2014_SV_00362 - Schriftelijke vraag van
raadslid Ilse De Schutter:
Mobiliteit in ons
district - Schriftelijke vraag
Indiener(s):
Ilse De Schutter
Gericht aan:
Marc Elseviers
Tijdstip van indienen:
17 oktober 2014 21:21
Toelichting:
In
het district Berchem heeft het districtsbestuur ingezien dat
mobiliteitsproblemen niet enkel opgelost
kunnen worden door een efficiënter gebruik van het openbaar domein.
Groen
heeft dit reeds lang opgenomen in haar mobiliteitsvoorstellen en nu zegt ook Bruno
De Saegher
(N-VA), Berchems districtsschepen van Mobiliteit dit in de krant: Op termijn
moet het wagenbezit
afnemen
In
Berchem organiseerde men een mobiliteitsbeurs. Bezoekers maken er kennis met de verschillende
autodeelprojecten, de deelfietsen Velo en Blue Bike en het openbaar vervoer. Ook
wordt er ingezet op het verbeteren van de fietsinfrastructuur in het district.
De
toename van de tewerkstelling en bevolking in het district zet de
verkeersdoorstroming en de vrije
parkeerplaatsen onder druk. De mobiliteitsbeurs vraagt ook aan werkgevers om te
beseffen dat
het niet langer haalbaar is dat iedereen met de wagen naar het werk komt.
De
toename van de bevolking in Ekeren, de vele geplande projecten, zullen ook in
ons district dezelfde
problemen doen toenemen.
Graag
hadden wij dan ook geweten van de bevoegde schepenen wat de stand van zake is
voor ons district over de
volgende zaken:
AUTODELEN
1. Is er interesse om
vanuit het district autodeelprojecten te ondersteunen?
Antwoord:
Ja, we willen deze projecten ondersteunen in
het district, wetende dat dit privé initiatieven zijn en dat het principe van
vraag en aanbod hier zeker moet spelen.
2. Is er reeds een
concreet project in ontwikkeling?
Wij hebben in het
verleden reeds geïnformeerd omtrent mogelijke parkeerplaatsen voor Cambio voertuigen.
Ondertussen zijn er al talrijke andere mogelijkheden op dit vlak. Wat is er
bijvb. Uit de bus gekomen na het 2de overleg met Bolides? U refereerde naar dit
overleg in uw antwoord op mijn schriftelijke vraag van 22 februari 2014. Hoe
ver staat het met Cambio in Ekeren?
Antwoord:
Cambio en Bolides zijn individuele projecten.
Mensen moeten dit aanvragen en waar er veel belangstelling is daar kan men een
project starten. Bij navraag bij Bolides blijkt dat er te weinig interesse is
om van start te gaan.
Nieuwe standplaatsen voor Cambio worden
ingericht in samenspraak met Cambio. Dit gebeurt op locaties met een grote
vraag of mogelijk potentieel. Deze locaties worden door Cambio zelf in kaart gebracht. In Ekeren
is er op korte termijn niets voorzien om een standplaats in te richten. Wel
zijn er al voorbereidende gesprekken om dit in de toekomst te doen. Een timing is hiervoor nog
niet bekend.
Voor Bolides is het zo dat zij een nieuwe
community opstarten (zonder vaste standplaatsen) als in een buurt (van +/-
1km²) minstens 40 vlaggen worden gepland. Iedereen kan een vlag planten op hun online kaart om aan
te tonen dat ze interesse hebben.
Particulier autodelen is ook nog altijd
mogelijk, dat kan ofwel met ofwel zonder zich aan te sluiten bij een
particuliere autodeelorganisatie. Bij particulier autodelen, delen een aantal buurtbewoners 1 of meerdere wagens
van 1 van hen of die ze samen hebben aangekocht.
FIETSDELEN
3. Zijn er mogelijkheden om één van de
deelfiets projecten in ons district te laten starten?
Dit is iets wat
talrijke Ekerenaren vragen en bvb. het VELO project is ook in het
bestuursakkoord opgenomen.
Antwoord:
Wij zijn vragende partij om het
deelfietsenproject uit te breiden naar Ekeren maar dit is niet onze
bevoegdheid. De uitbreiding van deelfietsen staat ook in de stedelijke beleidsplannen
en de verdere uitrol over de districten zal gradueel en circulair gebeuren. Er
is reeds een marktverkenning gebeurd welke nu gevolgd wordt door een marktbevraging.
OPENBAAR VERVOER
4. Is er al enige vooruitgang of onderhandeling
met de Lijn betreffende het uitbouwen van een lateraal netwerk tussen de wijken
en de randdistricten en gemeenten?
Antwoord:
Lateraal netwerk van de Lijn is ook niet onze
bevoegdheid. Wij hebben de vraag gesteld aan de Lijn. Binnen de huidige
budgettaire context lijkt het ons echter niet evident dat De Lijn hier snel op
in zal kunnen gaan.
5. Hebt U al enig nieuws of resultaat omtrent
de mogelijke aanpassing van de dienstregelingen van de Lijn en de uitbreiding
van het aanbod van busverbindingen?
De afname van het
aanbod van de Lijn, het ontbreken van laterale verbindingen, het ontbreken van laatavond
verbindingen, het afschaffen van de late treinen zorgen ervoor dat het gebruik
van het openbaar vervoer niet echt wordt gestimuleerd.
