Hot spot; BarbecueÂ…Â…Â…..
Wat is er meer toepasselijk om de
grote vakantie degelijk af te sluiten dan een lekkere Barbecue temidden van een
schone omkaderingen en schoon gezelschap. Voor ons betekend dat een omgeving van
Groen en rust, innig versmolten met
nostalgische technologie!!! Moet er nog meer zijn?
Onze wensen werden meer dan vervuld
met de uitnodiging door volgende schatbewaarder. Een persoon op gerijpte leeftijd, welke zijn schaapjes geteld
en min of meer op het droge heeft, en met volle teugen geniet van zijn passie,
zodra hij daar de tijd voor kan maken, het enige wat hem nog te kort schiet.
Al heel wat watertjes doorzwommen, en
uiteindelijk in de positie gekomen waarin men zich wat kan permiteren. We
kwamen met hem in contact al enkele jaren
geleden op Circuit des Ardennes. Zijn naam was nog maar net een weekje of twee
eerder vernoemd door iemand die hem bestempelde als verzamelaar van American La
france wagens. Daarna bleef het een tijdje stil tot dat we hem enkele weken
geleden depaneerden met zijn 1929 Caddilac V8. We kregen daarop een uitnodiging
voor de jaarlijkse barbecue, en meteen een ticket om een deel van de colectie
te bewonderen.
De verzameling omvat
voornamelijk Amerikaanse voertuigen, uit verschillende epoques. Met een zwaartepunt
rond de jaren 20 en 30, de periode waarin kwaliteit nog hoog in het vaandel
gedragen werd.
2013 zal waarschijnlijk de
geschiedenis ingaan als een jaar met een bijna niet te evenaren, pracht van een
zomer. Net nu, dit weekend stond het zonnetje een beetje te watertanden. Zou ik
of zou ik niet. Maar Pluvius stuurde zijn gazanten in povere getalen uit, en
vanaf de latere namiddag mochten ze helemaal op verlof. Ideaal Barbecue weer.
Welkom geheten werden we direct op onze wenken
bediend. Glaasje bubbels, het nodige klein gerief en een open garage om ons aan
de schone dingen des levens te vergapen En dat deden we. Zoals gezegd staat
hier slecht een deel van de verzameling. Direct in het oog springend de kop van
Minerva. Een zeldzame en schitterende open phaeton, model AX viercilinder in
Buggatti blauw en met rood lederen bekleding. Daarnaast prijken 2 cadilacs,
beiden in onberispelijk zwart en in cabrio versie. Een late veertiger en een
begin 50 model, met al een electrisch bediende kap. Twee dromen van americanen
voor veel liefhebber van dit genre.
En vlak bij de ingang nog een
gigantische cadilac uit de jaren 20. Open pheaton 7 zittter met typische
artilerie wielen, welke regelmatig gebruikt word. Toen al met een V8 motor
uitgerust.
Als je een beetje verzameld kan het
je niet kwalijk genomen worden dat je alle details zoals bouwjaren, pkÂ’s niet
allemaal kan onthouden. Dus daar moeten we een beetje op onze honger blijven.
Maar de barbequegeur maakt daar weer
veel van goed. Er staat nog een cabrio Mercedes uit de 70er jaren die eventueel verkocht mag worden, en een
replica van een Mercedes SSK 1929. Niet het enige exemplaar, want elders staan er nog
een stuk of 3. Ook inÂ’t zwart, allee, we
bedoelen de kleur. Het ronken der motor word even gedemonstreerd. Een moderne
musclecar in een oud kleedje. Om echt mee te rijden een van de
lievelingsstukken. Dan nog een paar
Amerikaanse schepen uit de vijftiger jaren, deze keer in het rood, eentje met
en eentje zonder dak. De voertuigen staan vrij dicht op elkaar vandaag, wat het moeilijk maakt goede foto's te maken.
Tussenin staan enkele motocycletjes,
wondermooi gerestaureerd, een monet goyon en een terrotje. Zie zo, hier hebben
we ons ding gedaan en men roept ons ter tafel, want het kippetje heeft haar
rondjes rond de kerk gedraaid.
Aanpalend aan de garage een gigantische
schuur, helemaal ingericht als een stamcafee uit de twintiger a dertiger jaren.
Met authentieke toog en toebehoren. De Kassa stond er wel, maar behoefde niet
te rinkelen. Het geheel is aangekleed met een tiental lichtere motoren die aan
muren en tussen de gebinten zijn opgehangen; Whizzers, terrots, motobecane dat
soort stuf. En wat ontwaard ons getrainde oog in een hoekje achter de discobar?
