NoaÂ’s Ark.
Als vervolg verhaal in de rubriek
schatbewaarders, vonden we eindelijk de weg naar een unieke collectie hier ter
lande. Al enkele jaren geleden kwam er
een contact in stand door het elektrische vehikel welk in het titelblad
vernoemd word. Hiervan kan je een video op You tube bekijken; de Allison Electric
1902.
In deze verzameling van de helaas
overleden schatbewaarder, bevind zich ook een elektrisch voertuig,
waarschijnlijk de enige van dit merk, aan deze kant van de Atlantische oceaan. Namelijk een
Ohio Electric.
Er ging dus ruim 2 jaar overheen vooralleer
er een geschikte gelegenheid plaatsvond
om in levende lijve dit overblijfsel te ontmoeten.
Op een vroege zondagochtend ging het
richting westen, en na een vlot ritje van een 2 tal uurtjes kwam ik ter
plaatse in een schitterende groene omgeving die een en al rust uitstraald. Te midden daarvan een grote snoepwinkel.
Daar de gastheer nog niet
gearriveerd was, kon ik het niet laten al eens door het raam te
piepen, en al een eerste indruk te krijgen van wat er de komende uren op me af
zou komen. Als een watertandend kind voor de vitrine van een snoepwinkel. “ The
candy store” zou een gepaste naam zijn voor dit automotive lekkerland. Het deed me meteen denken aan een aflevering van Pipi Langkous.
Na enkele spannende minuten arriveerde
de man die instaat voor het onderhoud van de collectie, en bij het openen
van de deur waande ik me direct in de Ark van NoaÂ…Â…Â…Â…Â….
Deze laatste verzamelde zoals u
weet van alle dierensoorten een paartje, met het oog op het voortbestaan van het
specimen. Het bewaren en voortbestaan van zeldzame voertuigen was ook het doel
van deze schatbewaarder. Enige vooropstelling was, dat de
voertuigen eerder niet voldeden aan het courante, of op zÂ’n minst moest er een
boeiend en/of straf verhaal aan vast zitten.
En dat laatste geldt in dit geval voor elk van
de wagens in deze collectie. Noah, zo zullen we onze begeleider noemen, deed
van elk voertuig hier aanwezig, het verhaal. Ik heb ze niet op de vingers geteld,
maar het moeten er een 50 tal geweest zijn. Een van de feiten is dat elk
voertuig hier in perfect rijdende staat is. En ondanks dat zien ze elk jaar
slecht een enkele keer het daglicht. Ze worden hier gekoesterd, in topconditie
gehouden.Maar er is een tijd geweest dat ze wel degelijk deelnamen aan
evenementen en rallyÂ’s wereldwijd. Enkele van de verhalen die me bijgebleven
zijn, is dat van een monsterrit met een T Ford doorheen Noord Afrika, samen met compagnon en vriend Mahy, u weet wel. En het avontuur met een Humber langsheen
Zuid Franse wegen. Deze laatste, de Humber uit 1908, is trouwens mijn persoonlijke favoriet uit deze stoeterij . Hij komt uit
Brazilië, en werd ingezet op een plantage, waar de Heren des tijds over hun
landerijen cruisten. Aan de
linkerachterkant van dit voertuig hangt nog de zinken bak waarin de geweren
bewaard werden, voor het schieten van groot wild, of het in toom houden van opstandige
slavenÂ…Â…Â…Â…. Een gigantisch voertuig met veel blinkend koperwerk en met bruin leder beklede body,
nog in originele toestand verkerend. Edwardian vakwerk !
Een prachtvoertuig, waarvan nog
slecht 2 exemplaren bestaan, en er soms bezoekers van heinde en verre, speciaal
naar België afzakken.
Over België gesproken, natuurlijk
bevinden zich er enkele Belgisch gefabriceerde mobielen. Een
schitterende Germain tourer 1914, een aloude Nagant, ook uit iets vroegere periode, en met erg apart en spannend verhaal.Helaas te lang en breed, en soms een tikkeltje te venijnig, om hier uit te smeren.
