In Ekeren steken de centrumstraten Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat in een nieuw kleedje. En dat vraagt natuurlijk om een feestelijke en, letterlijke hoogstaande, inhuldiging. Het feestelijke was de jaarlijkse dorpsdag en de hoogstaande inhuldiging gebeurde op een hoogte van 50 meter. De werken hebben 3,4 miljoen euro gekost verdeeld over de stad, het Vlaams Gewest en het district.
Begin 2017 ging de heraanleg van de Kloosterstraat, Dorpstraat en Blarenstraat, in het centrum van Ekeren, van start en begin april werden alle straten terug open gesteld voor het verkeer. Zowel de straten als de riolering zijn vernieuwd. De Kloosterstraat telt twee scholen en de Driehoekstraat één. Wat enkele jaren geleden begon als plannen om de schoolomgeving er te verbeteren groeide uit tot een volledige aanpak van het centrum. De tijdelijke parking is het Hagelkruispark blijft nog even liggen en de blauwe zone van het centrum is uitgebreid. Dat moet er voor zorgen dat de parkeercapaciteit beter wordt gebruikt zegt districtsschepen voor openbare werken Ludo Van Reusel (N-VA). Omwille van de aanslepende wegeniswerken hebben onze handelaars een moeilijke periode achter de rug. Gelukkig is dat allemaal voorbij en kunnen we onze klanten weer voor 100 procent ontvangen. We kijken hoopvol naar de toekomst, zegt Rik Bossuyt voorzitter van Ekeren Winkeldorp.
Uniek overzicht
Tijdens een ontbijtreceptie werd het lintje officieel doorgeknipt. Daarna trok het gezelschap naar een Sky-Watch, een platform waarmee 24 personen naar een hoogte van 50 meter gebracht werden. Daar kregen ze een uniek overzicht van alle uitgevoerde werken. Honderden aanwezigen kregen een koffiekoek, met een gepast drankje, aangeboden door het district. Voor de opening was Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) naar Ekeren afgezakt. Deze werken zijn een mooi voorbeeld van wat er in de districten kan gebeuren en een bewijs dat er niet enkel in het stadscentrum wordt gewerkt. Met ongeveer 10 miljoen euro aan investeringen, tijdens deze legislatuur, zit Ekeren op hetzelfde niveau dan veel grotere Antwerpse districten. Districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) ziet de werken als een belangrijk onderdeel van de inhaalbeweging die het district uitvoert. Tot vijf jaar geleden gebeurde er nog nauwelijks werken en daarom hebben we deze legislatuur een versnelling hoger geschakeld. Na het nieuwe Kristus Koningplein zit het centrum volledig in een nieuw kleedje. De reacties over de heraanleg zijn overwegend positief maar de nieuwe verkeersafwikkeling, met eenrichtingsverkeer in het eerste deel van de Dorpstraat, krijgt minder bijval. Men heeft van de Driehoekstraat een snelweg gemaakt. Ook alle openbaar vervoer moet langs daar en dat zorgt soms voor gevaarlijke toestanden. Ik begrijp nog altijd niet waarom men deze wijziging heeft doorgevoerd zegt inwoners Jos Van Thilo
Kom tijdens de Dorpsdag van Ekeren, op zondag 3 juni, zeker langs bij onze stand LENORA voor een babbel en een frisse drank in onze cava-bar!
Dit is de gelegenheid om kennis te maken met het stofmetingsproject dat wij in de Noordrand gelanceerd hebben. Ook de stand van zaken i.v.m. de werkbanken Oosterweel, Routeplan2030, Radicaal Haventracé A1(0)2, Overkapping R1 en CPECA Extra containerbehandelingscapaciteit waaraan wij deelnemen, kunnen dan eventueel samen kort besproken worden.
