Openbaar onderzoek
Bij de sluiting van het openbaar onderzoek werd vastgesteld dat 11 bezwaarschriften werden
ingediend, waarvan de inhoud als volgt kan worden samengevat:
- Kloosterstraat 17 bevindt zich op het smalste deel van de straat en ligt centraal in het
winkelcentrum. In de directe omgeving zijn twee scholen aanwezig. Na de heraanleg in het
kader van module 10, bedoeld om de schoolomgeving veiliger te maken, zal de
straatbreedte hier slechts 4,4 meter bedragen, inclusief goten. In dit gedeelte van de straat
wordt éénrichtingsverkeer voorzien met aan de zijde van Kloosterstraat 17 een laad- en
loszone. De vestiging van een carwash zou extra verkeer aantrekken en leiden tot overlast
door wachtende en in- of uitrijdende voertuigen;
- de buurt vreest voor geurhinder van uitlaatgassen door draaiende motoren, alsook voor
lawaaihinder van diezelfde wachtende klanten;
- een dergelijke activiteit hoort niet thuis in deze straat, een milieuvergunning mag dan ook
niet toegekend worden.
Adviezen
Stadsontwikkeling/vergunningen/stedenbouwkundige vergunningen geeft een gunstig advies
in haar verslag van 2 juni 2012, waarin wordt vermeld dat de aanvraag in overeenstemming is
met de bestemmings- en inrichtingsvoorschriften van het gewestplan. De exploitatie vindt
plaats in vergund geachte gebouwen en de aanvraag is in overeenstemming met de goede
ruimtelijke ordening.
Lokale politie/verkeerspolitie geeft een gunstig advies in haar verslag van 20 juli 2012, vanuit
veiligheidsoogpunt worden volgende opmerkingen gemaakt:
- er mogen op geen enkel moment wachtende auto's staan in de Kloosterstraat;
- wachtende auto's dienen steeds inpandig gestald te worden;
- om ijzelvorming in de winterperiode te voorkomen, moet een drooginstallatie aanwezig
zijn zodat de auto's droog buiten rijden.
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit geeft een ongunstig advies in haar verslag van
21 augustus 2012, met volgende inhoud:
De Kloosterstraat zal op termijn enkelrichting worden tussen de Moretuslei en de
Driehoekstraat (in de richting van de Driehoekstraat). Met de verschillende partners zoals
AWV, De Lijn, MOW werd reeds een akkoord bekomen over het voorontwerp van het
toekomstig profiel van de Kloosterstraat. Door het invoeren van enkelrichting zal de rijweg
aanzienlijk versmallen zodat er meer ruimte vrijkomt voor de zwakke weggebruiker. Dit
betekent dat er slechts één rijstrook beschikbaar zal zijn voor het gemotoriseerd verkeer en
er dus geen voertuigen meer kunnen passeren als er een voertuig stilstaat op de weg.
Vermits er geen bufferruimte is in het gebouw zelf, kan er geen gunstig advies gegeven
worden op deze aanvraag. Een wachtend voertuig kan immers voor heel wat overlast
zorgen op deze toch wel belangrijke verkeersader, waar ook het openbaar vervoer gebruik
van maakt. Bovendien wordt het conflict met fietsers ook groot omdat bestuurders zich er
niet altijd van bewust zijn dat ondanks het enkelrichtingsverkeer, er toch nog fietsers uit
beide richtingen kunnen komen. De Kloosterstraat is een belangrijke verbinding naar
Hoevenen dus zal veelvuldig gebruikt worden door fietsers.
Algemeen
De aanvrager wenst een carwash te openen in de Kloosterstraat 17 te Ekeren. Dagelijks zullen
tot 30 personenvoertuigen gereinigd worden in een overdekte ruimte (gemetseld achterliggend
gebouw in rijbebouwing). De auto's worden afgespoten met hogedrukreinigers (2 x 7,6 kW)
en na het wassen manueel gedroogd. Voor het reinigen van het interieur zijn twee stofzuigers
aanwezig. Op afspraak worden wagens ook gesimoniseerd. Aan het waswater worden
detergenten toegevoegd die biologisch afbreekbaar zijn; hiervan wordt een maximale
voorraad van 300 liter in kleine verpakkingen bewaard.
