Inhoud blog
  • contact
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis
  • Op naar de Hoog misOp naar de hoog mis vervolg
  • 125 jaar Minerva
  • Classic days Dusseldorf
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • www.­oldtimernederlan­d.­nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Trektocht der Pioniers
    1 ste juni zondag
    08-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alle indianen spelen met .........
    Alle indianen spelen met ................ Bananen,  Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen..................  Minerva's


    Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India.

    Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja.

    Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors.

    In dezelfde collectie deze uit 1914. 

    Concours in Delhi. 
    Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.

    Minerva 16009

    en 0082.
    Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg.

    En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs.

    Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie.

    Een futuristisch model van Armbruster.

    Minerva royal van koningshuis.

    Minerva Phaeton 1907.

    Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.


    We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.

    Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally.   Een enorm bedrag in 1933 !!!!!   We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt.  Graag nog meer van dit..........  wie heeft het liggen? 

    08-01-2018 om 13:27 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Just FAB; het wordt een Fabuleus jaar !!!
    Just FAB !

    Op de valreep kregen we nog enkele beelden van dit extreem zeldzame Belgische merk, waarvan bij ons weten geen overlevenden zijn gevonden. Wat wel overleefde is de fabrieksplaat die een jaar of 20 geleden door een lezer van dit blog van de fabrieksmuur werd geplukt. Hier als onvergetelijk erfgoedstuk aan de digitale muur  geplakt, zodanig iedereen kan meegenieten van onze rijke automobielgeschiedenis



    De Belgische driekleur verdedigd door FAB, met dank aan de eigenaar

    FAB aan het werk op het criterium van SPA 1912. Aan het stuur Coosemans. Hij won o.a. coupe de Liedekerke 1912.  In 1913 op 21 september nam hij deel aan de 'Coupe de Boulogne' met startnummer 9. Een tweede FAB was in geschreven met startnummer 20, bestuurd door Losci, en Jakke als reserve piloot. Mocht iemand hier beelden van hebben............ 

    Affiche van FAB 1913

    Een Zeldzame aanblik van een FAB limo 1912

    Deze toonden we al eerder, alsook beelden van een teruggevonden FAB, waarvan hieronder enkele schetsen.



    Bovenstaande tekeningen werden gemaakt aan de hand van deze vondst.

    We zijn nog steeds op zoek naar de toenmalige en/of huidige eigenaar van deze overblijfselen.  De radiator zou aan de garagemuur gehangen zijn, en blijkbaar zaten er ook nog carbuurlampen op.
    Dus deze warme oproep aan wie weet waar deze zich bevind, zich te melden. Alle tips welkom!

    03-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-01-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAB apendix


    Nog een FAB ontdekking, reclame in het Spaans voor 20/28 en 12/16 pk modellen.

    02-01-2018 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    22-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva voor onder de kerstboom

    Voor degenen wiens Russisch niet zo goed ligt, hier eenzelfde reclame in het Duits. Kellner, ook Hofleverancier voor het Duitse Hof.
    Toch wel een ander afbeelding met geopende achterdeur om duidelijk de comfortabele 'noodzitplaatsen' te illustreren.

    Voor degenen bij wie het Duits ook al niet ligt, kleine vertaling, waarbij vooral nr 6 interessant is.
    Deze zegt: bij volle bezetting van de wagen zitten de Heren achter in de wagen, waardoor de dames niet gestoord worden door de rook van sigaren en sigaretten !
    1. Omdat de zitplaatsen tussen de assen liggen zijn schokken en trillingen minder voelbaar.
    2. Omdat de achterste zitbank voor de as ligt bespaart men op bandenslijtage.
    3.Men kan de chauffeur instructies geven zonder te moeten schreeuwen zoals vroeger.
    4.De achterin zittenden zijn eveneens beschermd door het voorste windscherm. 
    5.De achterste nood zitplaatsen (strapontins) zijn comfortabeler dan vroeger omdat ze breder en dieper zijn, en kunnen worden voorzien van armsteunen, waardoor men makkelijker kan omhoog komen.
    6. Heren kunnen  achteraan zitten om dames niet met sigaren en sigarettenrook te parfumeren.
    7.Als de noodzitplaatsen niet gebruikt worden, kunnen ze worden opgeklapt en is er ruimte voor 5 grote koffers.

    Hieronder een Minerva  Spitzkuhler voorzien van Zomer en Winter carrosserie van Kellner.

