Ekeren
Specialisten van het Antwerpse provinciebestuur hebben het ontwerp voor
de ontbrekende fietsschakel tussen Ekeren en de Noorderlaan
voorgesteld. Het traject loopt onder meer langs de Ekerse Putten om aan
te sluiten op de Noorderlaan.
De
fietsostrade Antwerpen-Bergen op Zoom volgt het fietspad langs de
Noorderlaan in de haven. Omdat er nog geen verbinding is tussen het
centrum van Ekeren en de Noorderlaan stelde de provincie Antwerpen een
ontwerper aan om het meest ideale traject voor deze ontbrekende schakel
te ontwerpen.
Op die manier is Nederland binnen fietsbereik
dankzij een 34 kilometer lange fietssnelweg via de Antwerpse haven. Het
ontwerptracé vertrekt in Ekeren door de groene bufferzone naast de A12
tot aan het verlengde van de Karel VI straat waar het de A12 zal kruisen
door middel van een fietstunnel om over te steken en uit te komen ten
noorden van de Ekerse Putten. Vandaaruit gaat het richting volkstuintjes
om daar af te buigen naar de Ekersedijk die naast de Grote Put loopt.
Verderop komt er een aansluiting doorheen het groen naast de Grote Put
om de goederenspoorlijn over te steken en verderop aan te sluiten op de
Noorderlaan.
Vergunningen
Van
zodra het definitieve traject vastligt, gaat de ontwerper aan de slag
om de uitvoeringsplannen op te maken. Daarna moeten de nodige
vergunningen worden aangevraagd zodat de werken eind volgend jaar kunnen
starten. (FSE)
Agalev vraagt fietstunnel onder spoorweg aan A12
Gazet van Antwerpen/Metropool Noord,
Di. 28 Mei 2002, Pagina 16
Agalev-Ekeren
wil een fietstunnel tussen Ekeren en Hoevenen. Die kan volgens de
groenen perfect onder de spoorweg aan de A12-oprit richting Antwerpen.
De Ekerse districtsraad keurde het voorstel maandagavond unaniem goed.
u Ekeren
Niet
alleen het rechttrekken van de Leugenbergbocht, maar ook de aanleg van
het werkspoor voor de HSL schept problemen voor de fietsende bewoners
van de wijken Schoonbroek en Edison, de rest van Ekeren en Hoevenen. Dat
zegt Agalev-Ekeren.
"De huidige fietsverbinding tussen deze
wijken, waarbij fietsers gewoon de sporen oversteken - wat onveilig en
niet toegelaten is - wordt afgesloten", aldus Agalev. "Fietsers moeten
zo noodgedwongen over de Leugenberg-viaduct. Dat is niet alleen een
behoorlijke omweg, maar ook een gevaarlijke route."
Volgens de
Ekerse groenen ligt de oplossing voor de hand. "Trek onder de sporen aan
de oprit naar Antwerpen een fietstunnel en leg op de huidige
sluipfietsroute een degelijk fietspad aan." Volgens Agalev zullen vele
fietsers uit de wijde omgeving deze veilige verbinding weten te
waarderen.
Agalev stelde maandagavond een schaalmodel van dit 'ei
van Columbus', zoals ze de fietstunnel zelf noemen, op de Ekerse
districtsraad voor. De partij lanceerde haar voorstel ook tijdens de
zitting. De overige leden gingen er eenparig mee akkoord. Het voorstel
wordt overgemaakt aan het stadsbestuur en de bevoegde diensten.
Freddy
Wens (CD&V) gaf nog mee dat het Agalev-idee perfect paste in de
streefbeeld- en de verkeersleefbaarheidsstudies, die momenteel lopen.
"Er wordt trouwens ook gewerkt aan een doortrekking van het fietspad van de Ekersesteenweg tot aan de Leugenberg", aldus Wens.