Een goede werkplek is even belangrijk als goed materiaal, zo zou vandaag blijken. Het opnieuw verwijderen van de deurbekleding en raammotor valt best nog mee met de shark "opgesloten" in de garage maar helaas is het terugplaatsen , na het opnieuw bekijken en het meer dan degelijk invetten van dezelfde raammotor, onbegonnen werk. Aan de passagierskant begin ik zelfs niet aan het strippen. De overige tijd brengen we door met het definitief afregelen van de handrem en het maken van een "pneumatische remontluchter". Voor dat laatste heb ik de inspiratie van het net gehaald, morgen zal deze zich in de praktijk moeten bewijzen. Reuze benieuwd!!!
Vandaag eindelijk voldoende bekomen om het relaas van afgelopen zaterdag te doen. Murphy liet niet los: de stofkappen die ik geruime tijd geleden reeds bestelde blijken de juiste niet te zijn en het opnieuw samenstellen van de assen gaat helemaal niet zoals het hoort, als er dan nog één van de Cv joints weigert van de as los te komen ondanks 2 uur gebeuk met een hamer besluit ik een nieuwe Olympische discipline te ontwikkelen. Die van het "aswerpen" Zondag was ik al opnieuw begonnen met research maar vandaag vond ik het pas nodig het onding van uit de bosjes te verplaatsen naar de garage. Dit weekend vliegen we er weer in mét voldoende Stella.
De titel klinkt als een sprookje maar t zijn toch de "facts". De dag begint slecht; als ik de shark op zijn plek in wat het midden van de garage moet zijn, probeer te plaatsen en ook probeer het raam te bedienen krijg ik van de laatste "ne welgemeend FUCK YOU". Het pokkeding weigert dienst, gisterenavond, tijdens een ritje, werkte het nog en was ik trots op mijn werk maar nu stel ik vast dat de dag werk van gisteren voor den hond zijn kl.... was. Na van mijn eerste koleire bekoeld te zijn proberen we de wagen dan maar op de blokken te zetten die ik deze week gekocht heb. Dat loopt alles behalve vlot; de krik komt niet hoog genoeg en wat tuintegels doen dienst als extra hoogte. De blokken zijn vrij groot en het vergt veel denkwerk om ze onder de wagen te krijgen. Denkwerk dat wat moeilijker gaat nadat ik bij het op de grond liggen mijn hoofd heb gestoten tegen één van deze blokken. WTF?! het is zo een dag zeker. Na een uur of drie staat de wagen een cm.of drie van de grond. Das godverde ne cm/u!!! Anyway hier staan we nu dus laten we proberen de voorziene taak, het verwijderen van de steekassen, maar te voltooien. Geweldig tof geplaatst die assen; zowel de ratelsleutel als de momentsleutel zijn er niet of nauwelijks tussen te krijgen en tegen de middag ben ik het "schijtesmuug". Naar "den Brico" dan maar waar ik wat extra verlengstukken koop zodat ik de dop op de bouten kan zetten maar een constructie heb van ong.80 cm . en dus naast de wagen de sleutel kan draaien. Oef, dat werkt en het valt mee om de 24 bouten van beide assen te verwijderen. Aangezien ze er nog redelijk op tijd uit zijn begin ik al vast maar met ze te reviseren. Om ze te "ontmantelen" maak ik een bad van wasbenzine, remmenreiniger en WD40. Het vet komt zowat overal terecht maar tegen het einde van de dag zijn de assen toch proper. Ha, Fuck You Mr.M!!
Vandaag dag 1 van een "sleutel vierdaagse" De raammotoren werden verder ontmanteld en voor diegene die de term "t vliegend snot" niet kennen kan dit een belangrijke les zijn De eerste motor is best nog proper. Enkel wat aangekoekte smurrie valt er te bespeuren en met remmenreiniger en WD40 is deze al snel terug "gangig". De tweede motor daarentegen heeft een "snotvalling" om U tegen te zeggen, buiten voorgaande producten is een sterke maag aangewezen. Bij deze motor draait het wormwiel trouwens uit center waardoor er een paar pogingen en een hamer aan te pas komen vooraleer deze zich terug van zijn taak kwijt. Nog een nieuwe schakleaar bestellen voor de passagier en beide ramen kunnen voor verkoeling zorgen.
