vrijdag 16 juli 2010
bron : Nieuwsblad
Auteur: WimDehandschutter
Actiecomités zien zo minder verkeer naar Kennedytunnel rijden
HAASDONK/ MELSELE/ ZWIJNDRECHT - De aanleg van de Westtunnel, tussen de E17 in Melsele en de E34 in Zwijndrecht, kan de verkeersdrukte vanuit het Waasland naar Antwerpen verminderen. Dat pleidooi houdt het Ringcomité uit Haasdonk en de Wase milieugroep Abllo.
Ontlast de drukke Kennedytunnel: daarmee zou de verkeersknoop in en om Antwerpen al voor een groot stuk zijn ontward. De meningen zijn verdeeld hoe dat moet gebeuren.
'Bijvoorbeeld door de Westtunnel aan te leggen', zegt Gilbert Cant van het Ringcomité. 'Deze tunnel zou vertrekken ter hoogte van de kmo-zone Schaarbeek in Melsele: het punt waar de file richting de Kennedytunnel doorgaans begint. Wie dus afslaat in Melsele, rijdt filevrij.'
Het idee van de Westtunnel maakt onderdeel uit van het Meccanoplan van het Antwerpse actiecomité Straten-Generaal. Volgens hun concept rijdt het verkeer in een grote, noordelijke boog rond de stad via de West- en vijf andere tunnels.
Het doorgaand verkeer moet niet op de Antwerpse Ring zijn en zo worden twee grote knelpunten ontlast: de Kennedytunnel aan de ene kant van de Schelde en de aansluiting tussen de Ring en de E313 aan de andere kant.
Concreet gaat het Meccanoplan uit van twee nieuwe verbindingen in het oosten en het westen van Antwerpen, door de ontwerpers bretellen genoemd.
De ene takt af van de E17 in Melsele en leidt naar de E34. De Westtunnel zou onder de kmo-zone Schaarbeek lopen, waar ook een gevangenis komt. De andere tangent loopt tussen Wommelgem en Ekeren van de E313 tot de E19 richting Breda.
De regering heeft het concept intussen afgedaan als niet haalbaar en geeft de voorkeur aan het zogenaamde BAM-tracé. Daarbij komen er vier tunnels in plaats van de gecontesteerde Lange Wapper. Volgens het Ringcomité en Abllo is het Meccanoplan veel te snel afgevoerd.
Om dat te onderstrepen, plaatsten ze een groot bord langs de E17 ter hoogte van Haasdonk en Kruibeke.
'Zeker Zwijndrecht zou herademenen dankzij Meccano, omdat het stuk van de E17 tussen de Krijgsbaan en de Kennedytunnel drastisch minder (vracht-)verkeer zal slikken.'
|