Hot Tube rally......... Heet van de naald............
In tegenstelling van wat de naam doet vermoeden, een of ander hete, pikante versie van You tube, is dit HET evenement voor de enige echte oldtimers. London to Brighton ??? Forget it, te jong bevonden. Voor deelname aan dit evenement moest je minstens 112 jaar op de klok hebben, of te wel een echte pionier hebben van voooooooor het jaar 1901. Er waren liefst 12 voertuigen ingeschreven, waarvan er in het weekend 14 tot 16 september 2012 op Zondag nog 9 aan de start verschenen. Dit voor een ritje van om en bij de 90 kilometers en in het meer dan heuvelende condros landschap. Dit gebeurde niet zonder slag of stoot, en menige malen bleek dat de pasagiers er niet alleen maar waren voor het mooie uitzicht, dan wel voor enkele extra M.K's (in plaats van PK's) Een echte uitdaging, vertrekkend om 9h in de ochtend voor een dagvulend programma. Spectakel gegarandeert. Helaas kon fotograaf de Lunatic, de kolone met modern voertuig niet volgen en blijven de beelden beperkt tot de start. (Hij werd namelijk afgeleid door de gravin van een een de buurt liggend kasteel, maar dat is is een ander pikant verhaal). Hierdoor is ook verder informatie over de voertuigen zoals merk, bouwjaar eerder beperkt gebleven, maar wie de antwoorden kent, mag deze graag doorspelen.
hieronder de links naar You tube .... pre 1900 rally hot tube onder het label veteran cars.
Hieraan heeft de rally zijn naam te danken, een verhitte buis die het gasmengsel opwarmt.
De bekende Leon Bolee trycycle 189..
Opstarten door aan't wieleke te draaien, en als dat niet lukt ............. duwen aan die handel.....
Even olie toevoer afregelen .....
Belgische race kleur ; Geel! Vlammen met die bak!!
Let op de mooie vergulde zijkanten van de motorkap. Houten spatborden.
Merk en bouwjaar onbekend? Wie heeft het antwoord ?
En het antwoord kwam via prewarcar van de eigenaar Dhr. Beuvens persoonlijk. Amerikaanse Locomobile stoom auto uit 1900 !!!! Fantastisch gereedschap.
Stukske techniek uit 1800
Kijk mannen, zo werkt het ....
Engelse nummerplaat ?
Ook hier wie meer info heeft, mag het melden.
Lees op de achtergrond ' Carpe diem' Pluk de dag .Dat laat men zich geen 2 keer zeggen, het fruit was meer dan zoetrijp.
Zeker oud !!! Oudste ingescheven voertuig van België?
Panhard en Levassor 18..
Lekker gesmeerde techniek uit de 19e eeuw
Deze deelnemers kwamen uit Zwitserland.
Schone achterkant .. bij een Audibert & Lavirotte uit 1899. Slechts 3 exemplaren wereldwijd bekend, en hier in Actie !!!!! bekijk de videobeelden via You tube. Met dank aan info van Mike Hortig via Prewarcar.
Driewieler aangedreven door een Dion Bouton motorblok.
Schatbewaarder, meester Tovenaar; Gerard de Bruyne.
Afgelopen weekend begaf ondergetekende zich frivool richting
Kust om de zoveelste Oude klepper Parade bij te wonen. Een must voor de
rechtgeaarde motorliefhebber, althans voor de prille bloemekes van de jaren 20
en eerder.Jaarlijks kan je er zoÂ’n 70
deelnemers met hun schatjes bewonderen, en in actie zien treden.
Een van de
deelnemers, die op een halve marathon van de startlijn resideert, is Gerard. En
Gerard,debuteerde ook al op de
trektocht.Ik ontmoete Gerard al op de allereersteeditie die toen nog Breughel rally heette,
ergens begin jaren 90 van de vorige eeuw, met zijn 1903 Peugeot.Ik herinner me
dat een volledig nieuwe wereld open ging wanneer het deurtje van de benzinetank
op zijn motor geopend werd.Heel de
uitleg over trilbobines, zwevende soupappen en riemspanningen , restauraties die
jarenlang duurden vloeiden over me heen, en de passie voor het heel oude spul
begon dieper en dieper te wortelen.
Gerard was dit jaar met een nieuwe troetel op de klepper,
zijn alcyon V twinneke uit, dacht ik me te herinneren 1914.Als het niet correct is hoor ik het wel. En
Gerard vertelde dat hij aan zijn klein verzamelinkje nog enkel stukken had toegevoegd,
sedert mijn laatste bezoek een 3 tal jaren geleden.Vermits ieder jaar de kust onze vakantiestek
is, dit jaar brutaal terug langs bij Gerard om de laatste aanwinsten te aanschouwen.
Zoals steeds altijd van harte welkom in het West-Vlaamse Leffinge,
en eenmaal de voordeur gepaseerd, ligt er vlakbij de schatkamer.Een vijftal motoren, tot in perfectie gerestaureerd,
staan hier in dit solide thuis, te pronken.Zoals gezegd, Gerard is al een hele tijd bezig, maar sedert zijn
pensioen zit er nog meer vaart in de uitbreiding van de collectie.Dit jaar had Gerard zijn moto reve
meegebracht naar Neerglabbeek, helaas door het slechte weer alleen
tentoongesteld.
Kleine anekdote volgt;het kader van de moto Reve, is van BSA.Nou zou je denken, dus niet origineel…Jammer voor de doemdenkers, want ” niet origineel”
past niet in de woordenschat van de restaurateur.Moto Reve, een Zwitsers producent, wilde voor
zijn motoren gebruik maken van Bowden kabels, en zonder toelating van de Engelsen
die hier patent op hadden, zou dat onkies zijn.
Er werd een oprecht aanbod uitgedokterd. Moto Reve mocht
bowden kabels gebruiken/produceren, wanneer zeBSA frames voor de motoren mochten leveren.Voila zo simpel zit de vork in de steel.
Verder staat er nog een mooie 1917 Rover V twin in het kamertje, waarbij het
verhaal gaat dat dit model geproduceerd werd voor het Russisch leger. Ze
bestelden er enkele duizenden. Maar voor ze geleverd konden worden, was de
oorlog voorbij, en kwamen de motoren nooit in Rusland aan. Gerard heeft er dus eentje
van, te herkennen aan een ingeslagen kenteken op het carter ‘war
productÂ’!!!Speciaal aan deze uitvoering
is ook de afgeschermde kettingaandrijving op het achterwiel, want de
burgerversies hadden riemaandrijving.
Tegen de
muur staat een klein motorfietsje geparkeerd, met het opschrift ‘Salvator’.
Belgische makelij . Deze motos werden gemaakt in Ieper door de familie Hoflack,
tevens fietsenfabrikant, de motor is van Gillet Herstal . Het leuke is dat de
volledige geschiedenis van deze motor zich letterlijk afspeelt rond de kerk van
Leffinge. Hij was namelijk eigendom van de Koster van het dorp , onderwijzer en
verzekeringsagent voor "De Boerenbond " en Gerard kan zich nog
levendig voorstellen hoe de koster er welopgevoed, op rondtufte in zijn jeugdjaren.
Hij is er erg trots op schatbewaarder te mogen zijn van een stukje geschiedenis
van eigen bodem, zonder er pronkziek van te worden. Ook al is het motorfietsje
uit een latere periode dan zijn eigenlijke interesseveld.