Ontdekt in Australië en met veel kommer en kwel naar
Europa overgebracht. Een FN met mooie race body. Een prachtige 2 zits -
roadster Minerva uit 1926 typ WW , die ondanks zijn sportieve uiterlijk, geen
makkelijke jongen om te besturen is. Chauffeur zijn was geen luxe. Een wat later exemplaar van Imperia,
eigenlijk een kopie van de Duitse Adler is ook te aanschouwen.
Een groot deel bestaat uit Amerikaanse
wagens. Iedereen is op de hoogte van de
Duitse grundlichkeit, maar destijds, tijdens de Belle epoque, en daarvoor,
stond Amerikaanse kwaliteit mee aan de top. De meest waardevolle auto, volgens
taxateurs, is een Franklin uit 1902. De oudste wagen is een Benz uit 1898, met
origineel chassis en techniek. Ook nog
oud; een Oldsmobile curved dasch 1902. Een van de eigenaardigste wagens is een
mooie driecilinder tweetakt,Paige
Detroit eveneens helemaal nog in
zijn originele lak . Andere Amerikanen; Buick 1913, Caddilac 1909, een Reo met chassis nr 8, en 2 andere
luchtgekoelde Franklins.
Noa legt uit hoe het komt dat deze 4 cilinder
motoren niet warmlopen, dankzij een vernuftig uitlaatsysteem, welk de pas
ontbrande, en dus heetste gassen versneld afvoerd. Ook het kleppensysteem van
een model is bewonderenswaardig, daar in- en uitlaatklep in elkaar verwerkt
zijn. 2 in een dus. Bij een vroeg model is de viercilinder ook dwars in de auto
geplaatst. Niks dus dat Morris als eerste op dat idee kwam!
Een model N Ford 1907 is van de
partij, naast enkele T Fords. Dan nog de reeds genoemde Ohio Electric, zeer
mooi dans son jus exemplaar.
Ook een Amerikaanse highwheeler , Sears
and Roebuck Oklahoma staat in het rijtje. Deze wagen was een Postorder bouwkit,
die je dus na levering zelf, of bij je plaatselijke ‘black smith’ in elkaar moest steken. Uit een wat latere periode staat er een
Railton, een Engels merk, maar eigenlijk gebaseerd op de Amerikaanse Hudson. Ook
nog van Hudson een mooie Essex Roadster, Een prachtige Paige Tourer uit de
jaren 20 en een WillyÂ’s Knight, met Daimler schuivenmotor vallen te bewonderen.
De favoriet wat Noa betreft, is een
kleine Renault AX 1912. Licht en vinnig,
start als een pluimpje en draait als een goedgesmeerd klokje. Aangenaam om
rijden. Andere Fransozen zijn enkele gigantische
Renaults, Een met
zeer hoog uitgevoerde carrosserie, welke het vroeger toeliet in te stappen
zonder dat je je hoge hoed moest afnemen. De andere een Renault Nervastalla uit
de 30 er jaren staat de show te stelen met zijn Amerikaans aandoend uiterlijk,
en een motor die lijkt op de 8 cilinder van Packard. Een 1908 Peugeot taxicab staat naast de eerder besproken Humber, en is ook al geen kleine jongen .Een mooi Citroentje
boulanger (bakker) model staat in nog ongerestaureerde toestand in een nabijgelegen
schuur. Een kleine le zebre mag hier ook nog verblijven samen met een Peugeot,
je weet wel met inklapbaar metalen dak uit de dertiger jaren is ook aanwezig,
en een nog wat later uit de jaren Hotchkiss Gregoire 1952. Nooit gezien of van gehoord dit model. Volledig uit een stuk aluminium
gegoten chassis, boxermotor, een mooie aerodynamische carrosserie. Slechts
enkele exemplaren van vervaardigd, en zodanig duur in productie dat deze mee
bijgedragen heeft tot faillissement van de fabriek.
