Ieder jaar
weer zitten tig oldtimerliefhebbers weer te popelen om hun raspaardjes uit hun
winterse onderkomens te verlossen. Afgelopen weekend kregen de ‘echten’ daartoe
de gelegenheid door zich aan te melden voor de 57ste Fagnez
Hivernales.Een unieke winterrally voor
open wagens uit de tienerjaren van de vorige eeuw.Deelnemen iseen ambitie hebben waar enkele gemene kantjes aan vastzitten. Je moet
wel degelijk uit het juiste hout gesneden zijn en bijna alle plagen uit de
bijbel al doorleefd hebben. Het dikke
pak sneeuw van de voorgaande week werd
vervangen door koude nattigheid. Op zaterdag trotseerden de piloten 160
kilometers Hoge Venen – Luxemburg, en op Zondag een 70 tal kilometers terug
naar het noorden. Dresscode voor dit feest; smoking and topless.
De God Temperatus flirtte met het vriespunt en kreeg er zelf rode oortjes van. Het
is zoals proeven van een lekkere taart, maar wel eentje met een zuur randje.Tijdens het eten ervan werden er daarbij af
en toe woorden geleend, waarvan we het bestaan niet eens kenden. Een deelnemer wist zijn ervaring met deze
slagzinte verwoorden;Mijn innerlijke ‘ f*ck’ kwam even naar
boven.
Voor roem en
drommen juichende toeristen moet je het niet doen, maar achteraf kan je wel een
klein monumentje voor jezelf oprichten. Bovenal de herinnering aan de
gezelligheid onder de geitenwollensokkenmannen en vrouwen, zal als een onuitwisbare kras
getatoeëerd bijblijven.
We zijn al
een aantal jaren getuige van dit winterse spektakel, en zagen het deelnemersveld
de laatste 5jaren gezapig inkrimpen.Ook al omwille van andere gelijkvallende
activiteiten zoals enkele bekende beurzen. Maar deze afleveringzat weer in de lift met een 20 tal equipes
aan de startlijn.Proficiat aan alle
dapperen. Oudste bolideÂ’s en bijna vaste
waarden ‘Loraine de Dietrich’en Daraque
van nog voor 1910 voerden het peloton aan met de meeste jaren op hun palmares,
gevolgd door wagens met het pluimage van de jaren 20.Twee Belgische FNÂ’s, een schitterende Engelse
Lagonda, Vauxhall, Calcott, en in de meerderheid, de Franse merken Rosengart,
Citroën, Bugatti, Daraque en Amerikanen zoals Ford en Chrysler. En een enkele Italiaan die
luisterde naar de naam ‘Fiat’. Prijs voor het sympathiekste wagentje schenken we aan het Rosengardje, waarvan het nu bewezen is dat je er meer mee kan dan enkel het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Het hele
verhaal kom je enkel te weten door een praatje te gaan slaan met de stoere
deelnemers die deze traditie in ere houden. Wij luisteren naar de symphonieën geproduceerd
door galmende uitlaten, en de daartussen zwevende anekdoteÂ’s, en hopen maar dat dit
voorbeeld in de toekomst nog veel navolging krijgt.
Next ride van de Rvccb... Debloc Bielles op 22 april voor voertuigen tot 1919.
Zet hem alvast op je kalender!
foto's; Jaak Jacobs. Op Zondagochtend na een flink ontbijtje in Hotel International te Clervaux weer klaar om er volle bak tegenaan te gaan. Het weder was het wat rustiger aan gaan doen.
Aan de starlijn dit jaar een symphatiek rosengardje, met een motortje waarmee je toch iets meer kan doen, dat het velletje van je rijstpudding aftrekken.
Glunderende jonge gezichten, klaar voor de strijd.
Citroën six versus Loraine de Dietrich.
Het peloton stond al vroeg klaar voor de start.
Ja, ze hadden gezegd dat ik in 'smoking' moest komen................
Dan maar met z'n allen op weg naar..
België...........
Hier en daar nog wat restanten sneeuw van vorige week te bespeuren.
Tukker tukker.......over Luxemburgse wegen
Ergens halverwege een tussenstop voor een welkom opwarmertje in de schaduw van een kerktoren.....
Lekker sportief pallet......
Deze zeldzame Calcott rijdt regelmatig mee, en is dan ook een zeer betrouwbaar beestje. 1914, ja, dat geeft al 102 kaarsjes op de taart.
