De verwachtingen zijn dat het aantal elektrische voertuigen zal stijgen tot 15% in 2020. De installatie van laadpalen is noodzakelijk om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. In dit kader wordt voorgesteld om een aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen te installeren.
Hierbij wordt in overleg met Cambio gezocht om oplaadpunten in te richten naast autodeelstaanplaatsen van Cambio, zodat ook hun wagens gebruik kunnen maken van deze faciliteiten.
Zo werd voor District Ekeren als locatie naar voor gedragen:
Frans Harrewijnlaan: op het dwarse parkeervak, rechts naast boom, ter hoogte van de kerk ( één plaats). Het districtscollege heeft als proefopstelling deze plaats niet goedgekeurd en adviseert om de piste van de parking van Delhaize opnieuw te onderzoeken, zoals eerder beslist i.v.m. parkeerplaatsen voor Cambio.
Hierbij heb ik de volgende vragen:
Waarom werd de plaats op de Frans Harrewijnlaan, welke een zeer centrale plek is en door menig potentieel Cambio gebruiker geapprecieerd worden zal, negatief geadviseerd? Als oplaadpunt voor elektrische voertuigen was de plaats aan de Frans Harrewijnlaan ook zeer centraal gelegen.
Hoe ver staat het nu met de piste van de Cambio-staanplaats aan de Delhaize?
De principebeslissing voor Autodelen, op vraag van Groen, werd reeds tijdens de districtsraad van 26 november 2007 genomen.(D2007-001838)
Graag hadden we vooruitgang in dit dossier.
Ilse De Schutter
Raadslid Groen