De verkeerspolitie hield in de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 mei een WODCA-actie in Ekeren. Er werd gecontroleerd op de De Beuckelaarlaan en in de Graaf van Hoornestraat. In totaal werden 1035 voertuigen gecontroleerd. 25 bestuurders bliezen positief. Van 9 onder hen werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen. 8 gecontroleerde bestuurders testten positief voor drugs, ook van hen werd het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen. Eén bestuurder stapte na de intrekking van zijn rijbewijs (voor 6 uur) opnieuw in de wagen en vertrok. Hij werd tegengehouden en zijn rijbewijs werd voor deze keer 15 dagen ingetrokken. Eén dronken bestuurder had nog een openstaande boete, hij kon deze niet betalen en ook zijn boete voor dronken voeren kon hij niet afrekenen. Zijn voertuig werd getakeld. Eén bestuurder probeerde zich aan de controle te onttrekken. Hij werd tegengehouden en legde een positieve ademtest af.
De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen en vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 rechtstreeks betrokken buurtbewoners negeert zegt André Didden van het Buurtcomité. Het goedgekeurde Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het definitieve plan is een, al vroeger afgesproken, beknotte versie van wat initieel voorzien was. Zo staat het nu zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de oorspronkelijk voorziene 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt op eis van stad, en het district, definitief bestemd als park, waardoor bebouwing hier in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park zal kunnen worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten. Dat zal onder andere gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel die de verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren moet verzekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop ondermeer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Vergunning laten schorsen Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing van de stad. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten onder de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er momenteel nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Oorspronkelijk is men gestart met zes bouwlagen en dat hebben we, in onderling overleg, al kunnen reduceren tot vier bouwlagen. Ook de ontwikkelaar heeft voordeel bij een project dat gedragen wordt door de buurt. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar een stokje voor.
De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen en vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 rechtstreeks betrokken buurtbewoners negeert zegt André Didden van het Buurtcomité. Het goedgekeurde Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het definitieve plan is een, al vroeger afgesproken, beknotte versie van wat initieel voorzien was. Zo staat het nu zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de oorspronkelijk voorziene 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt op eis van stad, en het district, definitief bestemd als park, waardoor bebouwing hier in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park zal kunnen worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten. Dat zal onder andere gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel die de verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren moet verzekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop ondermeer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Vergunning laten schorsen Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing van de stad. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten onder de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er momenteel nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Oorspronkelijk is men gestart met zes bouwlagen en dat hebben we, in onderling overleg, al kunnen reduceren tot vier bouwlagen. Ook de ontwikkelaar heeft voordeel bij een project dat gedragen wordt door de buurt. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar een stokje voor.
Alfons SchryversAl van bij de voorstelling van de plannen kwam er meteen protest van de buurtbewoners die zich groepeerden in het Buurtcomité Hoekakker.
EKEREN De Antwerpse gemeenteraad heeft het licht op groen gezet voor bebouwing van de wijk Hoekakker in Ekeren-Donk. Voor het Buurtcomité Hoekakker stopt de strijd nog niet. We vragen een schorsing van het besluit. Het kan niet dat men de wil van meer dan 1.500 buurtbewoners negeert, klinkt het.
Het goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is een juridisch document dat vastlegt waar wel en niet gebouwd mag worden, waar er woningen, publieke functies of recreatie mogen komen en is van toepassing op de wijk Hoekakker. Dat is een gebied van 18 hectare tussen de Prinshoeveweg, Gravenlaan, Herautenlaan en Hoeklaan en eigendom van projectontwikkelaar Vooruitzicht, en de huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning. Het plan is al een beknotte versie van wat oorspronkelijk gepland was. Nu staat het zwart op wit dat er maximaal 450 woningen en appartementen mogen komen. Dat zijn er 200 minder dan de vroegere 650 wooneenheden. Het binnengebied van 13 ha wordt definitief bestemd als park waardoor er bebouwing in de toekomst wordt uitgesloten. Enkel aan de randen van het park mag worden gebouwd. Bovendien legde de stad de ontwikkelaars een bedrag van 5,6 miljoen euro op aan stedenbouwkundige lasten.
