Bron : Nieuwsblad
ANTWERPEN - 3,05 miljard euro, zoveel zal de Antwerpse Oosterweelverbinding kosten. Het geld moet komen van de tol die automobilisten bij elke rit door de koker zullen ophoesten. 'Maar die tol is berekend op maximaal 2,7miljard euro', stelt ex-minister Dirk Van Mechelen (Open VLD). 'Wie betaalt dat verschil?'
De Vlaamse regering gaf gisteren meer uitleg over haar keuze voor de cut-and-cover, het complex van tunnelkokers waarmee ze de Antwerpse ring wil sluiten. Minister-president Kris Peeters (CD&V) en minister Hilde Crevits (CD&V) toonden hoe het wegvervoer vanaf 2021 langs, door en onder de sinjorenstad gestuurd wordt. De kost van het hele Oosterweelproject bedraagt 3,05 miljard euro. Kris Peeters benadrukt dat dit gefinancierd wordt met tolgeld. 'Dus niet de belastingbetaler of Antwerpenaar, maar de gebruiker betaalt', is het devies. De toltarieven liggen al een tijdje vast: 2 euro voor auto's, 11 euro voor lichte vrachtwagens, 15 euro voor zware vrachtwagens. 'Die prijzen worden niet verhoogd, ook niet als het project duurder blijkt', verzekerde Peeters.
Dat zo'n megaproject al eens duurder kan uitvallen - nog geen tien jaar geleden spraken we nog van 550 miljoen - daar gaat de Vlaamse regering niet van uit. 'Die 3,05 miljard euro is wat ons financieringsmodel aankan, dat hebben de ingenieurs zorgvuldig berekend', sust Kris Peeters. Diverse ministers bevestigen dat in die 3,05 miljard al een buffer zit ingebouwd. 'Het totaalbedrag is door de ingenieurs met 1,6 vermenigvuldigd. De werkelijke kost ligt dus lager dan 3,05 miljard.'
Haven en stad
Bovendien betalen de stad Antwerpen en de haven de 352,7 miljoen - de meerkost van de tunnel. Hoe? Burgemeester Janssens hoopt 70 miljoen euro te winnen met projecten op de stadsgronden van het Mexico-eiland, die meer waard zouden worden nu daar geen brug boven komt. Antwerpen betaalt ook de nutsleidingen (85 miljoen), de haven draait op voor een bouwdok (88 miljoen) en kaaimuren (84,8 miljoen). Maar is het plaatje daarmee rond? De Vlaamse regering plant ook een nieuwe weg tussen het rond punt in Wommelgem (E313) tot de Craeybeckxtunnel in Wilrijk (E19), met een tunnel onder de luchthaven van Deurne. Die zou tot 500 miljoen kosten, maar dat bedrag zit niet in de 3,05 miljard euro. Mogelijk komt het geld daarvoor van de Groene Singel en de verbreding van de Antwerpse ring, twee projecten die afgevoerd worden. Maar om hoeveel euro's het precies gaat, is niet bekend.
Spuug en paktouw
Volgens critici zijn de Vlaamse regering en de stad Antwerpen daarom te voortvarend. Nog een voorbeeld is de 70 miljoen euro die de stad uit ontwikkelingsprojecten aan het Mexico-eiland denkt te winnen. 'Die winsten krijgen ze ook pas ten vroegste in 2025, over vijftien jaar', oordeelt Vlaams Parlementslid Dirk Van Mechelen (Open VLD). 'Het bouwdok van de haven was bovendien al ingecalculeerd toen Antwerpen nog een Lange Wapper kreeg. Nu zou dat plots de meerkost van de tunnel dekken? Onverantwoord schuiven met bedragen is dat. Ik betwijfel ook sterk of de haven de engagementen kan nakomen. Hoe voorspel je de kost van nieuwe kaaimuren zonder de precieze risico's van de bouw daarvan te kennen?' Volgens Van Mechelen hangt de financiering van Oosterweel met spuug en paktouw aaneen. 'Ineens gaan we van 2,2 miljard naar 3,05 miljard euro. Maar het tolgeldmodel kan maximaal 2,7 miljard euro aan. Wie betaalt dat verschil?'
En er zijn nog financiële kopzorgen. Mede door de economische crisis werd de voorbije jaren geen bank bereid gevonden om voor het brugtracé de nodige 2,2 miljard te lenen. Of er voor de overkapte tunnel wél een geldschieter kan worden gevonden, is maar de vraag.
|