De Actrice Marie Marquet, trad vooral op in Parijs en St.Petersburg, en liet zich verplaatsen per Minerva met chauffeur, welke ze regelmatig inhuurde. Hier enkele foto's van chauffeur George, welke van Marie een gesigneerde foto in theaterprogrammaboekje ontving. Zelf gaf hij haar een foto met daar achterop een boodschap. Het verhuur bureau was gezeteld in Londen.
En eveneens was er een gesloten coupe chauffeur. Op een van de achterzijden liet hij deze boodschap na. Beste Jullie Drie. Ik stuur u mijn zeer elegant flesje waarop ik sedert 19 dagen wachtte. Het is de garage die de foto's heeft doen maken om verzending naar het bureau van het agentschap waarvoor wij werken( te Londen) Een antwoord a.u.b. met uw nieuws. Goede dingen. Latere foto in de Vitrine van het verhuurbedrijf.
Hier en nu uitgespit en we weten zeker dat het de liefhebber meer dan bevallen zal.
Lees en geniet.
We beginnen met de rubriek Ongevallen, daar we een fantastische anekdote vonden niet ver hier vandaan gebeurd. Daarna vervolgen we met Straffe verhalen en andere gebeurtenissen. Wordt vervolgt met nog meer nieuws.....
Vreeselijk ongeval in Januari 1912. Minerva tegen Boom na klapband. 2 doden. Chauffeur van Baron Osy verongelukt. 1912. Minerva botst met paardengespan. 1914 Chauffeur van de fabriek tegen boom 1914. 2 doden. Splinternieuwe Minerva tegen boom 1921 Vreeselijk ongeluk 1924. Minerva bots op Citroên 1931 Verder in de rubriek sterke verhalen !
Minerva van dokter gestolen ! 1912 Stad Antwerpen schenkt Slijk bij mooi weer !!! 1913 Minerva in sluis gereden 1925. Bank overval met gestolen Minerva 1933 Wie een Minerva wiel vindt in de buurt van Aalst kan het hier gaan terugbezorgen ! Miss univers 1934 Lees vooral de commentaar achteraf van een Jounalist die blijkbaar niet erg tevreden was.
Ondanks het hele gebeuren slechts enkele minuten duurde had de journalist het er toch moeilijk mee. Koninklijk bezoek. 1925 En 1926 voorlopig ten slotte; nog een artikel ivbm de rally te Spa 1933
Dit korte artikeltje toont nog enkele vondsten van Minerva familie foto's met dank aan leden van de Royal Veteran Car club.
Prachtige familiefoto van een grote Minerva Landaulette. Ook opgedoken uit een oude lade de Minerva Type AN ? En nog eentje die eigenlijk in het voorgaand artikel thuis hoorde Minerva op Tijgerjacht in India.........; Deze komt dan weer uit een krantenartikel uit Valkenswaard, helaas niet de allerbeste kwaliteit.
Hieronder nog een appendix voor voorgaand artikel ivbm de Rally in Spa 1933, welk nog een paar andere aspecten aan het licht brengt. Hieronder enkele beelden van een Minerva Motor pre 1914 met kleppen.
Minerva motorfiets V twin 1909. Australië En als laatste enkele Minerva's die onlangs een nieuwe eigenaar kregen, en waarvan we hopen ze te mogen ontmoeten. Minerva V twin 1912.
En hieronder een pracht en superzeldzame 8 cilinder landaulet Type AP, nu in een Belgische verzameling.
Wegens het succes van 2017 herhaalt de organisatie van Cars & Coffee Peer deze dag op 21 juni. Iedereen met een in België vervaardigd vehikel is welkom op deze themadag. Kent u iemand, bezorg hem dan deze uitnodiging.
Via onze vriendLucien Hautvast, welke zich vlijtig bezigde
bij voorgenoemde merken Vivinus en Pipe, kwamen we terecht bij ander Belgisch
merk met ambitie en alure. Hij werd in 1910 geëngageerd door autobouwer Springuel, een merk dat in 1902 zijn levenslicht zag.