Verder staan er nog een triumph model H 1916 , de Peugeot
uit 1903 in het kamertje, en aan de muur
prijken schilderijen van Gerard met
enkele van zijn mechanische kinderen,
getekend door ondergetekende. In een hoekje een nog werkend, aantrekkelijk
telefoontoestel uit de 20ger jaren.Uit
een kast met allerlei auto/moto mobilia haalt Gerard een paar koperen
plaatjes.Deze heeft hij gekregen van de
dochters van de kantonnier die even verderop woonden, en stellen nog maagdelijke
taxplaatjes voor, uit de tijd dat men nog, per gewicht berekend, taks moest betalen wanneer men met
paard en kar gebruik wilde maken van met kasseien verharde wegen, ofmet ander materiaal verharde wegen.Dwaze belastingen zijn dus van alle soorten,
maten en tijden.
Met affectie opgehangen aan de muur, het oude diploma van
zijn vader die op zijn 19eafstudeerde als mecanicien. Het grappige
hieraan is dat, opgemaakt te Brussel, 1937, men een poging waagde om dit in het Nederlands
te doen. Kijk en lees zelf het resultaat op de foto. Naast een hele hoop
vertaalfouten springen vooral de vetgedrukte letters in het oog. Diploma
van auto-wetktiugkundige .Ga daar
maar aan staan !!!Defranstaligen is dit nooit opgevallen.
Dat onze ex- eerste minister het Vlaams volkslied niet
kentÂ…Â…allee, in vergelijking
hiermeeis dat een niemendalletje.
InÂ’t kleine kamertje is alles afgekeken,
en het gaat verder richting werkplaats, maar om deze te bezoeken moet je langs
de keuken/ Eethoek. Hier staat zoals het bij een echte schatbewaarder moet, ook
een motorfiets te flirten met de koffietafel. En waarom nu juist deze in de
keuken, omwille van het verhaal, maar ook al omdat er een zijspan aan vast zit,
en die past niet door de deur van het kamertje dat we juist gepasseerd zijn.
Aan deze moto restaureerde Gerard meer dan 20 jaar, en het sublieme resultaat
werd in 2010 voltooid. De Humber met rieten zijspan, reed voor het eerst op de
Oude klepper parade van 2010, een rally waarvan Gerard alle 23 afleveringen
meereed. En omdat het de maidentrip van deze Humber was, kon dit niet ongedoopt
plaatsvinden. Jawel, het meest onwaarschijnlijke gebeurde. Gerard reed met de
kersverse Humber, zijspan en kledij bij een uitwijkmanoeuvre het kanaal in.
Lap, in ene keer tegoei zal hij gedacht hebben. Nu is hij even katholiek als de
koster van leffinge en Johannes de doper samen, die ook kopje onder moest, maar
dan in de Jordaan. SÂ’anderendaags reeds werd de motor volledig gedemonteerd,
schoongemaakt, en zonder veel schade, behalve voor de poestvod, terug in elkaar
gestoken. Enkel de bekleding van het zijspan moest volledig hernieuwd worden,
en geluk bij een ongeluk, kwam Gerard erachter dat de bekleding die hij eerst
gebruikte niet aan de normen van originaliteit beantwoorde. Origineel moest
deze bekleding vervaardigt zijn in ‘Englisch green’ . Dit is ook de kleur die gebruikt
wordt op Bentlys en andere Britse autoÂ’s. Een kleur die bekomen wordt door een
bepaalde Engelse looiprocedure voor het leder destijds. In 2011 reed hij
opnieuw de Oude klepper parade met deze Humber , langs 's Herens stille weggetjes , maar
met de schrik op zijn lijf als er een tegenligger in zicht kwam . Tot hier dus
het ontrafelde Humberverhaal, welk zich verderzet richting werkplaatsje waar
het allemaal gebeurt en fluwelen handjes wapperen.
Deze is niet bijzonder groot of uitgerust met speciale apparatuur,
maar wat hier verwezenlijkt wordt, grenst aan het ongelooflijke. Degenen die
moeite hebben de tong binnensmonds te houden raad ik aan niet verder te lezen, of op z'n minst een plasticje over hun electronisch klavier te leggen.
Het eerste wat in het oog springt is een FN,
met 4 cylindertjes, bouwjaar 1908. Dit is het laatste nieuwe project van Gerard,
waar hij zijn toverkunsten al op heeft mogen botvieren. De Carburator was niet
helemaal compleet wat het binnenwerk betreft, en Gerard toverde gewoon een
nieuwtje tevoorschijn. Denk nu niet dat het gaat om een simpel gasschuifje of venturie
zoals we dat kennen uit de moderne (1920) periode. Neen, met tandwiel draaiende
walsen met daarin een halve conische opening die met een draaibeweging vergroot
of verkleint wordt. Dit is maar een klein voorbeeld van wat Gerard zo allemaal met
extreme precisie moet fabriceren, naar het origineel natuurlijk.Ander voorbeeld is de metalen pedaalvoet, kunstig gevormd,
helemaal nagebouwd. Gelukkig is de FN vrij compleet, enkel dient er nog veel
afgewerkt te worden.
Naast de Fn hangt het frame met motor en tank van een
aandoenlijke Clement, bouwjaar 1904 a 5, rond heel begin vorige eeuwwisseling. Een
soort versterkt fietsframe met daaraan een motortje en benzinetank op de
bagagedrager.Het frame van deze fiets
wastijdens een poging de oude klepper
te rijden, door de vorige eigenaar, na enkele honderden meters in 2 gebroken,
en nu, enkel jaren later kon Gerard hem verwerven. Het frame is ondertussen
hersteld, en alles mooi als nieuw gemaakt, ook het gebroken houtenvoorspatbord.
Gerard houdt van restaureren, alles terug in de staat brengen zoals het was
toen de motoren nog in de winkel stonden.
Een kattenpis verderop staat de Alcyon waarmee
Gerard afgelopen weekend de klepper reed. Onder de motor een kommetje met
enkele druppels olie. Het motortje is quasi olielekvrij !!!De Alcyon zit nog in zÂ’n eerste verflaag, en
omdat iedereenGerard aanraad dit zo te
laten, en niet te gaan restaureren, zit hij een beetje te twijfelen. Hij zou
graag aan de slag gaan om er een nieuwe van te maken. Ieder zijn smaak. Enkele
weken geleden reed Gerard met zijn Nimbus 4 cyl kachelpijp, waarmee hij ook al
de trektocht deed, een rit in Nederland. Alles verliep prima, maar bij
thuiskomst zat plots de motor vast. Klepstelen waarschijnlijk ietsie pietsie te
nauwkeurig gemaakt, en methet hete weer
van afgelopen week, + de rit, uitgezet. Geen probleem voor de magister magius,
om de boel even uit elkaar te sleutelen en te modificeren.
Een waarlijk meester in zijn vak. Zijn geheim zit hem er in
dat hij heel erg geduldig is, koppig als een ezel, en nooit opgeeft. Geen
zomerse bevlieging dus, deze hobby. Het gebeurt wel eens dat hij zijn projecten
enkele weken laat rusten om tot bezinning te komen, en een oplossing te vinden
voor een bepaald probleem, maar het wordt hoe dan ook opgelost. De witte vlag
werd nognooit gerezen. Op de vraag,wanneer de projecten FN en Clement zullen voltooien, heeft hij dan ook
geen antwoord, de toekomst zal het uitwijzen.Hij hoopt enkel nog lang gezond te blijven zodat hij zijn hobby kan
blijven beoefenen, en misschien zijn toverkunsten kan verdergeven aan een
nieuwe opgroeiende generatie.