Afgelopen week had ik mij al wat ingelezen in de "vensterproblematiek" (niet die van een welbepaalde zone in Antwerpen) maar kon relatief weinig info vinden hoe aan de raammotor te geraken. Vandaag er maar ineens ingevlogen daar het te warm aan het worden is, zeker met de ramen dicht . Het demonteren ging al bij al ontzettend vlot en vrij snel had ik ontzettend veel schroefjes bij elkaar. De raammotorconstructie (scrabble: this is a winner zorgde toch voor wat hoofdbrekers en dit ten tijde van Stella gebrek!! Karmeliet is een waardige vervanger trouwens.Nu de hele constructie gedemonteerd is worden de ramen op adequate en professionele wijze op hun plek gehouden. Vanaf donderdag staan er weer wat werkjes gepland, raammotor reviseren en alle schroefjes terug op hun plaats krijgen zal het eerste zijn. Hopelijk gaat dat niet alle tijd in beslag nemen.
Deze week werd het nieuwe reservoir voor de remvloeistof geleverd. Vandaag hopen we niet alleen de klus met de remmen te klaren maar ook de motorolie te verversen. Buiten het feit dat we benieuwd zijn naar de werking van de remmen zijn we ook benieuwd naar de invloed van de nieuwe olie op de tikkende klep. Het ontluchten is een klus die wat meer tijd in beslag neemt dan verwacht, misschien niet onlogisch aangezien we met een leeg remsysteem starten maar als blijkt dat we en druk opbouwen en wielen kunnen blokkeren begin er toch in te geloven. Nadat we nog een remleiding vast zetten neem het ik zekere voor het onzekere en spoel er een halve fles DOT3 doorheen. (er was toch wat vocht opgehoopt geraakt in het systeem.) Yes we can brake!!! De volgende taak is het vervangen van de olie. De oude stop en pakking waren vol gesmeerd met pakking dus ik had deze week reeds een nieuwe aftapschroef en pakking besteld bij PCA. Gelukkig is de pakking er niet op gesmeerd om problemen met de schroef te verbergen. De olie die uit de wagen komt is zwart als kool maar vertoond, tegen verwachting in, geen sporen van water. Al snel is de nieuwe schroef en pakking geplaatst en kan ik beginnen met het vullen met de nieuwe olie. (Kroon 15W50 semi-synthetisch die netjes poseert met mijn favo smeermiddel). Ik monteer de wielen, voor het eerst in lange tijd staat de shark nog is op "eigen benen", en vervolgens de batterij. Here goes nothing! Met een heerlijke grom start de wagen en draait netjes, van een tikkende klep is na het warmdraaien geen sprake meer. Ter plaatse over en weer rijden geeft aan dat we kunnen remmen al "pakken" ze niet al indrukwekkend. Oef. Een testrit geeft vertrouwen al moeten de remmen zeker nog wat bij gesteld worden en voelt de wegligging een beetje "vreemd". Of dit ligt aan het feit dat de achterste spoorverbreders weg zijn of dat de achterbanden wat plat staan zal de komende week duidelijk worden. We took it to the streets that's all that matters now!!!
