Infrabel
gaat nu toch een gedeeltelijke en volledige ondertunneling in Ekeren
onderzoeken als tracé voor een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse
haven. Die twee voorstellen komen van buurtcomité Bolse dat er eind 2016
nog in slaagde om een tracévergunning van Infrabel te laten
vernietigen. Eindelijk krijgen onze voorstellen een eerlijke kans,
zeggen Philippe Deleu en Fons Ivens van Bolse.
LaenenFons Ivens en Philippe Deleu van Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren.
Begin
2016 vernietigde de Raad voor Vergunningsbetwistingen de bouwaanvraag
van Infrabel voor een tweede spoortoegang ter hoogte van de Oude Landen
in Ekeren. In de plannen stond een spoorvertakking van ongeveer 1,8
kilometer lang en 13 meter hoog, tussen de Oude Landen en de
Prinshoeveweg in Ekeren-Donk. Bewoners van de Oude Landen en de
Prinshoeveweg zagen dat helemaal niet zitten. In een minimum van tijd
verzamelden we ruim 1.400 handtekeningen en hiermee trokken we naar de
Raad voor Vergunningsbetwistingen, zeggen Philippe Deleu en Fons Ivens
van het buurtcomité.
Vergunning vernietigd
De
bouwvergunning werd vernietigd omdat de wettelijke procedure niet
correct was gevolgd en omdat in het dossier geen alternatieven waren
onderzocht. Zelf hadden we acht alternatieven ingediend. We zijn niet
tegen een tweede spoorontsluiting, want heel wat Ekerse inwoners
verdienen hun brood in de haven, maar de plannen moeten wel leefbaar
zijn voor onze buurt. Bolse is tevreden dat Infrabel nu onze twee
belangrijkste alternatieven een eerlijke kans geeft en we hiermee onze
geloofwaardigheid hebben bewezen, zegt Philippe Deleu.
Oosterweeldossier
In
haar rapport noemt Infrabel de alternatieven van Bolse redelijk en gaan
ze beide volwaardig onderzoeken in het noodzakelijke
Milieu-effectenrapport (MER) dat de latere bouwaanvraag voorafgaat. Een
eerste alternatief is een ondertunneling vanaf de Bist, langsheen de
Oude Landen, tot onder de E19. Vanaf Merksem tot Lier loopt het nieuwe
goederenspoor verder in een geboorde tunnel. Een tweede alternatief is
een tunnel vanaf de Kloosterstraat met een volledige ondertunneling van
het bestaande goederenspoor dat nu bovengronds dwars door Ekeren loopt.
We willen nog geen victorie kraaien maar deze beslissing opent
perspectieven voor heel Ekeren. Bovendien zijn onze voorstellen fair en
rechtvaardig en zouden ze niet abnormaal veel geld kosten, zegt Fons
Ivens van Bolse.
De
beslissing van Infrabel is volgens Philippe Deleu ook belangrijk voor
het Oosterweeldossier. Het uitstel van Infrabel wordt nu ingekort wat
een opening biedt voor de A102 die gebruik maakt van hetzelfde tracé.
Deze A102, en R11bis, moeten het knooppunt van de E19 met de A12 in
Ekeren verbinden met de E313 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk. Bolse
is vast van plan om het verdere verloop van het dossier op te voet te
blijven volgen.