Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Benoit Mores, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen;
mevrouw Karin Nauwelaerts districtssecretaris,
Verontschuldigd:
Zitting van dinsdag 6 maart 2012
Laar. SWOU007080. Aanleg fietspad (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en Kluislaan). Uitbreiding werken. Districtsontwikkelingsfonds. Goedkeuring. Concretisering beleidsrichtlijn (Jaarnummer 1056)
Agendapunt, bureau, gewone zitting, 23/08/2005, jaarnummer 2247
Auteur: xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Machteld Raes
Voorgeschiedenis
Fasesxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|
Actie
|
Datum
|
Jaarnummer
|
overeenkomst met NMBS
|
voorstel bureau
goedkeuring districtsraad
|
12 oktober 2004
25 oktober 2004
|
2715
1143
|
Zwevend fietspad onderzoeken
|
vraag bureau
|
7 december 2004
|
3414
|
voorontwerpen voorleggen aan omwonenden
|
goedkeuring bureau
|
23 augustus 2005
|
2247
|
jeugdparagraaf
|
advies jeugdraad
|
1 september 2005
|
---
|
seniorenparagraaf
|
advies seniorenraad
|
7 september 2005
|
---
|
inspraak bewoners
|
informatieavond
|
13 september 2005
|
---
|
definitief ontwerp
|
goedkeuring bureau
|
15 december 2005
|
3731
|
goedkeuring bestek SW/OD/05/4507
|
voorstel bureau
goedkeuring districtsraad
|
9 mei 2006
22 mei 2006
|
1485
648
|
aanbesteding
|
|
4 augustus 2006
|
|
aanbesteding zonder gevolg
|
goedkeuring college
|
14 december 2006
|
3836
|
Districtsontwikkelingsfonds werkingsprincipe
|
goedkeuring college
|
4 juli 2008
|
8499
|
aankoop loten 4, 5, 5a en 6
|
voorstel college
goedkeuring gemeenteraad
|
21 januari 2011
28 februari 2011
|
1180
145
|
definitief ontwerp
|
goedkeuring districtscollege
|
20 april 2011
|
1533
|
HST-werken
Bij de opmaak van het tracé voor de hogesnelheidstrein (HST) doorheen België was duidelijk dat dit voor een aantal gemeenten meer dan omvangrijke gevolgen zou hebben. De doortocht van de Hoge Snelheidslijn (HSL) zou stedenbouwkundig of landschappelijk een ingreep vereisen om het tracé en de breuk in het weefsel aanvaardbaar te maken.
SST-fonds Daartoe besliste de regering om een SST-fonds op te richten met de verplichting om de doortocht in die gemeenten aan de hand van 'urbanistische maatregelen' te compenseren. Deze verplichtingen zijn opgenomen in de overeenkomst van 7 augustus 1991 tussen de NMBS en de Belgische Staat en in haar bijvoegsel nr.2 van 5 november 2001 en houden in dat de NMBS dient in te staan voor de uitvoering en de ten lastenneming van werken van urbanistische en/of landschappelijke aard (rubriek 4 artikel 4 van de genoemde overeenkomst).
Voor de stad Antwerpen is in het fonds ondermeer voor het district Ekeren een fonds voorzien van 7 800 000,00 BEF (prijsniveau januari 1991 ABEX415). Omgerekend naar het prijsniveau juli 2004 (ABEX 579) komt dit neer op een geactualiseerd bedrag van 10 882 000,00 BEF of 269 768,00 EUR.
Overeenkomst met NMBS
Voor de aanleg van het fietspad Laar sloot het districtsbestuur Ekeren een overeenkomst af met NMBS waarin de modaliteiten zijn uitgewerkt voor de aanleg en de financiering van het fietspad Laar.
