veel liefhebber van dit genre.
En vlak bij de ingang nog een
gigantische cadilac uit de jaren 20. Open pheaton 7 zittter met typische
artilerie wielen, welke regelmatig gebruikt word. Toen al met een V8 motor
uitgerust.
Als je een beetje verzameld kan het
je niet kwalijk genomen worden dat je alle details zoals bouwjaren, pkÂ’s niet
allemaal kan onthouden. Dus daar moeten we een beetje op onze honger blijven.
Maar de barbequegeur maakt daar weer
veel van goed. Er staat nog een cabrio Mercedes uit de 70er jaren die eventueel verkocht mag worden, en een
replica van een Mercedes SSK 1929. Niet het enige exemplaar, want elders staan er nog
eenstuk of 3. Ook inÂ’t zwart, allee, we
bedoelen de kleur. Het ronken der motor word even gedemonstreerd. Een moderne
musclecar in een oud kleedje. Om echt mee te rijden een van de
lievelingsstukken. Dan nog een paar
Amerikaanse schepen uit de vijftiger jaren, deze keer in het rood, eentje met
en eentje zonder dak. De voertuigen staan vrij dicht op elkaar vandaag, wat het moeilijk maakt goede foto's te maken.
Tussenin staan enkele motocycletjes,
wondermooi gerestaureerd, een monet goyon en een terrotje. Zie zo, hier hebben
we ons ding gedaan en men roept ons ter tafel, want het kippetje heeft haar
rondjes rond de kerk gedraaid.
Na dit intermezzo lieten we het
smaken, en vocht was er enkel in de vorm van drank en zweet. We veronderstelden
dat we het deel van de verzameling op deze lokatie gezien hadden, maar niet
dus. Onze charmante Gastheer, die tussendoor het jonge kroost probeerde warm te
maken voor onze hobby, door met hen in de Rollce Royce Phantom over de grasvelden
van het domein te cruisen, en demonstraties gaf met een oude fendt
tractorÂ…Pop Pop PopÂ…. Een
wandelingentje door het domein brengt ons bij een echte Belgische stoommachiene
die hier op een verhoogje staat te pronken. Ooit deed deze hier in de omgeving
dienst om allerlei werktuigen aan te drijven, droeg bij aan de industriële
revolutie in dit deel van het land.
Het ging richting garage gelegen
naast de woning om nog enkele exemplaren, van amerikaans vernuft te bekijken.
Als eerste stonden we oog in oog met een gigantische Packard roadster.Dikke 8 cilinder in lijn onder de kap, en
toch slechts 2 zitplaatsen op een ruim 6 meter lang schip. Die Amerkiaantjes
toch !!!
Daarnaast staat een oude overland uit
de jaren 10, een speedster model, eveneens 2 zitplaatsen, tonneke er achter en
klaar is kees. Een rond stukje glas gemonteerd op de stuurkolom, daar moet je
het mee doen om de vliegen tussen je tanden uit te houden. Maar ik heb even
gelogen, want er is nog een derde zitje gemonteerd op de rechter treeplank. Â’t
Zal voor schoonmoeder geweest zijn.
Hiernaast nog een jaren vijftig rood
slagschip met vleugeltjes, en red bull was er nog niet. Maar de aandacht trekt
als snel naar de red Bulldie hiernaast
staat.
We schuiven een beetje op en hier staat dan de gigant der
giganten, American La france brandweerwagen. Maar liefst veertien liter
cilinderinhoud, een top van ver over de 100 km/h, en dat in 1910 toen
wetenschappers nog dachten dat je hersenen aan deze snelheid konden gaan koken.
Kwestie van er op tijd bij te willen
zijn in geval van nood. Met dikke kettingen aangedreven achterwielen, en ook
alleen langs achter geremd.
En wat voor een pracht van een
afwerking. Alles mooi in de nickel, en de stoelen, spatborden zijn met echt
bladgoud versierd. Man o Man, er werd toen nog wat aandacht besteed aan
schoonheid. Een absoluut topstuk, een jongensdroom die voor weinigen is
weggelegd. Hij slurpt oneindig veel benzine, is wendbaar als een mossel in brak
water, en toch willen velen er eentje in hun colectie. Voor onze gastheer onvoldoende,
want hij bezit er nog een 10 tal meer, welke op een andere locatie gestald
staan. Nou, stof weer voor een volgend bezoek. Een ding alvast uit de doeken
gedaan, er bevind zich ook een originele Simplex uit 1908 in deze colectie, die
ooit deelnam aan een beroemde rally. De Absolute top onder de la FranceÂ’s
Op zolder staat er nog een ferari, volgens
onze schatbewaarder de slechtste auto die hij ooit kocht.
