Shoppen in de GB.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Met Carrefour ging het de laatste tijd niet zo goed, er waren dan ook koopjes te doen in de GB.
Daar het kroost van Baron de Lunatic zich in een opgroeifase
bevind, wordt het huidige verplaatsingsvehikel een beetje te eng. Tijd dus om van de solden te profiteren en en
passant een overzees uitstapje te maken naar de GB. (Groot Britagne)
Het oog van de Baron is gevallen op een vier persoons open
phaeton uit zijn lievelingsperiode, de goede oude tijd, voor Wereldoorlog 1 . Liefst dan nog een Amerikaan omwille van de
degelijkheid, simpel van techniek, want wat er niet op zit gaat ook niet stuk,
maar dan toch voorzien van de nodige paarden om geen sukkeltje te zijn in het
verkeer. Zulk een exemplaar werd ontdekt
bij een fabrikant van tuin en wegenbouw machines over de plas.
De tocht over het water vormde geen probleem, vooral om dat
er in dit geval onder het water gereist werd. Met Jonckheer Jacob Jacobsen als navigator en
ervaren engeland vaarder, geen vuiltje
aan de lucht om linksrijders te trotseren. Een vriendelijke Nederlander wonende aan de
andere kant van het kanaal wilde zijn collectie reduceren en dus
moest hetgeen zijn echtgenote het minst beviel, de deur uit, tot Happy -nis van Baron de Lunatic de Neerglabbeek.
Het betreffende vehikel werd een 7 tal jaar geleden aangekocht om er de
beroemde rally Parijs – Peking mee te
gaan rijden. Ware het niet dat zijn
engelse Gentlemen vrienden hem dan zouden hebben gelyncht. “ This car is the only example left over in europe, and you wil wrack it
!!!! “ Shame on you…. Derhalve besloot hij wijselijk maar een ander
voertuig voor deze beproevingsrit aan te kopen en te laten aanpassen voor deze
monsterrally. Hij vertelde voluit over zijn belevenissen doorheen Mongolië en
andere min of meer exotische streken en enkele maanden zonder echtgenote.
Tijd voor een proefrit waarop de baron voor de aankoop op
stond. Je wil er immers zeker van zijn dat de kat die in de zak zit niet
overleden is nog terwijl je de zak aankoopt.
Da auto stond reeds klaar, met koude motor, en starte onmiddelijk. Voor
de verkoop was er nog even een verse batterij aangekocht. (niet origineel bij deze auto uit 1910, maar
wel heel erg handig wanneer uitgerust
met een startmotor) Een grootvolumige
auto met zoÂ’n 45 PK draai je niet zo maar even aan de praat.
Dan volgde een stevige rit zowel over de landerijen als door het piotoreske stadcentrum
om het kunnen van de Amerikaan te demonstreren.
Ook enkele beklimmingen werden ingecalculeert.
Tijdens een stevige
rit van een 20 tal kilometers deed
de eigenaar de werking van alles uit de doeken, en
vertelde dat hij in de 7 jaar dat hij de auto bezit, er hoop en al 100 km mee
gereden had. Zonde, dood zondeÂ…Â…Â…. Langs de andere kant First klas
geprecerveert. Okay dan volgde nog een
inspectie op de brug van een vriendelijke buurman, en hup de koop werd onmiddellijk
gesloten. België is bijna een schat
rijker. De terug tocht naar het vaste land gebeurde niet zonder slag of
stoot. Pech met het trekkend voertuig
zorgde voor wat gewrevel en een dagje oponthoud, maar uiteindelijk arriveren de
Baron en Jonckheer veilig terug in eigen haven.
Nu nog uit de doeken doen over welk vehikel het
gaat???????
Okay dan maar. Het merk
is een Oakland, zoals gezegd van Amerikaanse oorsprong. Dit specifieke model is
het model K met 40/45 PK sportstourer
boddy met optionele kap. De nieuwprijs
van deze tourer was 2500 US dollars zonder opties. Een goede middenklasser dus. Een der laatste echte Oaklands, want de
fabriek werd kort daarop overgenomen door het beter bekende Pontiac. Dit is het
enige exemplaar van dit type bekend in europa, in de states zijn er nog 2. Ondanks Amerikaanse makelij, staat het stuur
aan de linkerkant.Een indianen verhaal, gisteren nog gehoord, vertelt dat dit
gedaan is om de bestuurder toe te laten dat hij met zijn revolver dan
makkelijker achter zich om kan schieten. Een beetje hetzelfde als het waarom
bij de indian motorfiets het gashendel links staat. Voor de genen die het niet
weten trouwens, is Pontiac, overnemer
van de Oakland, de naam van een beroemd opperhoofd. Tot daar ons indiaans waar de indiërs helemaal niks mee te
maken hebben. Die baggeren nog wat af op hun waterbuffels.
De Baron had de auto voor een eerste echte lange rit willen
inschrijven voor ‘trektocht der pioniers’, maar de weergoden beslisten daar
anders over. Hopelijk kan deze machiene
tijdens de volgende zomermaanden wel van start.



|