Bron GVA
Vandaag presenteert stRaten-generaal de Meccano Plus, een verbeterde versie van het Meccanoplan dat de straffe actiegroep vorig jaar voorstelde als alternatief voor het BAMtracé. Want de politiek mag het dan eens zijn geraakt over een BAM-plan met tunnels, de actiegroepen geven hun strijd nog niet op.
De essentie van de Meccano bestaat in twee 'bretellen', die het verkeer hoog boven de stad rond de stad leiden in plaats van dwars erdoor via de Ring. Welk nieuws heeft de nieuwe Meccano Plus nu te bieden? Als de regering werk maakt van de bretellen E17-Liefkenshoek en Ekeren-Wilrijk, inclusief een ondertunneling van de R11 (Krijgsbaan), dan kan er een verbod op vrachtverkeer komen op het drukke stuk Ring tussen de Groenendaallaan en het station van Berchem. Zo wordt niet alleen de Ring ontlast, ook de leefkwaliteit van Merksem, Deurne-Noord, Borgerhout en Berchem wordt een stuk beter. Aldus stRaten-generaal.
Ondertussen blijft ook Forum 2020, de club van prominente Antwerpse zakenlui en academici die de Meccano mee ontwikkelden, de evolutie op de voet volgen. F2020 vindt dat de oostelijke bretel nu absoluut prioriteit moet krijgen. En inderdaad, als het doorgaand verkeer de Ring niet meer nodig heeft om de E313/E34 te bereiken, dan is al een aanzienlijk deel van het Antwerpse mobiliteitsprobleem opgelost. Bovendien levert deze verbinding een nieuw goederenspoor en een oplossing voor de startbaan van de luchthaven van Deurne op. En ze verbetert het leefmilieu van de gemeenten en districten in de zuidelijke rand van de stad.
Sommige critici vinden dat de actievoerders eens moeten ophouden met hun bemoeienissen. Ik ben het daar niet mee eens. Onder druk van onder meer stRaten-generaal en Ademloos wijzigde de overheid haar plannen, die daardoor al aanzienlijk verbeterd zijn. Ik zie niet in waarom het in de toekomst niet nog beter zou kunnen.
Het zoeken naar en debatteren over de allerbeste oplossingen neemt niet weg dat er ondertussen wel actie moet worden ondernomen. Het Masterplan 2020 is zo veelomvattend en vooral ook zo duur dat het hoe dan ook in stappen moet worden uitgevoerd. De verbinding Ekeren-Wommelgem-R11- Wilrijk lijkt een goede start. Bovendien heeft de inbreng van de actiegroepen aangegeven dat er een maatschappelijk draagvlak voor bestaat. Tenzij weer andere lokale groepen zich gaan roeren...
Door Lex Moolenaar
|