Stad in dorp
Dat zal gebruikt worden voor de aanleg van het park, fiets- en wandelpaden, en een fietstunnel als verbinding met de fietsostrade en het station van Ekeren. De projectontwikkelaars moeten ook grond afstaan, waarop onder meer een nieuwe school en een crèche zullen worden gebouwd.
Het Buurtcomité is niet gelukkig met de beslissing. Vooral de omvang van het project stuitte op heel wat kritiek en daarom zijn we teleurgesteld dat de stad niet heeft geluisterd naar de wensen van 1.500 bewoners die een bezwaarschrift, of petitie, hebben ondertekend. We gaan nu stap per stap verhinderen dat hier een stad in een dorp wordt gebouwd en blijven strijdvaardig zegt André Didden van het Buurtcomité. We hebben twee advocaten in de arm genomen om de beslissing te onderzoeken en stappen, binnen de wettelijke termijn van 45 dagen, naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de beslissing te laten vernietigen. Deze procedure is opschortend zodat er nog niet kan gestart worden met de uitvoering van het project. Wat er nadien nog volgt, bekijken we later. Ondertussen staan we open voor een dialoog en elk nieuw voorstel van de ontwikkelaars. Volgens de huidige timing zou in het najaar gestart worden met de aanleg van het park, en bijhorende buffervijver, maar de beroepsprocedure steekt daar nu een stokje voor.
Campagne 'Naar de winkel? Met de fiets!â start weer in Ekeren
Bron : ATV
Het district Ekeren trapt zaterdag de tweede editie van de campagne Naar de winkel? Met de fiets! af. Met de campagne wil het bestuur de Ekerenaar aanmoedigen om in Ekeren te winkelen en zijn boodschappen vaker met de fiets of te voet te doen. De campagne loopt van 28 april tot en met 3 juni. Iedere Ekerenaar die zijn inkopen met de fiets of te voet bij een plaatselijke (deelnemende) handelaar doet, krijgt een stempel op een stempelkaart. Per volle spaarkaart die de klant inlevert, maakt hij kans op één van de vele prijzen. Een lijst met deelnemende handelaars kan u hier vinden.
De soap rond het kruispunt Molenstraat-Kloosterstraat waarbij een voetganger door de niet-uitgeharde betonlaag liep en uiteraard voetafdrukken achterliet wat aanleiding was om een hersteloperatie in te plannen, kreeg een triest hoogtepunt toen na die herstelling een ambulance, een personenauto, een motorijder èn een voetganger doorheen de pas aangelegde strook trokken. Dat dit kon gebeuren geeft wel te denken over de afsluiting van het herstelde gedeelte natuurlijk. Hoe dan ook moest de aannemer uiteraard opnieuw uitrukken ter herstelling van de herstelling. In één moeite werd het hele verkeersplatform uitgebroken, vernieuwd en degelijk afgesloten voor àlle verkeer. Het is nu wachten tot de volledige uitharding van de betonlaag om de Kloosterstraat opnieuw open te stellen voor het verkeer. Intussen blijven de omleggingen, ook voor de lijnbussen richting kerk, nog tijdelijk van kracht. (jdh)
Een motorbende die je naar school brengt en je ook komt halen, het overkwam de 13-jarige Caroline vandaag. De motorrijders wilden het meisje zo steunen omdat ze al jaren gepest wordt. Met hun actie willen ze kinderen beschermen, helpen en ondersteunen.
Sinds 3 april kan voortaan elke havenwerknemer gratis de fietsbus door de Tijsmans- en de Liefkenshoektunnel nemen. Van daaruit kunnen ze hun traject al fietsend verder zetten richting woonst of bedrijf. Consulent mobiliteit Jan Buytaert is de man die dat allemaal mogelijk heeft gemaakt. Drie weken na de lancering is de teneur overduidelijk: de fietsbus kent een goede start!