Gerard,bedankt voor
de hartelijke ontvangst, en vele spannende, leerrijke verhalen. Met deze heb je
het diploma van Schatbewaarder verdient, en we zullen er op toezien dat er geen
taalfouten in vermeld staan.
Op vrijdag 24 augustus organiseerde het gemeentebestuur van Zaventem een klein volksfeest met daarop aanwezig ook een aantal ECHTE oldtimers. Klein maar fijn en oergezellig en weer nieuwe dingen gezien.Van de 13 tentoongestelde wagens maar liefst 8voertuigen van Belgische makelij. O;a. Germain 1898, FN 1911, FN 1921, SAVA 1914, Excelcior 1921, Metalurgique 1922. Minerva 1924, Imperia 1936. Prailet et ANTOINE 1921.Verder bewonderden we nog een Delahaye 1902, Peugeot racer 1911, Peugeot quadrilette Ford model A roadster, DKW 1938, en Oakland 1910. het zou kunnen dat genoemde de bouwjaren niet 100% zijn, maar dan horen we het wel van de eigenaars.
Enkele sfeerbeelden , de webmaster heeft soms problemen met het opladen van foto's, niet alle aanwezige wagens zijn helaas opgenomen. Maar in het bericht 'schatbewaarders vindt u foto's van andere aanwezige wagens. De Prailet et Antoine vind u onder foto's van de trektocht 2012. Ook een uniek, mischien de enige Belgische moto van dit merk en type.
Germain type Elan 1898, dion blok, 4 versnellingen.Dit is Belgisch !!!!
Delahaye vis a vis 1902
Oakland 1910 sportstourer 45 pk
FN. 1911 Roi des Belges Carosserie, daarnaast peugeot quadrilette
Peugeot 1911
SAVA, 1914 , kopzijklepper met dubbele ontsteking, Belgisch.
FN 1450 1921 Belgisch. Daanaast Excelcior albert 1, 5,4 liter
Ooit zei eens iemand tegen me,in een discutie of je je geliefde mobiel zou
willen/moeten verkopen ;“wij als
bezitters van oude motoren en autoÂ’s zijn maar van weinig betekenis.We hebben de eer en genoegen een tijdje zorg
te mogen dragen voor deze kunstschatten. Maar vroeg of laat moet je er afstand
van doen.Je moet jezelf zien als een schatbewaarder.
“
Onder deze nieuwe rubriek “ de schatbewaarders”, zou ikderhalve de mensen en hun schatten, hun hebben
en houden willen belichten.
Niet zo heel lang geleden las ik in een lokaal gemeenteblad
over het bestaan van een verzamelaar van Belgische automobielen.Hierin stond deze zijn naam wel vermeld,maar geen adres, en op het gemeentehuis was
men ook al niet zo happig dit prijs te geven.
Het toeval wil dat slechts 2 weken later,mijn speurneusop een
Belgische wagen bij een treffen viel.Natuurlijk meteen kennis gemaakt met de bezitter en een uitnodiging in
de wacht gesleept om zijn colectie bij een volgende gelegenheid te
bezoeken.
Nog eens 2 weken verder was het zo ver.Met de stoute schoenen richting centrum des
landes. Hier werd ik hartelijk ontvangen door onze verzamelaar, welke al een
heel tijdje meegaat in het milieu van Belgisch erfgoed.Zijn verzamelwerk begon evenwel niet met
Belgisch materiaal, maar met een Peugeot quadrilette die hij al op 16 jarige
leeftijd kocht, en nog steeds in zijn bezit heeft.
Hij kocht de auto, en samen met zijn vader werd er ijverig
geknutseld, en de hobby uitgebreid. Er kwam ook nog een Renault NN in de
garage, volgens M, de lievelings auto van zijn vader. Maar al vlug ging hij als
patriot over op Belgische merken, vooral al omdat in de gemeente waar M.
woontin de vroege jaren van de
automobieleen topmerk werd geproduceerd,
waar M dan ook ijverig , en succesvol jacht op heeft gemaakt.
Na het hartelijke ontvangst ging het dus richting Ali BabaÂ’s
grot, een eind van de woonplaats van M. "Sesam open U".En al direct kwam ik
oog in oog te staan met een van de paradepaardjes‘Exelcior typ Albert’Gecaroseert door d’ieteren met een Open
Pheaton boddy.Een topstuk dat in geen
enkel verzameling of treffen zou misstaan.
Onder de motorkap een dikke 6 cylinder die iets in de buurt
van 5 liter veslurpt, of was het nu 6 Â….. Doet er niet toe, hij is wellicht
even snel als hij er uitziet.M vond
deze voiture in het verre australiê, en had er heel wat voor over om hem een
heel dikke 20 jaar geleden naar het geboorteland te doen terugkeren. M stak
iedere vrije minuut en heel veel geduld en
centen in de restauratie . Het resultaat is subliem.En net
zoals de excelcior waarvan er mischien geen enkele 2deexemplaar meer is zocht M wereldwijdnaar ander zeldzaam Belgisch erfgoed. In de
garage hangt ook nog een schitterend emaile bord welk pretendeert dat excelcior
hofleverancier was aan van Belgisch koningshuis. Met name koning Albert was zot
van het merk, en bezat er ettelijke. Vandaar dat ook dit type, welk voldeed aan
eisen van de koning, naar hem vernoemt werd.
4 cylinders met bovenliggende nokkenas, kopzijklepper met
dubbele ontsteking aan weerszijden van de cilinders.Een auto met waarlijk sportieve
rijeigenschappen, en derhalve de favorietvan M. wat rijden betreft.En wat
voor een mooi daschbord. Koperen klokken overal , en idem zekeringsbox. Rood
lederen bekleding pas uitstekend bij de rode wielen en chassis.Een kunststuk waar de kunst met een heel dikke K, gewoon vanaf
druipt.Alleen al over deze auto zou een
boek geschreven kunnen worden.
Naast de Sava staat dan een wat meer bekend merk. Fabrique nationalÂ…Â…Â….Of te wel FN.Zeer bevallige open vierzitter in een mooie
originele staat. M is bijzonder trots op de originaliteit van dit wagentje, en
wat het rijden betreft, de meest betrouwbare.Niet sterk of snel, maar gewoon goed. Volgens het principe van
HenriFord, welke zei, wat er niet op zit
kan ook niet kapot. Simpel en goed.
Een eindje verderop kijkt dan het hoofd van de god van de
jacht en oorlog ons eerbiedig aan.Goed
geraden,Minerva, de Belze rolls, is ook
van de partij. Dit maal in de vorm van een berline, typ AC zescilinder schuivenmotor.OerdegelijkeBelgische kwaliteit, maar je hebt er wel een chaufffeur voor nodig als je
niet van werken houd.En zo was het ook
in de goede oude tijd.Wie gezien wilde
worden, liet zich rijden. Dat deed je vooral niet zelf.Zwetend binnenkomen in de opera of onder de Beau monde, is geen
gezicht.