Antwoord:
Voor dienstregelingen en uitbreidingen hebben
wij evenmin bevoegdheid. Binnen de huidige budgettaire context lijkt het ons
echter niet evident dat De Lijn hier snel op in zal kunnen gaan.
FIETSEN
6. Welke plannen hebt
U om het gebruik van de fiets te stimuleren in ons district voor bvb. combinatie fiets -
openbaar vervoer bij woon-werkverkeer of om het winkelen met de fiets te promoten?
Antwoord:
We ondersteunen en kijken toe op het onderhoud
en de uitbreiding van de fiets-o -strade. Daarom zijn we verheugd dat de
uitbreiding richting Kapellen nu in goede banen zit.
De verbetering van de fiets-o-strade ter hoogte
van Luchtbal is een van de quick wins die de BAM samen met AWV uitwerkt. De
stad en de provincie worden hierbij eveneens betrokken in de werkgroepen.
Het algemene onderhoud van fietspaden wordt
maandelijks besproken op het districtsoverleg openbaar domein en meldingen van
burgers worden kort opgevolgd. We willen dat onze fietspaden in goede staat zijn.
Ook het Wijs op weg verhaal is een project dat
we actief steunen. Met dit mobiliteitsproject van de stad Antwerpen willen we
mensen stimuleren tot (nog) slimmer en actiever woon-werkverkeer en
woon-schoolverkeer. Het concrete aanbod vanuit de stad is een mobiliteitsgids
op maat van een locatie, ingebed in een communicatietraject van ca. een jaar. Er wordt nu al samengewerkt
met het Koninklijk Atheneum Ekeren en het O.L.V. van Lourdesinstituut in
Ekeren. Meer info: www.wijsopweg.be en via de site van Noorderlijn.
Fietsen stimuleren begint best van jongs af
aan. De werking van het Ekers Verkeersplatform om fietsen bij kinderen te
stimuleren is een groot succes : VERO, Stap- en trapkaart, fietsexamen 6de
leerjaar, educatie rond dode hoek(en),
Vanuit het district blijven we sterk inzetten
op het ondersteunen en faciliteren van ons verkeersplatform en van diverse
acties die daaruit voortvloeien zoals de zichtbaarheidsacties, dode hoek oefeningen en
de verkeersweek. Al deze initiatieven helpen eveneens om het veilig gebruik van
de fiets in het verkeer te stimuleren.
De collega's bevoegd voor lokale economie en
openbaar domein zetten binnen hun respectievelijke bevoegdheden eveneens in op
het fietsgebruik. Denk bijvoorbeeld aan de campagne Met Belgerinkel naar de Winkel.
In vergelijking met de andere districten lukt het Ekeren en de Ekerse
handelaars vrij goed om deze campagne aan de man te brengen.
Verder is er nog het promoten van de fiets
binnen de bereikbaarheidsmaatregelen bij openbare werken, het aanleggen van
nieuwe fietspaden zoals dat van het Laar (wegwerken van missing links), de uitbreiding
van het fietspad langs de goederenspoorlijn en de ondertunneling van de lijn Antwerpen-Essen
via een fiets-en voetgangerstunnel.
Samen met de stad zetten we eveneens in op het
verder uitbreiden van de zones 30 in onze woonwijken wat eveneens het
fietsgebruik bevordert. Samen met de stad en het
Gewest maken we ook werk van Module 10
projecten voor de Kloosterstraat en de Kapelsesteenweg zodat ook daar de
schoolomgevingen veiliger worden voor fietsers.
Binnen het project Brabo II is er voorzien dat
er op de P&R Havana een grote overdekte fietsenstalling wordt gerealiseerd.
Op basis van de eerste plannen zou er sprake zijn van een 400-tal plaatsen. Ekerenaars zullen
bijgevolg de fiets kunnen nemen tot aan de P&R Havana en daar overstappen
op de tram.
MOBILITEITSBEURS
7. Wat vindt U van het
concept van de mobiliteitsbeurs?
Antwoord:
Een mobiliteitsbeurs kan soms een goed middel
zijn om bepaalde doelen te bereiken. Maar om echt effect te hebben is zon
initiatief best onderdeel van een uitgebreider geheel/beleid.
8. Mogelijk in
combinatie met een promotie van ons district aan potentiële investeerders en zelfstandigen van het
centrum als winkelcentrum?
Immers de geplande
heraanleg van het centrum in combinatie met de zorg voor een goede bereikbaarheid van ons
district zal een gunstig effect hebben voor de heropleving van de Kloosterstraat-Dorpstraat.
Antwoord:
We zetten eerder in op het goede onderhoud van
onze fietsinfrastructuur, die we waar mogelijk ook uitbreiden, zodat op die manier
meer en meer mensen worden aangespoord om de fiets te gebruiken.
Kanttekening.
Dit antwoord kwam ongeveer samen
met de nieuwe budgetplanning voor 2015:
Doelstelling 1SEK030303 :
Ekeren is een fietsdistrict dit budget wordt volledig geschrapt. Waar het mobiliteitsplan van de stad
Antwerpen het fietsgebruik benadrukt als een van de voornaamste oplossingen van
de lokale mobiliteitsproblemen, gaat ons district de andere richting uit.
In 2015 was eerst een
investeringsbudget van 150.000 Euro voorzien voor deze doelstelling.
"Met belgerinkel naar de winkel". In 2013, ondanks het aandringen van Groen, heeft het college beslist dat ons district niet deel zou nemen. Zogezegd omdat de winkeliers geen interesse hadden. In 2014 waren we gelukkig terug van de partij.
|