Bron : standpunt GVA 26-01-2012 Lex Moolenaar
Vandaag behandelt de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement een resolutie die is ingediend door CD&V, N-VA en sp.a. De drie partijen van de meerderheid vragen de regering om zo snel mogelijk en integraal het Masterplan 2020 voor de Antwerpse mobiliteit uit te voeren.
Op het eerste gezicht lijkt daar niks mis mee. Maar de drie partijen bevestigen in één vloeiende beweging dat niet meer kan worden geraakt aan de beruchte randvoorwaarden: een vrachtwagenverbod en géén tolheffing in de Kennedytunnel. En daarmee vegen ze het Meccano-alternatief van de actiegroep stRaten-generaal, dat staat of valt met het negeren van die randvoorwaarden, definitief van de kaart.
De timing van deze resolutie vind ik vreemd. Want uitgerekend nu loopt de verplichte MER-procedure (MER staat voor milieueffectrapportage), waarin burgers en groeperingen opmerkingen mogen maken over het BAM-tracé en alternatieven kunnen indienen, die vervolgens serieus moeten worden onderzocht.
Door de Meccano bij voorbaat af te wijzen, schenden de regeringspartijen dus in feite de wettelijke procedures. Bovendien steken ze met hun resolutie ostentatief een middenvinger omhoog in de richting van de actiegroepen en van oppositiepartijen zoals Groen. Ik begrijp niet goed waarom dat nodig is. De eerstkomende maanden en zelfs jaren kan er toch nog geen spade in de grond, waarom kan er dan niet worden gewacht totdat aan de democratische spelregels is voldaan?
De resolutie vraagt ook dat er dringend werk wordt gemaakt van bijkomende verbindingen zoals de R11bis (de ondertunneling van de Krijgsbaan tussen Wommelgem en Wilrijk) en de A102 (Wommelgem- Ekeren). Maar voor de R11bis is de voorbereidende streefbeeldstudie van gouverneur Cathy Berx nog niet eens droog, terwijl de A102 zelfs nog niet in de embryonale fase verkeert.
Het ziet ernaar uit dat de drie regeringspartijen elkaar met het oog op de verkiezingen van oktober voor alle zekerheid nog eens willen vastklinken aan de gemaakte afspraken. Anders gezegd: de sp.a, die momenteel in Antwerpen van twee walletjes probeert te eten door op stedelijk niveau de BAM-klokken te luiden, maar in verscheidene districten samen met Groen aanschurkt tegen de Meccano, krijgt een gele kaart. Al zal dat zeker niet de interpretatie zijn die de drie partijen er zelf aan geven.
door Lex Moolenaar
|