Nog een verdere Minerva. Hij staat een beetje verloren en onbereikbaar in een
hoekje, met een in V vorm gespleten voorruit en grote koplampen ons aan te staren.
Het is een grote limousine, naar eerste schatting midden jaren 20. Later leren
we dat deze een zescylinder schuivenmotor heeft, en niet enkel een saloon is, maar ook een
cabrio , want het bovendeel van de carosserie kan in 2 delen afgenomen
worden. Dus 3 modellen in een; saloon, coupé chaufeur en open pheaton. Mooi
toch wat de topmerken in die tijd al bedachten.
Na dit intermezzo lieten we het
smaken, en vocht was er enkel in de vorm van drank en zweet. We veronderstelden
dat we het deel van de verzameling op deze lokatie gezien hadden, maar niet
dus. Onze charmante Gastheer, die tussendoor het jonge kroost probeerde warm te
maken voor onze hobby, door met hen in de Rollce Royce Phantom over de grasvelden
van het domein te cruisen, en demonstraties gaf met een oude fendt
tractorÂ… Pop Pop PopÂ…. Een
wandelingentje door het domein brengt ons bij een echte Belgische stoommachiene
die hier op een verhoogje staat te pronken. Ooit deed deze hier in de omgeving
dienst om allerlei werktuigen aan te drijven, droeg bij aan de industriële
revolutie in dit deel van het land.
Het ging richting garage gelegen
naast de woning om nog enkele exemplaren, van amerikaans vernuft te bekijken.
Als eerste stonden we oog in oog met een gigantische Packard roadster. Dikke 8 cilinder in lijn onder de kap, en
toch slechts 2 zitplaatsen op een ruim 6 meter lang schip. Die Amerkiaantjes
toch !!!
Daarnaast staat een oude overland uit
de jaren 10, een speedster model, eveneens 2 zitplaatsen, tonneke er achter en
klaar is kees. Een rond stukje glas gemonteerd op de stuurkolom, daar moet je
het mee doen om de vliegen tussen je tanden uit te houden. Maar ik heb even
gelogen, want er is nog een derde zitje gemonteerd op de rechter treeplank. Â’t
Zal voor schoonmoeder geweest zijn.
Hiernaast nog een jaren vijftig rood
slagschip met vleugeltjes, en red bull was er nog niet. Maar de aandacht trekt
als snel naar de red Bull die hiernaast
staat.
We schuiven een beetje op en hier staat dan de gigant der
giganten, American La france brandweerwagen. Maar liefst veertien liter
cilinderinhoud, een top van ver over de 100 km/h, en dat in 1910 toen
wetenschappers nog dachten dat je hersenen aan deze snelheid konden gaan koken.
Kwestie van er op tijd bij te willen
zijn in geval van nood. Met dikke kettingen aangedreven achterwielen, en ook
alleen langs achter geremd.
En wat voor een pracht van een
afwerking. Alles mooi in de nickel, en de stoelen, spatborden zijn met echt
bladgoud versierd. Man o Man, er werd toen nog wat aandacht besteed aan
schoonheid. Een absoluut topstuk, een jongensdroom die voor weinigen is
weggelegd. Hij slurpt oneindig veel benzine, is wendbaar als een mossel in brak
water, en toch willen velen er eentje in hun colectie. Voor onze gastheer onvoldoende,
want hij bezit er nog een 10 tal meer, welke op een andere locatie gestald
staan. Nou, stof weer voor een volgend bezoek. Een ding alvast uit de doeken
gedaan, er bevind zich ook een originele Simplex uit 1908 in deze colectie, die
ooit deelnam aan een beroemde rally. De Absolute top onder de la FranceÂ’s
Op zolder staat er nog een ferari, volgens
onze schatbewaarder de slechtste auto die hij ooit kocht.
Wordt vervolgdÂ…Â…. Want een volgende
uitnodiging ligt al in de bus.
Minerva AX 4 cyl. Jammer foto overbelicht.
Caddillac cabrio 1949
Caddilac V8 jaren 20
Monet Goyon en terrot motocycletjes
Mercedes SSK 1929
Toertje met de Roller door de tuin.
Voldoende plaats ...
Belgische stoom machine merk Ardenne
Caffee toog uit de twintiger jaren
Moto's kan je ook gebruiken om tegen de muur te hangen...
Of in de gebinten van je plafond.
Packard met vlotte 8 cylindertjes
Met Bladgoud belegde La France, 14 liter
In vogelvlucht perspectief..
Nogmaals de Packard in half volle glorie.
Overland Speedster jaren 10

Minerva met drie boddy options. Saloon, coupé chauffeur, Open tourer.
|