We wisten dat men
deze wagen gerestaureerd wilde hebben voor het evenement ‘Circuit des Ardennes’
van dit jaar, maar daarin is men wellicht niet geslaagd, hoewel de werken sterk
gevorderd waren.Een evolutionaire stap
vooruit is gezet, want we vonden enkele beelden en ook een video van de
draaiende motor van Chapuis Dornier waarmee deze cyclecar is uitgerust. Zou
perfect passen in het kader van de momenteel lopende beurs in Brussel, voor
degenen die willen gaan navelstaren.
Lees dus nog eens het verhaal in onze
archieven, en bewonder het werk van de nazaten van de originele bouwer, familie
Lambin. Weer een stukje fragiel erfgoed gered van een bijna gewisse ondergang.
De Herfstmaanden zijn weer aangebroken, waardoor de auto's weer op stal staan en er een beetje tijd is om weer in de archieven en onder de wagens te duiken.
Afgelopen paar weken zijn er weer enkele mooie beelden van Minerva producten in de digitale brievenbus beland, en zoals u het van ons gewoon bent delen we ze hier met u. Gratis en voor niks, met enkel de vraag ze niet te produceren op sociale media, vermits we daar niet altijd de toestemming hebben. (dus geen Facebook, Pinterest, en aanverwanten.) U mag altijd wel verwijzen naar dit blog. En natuurlijk, mocht u zelf nog foto's hebben liggen van Minerva of andere Belgische merken, we zien ze graag verschijnen.
We beginnen met enkele motorfietsen........
Een meer dan mooie opname van bij onze noorderburen. Minerva clip on omstreeks 1901/2
Ook deze foto is gemaakt met een kwaliteits camera.
Een nog jonge Olieslagers?
En nog enkele automobielen. Antwerpse verkeersagent
Foto toegezonden door een lezer die hierdoor besmet werd, en besloot zelf Minervist te worden.
Deze foto ontvingen we vanuit Australië van Gregg. Op de treeplank staat de man die 2de eigenaar werd van deze Minerva, en hem vorig jaar op 82 jarige leeftijd verkocht aan Gregg.
Nog steeds in zijn oude glorie, met toepasselijk schaap op de radiator.
Gregg, samen met Bill Sides, welke enkele maanden geleden nog op toer was in Europa, en ons met zijn bezoek en kennis verraste.
De motor werd zuiver gemaakt, nagekeken en voorzien van nieuwe segmenten, en hopla, weer klaar voor de volgende 80jaar.
Terug onderweg naar de toekomst............
Verder nog wat foto's van een 1913 Minerva welke via Spanje en Amerika weer in België belande, en deelnam aan o.a. de laatste Groote rally.
Hier in actie afgelopen Augustus.
Ook niet bij de deur, deze Minerva, eigendom van een Maharadja in India.
We hebben nog honderden foto's van Minerva's welke op zich als fotomodel dienden. We zullen deze in de nabije toekomst publiceren, maar ook andere Belgische merken zullen aan bod komen.
't is weer voorbij die mooie zomer, en meteen ook de kans om samen te troepen met Auto's, motoren van Belgische Bodem.
Dit was het thema op Cars & Coffee Peer, de voorlaatste aflevering van 2017. Eerder uitgesteld omwille van slecht weer.
Het is alweer enkele uurtjes vroeger dat het licht begint te dimmen, en een aantal liefhebbers die zich voor de eerste aflevering hadden aangemeld moesten daarom verstek geven.? Toch kwamen 5 Minerva's opdagen en minstens het dubbele Minerva eigenaars, geen slecht resultaat, en daarnaast nog wat Motoren en brommers van de meest bekende merken. Minerva's waren van 5 verschillende type's, de AC, AG, AH, XX en NN.
Ze hadden het alleszins naar hun zin, en als het volgend jaar een beetje meezit, zal het met zekerheid enkel toenemen.