Deze week staat in het teken van het afwerken van de remmen. De shark heeft ondertussen een barnfind-look. Maandag probeer ik alvast uit te vissen waardoor de voorste remmen tegen de schijfrem blijven slijpen. Ik demonteer de klauwen en bouw ze traag maar gestaag terug op en slaag er in het probleem te verhelpen. Blijkbaar heb ik de vorige keer bij het monteren van de klauwen toch n foutje gemaakt. Nu zit alles op zijn plaats. In de brochure van de 928, die ik op iIC-TM op de kop wist te tikken, is duidelijk te zien dat de remklauwen een zilveren kleur hadden, wat mij doet besluiten om ze ook dat kleurtje maar te geven. Het werk gaat vlot en op woensdag monteer ik alle klauwen terug op hun plek, het ziet er zelfs naar uit dat ik vroeg gedaan ga hebben vandaag. Helaas kan er echt niks vlot gaan bij de werkzaamheden aan de shark. Het reservoir van de remvloeistof is duidelijk geen origineel 928 onderdeel en past dus niet in de rubbers van de nieuwe hoofdrem cilinder. De oude rubbers passen wel maar zijn te verduurd om opnieuw te gebruiken. We kunnen weer gaan rond mailen en liggen weer stil. Goddamn!!!
Na het breken van de veer eergisteren mag ik vandaag al twee nieuwe ophalen bij PCA, die ze binnen de dag leveren en dat aan dezelfde prijs als bij Rosepassion. Dat is alvast weer een opsteker voor in de toekomst daar ik er van uit ga dat dit niet het laatste onderdeel is dat ik nodig zal hebben. Ik krijg de handrem netjes in elkaar en al snel heb ik toch al weer een "rem" op de wagen. Ook de achterste remklauwen laten zich vlot monteren en vol goede moed begin ik terug aan de voorste. Helaas blijven deze slepen tegen de remschijven. Ik probeer van alles maar niets helpt. Als ik een oude remklauw monteer blijkt het wel te gaan wat voor extra hoofdbreken zorgt maar als ik met mijn logica de oplossing meen gevonden te hebben krijg ik enkel een slepende remklauw als beloning. De beschermplaat rechtsvoor moet het ontgelden en ik besluit te stoppen voor vandaag want ik ben in staat té veel geweld te gaan gebruiken. Grrrrr... Laat ons maar rekenen op het gezonde verstande van de forummers en anders heb ik volgende week nog de oldtimercursus als redmiddel.
Vandaag terug vol goede moed begonnen aan de handrem. Na behoorlijk wat moeite en WD40 slaag ik er in de spreider los te krijgen waardoor de handrem in zijn normale gesloten positie kan staan. Oef, licht aan het einde van de remtunnel maar helaas heeft Murphy er nog een zegje in. Als ik één van de veren bekijk stel ik vast dat ze is af gebroken. Damn opnieuw gedaan met de progressie. Eerst maar is een veer op de kop tikken. Gelukkig kan ik voort aan de voorzijde en probeer ik daar een remklauw te monteren. Helaas ook hier geen fun, de remklauw sleept tegen de remschijf. WTF?! Let's call it a day, Again... Pfff.
Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan het reviseren van de remklauwen. Vandaag hoop ik alles stilaan terug op zijn plaats te krijgen. De handrem aan de linkerzijde gaat opvallend vlot terug in elkaar maar de rechterzijde wil niet meegeven. De remschoenen blijven uit elkaar staan en ik kan doen wat ik wil maar de "spreider" blijft ver naar buiten steken. Onder de wagen ziet de remkabel er ook niet geweldig uit. Een beetje frusti kap ik er mee voor vandaag.
Vandaag weer verder gewerkt aan de remmen. De achterste remklauwen staan op de blokken na in elkaar. De laatste voorbereidingen op de montage van de handrem zijn ook afgerond met ook hier het schilderen van de platen.
Vandaag werk ik eerst de platen van de voorremmen af met RX10 zodat deze kunnen drogen. Als ik dan ook de remklauwen terug in elkaar krijg kom ik er mogelijk deze week nog aan toe alles terug te monteren. Mijn studieronde heeft zijn vruchten afgeworpen en door het monteren van de remklauwen zie je dat ik vooruitgang boek. Op het eind van de dag laat helaas het tweede pakje op zich wachten dus duimen dat het er woensdag is. Aan werk nochtans geen gebrek want ook de handrem moet ik terug in elkaar zien te krijgen maar ook dat zijn zorgen voor woensdag.