Weet je trouwens waar het woord chauffeur vandaan
komt????Neen ?alee, we zullen het hier uit de doeken
doen.De goede opletter weet dat de
eerste mobielen op stoom en electriciteit liepen. En er is geen stoom zonder
vuur. Het woord is in frankrijk
ontstaan, waar een knechteerst de
stoomketel moest gaan opstoken vooraleer er gereden kon worden.Denk aan het woord chauffage, dat we voor
onze verwarming gebruiken.Deze knecht
was de chauffeur,stookte dus de
stoomketel warm en reed daarna met het vehikelÂ…Â…..en bleef de chauffeur ook na het
stoomtijdperk.
Allee, weer iets bijgeleert op een stomme dinsdag.
Schoon is dat, weeral afgeweken van ons programma, maar zo
ging het er dus ook aan toe tijdens het bezoek aan deze verzameling. Tal van
anekdotes vielen te beurt, en voor ik het wist was een hele namiddag
verstreken.Maar we zijn nog lang niet
aan het einde.
De Peugeot en Renaulteerder al vernoemt stonden ook nog in de garage, met daarnaast nog een
stukje Belgische automobiel historie.Onlangs is er nog een reportage over op TV geweest, en is het merk weer
helemaal in de mode.Imperia.Enwat
we dan hier te zien kregen was voor mij toch wel het topmodel van dit merk. Een
sport cabriolet 1936.Het is kwestie van
smaak, maar deze smaakte alleen maar naar meer, meer, meer.Tja wat moet je er nog meer van zeggen.Schitterend.
Met de autoÂ’s zijn we nu rond, maar er komt toch nog een
vervolg.Nieuwsgierig???
Op een verhoogje staat een rijtje motorfietsen.Belgisch uiteraard.Direct in het oog springend staat vooraan een
jawel, Minerva.Een vroeg model 1905 als
ik me niet vergis. Nu ja, Minerva motoren zijn niet zo lang gemaakt, dus ze zijn
eigenlijk allemaal vroeg. Dit is een wel
heel mooi exemplaar, waar niet aan gepruts en vebouwd is. Daar houd M niet van.
Zodra niet origineel of met enige twijfel, staat er een domper op de liefde.M heeft er nooit een rally mee gereden of
deze moto tentoongesteld, hier dus weer een primeurke .
Dat geld voor al zijn motoren.Naast de Minerva staat er een Gillet Tour du
monde met riemaandrijving, een wat courantere verschijning.En dan volgt een koppel 285TÂ’s.
Voor de kenners, inderdaad FN motoren. Type met platte
koperen tank, in mooie originele staat. En als laatste in het rijtje, hetgene
waar iedere moto liefhebber zijn vrouw voor zou willen inruilen, al was het
maar voor een dag of 7,het ultime
verzamelobject,een FN 4 cylinder uit
1911. Als je mond nu nog niet is opengevallen,tja dan ben je geen echte zou ik zo denken.Ook deze laatste in originele staat en bijna
nooit op straat geweest de laatste 25 jaarÂ…Â…Â…Â…Â…Â…Â… de motoren staan een beetje
dicht op elkaar, en het is moeilijk een behoorlijk foto te maken.Er zal nog wel eens een dag komen dat
ondergetekende zal aanbieden hem eens te mogen poetsen, alleen dat al is een
plezier.
En wie niet van lezen houd heeft pech, want we zijn nog niet
aanÂ’t einde.M laat ook al eens vrienden
en kennissen hun bolides in zijn garage overnachten, alleen schijnt dit een
sprook je van 1000 en 1 nacht te zijn.Een wonder mooie renault AX uit de hele vroege jaren staat hier al 20
jaar onder een doek. Een echte sleeping beauty, en hetzelfde geld voor een
Chevrolet uit de jaren 20.
Van schatbewaarders gesproken, moest hier een diploma of rapport
voor bestaan, waren de laatste 2 zeker
gebuist. Verder geven aan anderen en
betere zou ik durven zeggen.En nog zijn
we niet aanÂ’t eind van het verhaal. M verzamelt ook allerlei automobilia zoals
auto radiatoren, olie busjes, en vooral, wat ik dan persoonlijk ‘ vet ‘ vind
zijn die wondermooie oude affiches en reclame panelen. M koesterteen heel arsenaal van originele vroege affiches
van allerlei aard, voor mij echte topstukken van kunst.Dan nog enkele hoge BiÂ’s, oude
gramafoonspelers en opname apparaten.
Bij een glas bier en koffie volgen nog heel wat
levensverhalen van M, een schitteren man van doodgewone afkomst, zonder
pretentie.Het was een aangename
namiddag om hier door te brengen, welke zeker vervolgt wordt.
En dan nu de bijhorende beelden, (ver genoeg naar beneden scrollen) Veeeeel kijkplezier en zet alvast een emmertje klaar !!!!!!
Imperia sport waaaaauwww!!!
Renault quadrilette waarmee alles begon
Unieke Belgische SAVA, trots uit de verzameling
Interieur van de SAVA.... veel koper voor een auto uit deze epoque
Imposante Minerva Berline
Naast de SAVA een FN phaeton, onder zeil nog een chevrolet jaren 20
Kers op de taart, Exelcior Albert I ...
Ook motorliefhebbers komen aan hun trekken, FN 4 cyl 1911, en 2 stuks FN 285T
Alsof het niet op kan ook nog deze fantastische Minerva 1905 en Gillet Tour du monde met riemaandrijving
In een ander hoekje vroege renault AX
Enkele Hoge BI's, gramafoonspelers, muziekdozen etc..... vullen de laatste hoekjes
Topstuk onder de Jukeboxen deze zeer vroege platenspeler die werkt op 10 centiemstukken.
Enfin, bij mooie autoÂ’s horen natuurlijk ook
de passende mooie vrouwen, en daar de Joncheer zonder caros zat, besloot hij
zich als Baron voor te doen,en met zijn
beste Antwaarps/Tagaloks , met Manilaans accent, een plaatselijke schoonheid
met tropische roots te versieren.In
zijn hoofdje klonk het liedje Â…
""Toen ik in
Antwaarp kwam,ze stond bij mÂ’n
voiteur, , ik sprak haar effe an, en stelde mien aigen veurÂ…Â…Â…Â…Â…. "" Listig lokte hij haar in de automobiel, niet
wetende dat in de Filipijnen oldtimers beschouwt worden als oude afgedankte rommelÂ…..Maar voor een foto doen ze alles. Poto poto !!! (want op zijn filipijns wordt de
f niet uitgesproken)Het land heet dan
ook de pilipines en er wonen pilipijners.Filip, koning van Spanje had
destijds beter magelhaan de opdracht gegeven de F teexporteren en te ruilen voor een boot vol
goud. Maar ja, hij was ook de slimste niet, en nu is het te laat.
Ondanks dat
er geen wind stond (zie bomen op de achtergrond)ging jonckheers
hoofdje immer maar dichter exotische oorden .En Minerva, Bruno, die kekenargwanend toe.En hiermee is de Jonckheer dan ook weer
betrapt.
Dit verhaal
eindigt zoals het vorige begon, de monocle van de Baron viel in de soep bij het
zien van dezeconcurerende beeldenÂ…Â…Â…Â…
Op heterdaad
betrapt !!!!!!!!!!!!!!
Zeg nu zelf, monocle, hoge hoed en snuffelke, en een nieuwe Baron is geboren.
Geen wind (zie bomen), maar het hoofdje waaide al richting Exotica... en wat ne smile op dat blozende gezicht!!!!!!!!