De hogedrukreiniger is uitgerust met een verbrandingsinrichting voor het opwarmen van het
reinigingswater. Als brandstof wordt mazout gebruikt, waarvoor een bovengrondse
dubbelwandige mazouttank van 2 000 liter aanwezig is.
De exploitant denkt voor het reinigen van de wagens tot 640 m³ water per jaar (circa
2 m³/dag) nodig te hebben. Het afvalwater zal worden geloosd in de openbare riolering nadat
het in een koolwaterstofafscheider (KWS-afscheider) ontdaan wordt van olie- en
brandstofresten. De KWS-afscheider heeft een verwerkingsdebiet van 1,5 liter per seconde en
heeft een ingebouwde slibvang. De slibvang heeft een beperkt volume van 150 liter. Een beter
gedimensioneerde slibvang voor de KWS-afscheider zal een betere afscheiding van de
bezinkbare deeltjes mogelijk maken en meer garantie bieden dat aan de sectorale
lozingsvoorwaarden voor car- en truckwashbedrijven voldaan zal worden. Na de KWSafscheider
is een controleput voorzien waaruit stalen genomen kunnen worden ter controle
van de waterkwaliteit.
Ondanks de grote dakoppervlakte voorziet de exploitant geen opvang en hergebruik van
hemelwater. Nochtans is het gebruik van drinkwater voor het wassen van voertuigen niet
noodzakelijk en wordt het gebruik van hemelwater als best beschikbare techniek beschouwd.
Per jaar wordt ongeveer één ton slib uit de KWS-afscheider opgehaald. Andere afvalstoffen
zijn restafval en lege verpakkingen van gevaarlijke en ongevaarlijke producten. De
verpakkingen van gevaarlijke producten worden teruggenomen door de leverancier.
De toegang tot de carwash wordt bekomen via een garagepoort op de rooilijn samenvallend
met de grens van het openbare domein. De breedte van deze inrit is 270 centimeter. Voorbij
het sas (circa 8 meter diep) verbreedt de ruimte en is er plaats om wagens te stallen en te
wassen. Om onveilige situaties in het toegangssas te vermijden, stelt de exploitant voor aan de
ingang verkeerslichten te plaatsen die, wanneer een auto de carwash wil uitrijden op rood
springen. Eventueel toekomende klanten moeten op de openbare weg wachten tot de lichten
op groen staan. Om geluidsoverlast te beperken, zal de exploitatie steeds achter gesloten poort
moeten plaatsvinden, een maatregel die door het college in het kader van
vergunningsaanvragen van vergelijkbare inrichtingen in woonwijken werd opgelegd. Het
ontbreken van een oprit voor de poort maakt onvermijdelijk dat de klanten op de openbare
weg moeten wachten tot de garagepoort geopend is. Het is onduidelijk hoe de poort zal
geopend en gesloten worden, aangezien de uitbaters geen rechtstreeks zicht hebben op de
toegang. De toegangspoort lijkt smal om vrachtwagens die de inrichting periodiek aandoen
(zuigwagens voor slib en KWS-afscheider, tankwagen mazout en eventueel leveranciers)
(vlot) toe te laten: ofwel moeten zij zich op de openbare weg plaatsen, ofwel zullen zij bij het
indraaien het verkeer langere tijd hinderen. Het advies van de verkeerspolitie van 20 juli 2012
was gunstig, mits (onder andere) voldaan werd aan de voorwaarde dat '
op geen enkel
moment wachtende auto's staan in de Kloosterstraat'. De toegang tot de inrichting kan niet
verlopen zonder een wezenlijke overlast te veroorzaken in de Kloosterstraat.
In 2013 plant de stad Antwerpen een grondige heraanleg van de Kloosterstraat, met het oog
op de verhoging van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen in de twee nabij
gelegen scholen (zitting gemeenteraad van 10 mei 2008, jaarnummer 1091). Het bijkomende
verkeer dat de carwash zal genereren, zal de geplande investeringen in veiligheid deels teniet
doen.
Het aanvraagdossier biedt zowel technisch als organisatorisch onvoldoende garanties dat de
uitbating zonder overdreven hinder naar de omgeving en belasting van het leefmilieu zal
plaats vinden. Bijgevolg stellen we voor geen milieuvergunning te verlenen.