De overeenkomst met NMBS bepaalt onder meer het volgende:
1 (artikel 2) de stad Antwerpen (district Ekeren) is bouwheer en opdrachtgever van de werken en neemt derhalve de taken op zich die hieraan normaliter verbonden zijn zoals het verwerven van de benodigde terreinen, het opstellen en indienen van de benodigde bouwaanvraag, de studie, de aanbesteding en de verdere opvolging van de werken;
2 (artikel 3) het totaalbedrag ten laste van NMBS wordt gelimiteerd tot maximaal forfaitair 269 768,00 EUR. Na de aanbesteding zal het werk toegewezen worden aan de laagste regelmatige inschrijver voor het bedrag A (exclusief btw). Indien het eindbedrag van de werken lager is dan het gelimiteerd bedrag zal het resterende saldobedrag integraal behouden blijven binnen het SST-fonds. De stad Antwerpen (district Ekeren) kan op eigen initiatief andere projectvoorstellen aan de NMBS ter goedkeuring voorleggen voor de verdere invulling van het resterende saldobedrag. De projectvoorstellen vallen onder deze overeenkomst. Er dienen geen aparte overeenkomsten afgesloten te worden;
3 (artikel 4) het overeengekomen aandeel van NMBS, en eventueel dit van het districtsbestuur, wordt door de aannemer rechtstreeks gefactureerd aan en betaald door de betrokken partij(en). Deze facturaties gebeuren naargelang de werken vorderen en na goedkeuring van de vorderingsstaten en de afrekening door de stad Antwerpen.
Feiten en context
Het districtscollege keurde op 20 april 2011 (jaarnummer 1533) het definitief ontwerp voor het aanleggen van een fietspad in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) goed en gaf opdracht aan de bedrijfseenheid stadsontwikkeling om de aanbestedingsdocumenten op te maken. Bij de verdere uitwerking werd het waterhuishouden verder onderzocht en kwamen verschillende problemen aan het licht.
Juridische grond
Stedenbouwkundige vergunning
In uitvoering van artikel 4.7.1.§1 en artikel 4.7.26.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden de stedenbouwkundige vergunningen, voor handelingen van algemeen belang of voor aanvragen ingediend door publiekrechtelijke of semipublieke rechtspersonen, afgeleverd door de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar binnen de bijzondere procedure.
Riolering
Sinds 1 juli 2004 is de riolering een bevoegdheid van AWW.
De gemeenteraad keurde op 1 maart 2010 (jaarnummer 287) de samenwerkingsovereenkomst met AWW goed.
Regelgeving bevoegdheid
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
Advies
Inspectie financiën
Het advies van inspectie financiën is niet.
Argumentatie
Gelet op de huidige randvoorwaarden voor de aanleg van een fietspad op een districtsroute (ondermeer veiligheid, comfort en herkenbaarheid), dient een fietspad uitgevoerd te worden met een rode toplaag in asfalt en dient de constructie een hoge stabiliteit te garanderen in geval er een voertuig (auto, bus of zelfs vrachtwagen) het fietspad als rijbaan gebruikt. Om deze redenen werd ervoor gekozen om het fietspad boven een keerwand in de gracht te plaatsen. Het dubbelrichting fietspad sluit zo aan bij de andere fietsverbindingen (eerste stuk Laar en Kluislaan) en zorgt ervoor dat de fietser niet onnodig de rijweg moet oversteken.
Voor de aanleg van het fietspad in het Laar werd op 3 oktober 2011 een stedenbouwkundige vergunning ingediend bij Agentschap Ruimte en Erfgoed Antwerpen, Ruimtelijke Ordening. Het fietspad, uit te voeren in asfalt, staat hier ingetekend met een breedte van 2,50 m en heeft een schrikstrook van 0,48 m tussen rijbaan en fietspad. Aan de zijde van de gracht wordt een stalen hekwerk bevestigd. Het fietspad wordt verhoogd aangelegd (0,20 m) boven de rijbaan.
Omdat de fietspadconstructie op een keerwand in de gracht werd voorzien en gezien de voorgeschiedenis van wateroverlast in het Laar en omstreken heeft de bedrijfseenheid stadsontwikkeling in samenwerking met Rio-link de waterhuishouding tot in detail uitgewerkt.
Om een goede afwatering van de beek te verzekeren dient men een aftakking te voorzien naar de Wielseweg.
Tevens heeft men vastgesteld dat men in het Laar de waterleiding dient te vervangen omdat de bestaande leiding nog uit een asbestbuis bestaat.
Omdat men voor deze werken de bestaande weg gedeeltelijk moet opbreken heeft de bedrijfseenheid stadsontwikkeling het ontwerp verder uitgewerkt.
Met deze werken heeft het district de mogelijkheid om heel de straat aan te leggen en tegemoet te komen aan vragen van externe partners (de rioolbeheerder, drinkwatermaatschappij en De Lijn) alsook het fietspad uit te voeren conform de normen van het fietsvademecum.
Rioolbeheerder Rio-link wenst ook de huisaansluitingen te vervangen en een gescheiden stelsel aan te leggen in het Laar en de Wielseweg.