Als je de hele groep samen ziet staan, best wel een indrukwekkend groepje.
Het is bij de wat oudere generatie algemeen bekend dat Rolls Royce in het verleden bekend stond als ' de beste auto allertijden'.
De Belgische varieant daarop was de Minerva, ook wel 'Belgische Rolls' genoemd. Beide merken produceerden voornamelijk comfortabele tourwagens, die ritten zoals Parijs-Peking niet schuwden. Snelheidswedsrijden echter, daar waren ze niet zo happig op, hoewel Minerva toch wel een paar pogingen waagde. Charles Rolls was ook fan, en was in de beginjaren importeur van Minerva in de UK.
Een vorm van Minervitis daaruit afgeleid, de racingitis, waarvan in dit verslagje enkele mooie shots.
Eerder al toonden we etelijke beelden van de Mineva Brabazon 'kaizerpreis' welke o.a. meedingde op het 'circuit des ardennes' welk dit jaar trouwens weer herdacht word. Maar Minerva reed ook op de bekende circuits zoals de TT van Man jaren 10, en Brooklands in de jaren 30.
De Minerva 'kaizerspreiz' nam ook deel aan de TT van Man, met 3 exemplaren. Dit is er een van.
Charles Rolls hier in een Minerva in de beginjaren als importeur van het merk. Hij was aanwezig op de TT.
Minerva aan het werk op de TT 1914. Startnummer 1.
Een ander exemplaar met startnummer 14.
In de jaren 30,31,32 en 34 was Minerva aanwezig op Brooklands, om het op te nemen tegen o.a. de 'Bentley Boys'
De Minerva stak letterlijk met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. Startnummer 66. Hier werd een 6 geschrapt, of moest er nog een bijgeplakt worden?
In deze versie met startnummer 44.
Zo ging het er dan aan toe aan de startlijn. Minerva moest het opnemen tegen Mercedes en Bentleys...........
Maar soms ook tegen kleinere wagens zoals Austin 7. hier startnummer 6. Een mooi beeld waarop men ziet dat heel wat concurrenten enkel zijn achterkant te zien kregen.
schitterend beeld op een stuk van de Brooklands piste die vandaag nog bestaat. Het ging er gezellig aan toe in deze drukke bende.................... Destijds waren er vele wagens voor dagelijks gebruik die op zondag gingen deelnemen aan een race........
Dit zou dezelfde wagen als op bovenstaande foto moeten zijn............. alsook de volgende
Een beetje donker, maar het Minerva gehalte is min of meer toch zichtbaar....
Duidelijk dan deze is al moeilijk.
Het gaat hier om dezelfde wagen waarvan we eerder al 5 foto's vonden. Nu heel mooi naast een Mercedes SSK
Hier nogmaals langs de achterkant.
En zelfs het dashboard kwam in beeld.
Hij werd dan ook professioneel gefilmd.
Een gelukkige bruid.........
Deze hoorde normaal thuis in de rubriek Minerva royalitis. Minerva's van het Koningshuis.
Hier nog eentje...
En ook als taxi werden Minerva's ingezet. Deze foto uit Berlijn.
En deze komt uit Polen.
Nog eens een paar beelden van de Berlijnse Taxi.
Niet makkelijk om met een Minerva rechtsomkeer te keren. De fotograaf kreeg de gelegenheid 2 foto's te schieten, en dat was destijds iets anders dan gewoon op het knopke drukken.
Hier verschijnt hij nogmaals......
Een mooi postkaart uit 1907. Foto genomen te Kapelle bij hotel Schootenhof. Mogelijk is de wagen links een Minerva.
Dit is er met zekerheid eentje, met aan boord geen gewone figuren. Noorwegen of zweden, maar de gebruikte vlag is ons niet bekend.
Ook nog een aardige foto dit model van rond 1914/15 met al elektrische verlichting.
Ook nog uit een oude hoek, met aan boord 2 bevallig half gesluierde dames.
Meer recent, tweede wagen van rechts in het rijtje een Minerva van de laatste generaties.
We gaan verder met beelden voor de liefhebbers van motorfietsen. In den beginne knutselde men wat in elkaar, en deze meneer gebruikte een Minervamotor die hij dwars in een fietsenframe plante, en zelfs voorzag van cardan aandrijving (fn)
Ok hier zo een concept met Minerva motor.
