Alle indianen spelen met ................ Bananen, Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen.................. Minerva's
Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India. Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja. Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors. In dezelfde collectie deze uit 1914. Concours in Delhi. Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.
Minerva 16009
en 0082. Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg. En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs. Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie. Een futuristisch model van Armbruster. Minerva royal van koningshuis. Minerva Phaeton 1907. Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.
We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.
Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally. Een enorm bedrag in 1933 !!!!! We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt. Graag nog meer van dit.......... wie heeft het liggen?
Op de valreep kregen we nog enkele beelden van dit extreem zeldzame Belgische merk, waarvan bij ons weten geen overlevenden zijn gevonden. Wat wel overleefde is de fabrieksplaat die een jaar of 20 geleden door een lezer van dit blog van de fabrieksmuur werd geplukt. Hier als onvergetelijk erfgoedstuk aan de digitale muur geplakt, zodanig iedereen kan meegenieten van onze rijke automobielgeschiedenis
De Belgische driekleur verdedigd door FAB, met dank aan de eigenaar FAB aan het werk op het criterium van SPA 1912. Aan het stuur Coosemans. Hij won o.a. coupe de Liedekerke 1912. In 1913 op 21 september nam hij deel aan de 'Coupe de Boulogne' met startnummer 9. Een tweede FAB was in geschreven met startnummer 20, bestuurd door Losci, en Jakke als reserve piloot. Mocht iemand hier beelden van hebben............ Affiche van FAB 1913
Een Zeldzame aanblik van een FAB limo 1912
Deze toonden we al eerder, alsook beelden van een teruggevonden FAB, waarvan hieronder enkele schetsen.
Bovenstaande tekeningen werden gemaakt aan de hand van deze vondst.
We zijn nog steeds op zoek naar de toenmalige en/of huidige eigenaar van deze overblijfselen. De radiator zou aan de garagemuur gehangen zijn, en blijkbaar zaten er ook nog carbuurlampen op.
Dus deze warme oproep aan wie weet waar deze zich bevind, zich te melden. Alle tips welkom!
Voor degenen wiens Russisch niet zo goed ligt, hier eenzelfde reclame in het Duits. Kellner, ook Hofleverancier voor het Duitse Hof.
Toch wel een ander afbeelding met geopende achterdeur om duidelijk de comfortabele 'noodzitplaatsen' te illustreren. Voor degenen bij wie het Duits ook al niet ligt, kleine vertaling, waarbij vooral nr 6 interessant is.
Deze zegt: bij volle bezetting van de wagen zitten de Heren achter in de wagen, waardoor de dames niet gestoord worden door de rook van sigaren en sigaretten !
1. Omdat de zitplaatsen tussen de assen liggen zijn schokken en trillingen minder voelbaar.
2. Omdat de achterste zitbank voor de as ligt bespaart men op bandenslijtage.
3.Men kan de chauffeur instructies geven zonder te moeten schreeuwen zoals vroeger.
4.De achterin zittenden zijn eveneens beschermd door het voorste windscherm.
5.De achterste nood zitplaatsen (strapontins) zijn comfortabeler dan vroeger omdat ze breder en dieper zijn, en kunnen worden voorzien van armsteunen, waardoor men makkelijker kan omhoog komen.
6. Heren kunnen achteraan zitten om dames niet met sigaren en sigarettenrook te parfumeren.
7.Als de noodzitplaatsen niet gebruikt worden, kunnen ze worden opgeklapt en is er ruimte voor 5 grote koffers. Hieronder een Minerva Spitzkuhler voorzien van Zomer en Winter carrosserie van Kellner.
Het is weer bijna zo ver. Einde van het jaar nadert en talloze zinvolle en zinloze dingen zullen weer onder de kerstboom liggen. Wij leggen er deze mooie Minerva vondsten onder, en hopen de gepaste liefhebber daarmee een mooi kado te doen.
Het is blijft wel verboden deze foto's en teksten te posten op sociale of andere media!
Not allowed to copy photos and text !