Toen begon Jules, net afgestudeerd
als ingenieur met het construeren van enkele prototypes automobielen voor eigen
gebruik. Plaats van delict; Huy. Zijn zoektocht naar speciaalheidviel in de smaak en onder druk van vrienden,
pakte hij het groter aan. In 1907 kocht hij een oud fabriekspand om uit te
breiden. Officieel onder de naam S.A. des Automobiles Springuel.
De eerste wagen die uitkwam was een
tourer die een snelheid van 80 km/h kon behalen, een flinke jongen in die tijd
die aardig wat spektakel creëerde. Het merk werd bekend omwille van zijn prima
kwaliteit. Ze maakten gebruik van top
materialen voor de motoren, en om de bedrijfszekerheid te garanderen hadden de
wagens een dubbel ontstekings systeem. Er was geen plaats voor fragiele fragmenten.
Wat betreft de vervaardiging van mechanische onderdelen, bijna alles werd met de hand en in eigen beheer gemaakt. Ludovicus Springuel, neef van Jules verteld ; De motor werd op een testbank geplaatst, draaide minimaal acht uur en werd vervolgens op een chassis gemonteerd. Een tester reedt enkele honderden kilometers, en noteerde al zijn opmerkingen. De motor werd vervolgens volledig gedemonteerd, gecontroleerd, opnieuw geassembleerd en uiteindelijk aan de klant geleverd, welke daarna een impuls van verrukking kon ervaren. Vooral de zeer soepele werking van de koppeling van Springuel werd voor die tijd als een 'bijna orgasme' ervaren.
Het carrosseriewerk werd zoals destijds gebruikelijk, uitbesteed, maar
wel onder toezicht en aanwijzingen van Jules die overal een vinger in de pap
wilde hebben zonder zich te verbranden. Men
oogste felicitaties van de koning op het salon in Brussel van 1908, welke toen ook klant
werd.
Vanaf 1910 kwamen er meerde
modellen om een keuze te kunnen maken uit 3 lengteÂ’s.
In dat jaar trokken ze ook de succesvolle
Lucien Hautvast aan om op essentieel sportief vlak reclame te kunnen maken. Het was meteen in de
roos, want ze wonnen de ‘Coupe de la Meuse’ met de 16 pk.Ook in dat jaar werden ze eerste in de
Meeting dÂ’Oostende. In 1911 herhaalden ze het succes van de Coupe de la
Meuse. Jules kon dus direct een mooi palmares aan adelbrieven voorleggen.
Er kwam ook een kopzijklepper 2,12 liter die vanaf 1912 vele successen
kende in wedstrijden. Meegevoerd door de stroom, kon dit succes niet
onopgemerkt voorbijgaan; Er volgde een samenwerking met Imperia. De merken
hanteerden elk een eigen naam, een dun laagje Springuel-ImperiaÂ’s werden geboren
. Vanaf 1914 waren er 4 modellen ; 12/14 pk en 16/20 18/24 en 26/28 pk. Jules toonde altijd interesse om te
verbeteren, en ontwierp een vierde merk, de ‘Abadal’. Deze was qua prestaties
te vergelijken met de Hispano Suiza. Puur krachtvoer!
Ook de coureur ‘Klinkhamers’ reed
voor Springuel. Hij vestigde een record toen hij in Huy een helling van 8%
trotseerde met een snelheid van 75km/h. Op de vlakke weg haalde hij een goed gerijpte 117,64
km/h.
Datzelfde jaar schitterden ze ook
weer in de voorgenoemde wedstrijden in de sportwagen categorie.Derny deed het ook goed bij een
betrouwbaarheids rit waarbij hij probleemloos een afstand van 756 kilometer
aflegde aan een gemiddelde snelheid van 86 km/h in de Ardennen.
Jules hield
zijn geheimen angstvallig verborgen onder een luchtdicht afgesloten motorkap.
Maar u raad het al, de wereld begon andersom
te draaien toen de Duitsers letterlijk roet in het eten kwamen strooien.