Het is alweer meer dan twee jaar geleden ( 13 en 14/1/2014) dat we hier verslag uitbrachten van de Minerva Saouchik, die na een ongeval terug op eigen bodem en wielen belande en gerestaureerd werd. (hij viel van een trailer, ondersteboven in een ravijn) Recent ontvingen we nieuwe 'oude' foto's van dit unieke voertuig, welke zelfs de huidige eigenaar nog niet allemaal gezien had. Wij delen ze hier met veel plezier.
Er werd aangenomen dat dit de enige Minerva is welke van een carrosserie van Saouchik voorzien werd, maar we vonden nog anderen. Wel mogelijk dat deze niet meer bestaan.
Ook nog ander Minerva vondsten passeerden onze revue, en we mogen ze weeral toevoegen aan ons ondertussen welgevuld fotoalbum.
Dit zijn beelden van motoren, royal Minerva's, en andere rubrieken die hier eerder verschenen.
Gelieve geen foto's over te nemen, te publiceren of te plaatsen op o.a. sociale media zonder toestemming !
General Coxey met zijn Minerva voor het Witte huis. Een zeldzame foto van de Generaal met zijn echtgenote Ruth en Minerva. Een Saouchik Minerva tijdens een Parade De wagen werd meermaals ingezet voor zulke gelegenheden. Mademoiselle Annie ? (zie hieronder) Zeer modern in die tijd ws het volledig wegklapbare dak, hoewel we er een kennen uit 1920 die ook reeds deze optie had. Naar onze bescheiden mening is dit toch een 2de Saouchik exemplaar. Nml het reservewiel staat verder naar voor, en de belijning vanaf de voor ruit naar reservewiel is niet aanwezig op de andere foto's. Voorbumper en achterbumper zijn 3 delig, die van Coxey 2 delig. Mademoislee Anny vinden we niet terug in de stamboom van het Maybel boll verhaal. Bleef deze 2de Minerva in Europa?
Eentje zonder de wieldeksels Tenslotte nog eentje in kleur. Ook zonder de wieldoppen en witgerande banden.
Hieronder nog enkel 'ontwerpen' van Saouchik voor Minerva
Onderstaande foto kan verwezen worden naar onze eerdere rubriek 'Minerva royals', koningin Elizabeth met op de achtergrond haar koninklijke Minerva.
Een heel bijzonder foto ons toegestuurd vanuit Genk, waar koning of toenmalig Prins Leopold op bezoek ging. De man rechts waarschijnlijk de burgemeester.... Wie kent hem?
Nog een hele mooie opname uit Remouchamps.
Enkele dames met hond. Duidelijk een Amerikaanse versie.
Een Minerva welke momenteel verblijft in een Eindhovense verzameling tijdens een parade in de jaren 50.
Voor de liefhebbers van de 2 wielige Minerva's ook enkele pareltjes.
Een vroege 'Clip on' netjes tegen een muur geparkeerd. Standaart was er nog niet bij Minerva Iets modernere versie met reeds in het frame ingebouwde motor. Circa 1904......... Prachtige familie foto..... Een mooie 'round' tank waar veel liefhebbers en verzamelaars van dromen. Ook als 2 cilinder verkrijgbaar. 3 op een rij; Nog een familiefoto, opvallende carrosserie met ovaal achtervenster. En nog eentje met het huisdier in de belangstelling.
Uit een famillie album. Eigenaar wil graag weten welk type en bouwjaar deze is. Eigenaar en chauffeur.
Nog een ontwerp van Saouchik .
Zeer mooie opname van een Minerva met verkeerde radiatorstop. Deze gasten bouwden hun eigen wagen op basis van een Minerva. Ze vervingen zelfs de radiator.
Soms is het moeilijk om minder goed nieuws te brengen.
Geert Decoopman overleed onverwacht een week na zijn deelname aan de Groote Minerva Rally op 4 september 2017.
We hadden hem net leren kennen, en gehoopt dit avontuur te kunnen verderzetten.