Dank zij ons contact in Rusland, hebben we enkele toch wel super mooie beelden van Minerva in dit werelddeel gekregen.
Zoals deze bovenstaande in Siberië omstreeks 1914.
Maar nog mooier deze hieronder van een zeldzame 'Spitzkuhler' Minerva 1914. Net een paar nieuwe reservebanden gaan 'kerst'shoppen.
p.s. mogelijk is de motorfiets links een Sarolea.
Gewoon om te vergelijken hieronder nog een foto die we al eerder toonden, 1914 Alpenfahrt. Voor de ongelovige Thomassen, een detailopname van de radiator met duidelijk het Minerva embleem. Hieronder dan een Russische reclame affiche van de Minerva 'Spitzkuhler' met een carrosserie van Kellner. Ook de onderstaande is eenzelfde model maar deze carros in van Papler in Keulen.
Daar ons de pap in de mond gegeven werd, hier nog een Minerva met Papler carros.
Dan nog enkel beelden van een Minerva die een officiële functie bekleede in het Oostblok., leuk te zien hoe de bagagekoffer ingewerkt werd. Dan nog een beeld van een dikke 8 cilinder die ooit in Oostenrijk dienst deed. Deze hierboven in een meer bekend beeld van het topmodel Minerva op het salon van Parijs 1931. Ook de 8 cillinders onder de kap, en een Amerikaans aandoende bumper. Gezien de palmbomen op de achtergrond is deze in meer warmere streek te situeren, of een of ander arboretum. Als bijna afsluiter, een Minerva lijkwagen met redelijk moderne opbouw.
Niet de allerbeste foto, maar we zagen op de achtergrond toch nog net een Minerva piepen. Foto zou zijn uit 1921. Misschien een model NN.
Van een Duitse lezer kregen we deze mooie opname uit Kongo omstreeks 1934 toegezonden. De vraag is ; is dit en Minerva, zo ja welk type/bouwjaar. Heeft voorwielremmen en links stuur dus na 1927. Maar er zijn ook twijfels omwille van de hoek van de radiator.
Alle suggesties welkom via gastenboek of opgegeven mailadres in de titel.
Hieronder dan eentje die ook determinatie nodig heeft. Nederlandse inzending. Deze Minerva deed dienst als taxi bij het bedrijf Gramtax in Hardenberg.
De wagen werd in gebruik genomen in 1933, maar is duidelijk een occasie van voor WO I.
Ook hier graag een type en bouwjaar op te plakken. Hieronder een inzending uit het Oostblok Niet 100% zeker of het om Minerva's gaat, wie het weet mag het zeggen. oplossing; het zijn 'White' vrachtwagens Rusisch leger. (Amerikaans) Een ander leger verhaal hieronder. De Nederlanders waren uitgerust met een peloton Motoren, maar zoals blijkt op de achtergrond ook Minerva. De motorfietsen zijn van de merken Douglas en Excelcior? Hieronder dan een beeld van eerder vermelde rally Amsterdam Parijs met een rondje op Zandvoort. De Minerva landaulette moet met zekerheid nog bestaan. Wie weet meer?
Bekijk https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_042344~historische-autorally-amsterdam-parijs-1898-1968-met-spijker-uit-1906~.html De andere deelnemende Minerva aan deze rit hieronder nog maar eens in beeld. We weten ondertussen wie de huidige eigenaar is. En voila, een opname van 2015.
Hieronder gewoon een mooi beeld van de Minerva 'Aster' NN 1920 in een sportieve uitvoering.
Als laatste enkele beelden van Minerva met een carros van Vesters & Neyrinck 1926, 1929 en 1931
Bestuurder was ene Vsevolozskiy, uit een adellijk geslacht en nobelprijswinnaar.
Dankzij ons contact in Riga wisten we enkele zeer mooie opname's te bemachigen van dit roemrijke merk, welke in deze jaren de grootste autoproducent in België was.