Hier staat het duidelijk op de tank......... Minerva.
We gaan het
jaar royaal afsluiten met beelden onze Royals, welke, zei het in alle stilte,
ook oog hadden voor mooie mobielen. Dat vanaf het eerst uur. Vooral Albert I
en zoon konden er wat van. Albert was op dat gebied ook een kieteltje
chauvinistisch. Hij voorzag het hof van Belgische wagens zoals Exelcior, Pipe,
Sava, Germain, FN maar vooral veel MinervaÂ’s.
We doken
heel heel diep in de geschiedenis en vonden heel wat schatten. Hoewel we ervan
zijn overtuigd dat er nog veel meer moet zijn, en sporadisch komt er al eens
wat vanzelf bovendrijven. Dus nogmaals een warme oproep, nog iets liggen van
Belgische auto en motor industrie, deel het met ons. Het is echt geen taaie
klus.
Jammer dat
we van de fotografen uit die tijd niet kunnen beweren dat ze techniek bijzonder
genegen waren. Blijkbaar hadden die geen enkele affectie met vervoersmiddelen,
want beelden zijn karig, en als ze er al zijn, dan dikwijls met de focus op de
voor ons verkeerde plaats. Maar toch, de beelden die er dan wel zijn, tja die
zijn er Â…Â…Â…Â….en wij proberen ze in spannende cinema te gieten en enkele
mysteries te ontsluiten.
Kijk en
geniet mee. We beginnen met ons te laven aan een laatste reeks Minervitus
gevallen; Minervitus Royalus en Ed-war-dianus. Deze laatste met de nadruk op ‘WAR’
. De andere merken komen later aan bod, variatie is immers een belangrijk
levenskruid.
Het koninklijk konvooi brengt een bezoek aan de overblijfselen van Ieper.
Een tekening welke waarschijnlijk gemaakt is aan de hand van een foto, nog voor het uitbreken van WOI 1912.
Zoals gezegd, de fotograaf had geen enkel oog voor de voertuigen. wel voor ons. U bent nu (aan)geschoten.
Een Minerva welke tijdens WOI als ambulance werd ingericht. Wat een luxe ! Altijd nog beter dan lopen.
Vele wagens werden tot ambulance omgebouwd.
Een van deze ambulances is nog te zien in de collectie Mahy.
Albert brengt een bezoek aan een hospitaalkamp van het rode kruis. Zelf ariveerde hij in een Excelcior, zijn echtgenote Elizabeth in een Germain, en het gevolg per Minerva's. Wapen van het paleis op de deur.
Hier nog net te zien in de linkerhoek.
Hij wisselde regelmatig van voertuig. Hier laat hij zich vervoeren in een coupe chauffeur Minerva. Ook Elizabeth zat achterin.
Weeral enkel het snuitje.
Hier iets beter in beeld tijdens een intocht in Brussel.
Soms werden de wagens tijdens defilee's met bloemstukken belegd.
Na de oorlog bracht Albert een bezoek aan het graf van de onbekende soldaat aan de congreskolom.
Maar ook zoonlief Leopold kwam nu al in actie.
Albert nogmaals, maar dit is waarschijnlijk een excelcior. Bezoek aan de universiteit van Leuven.
Koninklijke Minerva's tijdens een Parade in Brussel.
De chauffeur mag ook eens in de kijker gezet worden.
Minerva tijdens een bezoek aan de kazernes van Leopoldsburg. De volgwagen waarschijnlijk een FN.
Ook hier vergat de fotograaf dat de toekomst ook interesse zou hebben in de auto achter de man.
Hier samen op de foto, een Excelcior en een Minerva..............
langs de achterkant moeilijk te determineren, maar wie weet duiken er nog een beelden op van een wagen met nummerplaat 66631.
En ook hier. Albert bracht een bezoek aan een technische school in Winterslag.
Af en toe gingen de wagens in onderhoud. Hier een zeldzame foto daarvan. Albert kwam persoonlijk toezien op de gang van zaken.
nummerplaat 25181?
Een van de heel zeldzame foto's waar de minervavloot helemaal in beeld kwam. 5 Minerva's tijdens een bezoek aan de gevangenis van Namen. Een Minerva tijdens het binnenrijden van ...
Albert en Leopold samen bij het inhuldigen van een gedenkplaat te Veurne.