Gisteren ontvingen we vanuit Amerika een foto van deze Minerva, ooit eigendom van Henri Ford, toen deze zich nog in het Henro Ford museum bevond, waaraan hij ooit geschonken werd. Het zou Geert zeker verheugd hebben.
Ook uit Amerika kregen we nog originele beelden van de ' Hawkeye-Carini' Minerva uit de tijd dat deze nog nieuw was.
Geert Decoopman hier nog aanwezig op de Groote Minerva Rally te Antwerpen. We zullen dit beeld missen.
Verboden foto's over te nemen zonder toestemming! Deze foto werd deze week aan ons verzonden vanuit Amerika. Dezelfde Minerva als hierboven in de jaren 50, Ford museum.
Aan de vorm van de banden kan men opmaken dat hij toen reeds geruime tijd stil stond.
Hieronder enkele gegevens vemeld bij deze wagen.
Ook nog uit Amerika deze 2 onderstaande foto's van de 'Carini Hawkeye' Minerva welke op 18 augustus geveild werd voor 411.550 euro.
Hij stond 40 jaar stil. Op deze foto's zonder wieldeksels.
Stoute schoenen en omhooggetrokken sokken waren niet nodig
om ons naar de 42ste uitgave van dit festijn van de RVCCB te
begeven. Nadat het donker alles bedekt had, ging het bijna op automatische
piloot, cruise control ingeschakeld richting centrum. Het moet wel een soort
magnetisme zijn dat aan de gevoelige zone wriemelt. Zo dachten ook de 35 equipes
die deelnamen erover. We zijn de tel ondertussen kwijt, maar het is iedere keer
de moeite, om niet te zeggen; verplichte kost. Na een gemoedelijk ontbijt en kennisgeving van
de deelnemers volgde de creatie van het spektakel. De lucht vanbenzine en koppelingen ging rechtstreeks de
aderen in. We gingen de contoeren
schetsen van schitterende landschappen ten zuidwesten van de hoofdstad. Iedere
keer weer vragen we ons afÂ…Â… Hoe ziften ze in godsnaam deze wegen er uit. We
beseffen maar weer eens hoe mooi en schilderachtig ons kleine landje is. Een
simpel geval van schoonheid waarin je steeds in 1ste klasse reist.
Onder de deelnemende voertuigen een hele reeks
bekende gezichten, maar we mochten ons ook weer voeden en laven aan enkele
nieuwigheden. Een pracht van een Amilcaretje, in schuurvondst staat, en een
Ballot welke voor het eerst op straat kwam na jarenlang in een collectie te hebben
gestaan. Het aanblik van een sublieme Alfa Romeo, aantal BugattiÂ’s blijft weer op de netvliezen plakken. Voor iedereen was er wat wils, variatie is een
immer belangrijk, pittig kruid. Bovenal is het de groep mensen waartussen we
ons zeer welkom geheten voelen die het geheel afmaakt. Geen houterig gedoe of
afgunst. Bezit is mooi, maar herinneringen zijn meer waard. Hier ontstaan de
verhalen die zich als een olievlek in onze geheugens verspreiden. Dik 130 kilometertjes
af te leggen, en geen enkele daarvan die verveelt. De baarmoeder van het
onbekende, nodigde ons uit om hier een reflectie van weer te geven. Kijk en
geniet mee.
wordt vervolgt.........
FotoÂ’s Jaak Jacobs.
Een Belgische FN
Deelnemers werden opgewacht voor inschrijving en een ontbijt.
Iedere Oldtimer liefhebber heeft het vast en zeker gezien op Discovery, de Minerva van Hawkeye die door Wayne Carini en vrienden uit de schuur getrokken en gekocht word.
Deze Minerva word op 18 augustus 2017 door Gooding op Pebble Beach geveild................... Wij zijn benieuwd hoeveel euronen of dolaren de nieuwe eigenaar ervoor moet neertellen, en vooral wat hij ermee gaat doen. Restaureren of preserveren......... Als hij naar een Amerikaan gaat, dan word hij vast en zeker gepebbelbleacht............... = beter als nieuw, maar niet meer origineel.
