Bron : HLN
© belga
Actiegroep stRaten-Generaal wil het drukste stuk van de Antwerpse Ring - tussen Merksem en Berchem - vrachtwagenvrij maken. Ze lanceert daarvoor een variant op haar Meccano-plan, een "Meccano-plus", die ze als bezwaarschrift tegen de plannen van de Vlaamse regering zal indienen. "Technisch en financieel haalbaar," oordeelt Manu Claeys van stRaten-Generaal in de Concentra-kranten, "het zal de hele discussie op z'n kop zetten."
StRaten-Generaal heeft het Masterplan 2020 van de Vlaamse regering bestudeerd en besluit dat het mogelijk is de Grote Ring te sluiten en "alle camions te verbieden op het drukste stuk van de Grote Ring", aldus Claeys. Veel efficiënter "Nu heeft het vrachtverkeer de Ring nodig om Antwerpen te passeren", legt hij uit. "Maar als de twee bretellen in het westen en het oosten er komen (de afgesproken verbinding A102/R11 tussen Ekeren en Wilrijk en een verbinding E17/Liefkenshoektunnel op de linkeroever), dan kunnen de camions om de stad heen." De rechtstreeks verbinding tussen de E17 en Liefkenshoek stond al in het oorspronkelijke Meccano-plan en is volgens Claeys "verkeerstechnisch veel efficiënter dan de huidige versie met parallelwegen in het Waasland". Station Berchem Dankzij de twee bretellen kan het stuk Ring tussen de Groenendaallaan in Merksem en het station van Berchem "downgraden" tot een stedelijke expressweg, stelt Claeys. Het plan van stRaten-Generaal is zowel technisch als financieel haalbaar, luidt het. "Er is alleen een nieuw op- en afrittencomplex nodig bij het station in Berchem, en ook in Zwijndrecht moeten er wat aanpassingen komen." (belga/odbs)
|