Verkoops annonce Pipe in het oud Rusisch, Eerste vier dikke letters is PIPE in het Rusisch.
Verder worden andere modellen van 9 tot 100 pk open phaeton's en vrachtwagens van 1 tot 5 ton aangeprezen.
Aan de startlijn in 1909 te St ¨Petersburg. Helemaal rechts Pipe. Zelfde plaats, ander volk. Een foto uit een Duitse krant waar Dhr. Wsewoloshskiy in de bloemen word gezet.
Toch is dit een andere Pipe dan op de voorgaande foto's. Misschien een jaar vroeger 1908 (platte firewall)
Een zijaanzicht van de Pipe, welke eigenlijk een sportTourer was. Met neergeklapte voorruit, welke op de volgende foto's ontbreekt. Hier heeft de Pipe startnummer 6 en geen venster. Zelfde als hierboven Deze Pipe heeft al niet meer die platte 'cowl' achter de motorkap.
Ook deze Pipe reed mee in de rally en het grappige is dat er aangegeven werd dat men 11 keer een band moest wisselen. Het zou gaan om een 60 pk Pipe. Links ook nog net in beeld een Pipe. Nog een opname van een Russische Pipe, deze nam wel geen deel aan deze rally.
En tenslotte nog een mooi beeld van 2 deelnemers aan St.Petersburg Riga.
We zijn dus steeds onversaagd op zoek
naar oude en nieuwe beelden van deze eens roemruchte mobielen, waar ook u een
bijdrage kan leveren door het insturen van uw bestanden.Voor 2018 plannen we alvast meer te vertellen
over de merken Nagant, Springuel, SAVA, FN Â…Â… en wat er nog zoal opduikt,
alsook spannende verhalen.
Alvast veel lees en kijk genot,
beginnend met een aanvulling van ons ‘Pipe’ verhaal.
Omstreeks dezelfde periode als bovenstaande Pipe coupe chauffeur met carros van Voght. Twee Pipes 1911 De Pipe van Koningshuis tijdens Albert I bewind.
Hieronder een foto tijdens een officiële gelegenheid. (zie ook beelden voorgaand artikel over Pipe)
Ook een Pipe? we betwijfelen het, maar het is wel een heel mooie opname. 1914 Tweede en derde in de rij Pipe. de eerste is een Berliet. Pipe vrachtwagen 1908. Deze had 16PK. Pipe met houtgasgenerator 1926. Stand van Pipe op het salon 190? Hier een foto van de Beker van de rally st.Petersburg welke een tijd geleden op een veiling verscheen. Gewonnen door Pipe.
En als laatste nog eens de foto van de Pipe Royal om foto 9 en 10 bij te staan.Koningin Elizabeth met kinderen Leopold (III) en broer Karel. (regent tijdens WO II)
Lucien Hautvast is een beetje de rode draad doorheen ons Belgisch verhaal tot nog toe. Hij begon zijn carrière net zoals veel auto en motoren bouwers met en op de fiets. Hij reed voor veel Belgische merken om deze te promoten, zoals o.a. Vivinus en Pipe, Springuel, hier uitvoerig beschreven. Maar hij reed eveneens buitenlandse merken zoals Clement Bayard, en was kind aan huis bij de koning. Er verscheen zelfs een boek over hem genaamd ' de Gentlemen Driver' . Mocht iemand in het bezit zijn hiervan, wij zijn benieuwd naar de inhoud.
Wij kregen onlangs enkele beelden bezorgd van de Tour de Belgique waar enkele Pipe's als volgwagens meereden. Met zekerheid dat Lucien hier voor iets tussen zat. Verder nog enkele relevante kranten artikels ivbm Coupe de Liedekerke en Oostende.
Lucien Hautvast zoals we hem eigenlijk niet kennen op de fiets.
Hieronder Lucien 'the gentlemen driver' 1907 Kaizerspreiz. Een beeld tijdens le tour de Belgique met 2 Pipe Volgwagens.