Slechts enkele dagen voor dit evenement, werd de soep bedorven toende monocle van het oog van Baron de Lunatic, er in viel. Dit
bij het zien van een advertentie
getiteld ‘minervadag’.En daar hij onlangs nog in aanraking kwamen met
uit de Vlaamse klei getrokken automobielen in Lommel, was de belangstelling al direct
groot.Nog niets op de kalender, mooi
weer, en meer dan interessant aanbod, daar moest niet lang over nagedacht
worden !!En gelijk had ie. Toevallig
was ook compagnon Joncheer Jacob Jacobson nog niet bezet.Van de inrichtende club nooit gehoord ???
BHV, staande voor Belgian Vehicel Heritage, bestaat al sedert 1997. Hoe isÂ’t mogelijk???
Jammer nou dat er niet meer reclame van gemaakt werd, want
een treffen voor vooroorlogse autoÂ’s en motoren,met de nadruk op Belgische merken is een niet
te versmaden lekkernij voor de zotte Baron & co.
Kortom, zondag morgen op tijd uit de veren om mobiel op te
laden en richting Antwerpen te tutteren. Zonder al te veel grote problemen,wat gefoeter met de lier , te korte trekkabelen als gevolg andere onnozele tijdrovende prullerijen. Als je dan net terug komt van vakantie uit Frankrijk en Duitsland, valt het
op in welke erbarmelijk slechte staat de Belgische autosnelweg richting
Antwerpen is. Hobbel en bobbel en levensgevaarlijke spoorwegvorming.
Maar al dat nemen we er graag bij, met het doel een schone
dag in Antwerpen te gaan beleven.Net op tijd
aangekomen aanÂ’t strand van st. Anneke, waar deze 2 Limburgers al wel ooit van
hoorden, via de strangers , maar er nog nooit waren. Alweer een belevenis voor in't
levensregister. Mobiel afgeladen en richting
Schelde voor de inschrijving. De ontvangst was heel erg hartelijk, zodanig dat de
mannen van de Limburgse zandbodem zich direct thuis voelden op de boomse klei. Meteen al deed de voorzitter van de club uit
de doeken welke schoonheden hij thuis in
de garage zoal verstoken houdt.Hier echter zwijgen we over als een blinde
vink, die wel al een glimpje mocht opvangen, want dat is stof voor een volgend
verhaal. Alweer afgeweken van de essentie, maar hopelijk is de lezer alweer een
beetje lekker gemaakt, om dit blog met regelmaat te volgen, en af te stevenen op de 20.000 ste bezoeker.
Direct in het oog springend een oud strijder, behangen met
een paar kilo medailles uit de goede oude tijd, toen de Minerva waarin hij voor
ons poseerde nog bijna nieuw was, en je om te vloeken nog een abonement moest hebben op de biechtstoel. 'T was
door het gewicht van het metaal dat hij een beetje mank en scheef liep, en niet door
eenoorlogsverwonding. Maar toch, ook hier
weer plaats te kort voor alle verhalen die als waterleliebladerenboven op
de schelde kwamen drijven. Op zÂ’n plat Antwerps gemengdmetplat Engels , voor ons Limburgers niet altijd evident om de rode draad te
volgen.
Voor dat we het goed beseften was de oorlog voorbij, en tijd
om ons naar het doel van de dag te brengen, namelijk een goed gevulde Brunch
tafel, een hand worp verderop. Bij ons gooiden ze toen nog met stenen, bewijs genoeg dat deze stad zonder naam destijds veel moderner was. Oakland aangeslingert en
hopla, met een klein interval vertrekken ongedwongen
een dik dozijn antiekelingen richting lekker lekker.
Ter hoogte van de Captain's Lounge, werden we weerom hartelijk ontvangen door sponsor, zaakvoerder Franck De Boeck, met
een glaasje bubbels.Vooralleer aan tafel
te gaan nog wat kiekjes maken van alde
mooie voertuigen hier aanwezig, en de vele belangstellenden de nodige uitleg
geven over geshowde vehikels. Hoewel de nadruk zou moeten liggen bij clubleden
met Belgische voertuigen, waren slechts 3 MinervaÂ’s aanwezig. Maar niet getreurd,
al waren het er maar 3, op welk treffen zie je er meer???Belgisch ook nog een Sarolea motorfiets (foto inzet boven) en
een fiets van merk Mercure, de voorloper van minerva ( motor) fietsen, met
cardanaandrijving.Verder was de A Ford
bijna in de meerderheid met ook drie voertuigen, en als je daar de Oakland bij
optelt waren de Amerikanen met zijn 4. Engeland stuurde 2 MGÂ’s , een Humber en
een Sunbeam,en de fransen werden
vertegenwoordigt door peugeot.Ook
enkele naoorlogseamerikanen en een
citroen doken uit het scheldewater op.
Ik zou zeggen, heb je interesse in vooroorlogse wagens,motoren,
neem contact op met BVH, wantbinnenkort
is er weer een ritje Hoboken - Lier.Contact adresbvh@belgianvehicleheritage.be
Oudstrijder met enkele kilo's aan medailles
Bijpassend deze Sportieve Minerva 34 PK
Alleen de aanblik al is de moeite om naar Antwerpen af te zakken.
Baron & Co langs de Schelde tutterend in 102 jaar oude automobiel, De oudste uit het groepje.
Belangstelling door wandelaars langs de Scheldeoever.
Lekker eten, een warm zonnetje, mooie autos en boeiende verhalen, Het leven is mooi ....................
Ook deze exclusieve Sunbeam was uit Limburg afgezakt.
Sedert enkel jaren organiseert de toeristische dienst van stad Lommel een treffen/toerrit/barbeque voor oude wagens en hun chauffeurs/bezitters. En Jaarlijks trof ik hier fantastische, zeldzame wagens aan, die ik meesal enkel uit de boekjes kende. Dit jaar had de organisatie extra haar best gedaan om Belgische merken naar Lommel te krijgen. Geen echte overvloed, maar wat er te zien was, was zeker de moeite waard om naar lommel af te zakken. Ondergetekende nam ook deel, maar omwille van slechte weersomstandigheden, en kleine carburatorproblemen, bleef het oudste ingeschreven voertuig, de Oakland op stal, en moest de trouwe A ford dienst doen. Getuige; zie foto's
Excelcior Typ Albert open phaeton !!!!!!!!!!
Zelft met de kap er op sportief uiterlijk.......... en zeer zeldzaam
Goed nieuws voor de trouwe bezoekers van het evenement. In 2013 zal een nieuwe uitgaven van de Trektocht der Pioniers plaatsvinden. Mede door de goede opkomst en belangstelling van de liefhebbers gaat het gewoon verder.
Welliswaar zal de formule in een volledig nieuw kleedje gestoken worden, en staan er andere mensen aan het roer. De oude garde zal wel nog een kleine rol spelen in ondersteunende functie.
Alle info in verband met de veranderingen zullen tijdig op deze website weergegeven worden, eventueel gelinkt aan een nieuwe website. Dit blog zal wel blijven bestaan, met allerlei nieuws op gebied van vooroorlogs mobiel spul. Kwestie dus van af en toe in te loggen op www.bloggen.be/pre1930rally
(Vervolg op het verhaal vakantieliefde endolkoene mannen in hun puike kisten.)
Velen stellen zich mischien de vraag hoe het nu gesteld is
met de race ambities van de zotte Baron, die het idee had zijn eigen race wagen te
bouwen.Het is nu anderhalf jaar geleden
dat hij deze droom begon te
realiseren,en inderdaad, er komt vordering
in de zaak.