    22-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    21-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva voor onder de kerstboom
    Het is weer bijna zo ver. Einde van het jaar nadert en talloze zinvolle en zinloze dingen zullen weer onder de kerstboom liggen. Wij leggen er deze mooie Minerva vondsten onder, en hopen de gepaste liefhebber daarmee een mooi kado te doen. 
    Het is blijft wel verboden deze foto's en teksten te posten op sociale of andere media!
    Not allowed to copy photos and text !


    Dank zij ons contact in Rusland, hebben we enkele toch wel super mooie beelden van Minerva in dit werelddeel gekregen.
    Zoals deze bovenstaande in Siberië omstreeks 1914.
    Maar nog mooier deze hieronder van een zeldzame 'Spitzkuhler' Minerva 1914. Net een paar nieuwe reservebanden gaan 'kerst'shoppen.
    p.s. mogelijk is de motorfiets links een Sarolea.

    Gewoon om te vergelijken hieronder nog een foto die we al eerder toonden, 1914 Alpenfahrt.

    Voor de ongelovige Thomassen, een detailopname van de radiator met duidelijk het Minerva embleem.

    Hieronder dan een Russische reclame affiche van de Minerva 'Spitzkuhler' met een carrosserie van Kellner.

    Ook de onderstaande is eenzelfde model maar deze carros in van Papler in Keulen.



    Daar ons de pap in de mond gegeven werd, hier nog een Minerva met Papler carros.



    Dan nog enkel beelden van een Minerva die een officiële functie bekleede in het Oostblok., leuk te zien hoe de bagagekoffer ingewerkt werd.

    Dan nog een beeld van een dikke 8 cilinder die ooit in Oostenrijk dienst deed.

    Deze hierboven in een meer bekend beeld van het topmodel Minerva op het salon van Parijs 1931. Ook de 8 cillinders onder de kap, en een Amerikaans aandoende bumper.

    Gezien de palmbomen op de achtergrond is deze in meer warmere streek te situeren, of een of ander arboretum.

    Als bijna afsluiter, een Minerva lijkwagen met redelijk moderne opbouw.
    Niet de allerbeste foto, maar we zagen op de achtergrond toch nog net een Minerva piepen. Foto zou zijn uit 1921. Misschien een model NN.

    21-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    20-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.happy motoring




    20-12-2017 om 09:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    18-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva Quest ?
    Van een Duitse lezer kregen we deze mooie opname uit Kongo omstreeks 1934 toegezonden. De vraag is ; is dit en Minerva, zo ja welk type/bouwjaar. Heeft voorwielremmen en links stuur dus  na 1927. Maar er zijn ook twijfels omwille van de hoek van de radiator.
    Alle suggesties welkom via gastenboek of opgegeven mailadres in de titel.


    Hieronder dan eentje die ook determinatie nodig heeft. Nederlandse inzending. Deze Minerva deed dienst als taxi bij het bedrijf Gramtax in Hardenberg.
    De wagen werd in gebruik genomen in 1933, maar is duidelijk een occasie van voor WO I.  
    Ook hier graag een type en bouwjaar op te plakken.

    Hieronder een inzending uit het Oostblok Niet 100% zeker of het om Minerva's gaat, wie het weet mag het zeggen. oplossing; het zijn 'White' vrachtwagens Rusisch leger. (Amerikaans)

    Een ander leger verhaal hieronder. De Nederlanders waren uitgerust met een peloton Motoren, maar zoals blijkt op de achtergrond ook Minerva.  De motorfietsen zijn van de merken  Douglas en Excelcior?

    Hieronder dan een beeld van eerder vermelde rally Amsterdam Parijs met een rondje op Zandvoort. De Minerva landaulette moet met zekerheid nog bestaan. Wie weet meer?
    Bekijk  https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_042344~historische-autorally-amsterdam-parijs-1898-1968-met-spijker-uit-1906~.html

    De andere deelnemende Minerva aan deze rit hieronder nog maar eens in beeld. We weten ondertussen wie de huidige eigenaar is.

    En voila, een opname van 2015.



    Hieronder gewoon een mooi beeld van de Minerva 'Aster' NN  1920 in een sportieve uitvoering.