Tijdens de bezetting probeerden ze de geheimen van de succesvolle motoren te
ontfrutselen; maar Jules weigerde ze prijs te geven, en werd prompt uit zijn eigen fabriek
gesmeten. Machines en autoÂ’s verdwenen per trein richting oosten. Na de oorlog
werden enkel nog enkele wagens geassembleerd met overgebleven- en vernieuwde
onderdelen, maar de productie kwam nooit meer op gang. Ook al omwille van
ziekte van Jules, welkehieraan overleed
in 1929.Hij tekende wel nog enkele
ontwerpen, maar moest genoegen nemen met de wetenschap dat tijdens de oorlog een
Springuel de persoonlijke postvan de
Koningverzekerde in een verbinding met
Le Havre. Een laatste heldendaad voor
het merk.
Lang werd gedacht dat er geen overlevende Springuel's meer ronddwaalden op deze aardbol, en waarschijnlijk is dat ook zo. Men werk wel aan een replica.De stad Huy gaf in 1997 Beeldhouwer Jean-Marc
Gaspard de opdracht een sculptuur te maken. Hij koos als culturele identiteit voor de gemeente de raceauto van Springuel, als eerbetoon aan de voormalige autoconstructeur.
Hij vervaardigde het beeld volledig in aluminium om ook de kwaliteit van het merk te
benadrukken. Een beetje Prozac voor uw ziel, te bewonderen op een rotonde te Huy.
Weet je dus niet waarheen, deze tip
als sociale ontmoetingsplaats. Maak eens een zoektochtje naar Huy en portreteer een
mooi aandenken met je oldtimer, mijmerend over de 'goede oude tijd'. Wat als ............
Heb jenog meer info over dit merk, we ontvangen dit
steeds met plezier.
Een eerste foto van de familie Springuel met een van de prototype's in 1904 ! Een latere opname met 'Roi des Belges' carrosserie aan de oever van de maas 1907. Zelfde plaats, betere foto. Bronnen over het jaartal spreken elkaar tegen. Familie Springuel met een Coupe chauffeur model. 1913 reeds in samenwerking met Imperia. Een Springuel gefotografeerd in Luxemburg. Springuel tijdens 'Coupe de Meuse', bestuurd door Klinkhamers. Men koos voor een 'Toerisme' model.
Hieronder enkele Springuel coupe chauffeur modellen uit 1913. De 16 pk versie.
Een open phaeton 16 pk En een sport torpedo. Landaulette Hieronder een Springuel 'Roi des Belges'in Kleur
Beker van coupe de la Meuse in datzelfde jaar, zelfde wagen.
Springuel 12027 coupe de la meuse 1911 met Hautvast aan het stuur. Nog eentje 1911. Een tweede Springuel met nr 12028. Hier het hele 4 koppig Springuel Team in Oostende met La marche, Klinkhamers, Jules springuel en Hautvast. aan de startlijn Springuel 4881 1911 Oostende een 12 pk.
Alle indianen spelen met ................ Bananen, Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen.................. Minerva's
Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India. Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja. Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors. In dezelfde collectie deze uit 1914. Concours in Delhi. Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.
Minerva 16009
en 0082. Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg. En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs. Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie. Een futuristisch model van Armbruster. Minerva royal van koningshuis. Minerva Phaeton 1907. Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.
We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.
Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally. Een enorm bedrag in 1933 !!!!! We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt. Graag nog meer van dit.......... wie heeft het liggen?
Op de valreep kregen we nog enkele beelden van dit extreem zeldzame Belgische merk, waarvan bij ons weten geen overlevenden zijn gevonden. Wat wel overleefde is de fabrieksplaat die een jaar of 20 geleden door een lezer van dit blog van de fabrieksmuur werd geplukt. Hier als onvergetelijk erfgoedstuk aan de digitale muur geplakt, zodanig iedereen kan meegenieten van onze rijke automobielgeschiedenis
De Belgische driekleur verdedigd door FAB, met dank aan de eigenaar FAB aan het werk op het criterium van SPA 1912. Aan het stuur Coosemans. Hij won o.a. coupe de Liedekerke 1912. In 1913 op 21 september nam hij deel aan de 'Coupe de Boulogne' met startnummer 9. Een tweede FAB was in geschreven met startnummer 20, bestuurd door Losci, en Jakke als reserve piloot. Mocht iemand hier beelden van hebben............ Affiche van FAB 1913
Een Zeldzame aanblik van een FAB limo 1912
Deze toonden we al eerder, alsook beelden van een teruggevonden FAB, waarvan hieronder enkele schetsen.