Intussen zitten daar weer een kerst, krokus , paas en en
andere velofdagen tussen, en het carosseriewerk en enkele technische inovaties
zijnopafwerkings niveau geraakt, ondanks dat gezondheid en goesting niet
altijd optimaal zijn.
De carosserie is een
combinatie van aluminium en staalplaatwerk over een essenhouten frame. Daar waar delen niet gelast
moesten worden werd gekozen voor aluminium en klinkwerk,staaldelen werden met bajonet aan elkaar gelast en de naden met tin
dichtgesoldeert.Gevolg bijna geen
gebruik van kunststof producten, hetzij enkel om heel fijne oneffenheden uit te
vlakken.Grootste moeilijkheid en
tijdrovend was het maken van de spatborden enachtersteven van de carosserie.Maar
ook het vervaardigen van kleinigheden
zoals de ophanging van de spatborden,
spoilers en datsoort prullaria .
Eigenlijk kan je stellen dat je voor ieder onderdeel dat er gemaakt moet worden
gemiddeltminimaal 2 volle dagen nodig hebt. Ook voor
de dingen die mislukken en je dan opnieuw moet maken.Gelukkig beperkten die zich in dit
geval.Soms zijn ze wel goed , maar niet
mooi, en dan begin je ook weer opnieuw. Vergeet niet dat het de allereeste keer
is dat de baron aan zulk project begon. Nooit eerder metaal bewerkt.
Toch is er nog heel veel werk aan de winkel. Carosserie moet
nog een paar aanpassingswerkjes ondergaan,mooi strak maken, lakken etcÂ….
Qua techniek moeten alle leidingen, electro nogbedacht en uitgevoert, de tank heeft nog een
beurt nodig en de bekleding van vloer en zitjes nog vervaardigt.Ook het raam dient nog van glas voorzien, en
allerlei afwerkingen aan spatborden, lichten,etc etc.het zal minimaal nog
eens een jaartje duren vooralleer dit alles voltooid is.Momenteel word er nagedacht/gewerkt aan de
uitlaat die er vooral erg sportief moet uitzien.
Met Carrefour ging het de laatste tijd niet zo goed,er waren dan ook koopjes te doen in de GB.
Daar het kroost van Baron de Lunatic zich in een opgroeifase
bevind, wordt het huidige verplaatsingsvehikel een beetje te eng.Tijd dus om van de solden te profiteren en en
passant een overzees uitstapje te maken naar de GB.(Groot Britagne)
Het oog van de Baron is gevallen op een vier persoons open
phaeton uit zijn lievelingsperiode, de goede oude tijd, voor Wereldoorlog 1 . Liefst dan nog een Amerikaan omwille van de
degelijkheid, simpel van techniek, want wat er niet op zit gaat ook niet stuk,
maar dan toch voorzien van de nodige paarden om geen sukkeltje te zijn in het
verkeer.Zulk een exemplaar werd ontdekt
bij een fabrikant van tuin en wegenbouw machines over de plas.
De tocht over het water vormde geen probleem, vooral om dat
er in dit geval onder het water gereist werd. Met Jonckheer Jacob Jacobsen als navigator en
ervaren engeland vaarder,geen vuiltje
aan de lucht om linksrijders te trotseren. Een vriendelijke Nederlander wonende aan de
andere kant van het kanaal wilde zijn collectie reducerenen dus
moest hetgeen zijn echtgenote het minst beviel, de deur uit,tot Happy -nis van Baronde Lunatic de Neerglabbeek.
Het betreffende vehikel werd een 7 tal jaar geleden aangekocht om er de
beroemde rally Parijs – Peking mee te
gaan rijden.Ware het niet dat zijn
engelse Gentlemen vrienden hem dan zouden hebben gelyncht. “ This car is the only example left over in europe, and you wil wrack it
!!!! “ Shame on you….Derhalve besloot hij wijselijk maar een ander
voertuig voor deze beproevingsrit aan te kopen en te laten aanpassen voor deze
monsterrally. Hij vertelde voluit over zijn belevenissen doorheen Mongolië en
andere min of meer exotische streken en enkele maanden zonder echtgenote.
Tijd voor een proefrit waarop de baron voor de aankoop op
stond. Je wil er immers zeker van zijn dat de kat die in de zak zit niet
overleden is nog terwijl je de zak aankoopt.Da auto stond reeds klaar, met koude motor, en starte onmiddelijk. Voor
de verkoop was er nog even een verse batterij aangekocht.(niet origineel bij deze auto uit 1910, maar
wel heel erg handig wanneer uitgerust
met een startmotor)Een grootvolumige
auto met zoÂ’n 45 PK draai je niet zo maar even aan de praat.
Dan volgde een stevige rit zowel over de landerijen als door het piotoreske stadcentrum
om het kunnen van de Amerikaan te demonstreren.Ook enkele beklimmingen werden ingecalculeert.
Tijdens een stevige
rit van een 20 tal kilometersdeed
deeigenaar de werking van alles uit de doeken, en
vertelde dat hij in de 7 jaar dat hij de auto bezit, er hoop en al 100 km mee
gereden had.Zonde, dood zondeÂ…Â…Â….Langs de andere kant First klas
geprecerveert.Okay dan volgde nog een
inspectie op de brug van een vriendelijke buurman, en hup de koop werd onmiddellijk
gesloten.België is bijna een schat
rijker. De terug tocht naar het vaste land gebeurde niet zonder slag of
stoot.Pech met het trekkend voertuig
zorgde voor wat gewrevel en een dagje oponthoud, maar uiteindelijk arriveren de
Baron en Jonckheer veilig terug in eigen haven.
Nu nog uit de doeken doen over welk vehikel het
gaat???????
Okay dan maar.Het merk
is een Oakland, zoals gezegd van Amerikaanse oorsprong. Dit specifieke model is
het model K met 40/45 PKsportstourer
boddy met optionele kap. De nieuwprijs
van deze tourer was 2500 US dollars zonder opties.Een goede middenklasser dus. Een der laatste echte Oaklands, want de
fabriek werd kort daarop overgenomen door het beter bekende Pontiac. Dit is het
enige exemplaar van dit type bekend in europa, in de states zijn er nog 2.Ondanks Amerikaanse makelij, staat het stuur
aan de linkerkant.Een indianen verhaal, gisteren nog gehoord, vertelt dat dit
gedaan is om de bestuurder toe te laten dat hij met zijn revolver dan
makkelijker achter zich om kan schieten. Een beetje hetzelfde als het waarom
bij de indian motorfiets het gashendel links staat. Voor de genen die het niet
wetentrouwens, is Pontiac, overnemer
van de Oakland, de naam van een beroemd opperhoofd.Tot daar ons indiaans waar de indiërs helemaal niks mee te
maken hebben. Die baggeren nog wat af op hun waterbuffels.
De Baron had de auto voor een eerste echte lange rit willen
inschrijven voor ‘trektocht der pioniers’, maar de weergoden beslisten daar
anders over.Hopelijk kan deze machiene
tijdens de volgende zomermaanden wel van start.
De vijfde
Trektocht zit er op.Van heel wat
fenomenen is het bekend dat men zich niet moet afvragen of ze zich zullen
manifesteren, maar wanneer.Zo ook op 3
juni 2012, liet de zon zich niet blikken, in tegenstelling met de 4 vorige
afleveringen.