    Als laatste enkele beelden van Minerva met een carros van Vesters & Neyrinck 1926, 1929 en 1931




    18-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    17-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Whit love from Russia
    In eerder bericht deden we al een en ander uit de doeken ivbm het Belgische automerk Pipe.
    Pipe had een vertegenwoordiger in Riga  en in 1909 werd er een rally gereden St.Petersburg-Riga, welke werd gewonnen door Pipe. Voor zo ver we weten reden er 2 Pipe's mee, waaronder één zware 60 pk.
    Bestuurder was ene Vsevolozskiy, uit een adellijk geslacht en nobelprijswinnaar.
    Dankzij ons contact in Riga wisten we enkele zeer mooie opname's te bemachigen van dit roemrijke merk, welke in deze jaren de grootste autoproducent in België was.


    Verkoops annonce Pipe in het oud Rusisch, Eerste vier dikke letters is PIPE in het Rusisch.
    Verder worden andere modellen van 9 tot 100 pk open phaeton's en vrachtwagens van 1 tot 5 ton aangeprezen.


    Aan de startlijn in 1909 te St ¨Petersburg. Helemaal rechts Pipe.

    Zelfde plaats, ander volk.

    Een foto uit een Duitse krant waar Dhr. Wsewoloshskiy in de bloemen word gezet.
    Toch is dit een andere Pipe dan op de voorgaande foto's. Misschien een jaar vroeger 1908 (platte firewall)



    Een zijaanzicht van de Pipe, welke eigenlijk een sportTourer was. Met neergeklapte voorruit, welke op de volgende foto's ontbreekt.

    Hier heeft de Pipe startnummer 6 en geen venster.

    Zelfde als hierboven

    Deze Pipe heeft al niet meer die platte 'cowl' achter de motorkap.



    Ook deze Pipe reed mee in de rally en het grappige is dat er aangegeven werd dat men 11 keer een band moest wisselen. Het zou gaan om een 60 pk Pipe.

    Links ook nog net in beeld een Pipe.

    Nog een opname van een Russische Pipe, deze nam wel geen deel aan deze rally.
    En tenslotte nog een mooi beeld van 2 deelnemers aan St.Petersburg Riga.

    17-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    16-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Whit love from Russia; Pipe vervolg


    Deze mooie foto kregen we uit Finland waar deze Pipe diende in het  'Guards regiment' 1914.

    Nog een ander 'Nuts voertuig ' Pipe Brandweerwagen'

    En nog een andere ¨Pipe' inzending uit het Brusselse. De hele familie op de foto omstreeks 1908.

    En dan nog een beetje documentatie over de vernoemde vering, toegepast op de Pipe 1911.

    16-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    15-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe aanvulling

    De inhoud van dit blog belicht sedert enige jaren naast verslagen aangaande 'pre-war oldtimer' evenementen ook de Belgische merken.

    Anno 2016/2017 kwamen de merken Minerva, Metalurgique, Elgé, FAB, Pipe, Speedsport, Vivinus meer dan uitgebreid aan bod.  Deze mytheÂ’s zullen verder afgepeld worden met nieuwe vondsten. We vullen aan met nog andere bekende en minder bekende merknamen.

    We zijn dus steeds onversaagd op zoek naar oude en nieuwe beelden van deze eens roemruchte mobielen, waar ook u een bijdrage kan leveren door het insturen van uw bestanden.  Voor 2018 plannen we alvast meer te vertellen over de merken Nagant, Springuel, SAVA, FN Â…Â… en wat er nog zoal opduikt, alsook spannende verhalen.

    Alvast veel lees en kijk genot, beginnend met een aanvulling van ons ‘Pipe’ verhaal.




    Pipe  1909 circuit de l'Anjou.

    Pipe 1908 meeting SPA, bestuurd door Vienne.

    In 1910 werd deze Pipe uitgerust met een motor die eigenlijk voor een Zeppelin bedoeld was, met het oog op deelname aan wedstrijden.

    Pipe met deelnemers nummer 22M.  wedstijd en jaar onbekend....

    Pipe naoorlogs prototype. Nam deel aan de vliegende kilometer van Oostmalle in 1922. André Pissart.
    Een advertentie Pipe Phaeton 60 PK 1908.


    Omstreeks dezelfde periode als bovenstaande Pipe coupe chauffeur met carros van Voght.

    Twee Pipes 1911

    De Pipe van Koningshuis tijdens Albert I bewind.
    Hieronder een foto tijdens een officiële gelegenheid. (zie ook beelden voorgaand artikel over Pipe)



    Ook een Pipe?    we betwijfelen het, maar het is wel een heel mooie opname.