Aankomst van Astrid luchthaven evere.
Leopold en Astrid Evere
Op deze kan je de auto beter herkennen. Minerva.
Albert bezocht de scheepswerf teTemse voor de doop van een schip. Het gevolg telde 5 Minerva's. 10108
Minerva 15839 met aan boord waarschijnlijk de koningin. Albert, echtgenote en kinderen reden nooit samen.
En er was ook nog 10106
Leopold bezocht traditiegetrouw het autosalon Brussel. Hij had ook voor Minerva, Excelcior, maar ook Bugatti, en Alfa Romeo konden hem bekoren. Het Belgische koningshuis was 1 van de bezitters van een Bugatti Royalle.
Mijn favoriet deze opname van Leopold tijdens een bezoek aan de 24h van Spa, bij een Minerva.
Hier met een Minerva aan een scheepswerf van Hoboken.
Een mooie opname van een Minerva tijdens een parade ter ere van oudstijders. WO I
Deze Mineva behoorde toe aan een magistraat van arondisement Tongeren.
Minervette/Minerva van Baron Cyriel Buyse
Uit de categorie 'oudste' Minervette in Nieuw Zeeland Ook deze een Minervette in New Zeeland
Deze foto, of een deel daarvan stond reeds in een eerdere rubriek. Nu hier in zijn geheel.
Het opschrift zegt het zelf, een Souvenir uit Ieper. let op de dubbele achterwielen van de eerste auto. Pracht van een Minerva met waarschijnlijk amerikaanse boddy.
Hier piepte nog even een Minerva mee naar de stoet.
Minerva uit Noorwegen.
Als dit geen mooie is? Dan hier een chauffeur die op zijn Baasje staat te wachten.
Nog eens AXV 18
in 1930 waren de wieldoppen weer uit de mode.
Franse Minerva waarvan de glaasjes reeds uit de spatbordlampjes verdwenen waren anno jaren 50.
Nog een leuk beeld van een Minerva vrachtwagen uit het Turnhoutse.
En den deze met Franse belettering
We publiceerden al vele foto's van de Brabazon, maar deze hadden we nog niet eerder gezien. Circuit des ardennes
En ook dit racegevaarte op het eiland Man.
Dit is dan een amerikaanse versie.
Eentje uit een werkplaats.
En nog een verloren gelopen beeld van Leopold III (prins) bij een bezoek aan het Erasmushuis te Anderlecht.
Eerder toonden we een foto van Jan Olieslagers actief in de vliegerij. Hier zie je zijn Minerva langs de achterkant. Vliegveld Kiewit waar tegenwoordig Pukkelpop gehouden word. Ook nog een mooie uit een oude doos. De gigantische Minerva 8 cilinder. iets om trots op te zijn toen en ook nog vandaag.
Een Minervette die verdwaalde in UK. Nummerbord K 222
Deze dan is weer genomen in de Vlaanders. 46479.......... Wie weet bestaat hij nog.
En nog een ontsnapte foto uit de reeks Minervitis Royalitis. Bezoek van het hof aan Veurne.
Een snapshot op de beurs van Parijs 1931. Minerva kreeg een plekje naast Rolls Royce.
En dan deze schitterende die eigenlijk in de rubriek Ed - WAR - dian hoorde te staan.
Ook een ontsnapte foto uit de rubriek 'In de fabriek' En dan nog enkel motoren. In het midden een Minerva, rechts is een Rex, de andere twee onbekend. Wie het weet mag het vingertje opsteken.
Dit is ook een hele mooie, met een FN 4 cilinder op de voorgrond.
Hier dan een zeer mooie uit een vroege Minerva motorfiets werkplaats, of was het in de fabriek zelf?
Een close Up....
Een van de vroegste Minerva modellen. 'clip on' motorblok
Net zoals deze.
En deze hele leuke met aanhangwagen ergens in het Verre Azië.
Het kon ook met rieten zijspanstoel.
Hier eentje in een sportieve uitvoering.
Zoals Jan Olieslagers ze prefereerde.
Dit is een zeer bekende foto van de 'clip on',
tenslotte de melding dat een volgende reeks zal gaan over wagens die puur zelf model stonden voor de foto. Deze als voorbeeld, we hebben er honderden van, dus Blijven inloggen....
En als afsluiter voor 2016 een warme oproep om informatie over deze Minerva............ Wie weet er meer van? Meer oude foto's?