Wordt vervolgdÂ…Â…. Want een volgende
uitnodiging ligt al in de bus.
Minerva AX 4 cyl. Jammer foto overbelicht.
Caddillac cabrio 1949
Caddilac V8 jaren 20
Monet Goyon en terrot motocycletjes
Mercedes SSK 1929
Toertje met de Roller door de tuin.
Voldoende plaats ...
Belgische stoom machine merk Ardenne
Caffee toog uit de twintiger jaren
Moto's kan je ook gebruiken om tegen de muur te hangen...
Met dit schrijven zit deze derde Grand Prix er weeral op. Vanaf nu is het weer 2 jaar wachten vooraleer je weer naar Godewaersvelde mag afzakken voor dit mooi initiatief welk zijn gelijke niet kent in België. Wij waren er bij op zondag, de dag voor de races met de Pre war grand sport wagens, Cyclecars en Motoren. Maar op zaterdag was er al een toertocht, en we weten uit zeer goede bron dat deze zeer in de smaak viel van de deelnemers. Jammer dat sommigen enkel op zaterdag aanwezig konden zijn, waarvan we dus geen beelden konden schieten. Niets dan lof voor de organisatie die er alles op gezet heeft om alles tot in de puntjes voor te bereiden. Hopelijk word dit door de deelnemers geapprecieerd, en, vooral hopen we dat er volgend jaar al een aflevering kan plaatsvinden in Ieper. Althans Adiel, vertelde dat men aan deze formule werkt. Een jaar in Ieper, het andere in Godewaersvelde, en met een beetje meedewerking van de Politiek, moet dit kunnen.
Een hele dikke proficiat dus aan alle medewerkers, organisatoren en het betreffende gemeentebestuur, welk hiermee hun dorpje in de kijker heeft gezet.
Wij bewonderden de mooie voituren, motoren en pitpoezen en schoten enkele rake beelden...... Moesten er lezers zijn die foto's van Zaterdag hier willen laten zien, we zien ze graag tegemoed.
Hieronder nog even de deelnemersijst en website waar ongetwijfeld nog meer mooie dingen te bewonderen zijn.
Primeur op deze Blog ; Prewar misterie Belgische wagen opgelost!!!
Het kan verkeren zei Bredero. En ondanks het een Hollander was, hij had gelijk.
Een van de deelnemers aan onze rally, met name met een Stanley stearmer Mounten wagon, wordt regelmatig uitgenodigt op allerlei evenementen. Zo gebeurde het dat hij niet zo lang geleden op een internationale meeting in het Duitse Baden Baden aanwezig was, en enkele passagiers uit Finland mocht vervoeren.
Jah wol, in Finland bevinden zich ook oldtimers. De Finlander vertelde van zijn bezit van enkele onderdelen van een Zeldzame Belgische wagen, waarvan hij geen enkele documentatie of foto's vond. Daar hij in het bezit is van de Radiator en motor wist hij dat het ging om het merk Frenay. Al jaaaaaaaren was de eigenaar op zoek naar meer info, schreef brieven aan musea, contacteerde museum Mahy, productie Stad Luik, deed oproepen via Internetsites en nog veel meer, maar helaas, tot op eergisteren, geen resultaat
Een eenjaarsvlieg onder de Belgische autoconstructeurs, want deze zag het levenslicht anno 1913, en alweer een jaar later was het avontuur afgelopen. En vandaag, anno 2013 dus de vereeniging van enkele overblijfselen en wat documentatie. Voldoende eigenlijk om de auto eventueel terug op te bouwen, moest dat wenselijk en haalbaar zijn.
Misterie gedeeltelijk opgelost, met dank aan allen die hun medewerking verleenden.
Als apendix nog het volgende, de betrokken eigenaar zoekt voor een Minerva typ AB wielen, een versnellingbak, differencieel en eventueel boddy Wie kan helpen, mag het laten weten. Wie weet zit er een gratis verblijf in Finland aan vast.
Overblijfselen van de waarschijnlijk enige Frenay op deze aardkloot
Hier vereenigd met de waarschijnlijk enig nog overblijvende verkoopsfolder.
Moraal van het verhaal; Niet thuis blijven zitten en nooit de hoop opgeven.
De wereld is niet zo heel groot meer Sederd het bestaan van World Wide Web. Maar ook voorheen werd er wat op en neer gehandeld.
Zo kwamen we te weten dat de overblijfselen van de Frenay in Finland terecht kwamen via aan Fins zakenman die geregeld met België handelde. De eigenaar in België, mhr. Spruyt, woonde te Leopoldsburg en vond de Frenay op een autokerkhof bij St.truiden.