    1914  Tweede en derde in de rij Pipe. de eerste is een Berliet.

    Pipe vrachtwagen 1908. Deze had 16PK.

    Pipe met houtgasgenerator 1926.

    Stand van Pipe op het salon 190?
    Hier een foto van de Beker van de rally st.Petersburg welke een tijd geleden op een veiling verscheen. Gewonnen door Pipe.



    En als laatste nog eens de foto van de Pipe Royal om foto 9 en 10 bij te staan.Koningin Elizabeth met kinderen Leopold (III) en broer Karel. (regent tijdens WO II)

    15-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    14-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog meer Pipe
    Lucien Hautvast is een beetje de rode draad doorheen ons Belgisch verhaal tot nog toe. Hij begon zijn carrière net zoals veel auto en motoren bouwers  met en op de fiets. Hij reed voor veel Belgische merken om deze te promoten, zoals o.a. Vivinus en Pipe, Springuel, hier uitvoerig beschreven. Maar hij reed eveneens buitenlandse merken zoals Clement Bayard, en was kind aan huis bij de koning. Er verscheen zelfs een boek over hem genaamd ' de Gentlemen Driver' . Mocht iemand in het bezit zijn hiervan, wij zijn benieuwd naar de inhoud.
    Wij kregen onlangs enkele beelden bezorgd van de Tour de Belgique waar enkele Pipe's als volgwagens meereden. Met zekerheid dat Lucien hier voor iets tussen zat. Verder nog enkele relevante kranten artikels ivbm Coupe de Liedekerke en Oostende. 



    Lucien Hautvast zoals we hem eigenlijk niet kennen op de fiets.
    Hieronder Lucien 'the gentlemen driver' 1907 Kaizerspreiz.

    Een beeld tijdens le tour de Belgique met 2 Pipe Volgwagens.



    Dan nog een mooi krantenuittreksel ivbm de week van de automobile in Oostende met heel wat Belgisch geweld aan de startlijn. o.a. Olieslagers met Minerva moto. 4 Pipe's met aan het stuur o.a een Goldsmith (oprichter van Pipe) Hautvast,  Massange en F. d'Aubreby. 
    Baron de Liedekerke, Trentelivres en Poncelet op Vivinus, een Royal Star en 2 Sarolea's.
    Destijds werden categorieën ingedeeld navenant de kostprijs van het chassis........... 
    Wie weet in welk jaar dit was, mag het ons vertellen.
    Ook nog interessant om weten, een voorvader van Koningin Mathilde reed mee met een Gardner Serpolet.

    Nog een beschrijving van de week van automobile te Oostende in 1909



    Hieronder nog een affiche welke Hautvast aankondigd voor de coupe de Liedekerke op Pipe.

    En we vonden nog een prachtige foto van Hautvast op Pipe 1909 tijdens deze rit.

    En als allerlaatste beeld nog een beeld van een Pipe coupe chauffeur 1907.

    14-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    13-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe nieuws en Vivinus
    Nog enkele opname's van Pipe's, die we u zeker dit jaar nog wilden meegeven.


    Een pracht van een Pipe, ooit ingeschreven als een van de eerste auto's in Breda omstreeks 1908.

    En ook deze hele mooie komt uit Schijndel 1912.
    Hieronder nog enkel Vivinus ontdekkingen

    Vivinus 'new Orleans' uitgave 1908

    Vivinus stockholm

    Niet 100% zeker of dit een Vivinus is......

    Links voor, Vivinus in een garag in Besancon.

    Tweede in de rij Vivinus anno 1902

    Nog een overlever van Vivinus in de collectie van d'ieteren.
    En als laatste een 'Dietrich' Vivinus op London brighton' 

    Zoals gewoonlijk, Meer is altijd welkom..........

    13-12-2017 om 10:18 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    10-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva nieuws
    Wie na het lezen en zien van de vele Minerva schoonheden ook goesting gekregen heeft, kan misschien binnenkort terecht bij Bonhams. Wel niet vergeten het spaarvarken mee te nemen. In Parijs zullen 9 Minerva's uit de collectie van wijlen Jaques Vanderstappen onder de hamer gaan, samen met nog andere Belgische voitures. Hopen maar dat ze een Belgische Liefhebber kunnen strikken !
    Hier een klein overzicht.
    Verder nog 3 beelden van Pipe motorcars........ 