Dan nog een mooi krantenuittreksel ivbm de week van de automobile in Oostende met heel wat Belgisch geweld aan de startlijn. o.a. Olieslagers met Minerva moto. 4 Pipe's met aan het stuur o.a een Goldsmith (oprichter van Pipe) Hautvast, Massange en F. d'Aubreby.
Baron de Liedekerke, Trentelivres en Poncelet op Vivinus, een Royal Star en 2 Sarolea's.
Destijds werden categorieën ingedeeld navenant de kostprijs van het chassis...........
Wie weet in welk jaar dit was, mag het ons vertellen.
Ook nog interessant om weten, een voorvader van Koningin Mathilde reed mee met een Gardner Serpolet. Nog een beschrijving van de week van automobile te Oostende in 1909
Hieronder nog een affiche welke Hautvast aankondigd voor de coupe de Liedekerke op Pipe. En we vonden nog een prachtige foto van Hautvast op Pipe 1909 tijdens deze rit. En als allerlaatste beeld nog een beeld van een Pipe coupe chauffeur 1907.
Nog enkele opname's van Pipe's, die we u zeker dit jaar nog wilden meegeven.
Een pracht van een Pipe, ooit ingeschreven als een van de eerste auto's in Breda omstreeks 1908. En ook deze hele mooie komt uit Schijndel 1912.
Hieronder nog enkel Vivinus ontdekkingen Vivinus 'new Orleans' uitgave 1908 Vivinus stockholm Niet 100% zeker of dit een Vivinus is...... Links voor, Vivinus in een garag in Besancon. Tweede in de rij Vivinus anno 1902 Nog een overlever van Vivinus in de collectie van d'ieteren.
En als laatste een 'Dietrich' Vivinus op London brighton'
Wie na het lezen en zien van de vele Minerva schoonheden ook goesting gekregen heeft, kan misschien binnenkort terecht bij Bonhams. Wel niet vergeten het spaarvarken mee te nemen. In Parijs zullen 9 Minerva's uit de collectie van wijlen Jaques Vanderstappen onder de hamer gaan, samen met nog andere Belgische voitures. Hopen maar dat ze een Belgische Liefhebber kunnen strikken !
NOG ENKEL PIPE vondsten. Race Pipe foto uit 1904. Nog eens een deel van de koninklijke Pipe van koningin Elizabeth. En een prachtige overlever van Pipe 1913 M22 Weather by Salmons. ZELDZAAM !
Enkele mooie beelden die recent opgedoken werden van de laatste 3 beschreven merken; Pipe, Vivinus en Minerva....
We zijn altijd op zoek naar meer van dadde.
Enjoy.............
Een vooraanzicht van de Pipe Gas - electro hybride zie ook verder in dit blog.
Met zeer speciale vering.
Hier een detail opname.
Koninklijke Pipe. Koninging Elizabeth met kinderen Leopold en Karel.
Een zeldzame Opname van Baron de Crawhez aan het stuur van Pipe '6'.
Nog een Vivinus vondst. Felix Malisoux aan het stuur tijdens 'Côte de la Citadelle' te Namen.
Nog enkele Minerva vondsten, door de Sint in ons digitale schoentje geschoven.
Foto van dezelfde wagen als hieronder, Baron van Trooz op uitstap naar Oostenrijk.
Hieronder Baron van Trooz residend en op de tram van Chateau de Trumley
Maar heeft de goede opletter oo de verschillen gezien? Zelfde personen en nummerplaat, maar is het ook dezelfde auto?
Verschillen in de wielen, schutbord achter de motorkap, porte bagage, batterijkist.... reservewiel voor ruit, koplampen........... We scoorden ook deze Minerva opname op een site met 7000 foto's, dat was effe zoeken. Maar we hadden geluk, al dat werk was niet voor niets, met ook nog deze fiere chauffeur. Naast Minerva ontdekten we ook nog andere Belgische Vehikels welke in latere rubrieken vermeld zullen worden............. Blijven inloggen dus... Nog een heel mooie omstreeks 1930 met dame en hond.