Zoals voorspeld ging ik wachten tot de kerstvakantie alvorens verder te werken aan de remmen. Deze week heb ik alvast de nodige stukken besteld,die in een kerstinpakpapierloze (topscore in scrabble) doos, geleverd worden. Maandag verwacht ik nog wat stukken aangezien ik bij twee verschillende leveranciers besteld heb. Voorbereiding is alles en de oldtimer radio gaat samen met 4 Stella's mee richting garage. Ik heb me voorgenomen geen deadlines meer te stellen ivm. de werkzaamheden;we zien wel. De Porsche heeft behoorlijk wat stof verzameld ondertussen. Ik sta eigenlijk wat rond te lummelen in de grage maar pak er toch de RX5 bij teneinde de platen van de voorremmen te bewerken zodoende kan ik maandag met de RX10 aan de slag alvorens de remklauwen terug te monteren. Ook de handrem gaat vernieuwd worden en ik besluit om ook de veren maar mee in de verf te zetten. Vervolgens wil ik beginnen aan het opnieuw monteren van de remklauwen maar ben helaas zo stom geweest van de hele zooi door elkaar te leggen en uitvissen wat de linkse en de rechtse is kost me toch wat tijd en moeite (ik heb nochtans maar 2 Stella's op tot nu toe). Ik wil er voor alle zekerheid mijn macbook bij nemen maar wil toch voorkomen dat het toetsenbord te vuil zou worden dus investeer ik in een soort rubber dat ik niet zo graag zie passeren, zeker niet als het via de ooghoeken uit het zicht verdwijnt. Aangezien in de levering van maandag nog wat onderdelen voor montage zitten doe ik maar niet verder en nuttig de twee Stella's tijdens het verder bestuderen van het remkauw verhaal. Te lang tijd tussen de werkzaamheden is duidelijk geen goed plan!
Dit weekend in de eerste plaats de werkplaats voorzien van voldoende geestrijk vocht. De wagen staat nog steeds op blokken en bij het zoeken naar de contacten voor de remblokindicatoren zien we dat deze vakkundig "kort" gelegd zijn. "Schoon werk" van de vorige restaurateur/hersteller. Ik had het hele remgebeuren naar een warmere plaats verhuist teneinde het drogen te bevorderen en dat is, logischerwijs, gelukt. Ik sleur er de oven bij vandaag want op de spuitbus voor de remmen staat vermeld dat de geverfde onderdelen gebakken moeten worden teneinde de verf te doen harden. Een voorschoot laat ik maar achterwege. Een mal maken voor de remschijven is het volgende dat moet gebeuren, een geduldwerkje met schaar en papier, not mij forté. Na wat gevloek en het aanspreken van de bak Stella lukt het toch vrij aardig en kan ik beginnen verven/bakken. Het eindresultaat mag er zijn. De komende weken zal het wat rustiger zijn, dringend tijd dat ik nog is wat duikjes ga doen. Ga me alvast inlezen over het kleppen stellen, distributiegedeelte en het vervangen van de koppakkingen. In kerstvakantie werk ik de remmen af en kan ik hopelijk aan het motorisch gedeelte beginnen.