    Wondermooi deze Minerva welke in 1907 op de beurs in Parijs stond, en hier 100 jaar later opnieuw verkocht zal worden. Type K 40 pk.

    1910 model S Open drive Landaulette............. fantastisch .. 26 pk

    Minerva model Z 1911. Met deze waren ze het alfabet rond.   38 PK

    Minerva AD 1925 met  Toilée boddy

    Minerva sedanca de ville 1922 20 PK

    Minerva AK Landaulette 1928 32 pk.

    Model AF 1926 Ostuck

    Minerva AL 1934 40 pk. Imperial cabriolet.

    En tenslotte een Minerva 1938 F/ M8. Fantastische zeer zeldzame wagen.

    NOG ENKEL PIPE vondsten.

    Race Pipe foto uit 1904.

    Nog eens een deel van de koninklijke Pipe van koningin Elizabeth.
    En een prachtige overlever van Pipe 1913 M22 Weather by Salmons. ZELDZAAM !

    10-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    07-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minerva - Vivinus en Pipe beelden van de Sint
    Enkele mooie beelden die recent opgedoken werden van de laatste 3 beschreven merken; Pipe, Vivinus en Minerva.... 
    We zijn altijd op zoek naar meer van dadde.

    Enjoy.............


    Een vooraanzicht van de Pipe Gas - electro hybride zie ook verder in dit blog.

    Met zeer speciale vering.

    Hier een detail opname.

    Koninklijke Pipe. Koninging Elizabeth met kinderen Leopold en Karel.

    Een zeldzame Opname van Baron de Crawhez aan het stuur van Pipe '6'.

    Nog een Vivinus vondst. Felix Malisoux aan het stuur tijdens 'Côte de la Citadelle' te Namen.

    Nog enkele Minerva vondsten, door de Sint in ons digitale schoentje geschoven. 


    Foto van dezelfde wagen als hieronder, Baron van Trooz op uitstap naar Oostenrijk.
    Hieronder Baron van Trooz residend  en op de tram van Chateau de Trumley
    Maar heeft de goede opletter oo de verschillen gezien?  Zelfde personen en nummerplaat, maar is het ook dezelfde auto? 
    Verschillen in de wielen,  schutbord achter de motorkap, porte bagage, batterijkist.... reservewiel voor ruit, koplampen........... 

    We scoorden ook deze Minerva opname op een site met 7000 foto's,  dat was effe zoeken.

    Maar we hadden geluk, al dat werk was niet voor niets, met ook nog deze fiere chauffeur.  Naast Minerva ontdekten we ook nog andere Belgische Vehikels welke in latere rubrieken vermeld zullen worden.............  Blijven inloggen dus...

    Nog een heel mooie omstreeks 1930 met dame en hond.


    Minerva 62 M uit 1927



    Fabrieks foto?

    dashboard van M62.

    Minerva in een parkeergarage.

    waar ook nog  deze stond.

    En tot slot nog dit Minerva chassis, welke je destijds zo kon aanschaffen om er dan zelf een caros naar wens op te laten plaatsen. 

    Keep watching....................

    07-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    05-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe responce
    Van een lezer kreeg ik deze fantastisch mooie opname van een Pipe.

    Aan het stuur Kinet tijdens een race in Vielsalm.



    En nog eens een beeld van de schitterende 6 cilinder van Pipe.

    Affiche Jaques Guders op Pipe 1903

    Nog een affiche uit 1902 waar pipe bekroond werd met goud op het salon van Parijs.


    We toonden al eerder een foto van de Schutter en van Bakel 'Pipe' uit 1919, maar deze is van veel betere kwaliteit.  Deze Pipe had 100 pk volgens de advertentie. Deze Nederlandse firma bouwde een bijna identieke caros voor een Mercedes.

    05-12-2017 om 10:35 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    04-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe............ de andere Belg


    Hieper de pieper de ...... pipe.....