Bovenstaande tekeningen werden gemaakt aan de hand van deze vondst.
We zijn nog steeds op zoek naar de toenmalige en/of huidige eigenaar van deze overblijfselen. De radiator zou aan de garagemuur gehangen zijn, en blijkbaar zaten er ook nog carbuurlampen op.
Dus deze warme oproep aan wie weet waar deze zich bevind, zich te melden. Alle tips welkom!
Voor degenen wiens Russisch niet zo goed ligt, hier eenzelfde reclame in het Duits. Kellner, ook Hofleverancier voor het Duitse Hof.
Toch wel een ander afbeelding met geopende achterdeur om duidelijk de comfortabele 'noodzitplaatsen' te illustreren. Voor degenen bij wie het Duits ook al niet ligt, kleine vertaling, waarbij vooral nr 6 interessant is.
Deze zegt: bij volle bezetting van de wagen zitten de Heren achter in de wagen, waardoor de dames niet gestoord worden door de rook van sigaren en sigaretten !
1. Omdat de zitplaatsen tussen de assen liggen zijn schokken en trillingen minder voelbaar.
2. Omdat de achterste zitbank voor de as ligt bespaart men op bandenslijtage.
3.Men kan de chauffeur instructies geven zonder te moeten schreeuwen zoals vroeger.
4.De achterin zittenden zijn eveneens beschermd door het voorste windscherm.
5.De achterste nood zitplaatsen (strapontins) zijn comfortabeler dan vroeger omdat ze breder en dieper zijn, en kunnen worden voorzien van armsteunen, waardoor men makkelijker kan omhoog komen.
6. Heren kunnen achteraan zitten om dames niet met sigaren en sigarettenrook te parfumeren.
7.Als de noodzitplaatsen niet gebruikt worden, kunnen ze worden opgeklapt en is er ruimte voor 5 grote koffers. Hieronder een Minerva Spitzkuhler voorzien van Zomer en Winter carrosserie van Kellner.
Het is weer bijna zo ver. Einde van het jaar nadert en talloze zinvolle en zinloze dingen zullen weer onder de kerstboom liggen. Wij leggen er deze mooie Minerva vondsten onder, en hopen de gepaste liefhebber daarmee een mooi kado te doen.
Het is blijft wel verboden deze foto's en teksten te posten op sociale of andere media!
Not allowed to copy photos and text !
Dank zij ons contact in Rusland, hebben we enkele toch wel super mooie beelden van Minerva in dit werelddeel gekregen.
Zoals deze bovenstaande in Siberië omstreeks 1914.
Maar nog mooier deze hieronder van een zeldzame 'Spitzkuhler' Minerva 1914. Net een paar nieuwe reservebanden gaan 'kerst'shoppen.
p.s. mogelijk is de motorfiets links een Sarolea.
Gewoon om te vergelijken hieronder nog een foto die we al eerder toonden, 1914 Alpenfahrt. Voor de ongelovige Thomassen, een detailopname van de radiator met duidelijk het Minerva embleem. Hieronder dan een Russische reclame affiche van de Minerva 'Spitzkuhler' met een carrosserie van Kellner. Ook de onderstaande is eenzelfde model maar deze carros in van Papler in Keulen.
Daar ons de pap in de mond gegeven werd, hier nog een Minerva met Papler carros.
Dan nog enkel beelden van een Minerva die een officiële functie bekleede in het Oostblok., leuk te zien hoe de bagagekoffer ingewerkt werd. Dan nog een beeld van een dikke 8 cilinder die ooit in Oostenrijk dienst deed. Deze hierboven in een meer bekend beeld van het topmodel Minerva op het salon van Parijs 1931. Ook de 8 cillinders onder de kap, en een Amerikaans aandoende bumper. Gezien de palmbomen op de achtergrond is deze in meer warmere streek te situeren, of een of ander arboretum. Als bijna afsluiter, een Minerva lijkwagen met redelijk moderne opbouw.