Ik wil van de herfstvakantie gebruik maken om een paar dingen aan te pakken aan de 928. Eerst en vooral de remmen, dan de cardanas (waar de wokkel mogelijk zit) en dan de koppels van het stuurhuis nog is checken (staat alles nog vast). Maandag: De remklauwen waren al gedemonteerd maar het verwijderen van de remschijven kost me meer tijd dan me lief is. Ik moet zelfs opzettelijk een boutje de vernieling in helpen teneinde de schijven los te krijgen. Het kost me meer dan een dag prutsen. De remschoenen zien er geweldig uit. Dinsdag: Deze ochtend in Hulst een remklauw op de kop getikt aan een leuke prijs en bovendien nog een leuke vondst gedaan op een parking in dezelfde straat. De Karmann ghia heeft wel wat aandacht nodig. Deze namiddag eindelijk alles afgeschuurd en schilderklaar gemaakt. Een mooie opstelling moet het drogen verzekeren. Donderdag: Helaas is het weer koud en vochtig en is er van drogen niet genoeg in huis gekomen. Ik besluit dan eerst de hoofdremcillinder maar te monteren. Een werkje dat de nodige vloeken en moeite kost en bovendien de bak Stella wel doet opdrogen. Veel verder kom ik niet en bovendien wil de Shark na het starten niet lekker draaien. Het tikken van de klep is erger geworden en als ik de olie even bekijk ziet het er niet zo goed uit, zou de witte rook wel is kunnen verklaren. Gezien de toestand van het olieverhaal en de toestand van de remtrommels gaan we er maar van uit dat ook de distributieriem niet vervangen zal geweest zijn zoals beloofd door Wolfs. Stof tot nadenken want het to-do lijstje is wat langer geworden deze week. Eerst maar is nieuwe remschoenen bestellen en een nieuw "strijdplan" maken en vooral niet vergeten de bak Stella te verversen alvorens we verder kunnen.
Vandaag heb ik de remcilinder gedemonteerd. Niet makkelijk te bereiken moet ik zeggen, bovendien hebben de werkzaamheden behoorlijk wat vragen opgeleverd. Een wit ding dat leidingen splits dat ik nergens in de manuaal bespeur, remdrukregelaars die vernoemd worden in de manuaal maar die niet in mijn wagen te bespeuren zijn en olie in de luchtfilter. Dat kan tellen. Eerst maar is op zoek naar antwoorden op de vele vragen. Het zal vanuit de zetel met ne Stella en de laptop zijn dat er progressie gemaakt moet worden.
Vandaag heeft een vertegenwoordiger van de NV België zijn visie gegeven over de begane overtreding op 11/08/2011. Ik werd gelukkig vertegenwoordigd bij de soepjurken door een advocaat van mijn rechtsbijstand. Helaas mag ik mij aan een gepeperde rekening verwachten. 550 omdat hij niet ingeschreven en verzekerd was,110 voor het fout parkeren én 14 dagen rijverbod. Er zijn mensen die zwaardere feiten plegen en minderen straf krijgen maar uiteraard ben je als eigenaar van een wagen überhaupt al een crimineel voor de NV België en bovendien slachtoffer nummer 1 om de kassa te spijzen.
Vandaag spendeer ik tijd aan twee problemen en krijg en derde op mijn bord. Allereerst zet ik de wielen van de grond om te kijken of mijn wielen "uitslaan". Ik ga er lichtelijk van uit dat dat de oorzaak van de "wokkel" is. Van een wieluitslag is geen sprake maar roken doet de uitlaat dan weer ontzettend. Nieuw probleem dus. De remklauwen brengen ook wat nieuws aan het licht. In de linkerachter cilinder is ijzervijlsel te zien, een duidelijk teken dat de hoofremcylinder de geest gegeven heeft.
Vandaag neem ik de tijd om de radio aan te sluiten want daar zat een stekker aan zonder aarding. Ik los het eenvoudig op en koop een verdeelstekker om vervolgens de aardingspen met een hamer in te slaan (ik dacht dat ik hem kon openschroeven) Beetje "barbaars" misschien maar het werkt. De rest van de dag spendeer ik aan het uiteenhalen en het poetsen van de remklauwen.
Dit weekend doe ik eindelijk de "lamp" branden en pik ik de radio op die ik gekocht heb. Na het monteren van de bankschroef zijn we helemaal klaar voor operatie "resto". Deel 1: de revisie van de remmen. Het aantal keren dat ik de wielbouten heb los-en vastgezet kan ik absoluut niet meer tellen. Een compressor is misschien toch geen slecht gedacht. Ik verwijder met de nodige fors de remklauwen en vier de herintrede van de "Stella".