Minerva 62 M uit 1927
Fabrieks foto?
dashboard van M62.
Minerva in een parkeergarage.
waar ook nog deze stond.
En tot slot nog dit Minerva chassis, welke je destijds zo kon aanschaffen om er dan zelf een caros naar wens op te laten plaatsen.
Van een lezer kreeg ik deze fantastisch mooie opname van een Pipe.
Aan het stuur Kinet tijdens een race in Vielsalm.
En nog eens een beeld van de schitterende 6 cilinder van Pipe. Affiche Jaques Guders op Pipe 1903 Nog een affiche uit 1902 waar pipe bekroond werd met goud op het salon van Parijs.
We toonden al eerder een foto van de Schutter en van Bakel 'Pipe' uit 1919, maar deze is van veel betere kwaliteit. Deze Pipe had 100 pk volgens de advertentie. Deze Nederlandse firma bouwde een bijna identieke caros voor een Mercedes.
In het vorige artikel kon je lezen dat ons
koningshuis klant was bij Pipe, en dat de beroemde coureur Etienne Hautvast er
ook kind aan huis was. Dit moedige ons aan ons eens te verdiepen in dit stukje
Belgisch erfgoed. Pipe, ook gevestigd in Brussel, achter station Zuid. Het moet wel
een stevige concurent van het eerder genoemde merk Vivinus geweest zijn. Ze zaten al
in 1898 een auto te producere in het Luikse toen ‘Usines
des Moteurs à Grande Vitesse’ genaamd,
maar pas vanaf 1900 onder de naam Pipe in Brussel. De officiële omdoping tot
Usine Pipe S.A. kwam er in 1903 en men bleef autoÂ’s bouwen tot 1922, met een
dikke onderbreking tijdens WO I. De benaming Pipe werd gekozen omwille
van de buizen fabriek van de ouders van de oprichters, de gebroers Goldsmidt.
De allereerste wagens waren kopiën van
Panhard&Levassor met 2 cilinder motoren van 6pk. Ze experimenteerden ook met
een magnetische koppeling, bedacht door Jenatzy, maar dit werd nooit
commercieel. Racewedstijden waren in die tijd de beste reclame, en ook
Pipe stortte zich in dit avontuur. Haut vasthouden moeten ze gedacht hebben
toen ze Etienne aanwierven, welke in 1901 nog reed voor Vivinus (côtes
de la citadelle à Namur). De eerste sportwagen was er al in 1902, met 15 pk,
en nam deel aan de beruchte rally Parijs – Berlijn. Van 1902 tot en met 1904
namen ze deel aan circuit des Ardennes. In 1903 deden ze Parijs
Madrid met een 90 PK sterke motor. Aan deze monsterrally, het spectakel van de
eeuw, namen maar liefst 275 equipes deel onder wie 7 Belgen. Pipe was er met 4
auto's. Jaques Guders eindigde op de 33ste plaats met nr 94 en Van der Poele
eindigde 40ste met startnr 126. (zie foto) Paul Rivière en Lucien Hautvast haalden de
einstreep niet, samen vele vele anderen. Datzelfde jaar op circuit des Ardennes
finischten Hautvast, Guders en Van den Poele met hun Pipe op plaatsen 11-16 en
18.
In 1904 kwam er een 60 pk met cilinderinhoud van 13,5
liter te verdelen over 4 cilinders. Tijdens de Gordon Bennet van 1904
werd Hautvast 6de met een Pipe. Dat jaar reden ook 3 Pipes Circuit des
Ardennes met aan het stuur Hautvast, de Crawhez en Augières. Ook Jenatzy
schreef aanvankelijk in met een Pipe, maar schakelde toch over op Mercedes en werd
hiermee 2de. Hautvast werd weer 6de en de andere 2 gaven op. Nog in 1904
reed Hautvast mee in de 'citadelle a Namur' en 'Spa-Malchamps.'