     


    In het vorige artikel kon je lezen dat ons koningshuis klant was bij Pipe, en dat de beroemde coureur Etienne Hautvast er ook kind aan huis was. Dit moedige ons aan ons eens te verdiepen in dit stukje Belgisch erfgoed. Pipe, ook gevestigd in Brussel, achter station Zuid.  Het moet wel een stevige concurent van het eerder genoemde merk Vivinus geweest zijn. Ze zaten  al in 1898 een auto te producere in het Luikse toen ‘Usines des Moteurs à Grande VitesseÂ’ genaamd, maar pas vanaf 1900 onder de naam Pipe in Brussel. De officiële omdoping tot Usine Pipe S.A. kwam er in 1903 en men bleef autoÂ’s bouwen tot 1922, met een dikke onderbreking tijdens WO I.  De benaming Pipe werd gekozen omwille van de buizen fabriek van de ouders van de oprichters, de gebroers Goldsmidt.


    De allereerste wagens waren kopiën van Panhard&Levassor met 2 cilinder motoren van 6pk. Ze experimenteerden ook met een magnetische koppeling, bedacht door Jenatzy, maar dit werd nooit commercieel.  Racewedstijden waren in die tijd de beste reclame, en ook Pipe stortte zich in dit avontuur. Haut vasthouden moeten ze gedacht hebben toen ze Etienne aanwierven, welke in 1901 nog reed voor Vivinus (côtes de la citadelle à Namur). De eerste sportwagen was er al in 1902, met 15 pk, en nam deel aan de beruchte rally Parijs – Berlijn. Van 1902 tot en met 1904 namen ze deel aan circuit des Ardennes.   In 1903 deden ze Parijs Madrid met een 90 PK sterke motor. Aan deze monsterrally, het spectakel van de eeuw, namen maar liefst 275 equipes deel onder wie 7 Belgen. Pipe was er met 4 auto's. Jaques Guders eindigde op de 33ste plaats met nr 94 en Van der Poele eindigde 40ste met startnr 126. (zie foto) Paul Rivière en Lucien Hautvast haalden de einstreep niet, samen vele vele anderen. Datzelfde jaar op circuit des Ardennes finischten Hautvast, Guders en Van den Poele met hun Pipe op plaatsen 11-16 en 18.


    In 1904 kwam er een 60 pk met cilinderinhoud van 13,5 liter te verdelen over 4 cilinders.  Tijdens de Gordon Bennet van 1904 werd Hautvast 6de met een Pipe. Dat jaar reden  ook 3 Pipes Circuit des Ardennes  met aan het stuur Hautvast, de Crawhez en Augières. Ook Jenatzy schreef aanvankelijk in met een Pipe, maar schakelde toch over op Mercedes en werd hiermee 2de.  Hautvast werd weer 6de en de andere 2 gaven op. Nog in 1904 reed Hautvast mee in de 'citadelle a Namur' en 'Spa-Malchamps.'


    In 1905 maakten ze gebruik van Truffault schokdempers, kopkleppen op 28/32 en 50 pk modellen.  Er waren merkdealers in Parijs, Londen, Moskou en Riga (Letland). En van 1905 tot 1909 werd Pipe in licentie gebouwd door NSU.  Het succes was echter van niet al te lange duur, en de domper werd er kompleet opgezet toen in 1907 de Duitse ‘MercedesÂ’ ingenieur Otto Pfänder om het leven kwam tijdens een testrit voor de ‘kaizerspreisÂ’ (circuit des ardennes). In 1907 werd Hautvast ondanks deze tegenvaller 2de in deze rally, vlak na Nazzaro met Fiat.  Het grootste succes voor Pipe ooit. Dat jaar reden ze ook nog de Gordon Bennet.  De productie werd stilgelegd op het moment dat er zoÂ’n 300 stuks per jaar de deur uitgingen.


    Tot 1910 rolden er nog enkel vliegtuig/luchtschipmotoren naar buiten, maar bij NSU werden wel nog autoÂ’s onder licentie gebouwd tot 1909. Het betrof een 40 pk en  was de enige 6 cilinder ooit gemaakt door Pipe. Deze had 6500cc, kettingaandrijving, lederen conische koppeling, wielbasis 328 cm. Topsnelheid was echter slechts 100 km/h.  Enkel verkrijgbaar als ‘Double PhaetonÂ’ model.


     Hier zouden we graag meer van zien ! Geen overlevenden? We hebben wel enkele foto's.  (zie vervolg 2 en 4)


    In 1910  namen ze de draad terug op met een 12 en een 80pk, en schakelde men over op cardanaandrijving ipv kettingoverbrenging. Deze 80 pk had een impressieve kopklepmotor van 11 liter en toch nog volledig omsloten kettingaandrijving, die steevast een zelfgenoegzame blik toverde op de gezichten van de chauffeurs. Deze versie was verkrijgbaar tot 1912. Op het eerste zicht leek het op een V motor, maar in feite waren het gewoon twee 2 cilinders op een onconventionele manier geplaatst in het frame. Zie ook foto hieronder.