En zeldzame Italiaan is de Lancia Lambda, allereerste auto met onafhankelijke
wielophanging, en een Lancia racewagen uit Argentinië, met evenzeer een pracht van een storry aan vastgeplakt. Duitse en Engelse
autoÂ’s zijn hier niet zo dik gezaaid. Enkele DKWÂ’s, de al eerder genoemde Benz,
een Hanomag komisbrot, eerste ontwerp van mr. Porche, EMW, Mercedes sl, Nog enkele dwergautootjes en Amerikaanse
wagens uit de jaren 50 vullen de nog beschikbare plaats volledig op, en een Austin seven met leuk verhaal als vondst in
Nieuw zeeland. De ontdekking werd gedaan tijdens de Pacific rally in het magische
jaar 2000, bij 2 oudjes die het wagentje voor de juiste prijs wel wilden
meegeven.
.Daarmee komt er ook een abrupt einde
aan de beschikbare tijd. Zoals steeds lijken de uren korter wanneer je je amuseert,
en met volle teugen geniet van bijzonder aangenaam gezelschap. Noa zou makkelijk
een dik boek vol kunnen pennen met de verhalen die hij beleefde sedert midden
jaren zeventig. Wie weet krijgt hij ooit de tijd dat ook te doen. Het zou de
moeite waard zijn. Deze collectie is in
ieder geval compleet. Niets zal er nog bij komen en niets zal er weggaan, maar hopelijk mogen nog velen genieten van
deze nalatenschap.
Mogelijk zitten er hier en daar wat foutjes ingeslopen wat exacte data of benamingen betreft, of zelfs typ en taalfouten zijn niet vreemd. Degene die het juiste antwoord daarop heeft, mag het altijd melden, en we passen het aan.
Als een paling in het groen gelegen, dit kleine privé museum.
Blik door het raam; "The candy store" voor liefhebbers van lekkernijen!!! Belgian chocolate
Oudste Patiënt van de Dokter, Benz 1896 Geen replica, origineel chassis en techniek !!! Daarnaast een oldsmobile curved dasch 1902
Hoogst getaxeerd voertuig een Franklin 1902 luchtgekoelde en dwars geplaatste 4 cilinder.
Over naar het Belgische spul; FN met mooie race body, en in de juiste kleur.
Ook al in de Juiste kleur, Belgische Germain,1913. Geniet er van, want deze kom je zelden tegen..
Grote tourer, jammer genoeg een beetje onder gemotoriseerd.
Deze Nagant uit Australië, of was het Nieuw Zeeland heeft heel wat zweet , tranen en Ping Ping gekost om hem in deze staat en in België te krijgen. Jammer; om een goede foto te maken heb je wat meer ruimte nodig.
Imperia, maar toch meer een Adler. Vandaar ernaast een DKW.
Minerva WW uit 1926. Gigantisch 2 persoons vehikel.
Minerva langs de voorkant, en een kleine piep in Noa's ark.
Moment suprème Oog in oog met een Humber 1909......... Delicious ...Mmmmmmmmmmm. Mijn persoonlijke favoriet, vooral omwille van de originaliteit; de geesten van degenen er ooit in reden leken nog aanwezig .
Je kan uit de foto moeilijk opmaken hoe groot deze wagen is.... De passagiers achteraan hadden ook al een appart windscherm, gemonteerd aan ongeveer 80cm lange koperen buizen. Veel beenruimte. Het autootje ernaast is de eerder geziene 4 zits Nagant. Schiet een dikke meter te kort.
De woonkamer van de Humber, Sober, maar stijl en veel buikruimte voor de chauffeur.
Zinken geweerbak opzij gemonteerd, origineel Ledercarosserie van meer dan 100 jaar oud!! Toen hadden ze nog Koeien !
Nu we toch met het engels werk bezig zijn, Uit een wat latere periode deze schitterende Railton.
Het moet niet altijd groot en gigantisch zijn, Austin 7, meegebracht met het vliegtuig na deelname aan de Pacific rally, en ter plaatse gevonden. Ernaast ook een zeer zeldzaam exemplaar, geen isetta of vespa maar zundapp.
Nog even een Humber snuitje, daarnaast een franse Peugeot Taxi cab 1910.
|