De overblijfselen op deze blog werden herkend door een goede bekende die ooit ooggetuige was van de lopende motor te Leopoldsburg. Hij herrinerd zich levendig hoe het motortje werd aangezwengeld en als een naaimachientje draaide.
Verder vonden we nog een foto, via Conam, gemaakt aan de grensovergang met Sittard. De achterkant van het autootje is wel enigzins aangepast aan de behoefte des tijds. Willen julie effe de andere kant opkijken; dank u. Ondertussen word een bonnetje uitgeschreven voor wildkakken.
Anno 2012 waren we er bij op de Minervadag te Antwerpen. Lees nogmaals het artikel 'getrokken uit de vlaamsche klei' , en u weet waarom we een gans jaar uitkeken om opnieuw aanwezig te zijn op deze heugelijke dag. Net als een kind dat zijn eerste comunie mag gaan beleven.
Met veel goesting, een azuur blauwe hemel, kon de fille ellende richting Scheldestad geen domper meer zetten op deze nasleep van de vakantie. Bij aankomst was het apperetief reeds verdwenen in de magen van de andere dorstige aanwezigen. De organisator kwam met een enveloppe opdagen met de vermelding dat mogelijk een prijs in de wacht gesleept kon worden. Het antwoord daarop was eenvoudig; We hebben al gewonnen, gewoon door vandaag deze meeting te kunnen bijwonen. Simple comme ca.
Hoewel het om een louter statische tentoonstelling gaat, wij hadden onze dikke 100 km al gehad. Dit jaar was een echte Minerva dag. 6 Minerva's luisterden naar de lokroep van de Scheldesirene, en daarnaast verschenen nog tal andere merken op het appel. Chrysler, FN, Citroën, Gillet, Sarolea, Rolls Royce, Ford............ De oudste, een FN 1914, die we vorig jaar enkel op een foto konden bewonderen. Nu rijdend en wel. Naast de wagens en motoren waren er kunstzinnige modellen te bewonderen, het mooie vrouwvolk niet te vergeten.
We waren in staat ons een plaatsje te veroveren in een dubbeldekker Stampe vertongen op een volgende meeting, en daarmee gaat er weer een streepje door een van de opsommingen van ons lijstje 'THINGS TO DO BEFORE YOU DIE' Allee, kan het nog beter?
De gesprekken gingen over van alles en nog wat, de goeie ouwe tijd en de nog betere hedendaagse, en de tijd die vloog, verdampte ............ Voor we het goed en wel beseften vertrokken een aantal deelnemers alweer huiswaards, terwijl we ons voorgenomen hadden ook hier een gesprekje aan te knopen. Maar ja, dat zal dan voor volgend jaar zijn. Voor degenen die het willen zal er dan ook een korte rondrit aan vast gepint worden. Hopelijk hebben we tegen die tijd een mobiel rijvaardig.
Kortom Oude wagens, motoren, kunst, straffe verhalen, vrouwen, eten, drank, mooi weer....... daarmee is alles samengevat, wat moet er nog meer zijn.
Als we er toch zijn, nemen we meteen de moeite om even de stad in te trekken.We mochten daarbij kennis maken met Stadsschilder Jacob Vermeersch. 80 Jaar jong en nog steeds actief. Op de dag dat Albert troonsafstand doet, ontmoeten we hem, met het verhaal dat hij en Albert samen dienst deden bij de marine 60 jaren geleden. Jacob is een internationaal bekend figuur, persoonlijke vriend van Edith Piaf en Jaques Brell en ander beroemdheden, waarvan veel tekeningen en schilderijen zijn atelier en woonkamer bevolken. Na 80 jaar heb je nogal wat te vertellen. Hij zou nog graag les gaan geven aan opgroeiende kunstenaars, maar helaas krijgt hij te horen te oud te zijn???? Te gek !! Voor ondergetekende mag men deze mensen een medaille opspelden in plaats van sportfiguren die enkele jaren dienst doen....
Kom je in Antwerpen, je kan steeds bij hem binnenspringen en hem daarmee een groot plezier doen.
Wij kijken in ieder geval reeds uit naar Minervadag 2014...............
Ontmoeting met Jacob Vermeersch, Stads schilder van Antwerpen met zeer toepasselijk T shirt opschrift !!!!
Daar we nu toch in de kunst zitten Minerva Beeldhouwwerk ..
De verschillende Minerva radiator emblemen er ontbreken nog enkele andere modellen ...
Een hele tafel vol dit soort kunstwerkjes.... (met belgische vlag) ai ai ..........