Met de 3 meter ruimte die beschikbaar is na de lange procedure van onteigening is er slechts één oplossing die kan voldoen aan het fietsvademecum, namelijk een dubbelrichting fietspad.
Het aangepaste ontwerp voorziet een profiel met een fietspadbreedte van 2,50m, een schrikstrook van 1,03m, een rijwegbreedte van 6,20m en een voetpad van 1,50m aan de onpare zijde.
Door het verbreden van de schrikstrook tussen het fietspad en de rijweg naar 1,03 m voldoet het fietspad aan de normen van het fietsvademecum (fietspad minstens 2,0 m breed, vrijliggend van de rijbaan met minstens 1,0 m brede schrikstrook) en kunnen bijkomende subsidies bekomen worden voor de aanleg van fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Er wordt ook aandacht geschonken aan het optimaal signaleren van de aanwezigheid van fietsers bij de in- en uitritten ter plaatse van de feestzalen en een verbeterde overgang van het fietspad naar de Kluislaan waar de bestaande fietssluis verwijderd zal worden. Het concept van een bredere rijweg met een voetpad aan de onpare zijde wordt doorgetrokken tot aan de Wielseweg.
Langs sommige percelen zal het voetpad niet of nauwelijks de ruimte hebben en komt de boordsteen van de rijweg tot tegen de perceelsgrens (haag).
Ook is het wenselijk dat men de nutsleidingen, die onder de rijbaan liggen, verplaatst en onder het voetpad legt zodat voor een eventueel herstel de rijweg niet moet opgebroken worden.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling adviseert het district om met de betrokkenen te onderhandelen over het onteigenen of afstand te doen van een strook grond, zodat in het Laar overal een voetpad met een breedte van 1,5m kan worden aangelegd, eventueel in een later stadium, en dat men de nutsleidingen onder het voetpad kan leggen.
Door het fietspad en de rijweg van elkaar te scheiden door een schrikstrook, door een duidelijk hoogteverschil tussen fietspad en rijweg, alsook door het verbreden van de rijweg en het aanleggen van een voetpad, aan de onpare zijde, zal de veiligheid voor de gebruikers verhogen.
Stedenbouwkundige vergunning
Voor de aanleg van het fietspad in het Laar werd op 3 oktober 2011 een stedenbouwkundige vergunning ingediend bij Agentschap Ruimte en Erfgoed Antwerpen, Ruimtelijke Ordening.
Bij uitbreiding van het project moet er eveneens een bouwaanvraag ingediend worden volgens de bijzondere procedure voor het verharden van onverharde oppervlakte.
Hiervoor zal een aanpassing van de goedgekeurde bouwaanvraag ingediend worden, met aanduiding van het vergunde fietspad. Als de vergunning van het fietspad verkregen is kunnen al voorbereidende werken ter plaatse starten (zoals ruimen van de gracht, rooien bomen).
SST-fonds
Het district heeft op 21 februari 2012 de mondelinge bevestiging gekregen van Infrabel dat het district de som van het SST Fonds, bestemd voor de aanleg van het fietspad Laar, mag gebruiken voor het vergoeden van andere zaken die met het project gerelateerd zijn, zoals de aanleg van een nieuw voetpad, het verbreden van de rijweg, studiekosten veiligheidscoördinatie.
Verder overleg is gepland tussen Infrabel en het district om deze afspraak te formaliseren.
Openbare verlichting
De huidige verlichting is in het jaar 2000 geplaatst en is niet aan vernieuwing toe.
De palen zijn hoog genoeg (8m) om de weg, inclusief fietspad, te verlichten.
Eventueel dienen er door de aanleg van het voetpad aan de onpare zijde enkele verlichtingspalen verplaatst te worden.
Conclusie
Niettegenstaande een gedeeltelijke ingebruikname van private grond noodzakelijk is en men een stedenbouwkundige vergunning dient aan te vragen, stelt de bedrijfseenheid stadsontwikkeling voor om de uitbereiding van het project goed te keuren zodat er een volledige veiligere weg voor de gebruikers kan aangelegd worden.
Artikel 1
Het districtscollege keurt de uitbreiding van de werken in het Laar (tussen Burgemeester Eduard Waghemansbrug en de Kluislaan) en de Wielseweg goed.
Artikel 2
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst
|
Taak
|
districtssecretaris
|
de nodige kredieten te voorzien
|
stadsontwikkeling/ontwerp en uitvoering/ontwerpers
|
|
Reacties op bericht (0)
|