En ondanks
dat, deniet aflatende regen en kou, was
de opkomst eenvoudigweg fantastisch te noemen.Laten we stellen dat de echte “die hards”nu echt wel door de filter gehaald zijn. En
dat betreftmeer dan 50% van degenen die
zich hadden aangemeld.
Zeer
begrijpelijk ook dat enkele bezitters hun dierbare oldtimers wilden sparen van
vocht en drek. Of omwille van veiligheid, beperkt zicht, remkracht, de tocht
niet wensten aan te vatten.Het kan hen
onmogelijk kwalijk genomen worden.
Sommigen
beschikken blijkbaar ook over een goed
weer kalender, want op 2 juni verscheen reeds een uitzonderlijk mooi
exemplaar van een in 1911 gebouwde Hudson aan de startlijn.24 uur en heel veel zonneschijn te
vroeg. Langs de andere kant heeft deze dienst gedaan als proefkonijn welk de
rit feilloos uitnavigeerde aan de hand van roadbook en bepijling.
Even
samenvatting van de rit zelf.Al vanaf
een uur of 7 begon het te druppelen, en eigenlijk hield dat niet meer op tot
aan het einde van de dag. Het enige verschil zat hem in de hoeveelheid van de
neerslag, de ene keer wat meer, de ander wat minder. Voor de rest goed constant
vochtig. Desondanks overweldigende opkomst, gezellige boel aan de koffietafel.
Internationaal ook, met de komst van Noël Whitall uit Engeland, en hier en daar viel er ook een
woordje Duits te klappen, Nederlands accent niet te vergeten. In totaal melden
een veertigtal mensen zich vooraf aan , en een dertigtal kwamen ook opdagen.
Helaas kwam
al snel het nieuws dat onze drankvoorzieningswagen ook met panne te kampen had.
Euvel werd verholpen door omlading in een ander voertuig.
De start verliep voor het oudste voertuig ,
een crestmobile(Vincent Mahy) uit 1902
niet van een leien dakje. Na van de aanhanger te zijn geladen starte hij vlot
een draaide mooi. Echter niet lang. Sleutel sleutelÂ…..uiteindelijk bleek het een electronisch
probleem te zijn!!!!!!Als laatste ging
het dan door de druipende regen, in de kielzog van een moderner voertuig
richting eerste stopplaats. Welliswaar via afgekorte route. En net ter plaatse
gekomen bij Walter Langers van Lanz buldog museum, dook een ander maar bekend
technisch probleem op, waarop de rit moest afgelast worden.Exit Crestmobile. Ondertussen had ook de
geweldig imposante Studebaker 8 cylinder (Mark Geekens) de strijdbijl begraven.
Maar al snel werd deze vervangen door een Sears Highwheeler 1909.Ook de FN van Frank Stevens zag het al snel
niet meer zitten, maar Frank zelf gaf niet op.Hij heeft het op zijn minst geprobeerd. De Salmson Van Jos Cox kreeg een
klepveerprobleempje en ook die moest uiteindelijk de strijd opgeven.
De motoristen hebben hun best gedaan de route
te willen rijden. Helaas door slechte zicht van aangewaasemde brillen,
druilregen, besloten de meesten moderner vervoer in te schakelen. Jammer, want
het pallet zag er fantastisch uit, Moto reve, scot, harley,
rover,indian,humber,favourite,FN,minervaÂ…Â…Â…Â… Tom van Calster echter, trotseerde
met zij PA de gehele route, een groepje amilcars volgend.Moest er een prijs uitgereikt worden voor de
meest moedige motorrijder, zou Tom die met zekerheid in de wacht gesleept
hebben. Een andere prijs voor Bruno Costers die jaar op jaar met zijn trouwe
Humber helemaal vanuit het Antwerpse de tocht naar Neerglabbeek aanvat. Weer of
geen weer. Pechprijs zou waarschijnlijk kunnengaan naar Vincent Mahy met de vooraf beschreven Crestmobile. Ondanks
alles heeft hij werkelijk alles gegeven om maar te kunnen rijden. ‘Thats the
spiritÂ’
Ook zeker
een vermelding waard is de deelname van Jean Tilmans met zijn Stanley
Steamer 1913Â…Â…Â…Â… Het was niet de eerste keer dat Jean aan de start verscheen, het is en blijft een imposante verschijning. Altijd weer meer dan geweldig
om te zien in alle faseÂ’s.
Ondergetekende
kreeg helaas niet veel mee van het bezoek aan het Lanz Buldog museum, maar daar
er toch wel wat tijd werd doorgebracht, demonstratie van de koolzaad motor e.a.
neem ik aan dat dit best in de smaak viel van de bezoekers. Dank dus aan dhr.
Langers voor zijn uiteenzetting.
Het gros van
de doorgefilterde hard core, reed verder naar het Boederbos, beeldentuin van
kunstenaarLeo Camps die vanaf vandaag
geinspireert is door automobielen en hun bestuurders. Van de nood werd een
deugt gemaakt, want sommigen zagen de kans ook nog even een bezoek te brengen
aan het museumpje van Jos Nuyts, op een boogscheut van het Boenderbos.
Een lange
wandeling door het bos en tuin, met broodjes, drank werd gevolgd door de verplaatsing
naar ons einddoel “Happy Old Iron”
Altijd zeer
in de smaak vallend, zeker van degenen die er nog nooit waren.
Om het met de woorden van Noël Whitall te zeggen; “ I
would not have believed you, if i had not seen it with my one eyes”
Voila,tot hier een korte uiteenzetting vande gebeurtenissen op 3 juni 2012 te Neerglabbeek en omstreken.
Rest er nog
een dankwoord uit te spreken, dit jaar vooral aan de deelnemers zelf die alle
weergoden trotseerden, en een prachtig pallet exclusieve echte oldtimers te
voorschijn toverden. Duimpje omhoog.Geen kwantiteit maar kwaliteit.!!!!!!!!!
De Mensen die instonden voor de koffietafel,
het opruimen de afwas,
Walter en
Ria die dit jaar de route uitstippelden, de roadbooks samenstelden en route
controleerden.
Jaak Jacobs
voor de bepijling van de route, andere
Bruno
Costers voor de medewerking aan het blog (fotoÂ’s)
Walter Langers,
Leo Camps ,Mark Geerkens voor ontvangst
in hun musea, Martin Larminier voor de mooie badges die elke deelnemer ontving, al onze sponsors.....
Thieu Nies
voor dedrankverzorgingÂ…
Als
afsluiter zou ik simpelweg zeggen,tot
volgend jaarÂ…Â…Â…Â…Â… Wie graag een foto uit het album van Bruno wenst per mail, kan die aanvragen bij bc@belgacom.net
Oldtimers in wording ??? Afgelopen weekend stulperde ondergetekende in de nabijheid van leuven over volgende vondsten;
Minerva en Amerikaan Het (mensen) lijk was helaas niet meer aanwezig, desondanks toch een spannende vondst............. Iemand interesse om deze overblijfselen te redden, neem contact op met de webmaster!!!!!!!
In het leven geroepen door collega Baron de Crawhez, in het begin van de vorige eeuw en als grondlegger van de huidige formule races, wordt tegenwoordig om de 4 jaar Circuit des Ardennes georganiseerd. Ergens begin juli Te Bastogne wordt de herdenkingsrit gedurende 4 dagen in verschillende klassementen gereden. Dag 1 voor de alleroudsten, dag 2 + veteranen, dag 3 + vintage en dag 4 + klassiekers.
