vrijdag 01 oktober 2010
bron Nieuwsblad
Auteur: (blg, lej)

ANTWERPEN - In het slechtste geval kan de financieringskost van de Antwerpse Oosterweelverbinding oplopen tot 3,7 miljard euro. Dat heeft Hedwig Van der Borght, secretaris generaal van het departement Financiën en Begroting, verklaard in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in het Vlaams parlement.
De bouwkost van het gekozen Oosterweelproject met de gegraven (cut&cover) en geen geboorde tunnel, komt volgens Van der Borght neer op 2,897 miljard euro. Maar omdat de werken pas in 2014 of 2015 kunnen starten en pas klaar zullen zijn in 2020 of 2021, moet rekening worden gehouden met de stijgende inflatie, de stijgende staalprijzen en de intresten.
Om het Oosterweelproject te betalen, rekent de Vlaamse regering op de tol die gebruikers voor de tunnel moeten betalen. Maar vooraleer die inkomsten er zijn, moet de regering op zoek naar een financiering voor de bouw van het project.
BAM
Ondertussen wordt ook duidelijk dat de dagen van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel ofBAM geteld zijn. Die mag nog een zestal lopende projecten afwerken, bijvoorbeeld de tramverlengingen naar Wijnegem of Boechout, en de vernieuwing van de Kattendijksluis en Van Cauwelaertsluis. Maar de bouw van de echte Oosterweelverbinding, het grootste bouwwerk in het Masterplan 2020, zal de BAM niet mogen begeleiden. Die zal door de nv Liefkenshoektunnel worden gerealiseerd.
Noot van mijzelf :
De nv Liefkenshoektunnel werd door de Vlaamse Gemeenschap ingebracht bij BAM nv maw BAM is de moedermaatschappij van de NV Liefkenshoektunnel en alzo wel degelijk rechtstreeks verbonden.
Uit de jaarrekening 2009 van
TUNNEL LIEFKENSHOEK Rechtsvorm: Naamloze vennootschap
iNLICHTINGEN DIE MOETEN WORDEN VERSTREKT DOOR DE ONDERNEMING INDIEN ZIJ DOCHTERONDERNEMING OF GEMEENSCHAPPELIJKE DOCHTERONDERNEMING IS
Naam, volledig adres van de zetel en, zo het een onderneming naar Belgisch recht betreft, het ondernemingsnummer van de moederonderneming(en) en de aanduiding of deze moederonderneming(en) een geconsolideerde jaarrekening, waarin haar jaarrekening door consolidatie opgenomen is, opstelt (opstellen) en openbaar maakt (maken)*:
BAM NV Consoliderende moederonderneming - Grootste geheel BE 0860.139.085 RIJNKAAI 37 2000 Antwerpen B
Zolang dus er geen statutenwijziging heeft plaatsgehad, blijft BAM rechtstreeks de controle houden over de de Oosterweelverbinding houden.
Bron : Nieuwsblad
ANTWERPEN - De Vlaamse regering gaat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) opdoeken. Dat moet van Europa. Maar de organisatie heeft in het dossier van de Oosterweelverbinding ook heel wat politici tegen zich in het harnas gejaagd. Dat schrijft De Morgen donderdag. De BAM werd in 2003 in de eerste plaats om begrotingstechnische redenen in het leven geroepen.
|
De Vlaamse regering besliste vorige week om de BAM definitief te ontmantelen. De Oosterweelverbinding verhuist naar de nv Liefkenshoektunnel, nu nog een dochter van de BAM, die een strikter privékarakter heeft. De andere infrastructuurwerken die de BAM onder zijn hoede heeft, worden opnieuw toevertrouwd aan de Vlaamse ministers en hun administraties.
De timing van de ontmanteling wordt verder bestudeerd. De BAM heeft nog een zestal grote projecten, zoals tramverlengingen en sluizen, onder haar hoede, en kan niet van de ene op de dag verdwijnen.