Niet de allerbeste foto, maar we zagen op de achtergrond toch nog net een Minerva piepen. Foto zou zijn uit 1921. Misschien een model NN.
Van een Duitse lezer kregen we deze mooie opname uit Kongo omstreeks 1934 toegezonden. De vraag is ; is dit en Minerva, zo ja welk type/bouwjaar. Heeft voorwielremmen en links stuur dus na 1927. Maar er zijn ook twijfels omwille van de hoek van de radiator.
Alle suggesties welkom via gastenboek of opgegeven mailadres in de titel.
Hieronder dan eentje die ook determinatie nodig heeft. Nederlandse inzending. Deze Minerva deed dienst als taxi bij het bedrijf Gramtax in Hardenberg.
De wagen werd in gebruik genomen in 1933, maar is duidelijk een occasie van voor WO I.
Ook hier graag een type en bouwjaar op te plakken. Hieronder een inzending uit het Oostblok Niet 100% zeker of het om Minerva's gaat, wie het weet mag het zeggen. oplossing; het zijn 'White' vrachtwagens Rusisch leger. (Amerikaans) Een ander leger verhaal hieronder. De Nederlanders waren uitgerust met een peloton Motoren, maar zoals blijkt op de achtergrond ook Minerva. De motorfietsen zijn van de merken Douglas en Excelcior? Hieronder dan een beeld van eerder vermelde rally Amsterdam Parijs met een rondje op Zandvoort. De Minerva landaulette moet met zekerheid nog bestaan. Wie weet meer?
Bekijk https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_042344~historische-autorally-amsterdam-parijs-1898-1968-met-spijker-uit-1906~.html De andere deelnemende Minerva aan deze rit hieronder nog maar eens in beeld. We weten ondertussen wie de huidige eigenaar is. En voila, een opname van 2015.
Hieronder gewoon een mooi beeld van de Minerva 'Aster' NN 1920 in een sportieve uitvoering.
Als laatste enkele beelden van Minerva met een carros van Vesters & Neyrinck 1926, 1929 en 1931
Bestuurder was ene Vsevolozskiy, uit een adellijk geslacht en nobelprijswinnaar.
Dankzij ons contact in Riga wisten we enkele zeer mooie opname's te bemachigen van dit roemrijke merk, welke in deze jaren de grootste autoproducent in België was.
Verkoops annonce Pipe in het oud Rusisch, Eerste vier dikke letters is PIPE in het Rusisch.
Verder worden andere modellen van 9 tot 100 pk open phaeton's en vrachtwagens van 1 tot 5 ton aangeprezen.
Aan de startlijn in 1909 te St ¨Petersburg. Helemaal rechts Pipe. Zelfde plaats, ander volk. Een foto uit een Duitse krant waar Dhr. Wsewoloshskiy in de bloemen word gezet.
Toch is dit een andere Pipe dan op de voorgaande foto's. Misschien een jaar vroeger 1908 (platte firewall)
Een zijaanzicht van de Pipe, welke eigenlijk een sportTourer was. Met neergeklapte voorruit, welke op de volgende foto's ontbreekt. Hier heeft de Pipe startnummer 6 en geen venster. Zelfde als hierboven Deze Pipe heeft al niet meer die platte 'cowl' achter de motorkap.
Ook deze Pipe reed mee in de rally en het grappige is dat er aangegeven werd dat men 11 keer een band moest wisselen. Het zou gaan om een 60 pk Pipe. Links ook nog net in beeld een Pipe. Nog een opname van een Russische Pipe, deze nam wel geen deel aan deze rally.
En tenslotte nog een mooi beeld van 2 deelnemers aan St.Petersburg Riga.
We zijn dus steeds onversaagd op zoek
naar oude en nieuwe beelden van deze eens roemruchte mobielen, waar ook u een
bijdrage kan leveren door het insturen van uw bestanden.Voor 2018 plannen we alvast meer te vertellen
over de merken Nagant, Springuel, SAVA, FN Â…Â… en wat er nog zoal opduikt,
alsook spannende verhalen.