VERKOCHT aan 484.000 US dollar. het is niet duidelijk of de veilingskosten zijn inbegrepen, wellicht niet.
De schattingsprijs van 500.000 tot 700.000 werd dus nipt gehaald.
Het is
slechts om de 10 jaar dat men zich kan verheugen op een samenkomst van Minerva automobielen
hier te lande, en velen hebben dan ook reikhalzend zitten uitkijken naar deze
verplichte kost op 27ste augustus.De organisatie zat het niet mee wat betreft de lokatie, de bekende LEZ
zone, en het feit dat het Antwerpse zich niet echt leent om een mooie route uit
te zetten te midden van landelijk groen, zoals het er een eeuw geleden wel nog
het geval was. Minerva automobielen zijn
niet echt uitgevonden voor stadsritjes, tenminste niet in steden zoals ze er
heden ten dage bijliggen.Bezaaid met ongenadige
verkeersdrempels, rode lampjes, en drukke afleidingen.Ze zijn eerder gebouwd om te toeren, lange
afstanden af te leggen, zoals in het verhaal ‘de windhond’, zonder weggeblazen
te worden door tegenliggend verkeer. Stuurbekrachtiging en ruitenwissers, Sylvain de jong zou er maar wat blij mee zijn
geweest. Het design was er eerder om het statement ‘look at me’ te propageren. Er
werd geen oppervlakkigheid ingeademd.
Toch, 16
exemplaren scheven zich in en trotseerden Antwerpse bodem, badend in de zon. Als
we een Minerva voor onze lens krijgen is de dag al goed, en als het dan een
extra speciale is ( want speciaal zijn ze allemaal), dan is de dag meer dan geslaagd. En of er een speciale bij
zat; iets waar we al jaren naar op zoek waren. Het mysterie wordt hieronder
ontsloten.Lees de teksten bij de
beelden, en u weet waarover het gaat.
Naast de hardware, met de wind meewandelend,
ook weer enkele weetjes kunnen opsnuiven. Wie wist bijvoorbeeld dat je bij
Minerva gewogen kon worden om op die wijze een speciaal op maat afgeveerde
stoel te bestellen. Tja, perfectie is nu eenmaal de som van duizenden details.
terug en
weet ze ons deze te bezorgen. Kortom het was weer een dag gevuld met
vertellingen van tragedies en kluchten.
Heel wat rondzwervende
zielen met het juiste DNA, begaven zich naar de middagstop. Het was letterlijk
over de koppen lopen. Een fatsoenlijke foto zat er gewoonweg niet in. Ook aan
de start aan de Dikke Mee, hadden de Antwerpse relikwieën heel veel bekijks.
Niet moeilijk als je weet dat je ze zelden in het openbaar ontmoet, en je dus
je kans moet grijpen als ze zich voordoet.
Het is nu
weer 10 jaar wachten, tenzij een of meerdere andere dapperen zich eerder bedenken en een tussenuitgave
uit de grond stampen. Maar het is met zekerheid een verhaal dat verder zal
leven.
Het oudste Minerva vehikel op deze heugelijke dag zag het levenslicht in 1904. Met een grote tussensprong moeten we meteen verder naar 1913............... wat een verschil. Dit is een type HH Tourer
Hieronder nog een exemplaar uit dit bouwjaar.................... , en voor de ondergetekende en zeker ook voor vele lezers een nieuwe aanvulling in hun Minerva encyclopedie............. want...... lees verder.
Deze schitterende automobiel, ook een HH, Vandenplas behoorde toe aan niemand minder dan ................... lees verder......... Henri Ford. Jawel, het is niet erg duidelijk op deze foto, maar het was ons opgevallen dat op de achterdeur een klein Embleem gemonteerd is. Als je het nader bekijkt, vind je hierop de initialen HF. Een gesprek met de eigenaar leverde ons de uitkomst. Deze wagen behoorde ooit toe aan Henri Ford, en men heeft daartoe ook de nodige documentatie.