Een evenement om naar uit te kijken en een mooie vakantiestart van te maken. Wij waren er bij en schoten enkele beelden tijdens de voorbereiding van de Pre run op vrijdag. Op eigen wielen reden we de toer naar Bastogne de dikke 200 km lange pre run, daaropvolgende nog maals 250 km toerrit en de weg helemaal terug naar huis, met tussendoor nog wat verplaatsingen richting Hotel.
Fantastische ervaring die om de paar jaar herhaalt mag worden. Helaas gingen veel foto's verloren omwille van een pc virus, maar toch nog een deel kunnen redden. Hieronder het bijhorend beeldverslag van dag 2.
Wie valt er nu niet voor dit soort Race bolides?????????????
Werkelijk prachtige details op deze edwardian racer....
Chenard en Walker en een heel vroege Renault verloren gelopen in kategorie
Men kan het eenvoudigweg niet ontkennen dat oude voertuigen, het koesteren ervan, hand in hand gaan met een vorm van waardering voor kunst. Heel wat liefhebbers van oude motoren, auto's zijn ook beroepshalve bezig met een of andere vorm van kunst en/of vormgeving. Architecten, schilders, webdesigners, auteurs en acteurs zijn op dit vlak actief. Onze oude liefdes zijn vaak zelf ook onderwerp omwille van hun oogstrelende lijnen, de passie die er van uitstraalt. Zelfs de organisatoren van de Trektocht bezwijken bij het zien van al dit moois, en trachten het te vereeuwigen op foto, doek, audio. Maar ook in het verleden waagden talenten zich aan het vastleggen van bewegende bolides. Dit jaar op een beurs het genoegen gehad een boek op de kop te tikken met daarin een 50 tal houtskooltekeningen van races uit de jaren voor WO II. Geweldige actie tekeningen waarvan men alleen maar kan dromen om zelf deze gave te beheersen. Ondergetekende waagde er zich aan om Gerard de Bruyne in een kwartet, te vereeuwigen samen met een deel van zijn collectie. En eindelijk na een periode van 2 jaar werd het laatste deel met zijn triump afgerond, nog net voor het jaareinde. Daarmee ontvangt Gerard, trouwe deelnemer aan de trektocht, een voltooid Nieuwjaarscadeau.
Kwaliteit van de weergegeven beelden op het blog, is wel slechts een fractie van het echte werk.
Gerard triomferend op zijn Triumph, met als achtergrond een tafereel uit de prille jaren 20.
Het oldtimerseizoen, voor het rijdende grut altans, zit er zo goed als op. Een van de laatste evenementen voor het heel oude spul is de jaarlijkse Sweet valley Rally, vertrekkende te Genk. Zoals ieder jaar was ik op post om mooie beelden te schieten van de pre 1919 automobielen, en enkele boeiende, leerrijke gesprekken te voeren. Dit jaar was Ford de grootste vertegenwoordiger met, als ik goed geteld heb, een 15 tal T fordjes. op de voet gevolgd door enkele Dion Boutons, en enkele Amerikaanse masttdonten van het Merk Packard. Ongelooflijk hoe geruisloos een V 12 motor draait !!!!!!!!!!! Verder nog de bekende franse merken en een enkele Engelse Calcott. Enkele sfeerbeelden van de rally vertrekkende met een prachtige najaarszon.
Helaas was er dit jaar weinig tijd voor meerder rally's of beurzen, dus blijft de berichtgeving anno 2011 eerder beperkt. Beelden van Circuit des Ardennes heeft u wel nog te goed.
Als je dan toch al op vakantie gaat omdat je bijvoorbeeld vooraf geboekt hebt, dan ben je genoodzaakt er het beste van te maken, ondanks negatieve weersvoorspellingen.Zo ook de auteur van dit artikel. Maanden vooraf gereserveerd om een weekje naar de Ardennen te trekken en terloops nog Circuit des Ardennes mee te maken.Zo iets doe je natuurlijk per oldtimer, en met de hele familie.
Goed op tijd vertrokken richting zuiden met het weer dat er nu eenmaal geboden word. Cabrioletje met dickeyseat en aanhangertje deden meer dan hun uiterste best.Tegenslagje, de geplande route kon niet worden gevolgd wegens wegwerkzaamheden, net voor de stad Luik waar het echt niet leuk is om rijden.HEEEEEL veel tijd verloren op de doortocht over deze Calvarieberg. Dan nog een aantal fransozen tegenkomen, die halsstarrig niet willen begrijpen dat je met zo'n auto niet op je plaats bent op een autosnelweg; Je moet het eens nadoen, tegen 25 kmh tegen een ellenlange berg opzeulen !!!!! Dan mag het 20 graden vriezen en nog heb je het warm !!!!!!
Uiteindelijk toch geslaagd Luik en snelweg achter ons te laten, maar dan sloeg het weer om. Koud en regen, en een open schoonmoederszit, met daarin vrouw en kindÂ…..Bovendien op natte en steile wegen weinig tot geen remkracht. (Net zo hartverwarmend als op de snelweg). Op goed geluk een hotelletje trachten te zoeken, maar alle hoteliers waren wegens het slechte weer zelf op vakantie!!!!!!!!!!!!Door met de lichten aan en aanhanger te rijden, ook nog het geluk gehad dat de batterij plat liep. En nog meer geluk dat er in zoÂ’n aanhanger plaats is voor een reservebatterijÂ….Sleutel sleutelÂ…Â… in de regen. Volop vakantiepret en avontuur in overvloed, of was het zondvloet?
Goed wat kilometers door de nattigheid, en hopla, een dikke toevalstreffer, op 40 km van het doel, inde middel of nothingnis en voor de inval van komplete duisternis, een hotelletje van 20 kamers met geen enkele gast behalve die andere ezel, die in de weide achter de gehuurde kamer stond te snotteren, en het nodig vond om al bij het krieken van de dag, de kraaiende Haan uit te hangen. Leuk voor de kinderen.
Maar dan komt er toch nog een goede draai aan het verhaal. Met oldtimer in de garage van de hoteleigenaar, komen nostalgische gesprekken naar boven. De hoteleigenaar vertelde hoe hij in zijn jonge jaren de koeien ging melken in een hoger op gelegen weide, en dat deed hij vanaf zijn 12e levensjaar met een FN motorfiets. Eerst achterop met Pa, en even later op eigen benen. Natuurlijk volgt dan de vraag of hij die fiets nog in bezit heeft.
Natuurlijkniet, die werd in de loop der tijd weggegeven aan een buureen honderdtal meters verder op. U ziet hem al komen.Ondergetekende ging deze buur opzoeken, maar wat een pech, Enkel de echtgenote was thuis, met de mededeling dat haar man in het ziekenhuis lag met een ernstige (lees fatale) ziekte.
Deze was ondertussen wel jaren verzamelaar van bromfietsen geworden, een colectie, die wel even bezichtigd mocht worden. Tussen alle brommers stak warempelnog die enige zwarte FN.We hielden contact, en enkele weken later mocht de FN naar een nieuwe thuis. Weer een verhaal met een happy end.............
Vakantiegroetjesinbegrepen.
Met aanhanger en familie richting zuiden
De andere Ezel aan het raam van de slaapkamer die zonodig het mannelijk kieken moest uithangen. Hallo, links in beeld
Onderweg door de Belgische wildernis
Behouden aankomst te Bastogne(zie spandoek)
Vakantievondst FN M70, met sportief uiterlijk, na grondige schoonmaakbeurt.