Alvast veel lees en kijk genot,
beginnend met een aanvulling van ons ‘Pipe’ verhaal.
Omstreeks dezelfde periode als bovenstaande Pipe coupe chauffeur met carros van Voght. Twee Pipes 1911 De Pipe van Koningshuis tijdens Albert I bewind.
Hieronder een foto tijdens een officiële gelegenheid. (zie ook beelden voorgaand artikel over Pipe)
Ook een Pipe? we betwijfelen het, maar het is wel een heel mooie opname. 1914 Tweede en derde in de rij Pipe. de eerste is een Berliet. Pipe vrachtwagen 1908. Deze had 16PK. Pipe met houtgasgenerator 1926. Stand van Pipe op het salon 190? Hier een foto van de Beker van de rally st.Petersburg welke een tijd geleden op een veiling verscheen. Gewonnen door Pipe.
En als laatste nog eens de foto van de Pipe Royal om foto 9 en 10 bij te staan.Koningin Elizabeth met kinderen Leopold (III) en broer Karel. (regent tijdens WO II)
Lucien Hautvast is een beetje de rode draad doorheen ons Belgisch verhaal tot nog toe. Hij begon zijn carrière net zoals veel auto en motoren bouwers met en op de fiets. Hij reed voor veel Belgische merken om deze te promoten, zoals o.a. Vivinus en Pipe, Springuel, hier uitvoerig beschreven. Maar hij reed eveneens buitenlandse merken zoals Clement Bayard, en was kind aan huis bij de koning. Er verscheen zelfs een boek over hem genaamd ' de Gentlemen Driver' . Mocht iemand in het bezit zijn hiervan, wij zijn benieuwd naar de inhoud.
Wij kregen onlangs enkele beelden bezorgd van de Tour de Belgique waar enkele Pipe's als volgwagens meereden. Met zekerheid dat Lucien hier voor iets tussen zat. Verder nog enkele relevante kranten artikels ivbm Coupe de Liedekerke en Oostende.
Lucien Hautvast zoals we hem eigenlijk niet kennen op de fiets.
Hieronder Lucien 'the gentlemen driver' 1907 Kaizerspreiz. Een beeld tijdens le tour de Belgique met 2 Pipe Volgwagens.
Dan nog een mooi krantenuittreksel ivbm de week van de automobile in Oostende met heel wat Belgisch geweld aan de startlijn. o.a. Olieslagers met Minerva moto. 4 Pipe's met aan het stuur o.a een Goldsmith (oprichter van Pipe) Hautvast, Massange en F. d'Aubreby.
Baron de Liedekerke, Trentelivres en Poncelet op Vivinus, een Royal Star en 2 Sarolea's.
Destijds werden categorieën ingedeeld navenant de kostprijs van het chassis...........
Wie weet in welk jaar dit was, mag het ons vertellen.
Ook nog interessant om weten, een voorvader van Koningin Mathilde reed mee met een Gardner Serpolet. Nog een beschrijving van de week van automobile te Oostende in 1909
Hieronder nog een affiche welke Hautvast aankondigd voor de coupe de Liedekerke op Pipe. En we vonden nog een prachtige foto van Hautvast op Pipe 1909 tijdens deze rit. En als allerlaatste beeld nog een beeld van een Pipe coupe chauffeur 1907.
Nog enkele opname's van Pipe's, die we u zeker dit jaar nog wilden meegeven.
Een pracht van een Pipe, ooit ingeschreven als een van de eerste auto's in Breda omstreeks 1908. En ook deze hele mooie komt uit Schijndel 1912.
Hieronder nog enkel Vivinus ontdekkingen Vivinus 'new Orleans' uitgave 1908 Vivinus stockholm Niet 100% zeker of dit een Vivinus is...... Links voor, Vivinus in een garag in Besancon. Tweede in de rij Vivinus anno 1902 Nog een overlever van Vivinus in de collectie van d'ieteren.
En als laatste een 'Dietrich' Vivinus op London brighton'