     In 1910 kwamen ze ook op de proppen met een sportwagen met maar liefst 175 pk die 200km/h tevoorschijn kon toveren. Pure sensatie in die tijd. (Zie foto in vervolg 4 voorlaatste foto)


     De eerste wereldoorlog stak een dikke stok in de wielen, de fabriek werd volledig verwoest, met als gevolg dat er tot 1921 geen auto's meer geproduceerd werden. Dat jaar kwamen er 2 modellen, een 3 en 9 liter. Maar het succes bleef uit en in 1922 al ging de poppenkast alweer definitief dicht. Er werden enkel nog vrachtwagens gemaakt, tot 1930 toen  de oprichters Alfred en Victor Goldschmidt de boeken neerlegden. Het bedrijf werd overgenomen door Brossel, en omgedoopt  tot Bovy-Pipe onder de Bovy afdeling.


    Pipe, niet te verwarren met een ander Belgisch merk Pieper, is een zeer zeldzame krent in de oldtimerpap. We kunnen ons niet herinneren er ooit een gezien te hebben in het echt, of we moeten er overheen gekeken hebben. Maar ze zijn er wel, al is het dan zeeeer zeldzaam. Mocht er dus een lezer nog ergens een Pipe achter kant of stoel hebben staan, of fotoÂ’s, verhalen Etc. wij zien ze heel graag komen om het Belgische verhaal nog completer te maken. Ondertussen hebben we een contact in Riga, Letland, waar ooit een dealer van Pipe zat. Hopelijk komt er daar nog iets uit de bus.


    Keep watching. Prohibited copy Pictures and text.

     





    We beginnen het sportieve fotoverhaal met de achterkant van Pipe met startnummer 126 tijdens de Monsterrit Parijs - Madrid 1903. 4 Pipes namen deel, 2 arriveerden.

    Een ander verhaal speelde zich af in 1904 tijdens de Gordon Bennet rally. Nog net een Beeld de Pipe van Hautvast.


    Hier zien we hem beter. 

    Een zelfde of dezelfde Pipe met start nummer 5 bij de 'kaizerspreis' 1904. Etienne  met sombrero aan het stuur.

    Nog eens trots poserend voor de camera.
    Pipe met taxplaat 6968, reed dus ook op gewone Belze wegen.

    Dit is dan de Pipe met startnummer 6.  We zijn er niet uit wie de piloot was. Volgens een deelnemerslijst werd deze bestuurd door Jenatzy. De man op de foto is de mechanicien.
    Pipe met startnummer 16A 1907 Kaizerspreis (circuit des ardennes)

    Voor wie het niet zo goed afliep.



    Hautvast op Pipe Gordon Bennet 1904.

    De 16A, voor de crash

    Vereeuwigd in deze Aquiarel

    Jenatzy met een Pipe 8 liter circuit des ardennes 1908

    Dit zou een beeld zijn van Jenatzy op een Pipe. Tijdens course de côte de Gailon

    Nog een tweede beeld van de Gordon Bennet 1904

    Deze Pipe werd gefotografeerd 1909. Nog steeds kettingaandrijving.

    Dit is de Pipe 16A in 1910. De gecrashte wagen in 1907 werd dus blijkbaar hersteld, of het zou moeten gaan om een identiek exemplaar.

    04-12-2017 om 12:57 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    03-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 1


    Pipe 1900/1901 een van de eerste Pipe's
    Taxplaat 2689 en nummerplaat 703, of is het andersom?
    zijaanzicht van een Pipe 1901

    onderstaande foto's uit de cataloog 1905
    Pipe toneau 12pk 1905

    Pipe landaulette 'royal' 1905

    Pipe coupe chauffeur royal

    Pipe Tripple phaeton royal 1905

    coupe chauffeur

    Toneau couvert

    NSU pipe 1906



    Pipe 1907

    doorsnede van Pipe en Magnetische koppeling

    Pipe Hybride 1907  gas electriciteit

    Pipe wiel 

    Onconventioneel twee 2 cilinders achter elkaar geplaatst

    Pipe pfanzer ..

    in vooraanzicht

    NSU pipe wreed accident !