In 1905 maakten ze gebruik van Truffault
schokdempers, kopkleppen op 28/32 en 50 pk modellen. Er waren merkdealers
in Parijs, Londen, Moskou en Riga (Letland). En van 1905 tot 1909 werd Pipe in
licentie gebouwd door NSU. Het succes was echter van niet al te lange
duur, en de domper werd er kompleet opgezet toen in 1907 de Duitse ‘Mercedes’
ingenieur Otto Pfänder om het leven kwam tijdens een testrit voor de
‘kaizerspreis’ (circuit des ardennes). In 1907 werd Hautvast ondanks deze
tegenvaller 2de in deze rally, vlak na Nazzaro met Fiat. Het grootste succes voor Pipe ooit. Dat jaar reden ze ook
nog de Gordon Bennet. De productie werd stilgelegd op het moment dat er
zoÂ’n 300 stuks per jaar de deur uitgingen.
Tot 1910 rolden er nog enkel vliegtuig/luchtschipmotoren
naar buiten, maar bij NSU werden wel nog autoÂ’s onder licentie gebouwd tot 1909. Het betrof
een 40 pk en was de enige 6 cilinder ooit gemaakt door Pipe. Deze had
6500cc, kettingaandrijving, lederen conische koppeling, wielbasis 328 cm.
Topsnelheid was echter slechts 100 km/h. Enkel verkrijgbaar als ‘Double
PhaetonÂ’ model.
Hier zouden we graag meer van zien ! Geen
overlevenden? We hebben wel enkele foto's. (zie vervolg 2 en 4)
In 1910 namen ze de draad terug op met een 12
en een 80pk, en schakelde men over op cardanaandrijving ipv
kettingoverbrenging. Deze 80 pk had een impressieve kopklepmotor van 11 liter
en toch nog volledig omsloten kettingaandrijving, die steevast een
zelfgenoegzame blik toverde op de gezichten van de chauffeurs. Deze versie was
verkrijgbaar tot 1912. Op het eerste zicht leek het op een V motor, maar in
feite waren het gewoon twee 2 cilinders op een onconventionele manier geplaatst
in het frame. Zie ook foto hieronder.
In 1910 kwamen ze ook op de proppen met een
sportwagen met maar liefst 175 pk die 200km/h tevoorschijn kon toveren. Pure
sensatie in die tijd. (Zie foto in vervolg 4 voorlaatste foto)
De eerste wereldoorlog stak een dikke stok in
de wielen, de fabriek werd volledig verwoest, met als gevolg dat er tot 1921
geen auto's meer geproduceerd werden. Dat jaar kwamen er 2 modellen, een 3 en
9 liter. Maar het succes bleef uit en in 1922 al ging de poppenkast alweer definitief
dicht. Er werden enkel nog vrachtwagens gemaakt, tot 1930 toen de
oprichters Alfred en Victor Goldschmidt de boeken neerlegden. Het bedrijf werd
overgenomen door Brossel, en omgedoopt tot Bovy-Pipe onder de Bovy
afdeling.
Pipe, niet te verwarren met een ander Belgisch merk
Pieper, is een zeer zeldzame krent in de oldtimerpap. We kunnen ons niet
herinneren er ooit een gezien te hebben in het echt, of we moeten er overheen
gekeken hebben. Maar ze zijn er wel, al is het dan zeeeer zeldzaam. Mocht er
dus een lezer nog ergens een Pipe achter kant of stoel hebben staan, of fotoÂ’s,
verhalen Etc. wij zien ze heel graag komen om het Belgische verhaal nog
completer te maken. Ondertussen hebben we een contact in Riga, Letland, waar ooit een dealer van Pipe zat. Hopelijk komt er daar nog iets uit de bus.
Keep watching. Prohibited copy Pictures and text.
We beginnen het sportieve fotoverhaal met de achterkant van Pipe met startnummer 126 tijdens de Monsterrit Parijs - Madrid 1903. 4 Pipes namen deel, 2 arriveerden.
Een ander verhaal speelde zich af in 1904 tijdens de Gordon Bennet rally. Nog net een Beeld de Pipe van Hautvast.
