De startpagina voor jong en oud Welkom op dit blog met veel uiteenlopende onderwerpen.
Op rechts van deze site staan
de rubrieken en categorieën
en of u nu onderwerpen zoekt
over ziektes, oorlogen,
politiek, rampen of nieuws
en dies wat meer, u vindt
het allemaal hier op dit
blog van Eef waar u nooit
op uitgekeken raakt!
09-04-2023
Paasdagen begonnen met matig Lenteweer en veel ellende!
Het zou vandaag met de Pasen in heel Nederland mooi weer worden met veel zon. Hier in mijn woonplaats Angeren liet het zonnetje zich veelvuldig zien, maar in het zuiden van ons land kwam de zon amper door. Ik begin met een vraag die ik afgelopen week veelvuldig heb moeten beantwoorden en dat gaat over het vliegveld Volkel waar kernbommen liggen opgeslagen. Er zou een ongeluk plaats gevonden hebben met een B-61, waar aan de achterkant vier vinnen zijn gemonteerd waarin doelengericht projectiemateriaal in zit verwerkt. Bij een van die kernbommen zou een vin zijn afgebroken. Er zijn verschillende berichten over verspreid, maar zou het waar wezen dan is er echt geen detonatiegevaar, want voordat zo'n bom moet ontploffen dan moet er direct daaraan voorafgaande een splitsingreactie op gang gebracht worden en dat kan pas als het aerodynamisch vlak inzetbaar gemaakt is.Vanuit militaire kringen heb ik vernomen dat de burger zich geen zorgen hoeft te maken over eventueel dreigend gevaar! Binnen de NAVO-landen ligt kernmateriaal opgeslagen: hier in Nederland op de vliegbasis Volkel, in België op Klein Brogel, in Duitsland op de luchtmachtbasis Büchel en verder in Turkije en Italië waar op de laatste tweee basissen nog oude B-61'ers aanwezig zijn, terwijl hier in Nederland de oude voorraad B61'ers is vervangen door kernbommen B61-12.Met de nieuwe kernbom kan driemaal nauwkeuriger op een doelwit worden gericht. Hier in Nederland wordt vliegveld Volkel streng bewaakt, en er is constant een technoploeg aanwezig voor het onderhoud van die bommen, en dat is hoog opgeleid technisch personeel die zowel over de verzorging alsmede de controle gaat! De nieuwe B61-12 zou zelfs als zo'n opslagplaats in brand zou vliegen er niets van merken, want de bommen zijn hittebestendig en bestand tegen de meest extreme hitte.
FLATGEBOUW IN MARSEILLE (FR) MET VIJF VERDIEPINGEN INGESTORT: Mogelijk doordat er in een van de flats explosief materiaal heeft gelegen is door de vele ontploffingen de bouw instabiel geworden en vandaar die instorting en in het begin ging dat ook nog gepaard met een felle brand, zodat reddingswerkers en de hondenbrigade in het eerste uur van het gebeuren niet meteen in actie konden komen. Er zijn mensen gewond geraakt en ook waren er toen ik aan het schrijven hierover begon 7 doden te betreuren.
GROTE BRAND IN CHEMISCHE OPSLAGPLAATS IN HET DUITSE HAMBURG: Zware chemische rookwolken waren er vanmorgen tot laat in de middag te zien boven Hamburg en omstreken. In Duitsland werd Code Paars afgegeven. Stellen kunnen we dat deze ramp toekomstige gevolgen heeft doordat mensen vergif ingeademd hebben en ongetwijfeld op zijn minst komen te zitten met een zware longaandoening.
HETZE TEGEN DE WOLF: De laatste tijd is er door het vele vee wat door wolven gedood wordt in Duitsland en Nederland een hetze uitgebroken.Vanmorgen troffen twee wandelaars op de stoep van een Natuurbeschermingsorganisatie te Gifhorn (Deelstaat Nedersaksaen Dld) een afgeneden wolfskop aan. Ik kan me indenken dat mensen die er vee opnahouden verbitterd zijn als hun schapen, kalf of pony door een roedel wolven afgemaakt wordt en zou het mij overkomen dan weet ik me mogelijk ook niet te beheersen, maar een dergelijke actie zoals daar in Gifhorn gaat wel te ver en is afkeuringswaardig.
IK WENS AL MIJN BEZOEKERS NOG EEN FIJN VERVOLG VAN DEZE PAASDAGEN!
Plaats van het gebeuren is niet Hannover, maar Hamburg
Vannacht om 3.28 uur vond er een ongeluk plaats ter hoogte van het treinstation in Voorschoten. In de passagierstrein zaten een vijftigtal personen, waarvan het merendeel van de passagiers van een feestje in Leiden terugkeerden naar hun woonplaats Den Haag. Het ongeluk gebeurde doordat er op de spoorlijn een kraan stond. Het was in die bewuste dinsdagnacht dat bouwbedrijf BAM (Bataafsche Aannemingsbedrijf Maatschappij) voor ProRails op een viertal locaties werkzaamheden aan het verrichten was voor de Nederlandse Spoorwegen. Voordat dit ongeluk gebeurde was er al een goederentrein door een uitsteeksel van deze bouwkraan beschadigd. Echter de passagierstrein knalde frontaal tegen deze bouwkraan, waardoor het voorste treingedeelte in een weiland terecht kwam, het middelste gedeelte op zijn kant langs het spoor kwam te liggen en het achterste gedeelte mogelijk door de klap en kortsluiting in brand vloog. Brandweer en hulpdiensten waren door enkele buurtbewoners ingelicht en al gauw ter plaatse. Bij dit ongeluk werd de machinist van de kraanwagen gedood en 39 mensen werden gewond, waarvan er na behandeling een twintigtal welswaar met de schrik nog in de benen er redelijk vanaf kwam, maar dat was niet het geval met 19 andere passagiers die door forse verwondingen wel in een ziekenhuis terecht kwamen, waarvan een drietal zelfs op de Intensive-care De oorzaak van het ongeluk moet geweten worden aan een communicatiefout tussen enerzijds het bestuurscentrum van de Spoorwegen en anderzijds tussen leidinggevenden van ProRails en het Bouwbedrijf BAM.
Anderzijds is het ook mogelijk dat de digitale lijnen van een der bedrijven het af heeft laten weten. Persoonlijk ben ik geen voorstander van automatisme in technische communicatielijnen, want ik vind dat deze systemen de laatste tijd Nationaal en Internationaal voor veel ongelukken gezorgd hebben.