Modellen tonen aan dat Masterplan noodzakelijk is, en dan nog...
zaterdag 09 april 2011, 05u00 Bron : Nieuwsblad Auteur: Vincent Verbruggen
ANTWERPEN - Sorry Antwerpenaar, maar ook na de realisatie van het Masterplan 2020 zal u nog steeds niet vlot kunnen rijden op de Ring. 'Maar als we niet alle plannen uitvoeren, zullen de wegen rond Antwerpen helemaal dichtslibben', zegt Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).
De Vlaamse regering heeft nieuwe modellen ontwikkeld die een beter beeld geven van de evolutie van het verkeer en ze heeft die toegepast op het Masterplan 2020. Dat is een ambitieus plan waarin, naast de realisatie van de sluiting van de Ring, ook de uitbreiding van het openbaar vervoer, de fietspaden en het vervoer over water mee is opgenomen.
Bij de berekeningen werd rekening gehouden met een maximale groei van de industrie en het vrachtverkeer. 'Al moet ik erbij vertellen dat uit de prognoses van Rotterdam blijkt dat onze schatting aan de lage kant is', zegt Eddy Peetermans van het Vlaams Verkeerscentrum. 'Nu zit de Ring aan een verzading van 140procent. In 2020 -als alle werken zijn uitgevoerd- zullen we aan 90procent zitten. (100procent wil zeggen stil staan, red.). De verkeersdrukte blijft dus groot, maar als er iets gebeurt op de Ring, heb je mogelijkheden om uit te wijken via de tunnel onder de haven (A102) of onder de luchthaven (R11).'
Projecten realiseren
Daarmee zijn burgemeester Patrick Janssens (SP.A) en minister Crevits gerustgesteld. Voor Janssens mag zo snel mogelijk worden begonnen met de werken. 'Het is nu duidelijk dat de discussies mogen stoppen en we de projecten moeten realiseren.' Nu is men al bezig met het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal en de aanleg van meer fietspaden. Als alles goed gaat, kan in 2014 worden begonnen met het BAM-tracé, dat is de ondertunneling van de (lucht)haven en een deel van de Ring.
Maar volgens projectleider Jaak Polen zal niet alles klaar zijn in 2020. 'We zullen proberen zoveel mogelijk te realiseren', luidt het. 'We beginnen met de Ring, dan volgt de R11 en daarna wordt de A102 gerealiseerd.'
Meccanotracé
Het Meccanoplus-tracé van Straten-Generaal -dat het verkeer verder van de stad houdt- werd niet aan het nieuwe model onderworpen. 'Omdat we niet meer afstappen van het huidige plan', aldus Crevits. De actiegroep wenste gisteren niet te reageren, maar had woensdag in een persbericht al voorspeld wat er gisteren stond te gebeuren: 'We hadden de resultaten van die studie enige tijd geleden al opgevraagd, maar we hebben ze niet gekregen.
Verwacht wordt dat minister Crevits vrijdagmiddag -vlak voor de paasvakantie- de resultaten ervan bekendmaakt', luidde het. 'We zullen die dag eveneens kunnen vaststellen of de Vlaamse regering de moed heeft gehad om behalve een model van haar eigen BAM-tracé, ook een model te bestellen van het Meccanotracé.' Niet dus.
|