Hier zien we hem beter. Een zelfde of dezelfde Pipe met start nummer 5 bij de 'kaizerspreis' 1904. Etienne met sombrero aan het stuur. Nog eens trots poserend voor de camera. Pipe met taxplaat 6968, reed dus ook op gewone Belze wegen. Dit is dan de Pipe met startnummer 6. We zijn er niet uit wie de piloot was. Volgens een deelnemerslijst werd deze bestuurd door Jenatzy. De man op de foto is de mechanicien. Pipe met startnummer 16A 1907 Kaizerspreis (circuit des ardennes)
Voor wie het niet zo goed afliep.
Hautvast op Pipe Gordon Bennet 1904.
De 16A, voor de crash
Vereeuwigd in deze Aquiarel
Jenatzy met een Pipe 8 liter circuit des ardennes 1908
Dit zou een beeld zijn van Jenatzy op een Pipe. Tijdens course de côte de Gailon
Nog een tweede beeld van de Gordon Bennet 1904
Deze Pipe werd gefotografeerd 1909. Nog steeds kettingaandrijving.
Dit is de Pipe 16A in 1910. De gecrashte wagen in 1907 werd dus blijkbaar hersteld, of het zou moeten gaan om een identiek exemplaar.
Anno begin 1900 deed men niet enkel aan racing om het merk te promoten, maar deed men ook afstands ritten, zoals deze doorheen de Sahara.
1906 Pipe in de Sahara. Deze foto vonden we met als opschrift Pipe 1905/1906, maar we hebben onze twijfels. Wie weet wat het wel is, mag het zeggen. Er staat wel Pipe op het kenteken geschilderd.... Het antwoord is gevonden, wel degelijk Pipe, zie reclame in volgend artikel.
Dit is een van de zeldzame Pipe's bewaard in een Museum. Model 1908
Ook uit 1908 zou deze Pipe zijn. Het NSU model?
Deze foto van een pipe is gemaakt in 1909, mogelijk is de auto dan al een paar jaar oud.
Hier dan een exclusieve opname van de Pipe 80 PK uit 1911. Ook deze is een 1911 Pipe.
Op het autosalon in Brussel 1912 kon men zich deze royale Pipe aanschaffen.
Een coupe chauffeur 1913 Met koninklijk schild op de deur. Ex Albert I.
Uit datzelfde jaar een Torpedo model 1913 Nog een torpedo model 1913.
En dan hier het top model van Pipe, de befaamde 6 cilinder die enkel als 'double phaeton' verkrijgbaar was. Super zeldzaam ! Met dank aan Biblitheek Aachen. Pipe 12/16 pk waavan het bouwjaar ons niet bekend is. Ook dit is een Bijzondere foto, deze wagen zou ook in bezit zijn geweest van Koning Albert. Enkele adellijke dames op de achterbank.
We hebben nog een andere foto waarbij een Pipe, geregistreerd op naam van Albert I, verongelukte tijdens een 'Paper Hunt'. Autozoektocht in het Zoniën woud.
Zie een van de vervolgsessies. Pipe omstreeks 1914. Pipe tijdens een rally. dewelke is niet duidelijk.
Pipe met futuristisch ontwerp op het salon Parijs 1910.
Salon 1903 Parijs
Pracht van een afiche Pipe begin 1900
Een van de piloten met een Pipe was ook Baron de Crawhez, grondlegger van Circuit des Ardennes.
Pipe Agentschap te Lille.
Een Pipe tourisme 1911, vereerd met Postzegel
Pipe Torpedo 1913 Een zeldzame afbeelding van de Pipe 6 cilinder.
En eentje van een 4 cilinder kopzijklepper.
Radiator embleem
De oplossing van een eerder geplaatste foto. Pipe werd blijkbaar ook uitgevoerd naar de US. en West Indië. Gedateerd 1905 en met een andere radiator vorm !
To be continued........... stil nice pictures to come.