Nergens ter wereld kan je met de fiets op een bus van en naar het werk. Naar analogie met skibussen dachten we eerst met een aanhangwagen te werken, maar het in- en uitladen van de fietsen is daarin te omslachtig. Daarna kwam het idee van de gelede bus. Het was een lange zoektocht om geschikte voertuigen op de kop te tikken. Uiteindelijk vonden we een lot prima bussen in Nederland. Het zijn absoluut geen afdankertjes, ze zijn technisch ook volledig opnieuw gereviseerd en kregen een herkenbare, inspirerende look.
Op een steenworp wonen en 35 km omrijden
Op het einde was het een race tegen de klok om ze om te bouwen. We hebben er zoveel mogelijk stoelen uitgehaald, om zo horizontale en verticale plaatsen te creëren. Vervolgens zijn we letterlijk zelf met de fiets op de bus gegaan om de indeling te testen. Wij zijn nog altijd aan het kijken of er nog meer capaciteit mogelijk is. Lichtere fietsen kunnen aan een fietshaak hangen, de zwaardere zet je tussen een steunbalustrade. Een derde optie is om gewoon zoals op een lijnbus recht te staan en de fiets aan de hand houden.
We merkten al lang dat er nood was aan een oplossing voor mensen die met de fiets de Schelde over willen. Wie van Ekeren, Stabroek, Hoevenen en dergelijke naar Linkeroever wil fietsen, moet daar algauw 35 kilometer voor omrijden naar een veer of fietstunnel. Hetzelfde als je vanuit Beveren naar Rechteroever moet. Terwijl dat via de Tijsmans- of Liefkenshoektunnel op een steenworp ligt. Die afstand maakt een verschil tussen wel of niet met de fiets gaan en die afstand nemen we nu weg. Daarom kozen we ervoor dit idee zo snel mogelijk te realiseren en gaandeweg bij te sturen. Een oplossing voor de fietsers vonden we belangrijker dan lange studies en proefperiodes.
Er wordt alweer gewerkt in de Kloosterstraat in Ekeren. Na meer dan een jaar werken werd de straat eindelijk weer opengesteld voor het verkeer, maar een verkeersplateau op de hoek van de Kloosterstraat moet nu heraangelegd worden.
Woensdagavond 4 april werd een controleur van De Lijn in Ekeren slachtoffer van agressie. Tijdens een controle probeerde een reiziger de bus te verlaten. De controleur wou eerst zijn vervoersbewijs zien, maar de verdachte wou niet meewerken. Hij duwde de controleur tegen de grond en zetten het op een lopen. Een tweede verdachte sprong op de rug van het slachtoffer en deelde ook klappen uit. De buschauffeur was de verdachte man achterna gelopen en kon hem staande houden. De verdachte verzette zich echter hevig en kon ontkomen. De politie kon één verdachte identificeren op basis van een getuigenverklaring.
Het verkeersplateau op het kruispunt van beide straten (Molenstraat Kloosterstraat) moet heraangelegd worden omdat een voetganger er tijdens de aanleg doorheen het gestorte beton is gelopen. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zal de aannemer de werken uitvoeren tijdens de paasvakantie vanaf 3 april. Na de heraanleg geldt er nog een uithardingsperiode voor het nieuw gestorte beton zodat het kruispunt nog tot 27 april zal afgesloten blijven. Uiteraard heeft dat gevolgen voor het verkeer. Lijnbussen vanuit het noorden zullen een omleiding moeten volgen via Boerendijk en Driehoekstraat met vervanghaltes ter hoogte van de bestaande haltes richting noorden. Voor autoverkeer is er een onderbreking tussen Lange Sterrestraat en Blarenstraat en kunnen autos of rijden via Boerendijk-Driehoekstraat of via Bilderdijkstraat-Schoonbroek-Kattenberg. Voetgangers en (afgestapte) fietsers kunnen wel voorbij de werken. (jdh)