    03-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    02-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pipe vervolg 2


    Anno begin 1900 deed men niet enkel aan racing om het merk te promoten, maar deed men ook afstands ritten, zoals deze doorheen de Sahara. 


    1906  Pipe in de Sahara.
    Deze foto vonden we met als opschrift Pipe 1905/1906, maar we hebben onze twijfels. Wie weet wat het wel is, mag het zeggen.  Er staat wel Pipe op het kenteken geschilderd.... Het antwoord is gevonden, wel degelijk Pipe, zie reclame in volgend artikel.

    Dit is een van de zeldzame Pipe's bewaard in een Museum. Model 1908

    Ook uit 1908 zou deze Pipe zijn. Het NSU model?

    Deze foto van een pipe is gemaakt in 1909, mogelijk is de auto dan al een paar jaar oud. 


    Hier dan een exclusieve opname van de Pipe 80 PK uit 1911.
    Ook deze is een 1911 Pipe.

    Op het autosalon in Brussel  1912 kon men zich deze royale Pipe aanschaffen.



    Een coupe chauffeur 1913 Met koninklijk schild op de deur.  Ex Albert I.


    Uit datzelfde jaar een Torpedo model 1913
    Nog een torpedo model 1913.


    En dan hier het top model van Pipe, de befaamde 6 cilinder die enkel als 'double phaeton' verkrijgbaar was.  Super zeldzaam ! Met dank aan Biblitheek Aachen.

    Pipe 12/16 pk waavan het bouwjaar ons niet bekend is.

    Ook dit is een Bijzondere foto, deze wagen zou ook in bezit zijn geweest van Koning Albert. Enkele adellijke dames op de achterbank.
    We hebben nog een andere foto waarbij een Pipe, geregistreerd op naam van Albert I, verongelukte tijdens een 'Paper Hunt'. Autozoektocht in het Zoniën woud. 
    Zie een van de vervolgsessies.

    Pipe omstreeks 1914.
    Pipe tijdens een rally. dewelke is niet duidelijk.

    WORDT VERVOLGD .....

    02-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    01-12-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 3


    Pipe met futuristisch ontwerp op het salon Parijs 1910.

    Salon 1903 Parijs



    Pracht van een afiche Pipe begin 1900

    Een van de piloten met een Pipe was ook Baron de Crawhez, grondlegger van Circuit des Ardennes.

    Pipe Agentschap te Lille.

    Een Pipe tourisme 1911, vereerd met Postzegel


    Pipe Torpedo 1913
    Een zeldzame afbeelding van de Pipe 6 cilinder.

    En eentje van een 4 cilinder kopzijklepper.

    Radiator embleem

    De oplossing van een eerder geplaatste foto. Pipe werd blijkbaar ook uitgevoerd naar de US. en West Indië.  Gedateerd 1905 en met een andere radiator vorm !

    To be continued........... stil nice pictures to come.

    01-12-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)
    30-11-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pipe vervolg 3 bis


    Ongeval met de Pipe ingeschreven op naam van Koning Albert I. zie foto hierboven.


    Koninklijke Pipe waarmee koningin Elizabeth zich liet verplaatsen. 






    Daar de beelden niet 100% zijn hier een uitvergroting van het Embleem.

    Nog een mooie tekening van de allereerste foto hier in deze rubriek, Pipe 126 op de Parijs Madrid rallye 1903

    En Pipe op het autosalon 1903

    Nog een eerdere Pipe 1900..

    Heel leuke foto vanuit de UK toegezonden Pipe 1902 van mevr. Claud Watney.

    Het dashboard van een Pipe vrachtwagen met houtgas generator




    Van den deze zijn we niet helemaal zeker, maar mooie foto ! 

    Hier gaat het duidelijk op een Pijp..................... 
    Pipe dealers gevraagd........ wie voelt zich geroepen?





    Verloren gelopen foto... rechts voor een .... Vivius.

    30-11-2017 om 00:00 geschreven door gilletman  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 26/09-02/10 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 06/09-12/09 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 30/11-06/12 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 14/11-20/11 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek





    Gastenboek
  • mr
  • Circuit des Ardennes 2017
  • Barbour Glenden Fleece Gilet Olive
  • Barbour Ariel Quilted Jacket Dk.chambray
  • Het wordt steeds beter

    Bedankt voor uw bezoek,druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, hopelijk tot ziens



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • -0001

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs