Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    filip_en_nathalie
    www.bloggen.be/filip_e
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    het_zotgeraasde_vlaanderen
    www.bloggen.be/het_zot
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dannyrome
    www.bloggen.be/dannyro
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gold50
    www.bloggen.be/gold50
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    technologie_informatica
    www.bloggen.be/technol
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    levensmoeilijkheden
    www.bloggen.be/levensm
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    04-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inspraakprocedure tweede spoortoegang haven van Antwerpen.
    Stad Antwerpen      beraadslaging/proces verbaal - District Ekeren  Districtsraad 
    Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter districtsraad;  
    De heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, de districtsschepenen, 
    de heer Freddy Geens,  mevrouwen Yolande Boudewijns, Ilse De Schutter, de heren 
    Freddy Wens, Louis Van Gasse, Erik Bernard, Kurt Van Noten, Marc Elseviers, 
    mevrouwen Christel Luyckx, Cecilia Van den Sande, de heer Steven De Schepper, mevrouw 
    Emelie Smits, de heren Luc Van Berlo, Leopold Bruyninckx, mevrouw Elke Van Espen, de leden; 
    Mevrouw Karin Nauwelaerts, secretaris. 
    Iedereen aanwezig  behalve mevrouw Yolande Boudewijns

    Openbare zitting van 23 april 2012 - districtsraadsbesluit: 498  van maandag 23 april 2012 
      
    1  Inspraakprocedure tweede spoortoegang haven van Antwerpen. PlanMer. 
    Advies. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn  (Jaarnummer  
    498)  Externe factor, vraag van (andere) overheid, 12/03/2012 
    Auteur: Elsy De Backer 
    Motivering 
    Feiten en context 
    Het spoor is voor de haven van Antwerpen heel belangrijk voor de afwikkeling van de 
    goederenstromen. Deze goederenstroom stijgt, gezien de groei van de haven, maar ook gezien de 
    verwachte stijging van de haventrafiek. Die extra stroom wordt deels opgevangen via de 
    spoorweg. Om de haven nationaal en internationaal vlot bereikbaar te houden, dient er dus een 
    extra spoortoegang te komen. 
    Vandaag loopt alle goederenverkeer uit Antwerpen over één drukke spoorlijn langs Berchem en 
    Mortsel naar Lier (spoorlijn 27A). Vandaar sluit ze verder aan op de goederenas richting 
    Duitsland. Omdat bovendien goederen- en reizigerstreinen vaak hetzelfde spoor gebruiken, is dit 
    op termijn onhoudbaar. Deze spoorlijn overschrijdt reeds op bepaalde tijdstippen het 
    verzadigingspunt en laat verdere groei van het goederenverkeer per spoor van en naar de haven 
    niet meer toe. 
    De aanleg van een tweede spoorontsluiting vanaf het spoorvertakkingscomplex ‘Oude Landen’ in 
    Ekeren tot aan de aansluiting op de lijnen 15 en 16 te Lier staat op de agenda van diverse 
    maatschappelijke geledingen en is indirect het voorwerp van verschillende Vlaamse beleidskaders 
    (Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, Mobiliteitsplan Vlaanderen, MiNaplan 3+). 
    Impact voor Ekeren
    In de buurt van de woonwijken Donk en het Laar in Ekeren sluit de mogelijks nieuwe 
    spoorverbinding aan op het spoorvertakkingscomplex ‘Oude Landen’. De stad, het havenbedrijf en 
    het district hechten veel belang aan de leefbaarheid in deze woonwijken. Daarom gaf de stad in 
    oktober 2011 een ongunstig advies voor de stedenbouwkundige vergunning voor een nieuwe 
    spoorvertakking aan de rand van Ekeren. Ze vraagt Infrabel om de plannen te herzien en de sporen           
    ondergronds te laten kruisen in plaats van bovengronds. Dat zou veel geluidshinder vermijden. De 
    stad verkiest een tunnel, in plaats van een spoorwegberm van dertien meter hoog op enkele 
    honderden meters van de woonwijk. Ten laatste begin februari beslist Vlaanderen of er al dan niet 
    een bouwvergunning wordt verleend en onder welke voorwaarden. De spoorvertakking maakt 
    geen deel uit van het milieu-effect-rapport voor de tweede spoortoegang en is geen onderwerp van 
    dit advies. Beide dossiers zijn echter sterk met elkaar verbonden. 
    Inspraakprocedure milieu-effect-rapport
    Om de spoorinfrastructuur van de tweede spoorontsluiting mogelijk te maken is een 
    bestemmingswijziging nodig en hiervoor dient een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 
    opgemaakt te worden. Ter voorbereiding van dat ruimtelijk uitvoeringsplan wordt 
    een milieueffect-rapport (Plan MER) opgemaakt waarin de effecten van de ontwikkeling 
    op het leefmilieu worden onderzocht. 
    In het kader van deze plan-MER-procedure werd door de initiatiefnemer, de nv Infrabel, een 
    consultatienota opgemaakt die informatie geeft over de doelstellingen, reikwijdte en 
    detailleringsgraad van het voorgenomen plan. Het biedt een overzicht van de milieueffecten die 
    verder bestudeerd worden in het plan-MER. De consultatienota ligt ter inzage van 13 maart 2012 
    tot en met 30 april 2012 op de districtshuizen van Ekeren, Merksem, Deurne, Borgerhout, 
    Berchem en Antwerpen en tevens op Den Bell. 
    Binnen deze periode kan iedereen opmerkingen geven over deze nota rond de gewenste inhoud 
    van de milieubeoordeling, in het bijzonder over de milieueffecten die ermee samenhangen, de 
    manier waarop deze effecten bestudeerd worden en de te bestuderen alternatieven. Het is de 
    bedoeling dat uit deze inspraakronde bruikbare ideeën komen om het onderzoek in de 
    milieubeoordeling te verbeteren en/of te vervolledigen. Formele bezwaarschriften indienen tegen 
    dit project kan dan niet. 
    Voorliggend advies kadert binnen de inspraakronde van het milieu-effect-rapport voor de tweede 
    spoorontsluiting van de haven van Antwerpen. 
    Juridische grond 
    Decreet van 27 april 2007 houdende wijziging van titel IV van her decreet van 5 april 1995 
    houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en van artikel 36ter van het decreet van 21 
    oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu. 
    Besluit van de Vlaamse regering van 18 april 2008 betreffende het integratiespoor voor de 
    milieueffectrapportage over een ruimtelijk uitvoeringsplan. 
    Argumentatie 
    Alternatieve tracés en uitvoeringsvarianten 
    Het project omvat de aanleg van een nieuwe dubbelsporige spoorlijn tussen het 
    spoorvertakkingscomplex ‘Oude Landen’ in Ekeren en de aansluiting op de lijnen 16 en 15 te Lier.  
    Er wordt uitgegaan van een tracé dat twee delen omvat.  
    Tussen ‘Oude Landen’ en Schoten (tot vóór het Albertkanaal) wordt de spoorlijn aangelegd binnen 
    de reservatiestrook voor de A102. Voor dat stuk worden drie opties onderzocht: een geboorde 
    tunnel, een cut & covertunnel en een open sleuf. 
    In het gedeelte van vóór de kruising met het Albertkanaal tot in Lier worden twee alternatieve 
    tracés onderzocht: het tracé “Lange boortunnel” en het tracé “R11/L15”. 
    De Vlaamse regering beslist vanaf eind 2012 over één welbepaald tracé. De werkzaamheden 
    zullen, volgens de huidige planning, ten vroegste aanvangen in 2015. 
    Opmerkingen
    Algemene opmerkingen: 
    De nota voor publieke consultatie is onduidelijk over de uitvoering en de varianten van de 
    verschillende alternatieven. Het is niet eenduidig welk type uitvoering waar wordt voorzien en 
    waar de overgang tussen twee types uitvoering wordt voorzien. 
    Opmerkingen betreffende deel 1 spoorlijn tussen Oude Landen en Schoten (voor Albertkanaal) : 
    De aanleg van het vertakkingscomplex ‘Oude Landen’ wordt beschouwd als beslist beleid. Op 16 
    maart 2012 besliste het college echter om hoger beroep in te stellen tegen de door de Gewestelijk 
    Stedenbouwkundige Ambtenaar voor dit project afgeleverde vergunning. Het bovengronds kruisen 
    is geen beslist beleid. Alternatieven zoals een ondergronds kruising dienen onderzocht te worden. 
    De plannen in de consultatienota zijn eerder vaag. Het is onduidelijk waar de spoorvertakking 
    ‘Oude Landen’ en de rest van het tracé op elkaar aansluiten. De bijkomende bovengrondse 
    dubbelsporige lijn lijkt op de kaarten in de nota rakelings lans de bebouwing te gaan (deel Laar 
    tussen de Gerardus Stijnenlaan en de Wielse Weg). Dit heeft een enorm effect op de leefkwaliteit 
    van de buurt: geluidsoverlast, overlast van trillingen en fijn stof. 
    De aanleg van de spoorlijn zorgt bovendien voor een beperking van de open ruimte in een gebied 
    met een vergroot risico op overstromingen. 
    Besluit 
    De districtsraad keurt eenparig het volgende besluit goed. 
    Artikel 1 
    De Ekerse districtsraad maakt in het kader van de inspraakprocedure van het plan MER tweede 
    spoorontsluiting Haven van Antwerpen met dit besluit haar opmerkingen over aan de Vlaamse 
    Overheid. 
    Artikel 2 
    De districtsraad benadrukt dat de aanleg van een bovengrondse spoorvertakking ‘Oude Landen’ 
    geen beslist beleid is. Het college van de Stad Antwerpen heeft beroep aangetekend tegen de 
    bouwvergunning. Alternatieven zoals een ondergrondse T-kruising dienen onderzocht te worden. 
    De effecten hiervan moeten tevens worden opgenomen in het plan MER. 
    Artikel 3 
    De districtsraad dringt er op aan om de tweede spoorontsluiting ondergronds aan te leggen en zo 
    het effect op de leefkwaliteit van het omliggende woongebied te beperken.  
    Artikel 4 
    De aanleg van een tweede spoorontsluiting heeft een effect op de leefkwaliteit van de wijk Ekeren 
    Donk. Het plan MER dient bijgevolg volgende effecten zorgvuldig na te gaan: 
    Geluid 
    Trillingen 
    Luchtkwaliteit (fijn stof) 
    Verhoogd risico op overstromingen 
    Indien uit metingen blijkt dat de overlast de norm overschrijdt dan moeten er maatregelingen 
    worden genomen om de huidige levenskwaliteit te garanderen vb. geluidsbermen. 
    Artikel 5 
    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen. 


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs