Onduidelijkheid over financiele haalbaarheid
- woensdag 11 mei 2011, 05u00
- Bron : de Standaard
- Auteur: Peter De Lobel
BRUSSEL - Nieuws, maar geen goed. De Oosterweelverbinding zou een pak duurder kunnen worden. En er is nog grote onzekerheid over de financiering.
Van onze redacteur
‘Er is nog geen duidelijkheid over de financiële haalbaarheid van het Oosterweelproject.' Het is maar een klein zinnetje in het nieuwe rapport van het Rekenhof over de Oosterweelverbinding en het Antwerpse Masterplan 2020, maar het zal ongetwijfeld deining veroorzaken. Het rapport wordt vandaag pas voorgesteld, maar De Standaard kon het document al inkijken.
Het Rekenhof stelt vast dat de laatste prognoses van het Verkeerscentrum Vlaanderen (waaruit blijkt dat het Masterplan 2020 integraal moet worden uitgevoerd als het enige kans op slagen wil hebben, DS 9 april) nog niet gekoppeld zijn aan het financieel model van de Oosterweelverbinding. Dat betekent dat er ook geen zicht is op de verwachte tolinkomsten. En laat het nu net die tolinkomsten zijn die de Oosterweelverbinding financieren.
De impact op de meerjarenbegroting is eveneens onduidelijk, zegt het Rekenhof. Waardoor ook de realisatie van andere projecten uit het Masterplan 2020 onzeker is. Nog meer budgettaire flou is er over ‘de werkelijke kostprijs van projecten in uitvoering' en ‘de kosten van voorbereiding en verloren investeringen'. Ook de overeenkomst met de Stad Antwerpen en de Antwerpse Haven, die samen 352,8 miljoen euro voor hun rekening zouden nemen, is nog niet schriftelijk vastgelegd.
Volgens Jaak Polen, de projectleider voor de Oosterweelverbinding, wordt er intussen wel onderzocht hoeveel voertuigen er per dag de Schelde zouden kruisen en hoeveel tolinkomsten dat zal genereren. Geen vuiltje aan de lucht dus. Of toch? In Polens eigen eindrapport staat namelijk een potentieel nog veel explosiever klein zinnetje: ‘Er is een "gemiddelde onzekerheid" van 8,5% in min en 18,5% in plus.'
Die onzekerheid slaat op de prijsraming van 3,065 miljard voor de Oosterweeltunnels. Reken daar 18,5 procent bij en de kostprijs zou wel eens kunnen oplopen tot 3,632 miljard euro. Er is dus een ‘gemiddelde onzekerheid' van zo'n 570 miljoen. ‘In theorie kan dat inderdaad', zegt Polen. ‘Maar 3,065 miljard is de meest waarschijnlijke kostprijs.'
De timing van het Masterplan voorziet dat we vanaf eind 2020 over een rondgemaakte Antwerpse Ring kunnen rijden. Als men die timing wil respecteren, moet er zo snel mogelijk een team worden aangesteld dat zich met het nieuwe milieueffectenrapport zal bezighouden en een ander team dat zich buigt over het ontwerp van de Oosterweeltunnels. Dat staat dan weer in het voortgangsrapport van de Vlaamse regering zelf.
Een coördinator voor het MER-team is intussen aangeworven, zegt Polen. Voor het ontwerpteam is voorlopig alleen nog maar een bestek opgemaakt.
Kafka
Eén van de nieuwe onderdelen die de Vlaamse regering in september vorig jaar aan het oude Masterplan toevoegde, was de verbinding van de E313 in Wommelgem met Ekeren, via een weg van twee maal twee rijstroken, langs het tracé van de spoorverbinding A102. Op dit moment liggen daarvoor drie opties op tafel. Een geboorde weg- en spoortunnel, een niet-overdekte weg- en spoortunnel, of twee afzonderlijke tunnels.
Ook aan het Kafka-verhaal van de vernietigde bouwvergunning voor de tramlijnverlenging van Deurne naar Wijnegem komt blijkbaar geen einde. Het Rekenhof vraagt zich af hoe De Lijn zinnens was die tramlijn uit te baten vanaf eind 2012, terwijl de levering van de trams pas voorzien was voor augustus 2014.
|