Al heel lang was ik op zoek naar afbeeldingen of andere documentatie die meer info gaven over de Minerva van Henri, maar tot nog toe nog nooit iets gevonden.
Misschien kan de eigenaar of iemand anders een afbeelding close up doorsturen, want helaas was die van mezelf niet gelukt.
Enkel dit al maakte deze dag tot een grandioos succes voor iedere Minerva aanbidder.
Let ook op de speciale vering. Een prachtig exemplaar van een Landaulette Muliner 1925. Typ AB Coupe chauffeur Een Model XX met mooie achterkant. Heeft enkel voordeuren, en de voorstielen zaten op het eerste zicht vast aan de zijwanden. Nog een coupe chauffeur, model AB 1925. Een faux cabriolet typ AH 1927. Type AR M6 1931. Zeer mooie en comfortabele limosine Een model AS 6 cilindertje. 1931. Deze Minerva arriveerde wat later per trailer. In totaal waren er 16 inschrijvingen.
Als ik het me goed herinner was het een Model AG 1926. Ook dit is een AG , met een met leder beklede carrosserie Feval Weyman. 1926 Deze Minerva had een net gereviseerde motor waardoor hij weer jaren mee kan. Type AN Roadster 1927 Een Nederlandse deelnemer bracht dit prachtexemplaar mee. AC 1925 En deze Minerva kreeg nog niet zo heel lang geleden een nieuwe eigenaar. AE 1926 cooper sedan, Australische boddy.
En tot slot flitsten we onderweg ook nog deze fraaie saloon.
Zoals het een goede Baron betaamt, voor een Minerva had je een chauffeur in dienst. Maar soms ging de Baron zelf achter het stuurwiel zitten. In de latere jaren werden er meer Minerva's aan 'simpele' mensen verkocht. De modellen werden ook beterkoop, maar nog steeds een status symbool.
Het vertrek aan de Dikke Mee in Antwerpen verliep vlekkeloos, al was het soms moeilijk doorkomen tussen wel zeer veel kijklustigen en fotografen. Zeer mooie originele thermometer, van voor het 'mascotte' tijdperk. (1922) schitterende details, Franse carrosserie. De werkplaats van de chauffeur welke zijn handen letterlijk vol had. De benzine stand moest je wel achter aan de auto gaan aflezen. Ingebouwd in de tank, en uitgedrukt in Gallons en Liters Een foto gemaakt onderweg naar de middagstop. En naar het Stampe/Vertonge (vliegtuigconstructeur) Museum, de fabriek waar de motoren voor Minerva werden vervaardigd.
De Minerva van Henri Ford was uitgerust met speciale Olie/luchtvering, destijds in Amerika toegepast o.a. ook op Caddilac en Packard. Een Minerva van de laatste generatie's uit Museum Bosaert te Ieper. 1933 Rapide 25 pk.
Bij aankomst op de luchthaven werden de deelnemers onderworpen aan een snuffelhond test. Dat de nummerplaat niet reglementair is maakt niet uit. Deze Minerva AG reed helemaal vanuit Limburg naar Antwerpen, deelgenomen aan de rally, en terug naar huis. 310 km er bij op de teller. Proficiat.
In totaal werden 16 Minerva's verwacht op de aankomst.
Het was een drukke dag, 27 augustus, want er was niet enkel de Minerva dag, maar ook de 'Parel der Noorderkempen' . Ook een pre war rit, met alure, welke ook al enkele jaren meegaat. Niet exact geteld, maar toch zeker twee dozijn vooroorlogse auto's aan de startlijn. Voor elk wat wils, van goot tot klein, en in tegenstelling van de Minervadag, profiteerden ze hier wel van een schitterende omgeving temidden van heel veel groen, en dat op slechts een Boogscheut van het Drukke Antwerpen, nml in 's Gravenwezel. Moet volgend jaar zeker op de agenda als potentieel deelnemer.