Ho knows more about this Minerva ? Apreciate all info.
Het vorige bericht in verband met het Minervitis virus zette niet aan tot genezing doch in de richting van een verdere vertakking.
Minervitis Feminalis,, Minervitis habitus en Minervitis extremis
Wat is er mooier dan Minerva's aan te treffen in hun natuurlijke habitat en in het bijzijn van vrouwelijke schonen en in het simpele straatbeeld.
Wij zijn in ieder geval fan, en doken onderstaande voorbeelden op. Kijk en geniet mee.
Overduidelijk een vroeg geval van Minervitis feminalus. Zie ook vervolg 2 voor volledige wagen in beeld. Model K 6 cilinder? Belgische jonge deernes in hun cabrio.
Virus verspreid tot in de U.S.A.
Marlène de Dietirch zat liever voorin.
Tres elegant n'est pas?
We gaan verder met Minervitis Extremus gevallen. Jong geleerd is oud gedaan. De scouts reden 1935 per Minerva...........
Je zou voor minder lid worden.
Als daar maar geen brokken van komen zoals hier te Bouillon Luxemburg. De Godfried stond er bij en keer er naar.
Heel wat volk kwam opdagen op dit spektakel bij te wonen. Hoe de chauffeur er van afgekomen is, is niet bekend. Hij had in ieder geval een natte broek. Zie ook laatste foto vervolg 2, daar rijd deze wagen nog lustig over de brug.
Ook hier was alle hulp welkom.
Dan maar de boot op en verre oorden opzoeken.
Op Safari doorheen het hoge noorden
Of het verre oosten. Dit kiekje werd genomen in Bombay. dit is een uitvergroting uit onderstaande foto.
Tja, en ook in duitsland was de wagen niet onbekend. Wellicht vergisten de mannen zich bij het lezen van het opschirft SS. ' Sans soupappes'
Dit is een hele speciale. Koning Albert van België begaf zich op zijn laatste dag per Minerva naar Marche les dammes. Deze opnames zijn gemaakt na het vinden van zijn lichaam. Hij reed persoonlijk met deze Minerva. Hoewel andere bronnen vermelden dat hij die dag reed met een Ford cabriolet.
Deze Ambulance zou van pas gekomen zijn. Of misschien een Kraanwagen ?
Een ander functioneel voertuig.
Nog een opname van de wagen die in een eerder rubriek ter sprake kwam.
En ook dit is een hele speciale. Geïnspireerd door Voisin en Bugatti ?
Nog een koninklijke verschijning, de wagen van Koning Hakon van Noorwegen.
Een groepje Amerikaanse wetenschappers bestuderen Belgische techniek.
Af en toe een rustpauze inlassen.
Groepsfoto van Minerva's te Dendermonde. Een samenkomst van een Minervaclub? Let op de rechtse Minerva sleeptruck!
Minervitis Familialus Familie uitstapje naar de kust. Opname uit Oostende. Patron met dikke sigaar in de hand.
Deze is dan gemaakt in de Panne. Ook deze hele mooie opname is gemaakt ergens in België. Britse carrosserie?
Nog een hele verzameling Minerva's in een Franse garage. Even wat Benzine vlotteren alvorens we verder gaan. Minerva mascotte vervangen door een vogeltje.
Hans Osterman in scandinavië. In de eerste reeks foto's over dit merk enkele maanden geleden reeds enkele beelden van deze handelaar. Ni vonden we ook nog deze.
Een mooie, zei het niet zo duidelijke opname van bij onze noorderburen. En dit vinden we helemaal goed. Minerva 6 cilinder met madam aan het stuur. zie ook de openingsfoto. Zelfde wagen of toch het nummerbord?
Hier moest ze dan wel achterin.
Zelfde familie in vooraanzicht.
Uit dezelfde periode als de voorgaande foto (zie model K)
Een voor ruit was destijds nog een optie.
Portret foto uit de USA.
Terug aan de kust; Nieuwpoort.
Knokke, ook toen al een oord voor de beter gegoeden.
Gespot aan het station van Gembloux
En den deze in Retie. zelfde foto als voorgaande te Knokke, maar andere beeldkwaliteit. Zou het kunnen dat het deze wagen is die op eerdere foto's uit het ravijn te bouilon gevist werd? Even vergelijken.